tråden hvor man hjælper hinanden med at finde ting og sager (2)

Næsten alt
Besvar
besked
Forfatter
mbj
Indlæg: 612
Tilmeldt: 19 aug 2002 20:49

Re: tråden hvor man hjælper hinanden med at finde ting og sager (2)

#4591 Indlæg af mbj » 03 maj 2020 15:28

Som de nævner en NYT artiklen, så henviser de til Jean Twenge, som rigtig nok har lavet noget forskning på området. Så vidt jeg ved, så vises der en korrelation mellem fremkosten af angst og depressionssymptomer fra I-Generation, dvs. dem der er født omkring fra 1994 af. De er vokset op med at komme på de sociale medier før de bliver teens. Der viser hun en ret stor fremkomst af angst og depressionsymptomer blandt unge der har fået en iphone (hvor de blev allemandseje omkring 2011-2012). Det er jo ikke nødvendigivs en kausalitet, men det er selvfølgelig påfaldende at man kan se på nogle af de graffer hun har, at det pludselig stiger voldsomt med psykiske lidelser efter i-phone/sociale medier bliver dagligdag blandt mange unge. Det er mest pigerne som er ramt, da de går mere op i relationerne, mens drengene bare gerne vil spille spil eller se porno.

Brugeravatar
A Friend in London
Indlæg: 372
Tilmeldt: 09 dec 2019 14:53

Re: tråden hvor man hjælper hinanden med at finde ting og sager (2)

#4592 Indlæg af A Friend in London » 03 maj 2020 15:39

Casper skrev:
03 maj 2020 15:17
A Friend in London skrev:
03 maj 2020 14:56
mbj skrev:
03 maj 2020 14:31
Hvad er problemet? Der er jo ikke rigtig noget der tyder på børn tager skade af det (en smule forsigtighed omkring præ-teens og sociale medier dog).
Arh, det er nu ikke helt rigtigt, der er ret spændende og foruroligende undersøgelser på området.
Har du links hertil?
Sådan noget som det her eksempelvis: https://jamanetwork.com/journals/jamape ... erm=110419 men altså, jeg synes som altid #science kommer lidt til kort, når der er så mange variabler at forholde sig til. Egentlig er det jo en super nem intuitiv øvelse. ‘Synes du børn har størst gavn af A) Evnen til at hvile i dem selv og være med deres følelser eller B) Selvregulere med en skærm i skødet.’

Brugeravatar
Pete Rock
Indlæg: 9942
Tilmeldt: 02 apr 2007 20:54
Geografisk sted: York University, Toronto

Re: tråden hvor man hjælper hinanden med at finde ting og sager (2)

#4593 Indlæg af Pete Rock » 03 maj 2020 16:49

A Friend in London skrev:
03 maj 2020 15:39
Casper skrev:
03 maj 2020 15:17
A Friend in London skrev:
03 maj 2020 14:56
mbj skrev:
03 maj 2020 14:31
Hvad er problemet? Der er jo ikke rigtig noget der tyder på børn tager skade af det (en smule forsigtighed omkring præ-teens og sociale medier dog).
Arh, det er nu ikke helt rigtigt, der er ret spændende og foruroligende undersøgelser på området.
Har du links hertil?
Sådan noget som det her eksempelvis: https://jamanetwork.com/journals/jamape ... erm=110419 men altså, jeg synes som altid #science kommer lidt til kort, når der er så mange variabler at forholde sig til. Egentlig er det jo en super nem intuitiv øvelse. ‘Synes du børn har størst gavn af A) Evnen til at hvile i dem selv og være med deres følelser eller B) Selvregulere med en skærm i skødet.’
Jeg har samme intuition som dig, men er også opmærksom på faren ved at lade mig styre af min intuition. Samtidig er jeg generelt skeptisk over for de der dommedags-profetier, fx Jean Twenge.

Den der artikel er et par måneder gammel og baseret på 47 børn så selvsagt ikke noget endegyldigt svar, men den virker reel nok, og det er relavivt højt rangeret tidsskrift. Mit spørgsmål er hvis skærmtid er korreleret med både sprog-færdigheder og to MRI-baserede målinger af white matter*, så er det jo mindst lige så sandsynligt at kausaliten går fra sprog-færdigheder til white matter som fra skærmtid til white matter. Det er vel ikke så underligt at børn der har mere skærmtid er svagere sprogligt, og at de sproglige forskelle kan aflæses i hjernens udvikling. Spørgsmålet er så om de forskelle i sproglig udvikling betyder noget på langt sigt. Hvordan scorer børn generelt på de her sprogtests og klarer børn med dårlige scores sig dårligt senere i livet? Så I noget om det i artiklen?

edit. Sagt på en anden måde: Ville man i en verden uden skærme se lignende forskelle i børns sprogfærdigheder, og ville børn der af forskellige ikke-skærmrelaterede årsager har dårligere sprogfærdigheder have tilsvarende forskelle i white matter?

* = lidt underligt at bruge to forskellige DTI-mål af white matter, som lader til at være stærkt korrelerede. Virker lidt som et forsøg på at gøre resultatet mere overbevisende.
Dance encourages the body to move without permission. That's a fundamental flaw. It must be solved.

Brugeravatar
A Friend in London
Indlæg: 372
Tilmeldt: 09 dec 2019 14:53

Re: tråden hvor man hjælper hinanden med at finde ting og sager (2)

#4594 Indlæg af A Friend in London » 03 maj 2020 17:35

Jeg har ikke baggrund til at bedømme empirien af en videnskabelig undersøgelse, så mit ærinde er primært at påpege, at man ikke kan konkludere, at der ikke er en række potentielle risici. Det der studie var lidt plukket ud af luften, som det mest nylige ikke helt utroværdige af slagsen.

Brugeravatar
Pete Rock
Indlæg: 9942
Tilmeldt: 02 apr 2007 20:54
Geografisk sted: York University, Toronto

Re: tråden hvor man hjælper hinanden med at finde ting og sager (2)

#4595 Indlæg af Pete Rock » 03 maj 2020 17:40

A Friend in London skrev:
03 maj 2020 17:35
Jeg har ikke baggrund til at bedømme empirien af en videnskabelig undersøgelse, så mit ærinde er primært at påpege, at man ikke kan konkludere, at der ikke er en række potentielle risici. Det der studie var lidt plukket ud af luften, som det mest nylige ikke helt utroværdige af slagsen.
Lidt underlig bemærkning. Du behøver ikke nogen baggrund for at vurdere min logik i ovenstående, og for at være enig eller uenig i den.
Dance encourages the body to move without permission. That's a fundamental flaw. It must be solved.

Brugeravatar
A Friend in London
Indlæg: 372
Tilmeldt: 09 dec 2019 14:53

Re: tråden hvor man hjælper hinanden med at finde ting og sager (2)

#4596 Indlæg af A Friend in London » 03 maj 2020 17:45

Det var mere sådan en generel disclaimer også ift. mbj’s link, men naturligvis virker din logik åbenlys.

Brugeravatar
Hawkheimer
Indlæg: 43
Tilmeldt: 20 mar 2007 12:32
Geografisk sted: KBH N

Re: tråden hvor man hjælper hinanden med at finde ting og sager (2)

#4597 Indlæg af Hawkheimer » 03 maj 2020 17:51

Pete Rock skrev:
03 maj 2020 16:49

Den der artikel er et par måneder gammel og baseret på 47 børn så selvsagt ikke noget endegyldigt svar, men den virker reel nok, og det er relavivt højt rangeret tidsskrift. Mit spørgsmål er hvis skærmtid er korreleret med både sprog-færdigheder og to MRI-baserede målinger af white matter*, så er det jo mindst lige så sandsynligt at kausaliten går fra sprog-færdigheder til white matter som fra skærmtid til white matter. Det er vel ikke så underligt at børn der har mere skærmtid er svagere sprogligt, og at de sproglige forskelle kan aflæses i hjernens udvikling. Spørgsmålet er så om de forskelle i sproglig udvikling betyder noget på langt sigt. Hvordan scorer børn generelt på de her sprogtests og klarer børn med dårlige scores sig dårligt senere i livet? Så I noget om det i artiklen?

edit. Sagt på en anden måde: Ville man i en verden uden skærme se lignende forskelle i børns sprogfærdigheder, og ville børn der af forskellige ikke-skærmrelaterede årsager har dårligere sprogfærdigheder have tilsvarende forskelle i white matter?

* = lidt underligt at bruge to forskellige DTI-mål af white matter, som lader til at være stærkt korrelerede. Virker lidt som et forsøg på at gøre resultatet mere overbevisende.
Jeg er enig i de uklarheder du peger på, og selv om studiet er noget bedre end gennemsnittet,* så synes jeg egentlig det er overraskende, hvor langt de trods alt er villige til at gå i deres tentative konklusioner (bekymringer mv.) Især når det er et her-og-nu-studie og ikke (som de selv nævner) et longitudinalstudie, der ville være det oplagte valg til at studere udvikling.

* Det er bedre at de kigger på et sammensat index for skærmbrug (ScreenQ), end at de nøjes med 'skærmtid' som eneste variabel. Skærmtid er et det mest almindelige mål i mange undersøgelser (for ikke at tale om mange journalistisk strammede fremstillinger), men giver ikke megen mening (prøv at tænke på 'papirtid' som mål der kan samle alt fra at glo kedelige prints af powerpointpræsentationer, over læsning af prisskilte i Brugsen, til god litteratur).
So läufts nit!

Brugeravatar
gigantic
Indlæg: 7052
Tilmeldt: 19 okt 2006 00:39

Re: tråden hvor man hjælper hinanden med at finde ting og sager (2)

#4598 Indlæg af gigantic » 03 maj 2020 19:48

Ærgerligt, der ikke er flere tablet-ejere på boardet, så man kunne forholde sig til forespørgslen. Eller I læser det måske som et mere eksistentielt spørgsmål? Ikke så meget, "hvilken tablet skal jeg vælge?", som "hvilken forskningsartikel er mest troværdig, når jeg skal stille spørgsmålstegn ved mine valg?"?
eini skrev:
24 jan 2020 15:59
Svingninger er et af de sidste offentlige steder vi har hvor det er vigtigere at være intelligent end at være sympatisk. Lad os da for helvede værne om det. Du kan få alle de hjerte-emojis du skal bruge ovre på Facebook.

Brugeravatar
Hawkheimer
Indlæg: 43
Tilmeldt: 20 mar 2007 12:32
Geografisk sted: KBH N

Re: tråden hvor man hjælper hinanden med at finde ting og sager (2)

#4599 Indlæg af Hawkheimer » 03 maj 2020 20:20

gigantic skrev:
03 maj 2020 19:48
Ærgerligt, der ikke er flere tablet-ejere på boardet, så man kunne forholde sig til forespørgslen. Eller I læser det måske som et mere eksistentielt spørgsmål? Ikke så meget, "hvilken tablet skal jeg vælge?", som "hvilken forskningsartikel er mest troværdig, når jeg skal stille spørgsmålstegn ved mine valg?"?
Okay: Jeg ville klart vælge en af de store - det er nemmere for ungerne mens de er små, og den kan bruges til at se film på, når de bliver større. Herhjemme har vi begge dele, og både den mindste (1. klasse) og den store (6. klasse) vælger automatisk den store når de kan. Den store er vistnok 3-4 år gammel nu, og der er ingen problemer med ydeevne osv., så jeg tror ikke der er nogen grund til at bevæge sig op i de højere prislag.
De store iPads er nemme at tegne på, og der er nogle vildt gode Youtubevideoer med en, der kalder sig Lakserytteren (som er vildt kendt blandt alle under 25 og tillige afholdt blandt alle under 17). Lakserytteren ved virkelig noget om at tegne, og forklarer både tegnepædagogisk forsvarligt og så ungerne kan forholde sig til det, om hvordan man kan tegne, samtidig med at han guider til en af de bedste tegneapps (der samtidig er til at betale).
So läufts nit!

Brugeravatar
Jallan
Indlæg: 15357
Tilmeldt: 04 jun 2006 20:48
Geografisk sted: Fanget i en barometerlomme

Re: tråden hvor man hjælper hinanden med at finde ting og sager (2)

#4600 Indlæg af Jallan » 04 maj 2020 07:28

helle b skrev:
02 maj 2020 18:20
Jeg kan ikke trække det ud længere, jeg er nødt til at købe en iPad til min datter. Er det dumt at købe en iPad Mini? Eller kan jeg ligeså godt gå linen ud? Og kan man tegne på alle iPads? Hun er syv år.
2 sider senere...
Pete Rock skrev:
03 maj 2020 16:49
Jeg har samme intuition som dig, men er også opmærksom på faren ved at lade mig styre af min intuition. Samtidig er jeg generelt skeptisk over for de der dommedags-profetier, fx Jean Twenge.

Den der artikel er et par måneder gammel og baseret på 47 børn så selvsagt ikke noget endegyldigt svar, men den virker reel nok, og det er relavivt højt rangeret tidsskrift. Mit spørgsmål er hvis skærmtid er korreleret med både sprog-færdigheder og to MRI-baserede målinger af white matter*, så er det jo mindst lige så sandsynligt at kausaliten går fra sprog-færdigheder til white matter som fra skærmtid til white matter. Det er vel ikke så underligt at børn der har mere skærmtid er svagere sprogligt, og at de sproglige forskelle kan aflæses i hjernens udvikling. Spørgsmålet er så om de forskelle i sproglig udvikling betyder noget på langt sigt. Hvordan scorer børn generelt på de her sprogtests og klarer børn med dårlige scores sig dårligt senere i livet? Så I noget om det i artiklen?

edit. Sagt på en anden måde: Ville man i en verden uden skærme se lignende forskelle i børns sprogfærdigheder, og ville børn der af forskellige ikke-skærmrelaterede årsager har dårligere sprogfærdigheder have tilsvarende forskelle i white matter?

* = lidt underligt at bruge to forskellige DTI-mål af white matter, som lader til at være stærkt korrelerede. Virker lidt som et forsøg på at gøre resultatet mere overbevisende.
Vintage svingninger :lol:
Med intens hilsen

Jallan

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Poste og 5 gæster