Råd og viden om forstærkere og anlæg

Næsten alt
Post Reply
Ian Ziering

Råd og viden om forstærkere og anlæg

#1 Post by Ian Ziering » 04.11.2011 12:39:58

Tanken med denne tråd er at samle viden om anlæg og forstærkere. Snakken kan også snildt drejes hen på kabler og anden teknikfikumdik.

F.eks. vil jeg gerne vide, om denne Cambridge 840A v.2-forstærker er et godt køb:
Image
http://www.hifiklubben.dk/produkter/ste" target="_blank ... _soelv.htm

Jeg har nemlig fået den tilbudt til halv pris.

Og rørforstærkere, hvad op med dem? Jeg er lidt forelsket i dem pga. minimalismen og det generelt æstetiske udtryk, men er de lige gode til alle genrer, eller er goderne forbeholdt jazz? Hvor længe holder sådan nogle rør, og hvad sker der, når de er for gamle?
Last edited by Ian Ziering on 04.11.2011 13:31:00, edited 1 time in total.
Luk dig!

Roskomsnusk

Re: Råd og viden om forstærkere og anlæg

#2 Post by Roskomsnusk » 04.11.2011 13:00:38

jeg kan i den grad anbefale cambridge.
sim sala bim!

Ian Ziering

#3 Post by Ian Ziering » 04.11.2011 13:30:30

Glimrende. Men hvorfor? Hvad kan den?
Luk dig!

Broder Salsa

#4 Post by Broder Salsa » 04.11.2011 13:39:32

Hvis jeg må supplere, så er Cambridge generelt et fint mærke med solid value. Til halv pris er det bestemt et fint køb, hvilket jeg tør love uden selv at have hørt netop dén model. På hifi4all er der dog ofte gode tilbud, der kan (over)matche den model.

Er der en specifik rørforstærker, du er ude efter? Ligesom almindelige transistorforstærkere kan man vist ikke sige, at de generelt er egnet til (kun) en bestemt genre. Min egen erfaring er, at det først bliver rigtig sjovt med rør på den anden side af 7-8000 kr.

Ian Ziering

#5 Post by Ian Ziering » 04.11.2011 14:18:32

Broder Salsa wrote:Hvis jeg må supplere, så er Cambridge generelt et fint mærke med solid value. Til halv pris er det bestemt et fint køb, hvilket jeg tør love uden selv at have hørt netop dén model. På hifi4all er der dog ofte gode tilbud, der kan (over)matche den model.
Det er netop på hifi4all jeg har fundet Cambridgen :). Jeg ser også, at den holder en højere brugtværdi på dba, så jeg taber ikke på at købe den og evt. fortryde. Men jeg vil gerne spare tiden og besværet, hvis den er noget lårt, hvilket det så ikke lyder til.
Broder Salsa wrote:Er der en specifik rørforstærker, du er ude efter? Ligesom almindelige transistorforstærkere kan man vist ikke sige, at de generelt er egnet til (kun) en bestemt genre. Min egen erfaring er, at det først bliver rigtig sjovt med rør på den anden side af 7-8000 kr.
Jeg ved intet om rørforstærkere, har kun smålæst lidt om dem, skrevet et par korte linier med not_batman og set et par billige, bl.a. en Dynavox modificeret efter flere forskrifter til 4.000,- kr. Men den skulle være en jazzspiler.
Luk dig!

dave

#6 Post by dave » 04.11.2011 18:41:05

Det virker som et ret godt køb, den Cambridge. Deres topmodel til 3.500,- er vel ikke værst :) Det er jo ikke fordi den er 20 år gammel og forældet, så jeg ville ikke betænke mig.

Det fede er, at du kan smutte forbi HiFi-Klubben og give den et lyt på et set-up der ligner dit eget - helt gratis.
Abepingvin FK - Når 'ok' er mere end rigeligt.

Ian Ziering

#7 Post by Ian Ziering » 04.11.2011 19:13:57

dave wrote:Det fede er, at du kan smutte forbi HiFi-Klubben og give den et lyt på et set-up der ligner dit eget - helt gratis.
Ja, jeg var faktisk nede i den på Åboulevard, men de havde selvfølgelig ikke den stående.

Iøvrigt, hvad siger folk til en DA-converter, når man kører lyd fra computeren, f.eks. DACmagic? Og kan sådan en flettes sammen med en airport express?
Luk dig!

dave

#8 Post by dave » 04.11.2011 19:28:53

Ian Ziering wrote:
dave wrote:Det fede er, at du kan smutte forbi HiFi-Klubben og give den et lyt på et set-up der ligner dit eget - helt gratis.
Ja, jeg var faktisk nede i den på Åboulevard, men de havde selvfølgelig ikke den stående.

Iøvrigt, hvad siger folk til en DA-converter, når man kører lyd fra computeren, f.eks. DACmagic? Og kan sådan en flettes sammen med en airport express?
Jeg har en DacMagic som jeg bruger som step-up fra min CD-afspiller. Kører balanceret ud og jeg vil ikke undvære den. Personligt bruger jeg ikke sådan noget moderne noget uden fysiske medier, men med mindre folk har et rigtig godt lydkort vil de få noget ud af en dac.
Og til 13-1500,- brugt er DacMagic et rigtig godt køb.

Jeg er 100% sikker på at den kan bruges med airport-dimsen.

fatcap

#9 Post by fatcap » 04.11.2011 21:43:02

Jeg kan kun anbefale dig at købe rør.... Jeg har haft det i 4-5 år efterhånden, og jeg kunne aldrig drømme om at køre med andet. Det afhænger sikkert af hvordan man kan lide at lytte til musik, men du får meget varmere, og mere organisk lyd med rør - ikke stift og mekanisk eller præcist ville nogen sikkert sige.

Jeg ved godt man kan have forskellige holdninger til rør kontra transistorlyd - men den ene gang jeg havde en transistor forstærker sat til, da mit rør var til rep - der lød det helt forkert.
Jeg tror lidt at jeg elsker rørlyden af samme årsag som at jeg foretrækker vinyl frem for cd.

Du skal ihvertfald ikke snyde dig selv for at prøve at lytte til rør.

Man kan ikke sige noget generelt om hvor længe rør holder. Ham der servicerer min, en mand i skanderborg (not batman bruger ham vist også?) - har rør i sin forstærker der har siddet i fra den blev bygget. Den er fra start 60'erne, og de måler stadig 100%. Derfor er det en god ide at få dem tjekket engang imellem - men de kan sagtens holde i rigtig mange år.

dave

#10 Post by dave » 05.11.2011 06:47:30

Et ganske godt indløg om dac's, netop fra Hifi4All:

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_post ... 91510&PN=2" target="_blank

Post Reply