depression/livslede-tråden

Næsten alt
Besvar
besked
Forfatter
Brugeravatar
per e ubu

Re: depression/livslede-tråden

#301 Indlæg af per e ubu » 20 feb 2018 13:39

Det får du et helt andet forhold til hvis det er dine egne børn. De fleste forælder hader også alle andres børn. Og børn er forskellige. Ikke alle børn skriger. Husk at give dem mad. Mad Max tænkte man sikkert også da man parrede sig under verdens krigene og den kolde krig. Verden har altid været ond. Man skaber de bedste vilkår man nu kan.

Det handler om at får noget vigtigere at tænke på end sig selv.
out in the real world in real time!

Brugeravatar
Antimatter

#302 Indlæg af Antimatter » 20 feb 2018 13:41

Børn hjælper for nogen, det ved jeg fra min egen vennekreds, men det kommer an på hvad dit problem er. Vi skal passe på med at slå d-depression og livslede sammen og give råd der skulle forestille at virke på det hele. I den mindre gennemgribende kategori finder man dem der er neurotypiske og ikke har nogen nævneværdig ballast med stress og depression. De er gode til at cope med de krav omverdenen stiller, men har mangler et formål med tilværelsen der rækker ud over dem selv, så de ikke ender på en technoklub med næsen fuld af pulver torsdag-fredag-lørdag-søndag. Et barn og en familie kan give dem den eksterne motivation til at ændre deres liv uden at det vælter læsset. For dem der ikke er helt neurotypiske eller har traumer kan børn derimod være en katastrofe.
Glaucoma, iritis, cataract, crystallised cataract, a nebula in the pupil, conjunctivitis, torn retina, blood accumulation and abscesses

Brugeravatar
per e ubu

#303 Indlæg af per e ubu » 20 feb 2018 13:50

Klart, men den er nu ikke mit indtryk at flertallet her inde lider af livstruende depression.

Brugeravatar
Rock Action
Geografisk sted: kbhØ

#304 Indlæg af Rock Action » 20 feb 2018 13:57

Jeg tror sgu bare, det er vigtigt, at man er bevidst om, hvad processerne er. Jeg er rimelig old skool Freudiansk i mange henseender, og derfor er det klart for mig, at alt, hvad genererer en ansvarsfølelse og/eller forpligtigelse, virkelig pisser ens indre barn af. Når først man ligesom er klar over og accepterer den præmis, så går det hele meget nemmere. Problemet ved nøjagtigt børn er jo, at man hurtigt bliver offer for "det bliver den største, bedste og ubetinget vildeste lykkerus ever forevigt"-myte. Det er vel især for kvinder det ultimative tabu at have ambivalens omkring sine børn, og sådan noget skaber problemer. Hvis man kan være ved og acceptere dualismen i det, så er man kommet langt, tror jeg.
andersthode skrev: Jeg elsker alt, til og med Rock Action

Brugeravatar
per e ubu

#305 Indlæg af per e ubu » 20 feb 2018 14:17

Om man siger "sit indre barn" eller "sit ego" gør for mig ikke den store forskel. Når det er sagt så handler det rigtig meget om at give slip på sig selv og indrette sit liv 100% efter ens barn/børn. Man bestemmer jo selv hvor seriøst man vil tage den myte, du snakker om. Typisk fjerne forældreskab uomtvistelig det pres fra ens egne skuldre som illusionen om lykke skaber. De fleste jeg kender med depressioner hænger fast i fortiden og længes efter noget der var engang og synger meget "alting var bedre i gamle dage"-sangen. Det kan jeg godt forstå man bliver trist af. Det er sundere at se livet som en lange række faser og tage dem for hvad de er og hvad de var. Man får aldrig the good ole days tilbage.

Brugeravatar
Rock Action
Geografisk sted: kbhØ

#306 Indlæg af Rock Action » 20 feb 2018 14:21

Vi er vidst ret enige. Især i den sidste halvdel af dit indlæg!

Edit: men dét her
per e ubu skrev:Man bestemmer jo selv hvor seriøst man vil tage den myte, du snakker om.
er selvfølgleig bollocks. :lol:
andersthode skrev: Jeg elsker alt, til og med Rock Action

Brugeravatar
Stranger Pilot

#307 Indlæg af Stranger Pilot » 20 feb 2018 20:17

Gennemsnitligt bliver både mænd og kvinder permanent mindre glade af at få børn:

https://ourworldindata.org/happiness-an ... tisfaction

Billede

Brugeravatar
Pete Rock
Geografisk sted: Stanford University

#308 Indlæg af Pete Rock » 20 feb 2018 20:22

Men det handler jo ikke om at være glad, det handler om at være distraheret. Forældre har ikke tid til at tænke over hvor ulykkelige de er, med mindre der kommer en eller anden forbi med et spørgeskema.
Dance encourages the body to move without permission. That's a fundamental flaw. It must be solved.

Brugeravatar
Antimatter

#309 Indlæg af Antimatter » 20 feb 2018 20:31

Stranger Pilot skrev:Gennemsnitligt bliver både mænd og kvinder permanent mindre glade af at få børn:

https://ourworldindata.org/happiness-an ... tisfaction

Billede
Du kan ikke se ud fra den graf om det er er et permanent dyk. Er det noget du har andet data på? Der er mange faser i et liv med børn, og man kunne godt forestille sig at trivslen bliver højere på længere sigt, når børnene bliver mindre ressourcekrævende. Jeg tror faktisk jeg læste en undersøgelse engang der fulgte trivslen blandt forældre over længere tid, og kom frem til sådan en konklusion, men nu har jeg glemt hvor jeg læste det.
Glaucoma, iritis, cataract, crystallised cataract, a nebula in the pupil, conjunctivitis, torn retina, blood accumulation and abscesses

Brugeravatar
La Mouche
Spotify: 113192036
Kontakt:

#310 Indlæg af La Mouche » 20 feb 2018 20:43

De bliver vel lykkelige når børnene flytter hjemmefra, og de får tid til at gå i biografen i Grand og se Politiken Plus film.... det er reelt der jeg er nu, sammen med kæresten. Hvorfor ødelægge det med en 18-20 årig periode ind imellem? :D Jeg forstår simpelthen ikke den der trang til at få yngel.

Besvar