depression/livslede-tråden

Næsten alt
Besvar
besked
Forfatter
Brugeravatar
Sille...sille...

Re: depression/livslede-tråden

#341 Indlæg af Sille...sille... » 28 feb 2018 20:38

Man tager nok fejl, deroppe på højdernes tinder.
whose fool are you?

Brugeravatar
Fabbe

#342 Indlæg af Fabbe » 28 feb 2018 20:41

Jensth skrev:En kæmpe, KÆMPE downside ved stoffer, er at man bliver så meget mere bevidst om sine egne hjerneprocesser og motivationer. Især med psykedeliske stoffer, og hvis man har været rundt i alle hjørnerne; anxiolytika, depressanter, stimulanter, dissociativer osv...
Det er fuldkommen sådan, jeg fik det af at kvitte sukker i et stykke tid.

Brugeravatar
phisteria

#343 Indlæg af phisteria » 28 feb 2018 23:34

Sille...sille... skrev:Man tager nok fejl, deroppe på højdernes tinder.
Muligt - har du erfaringer at dele af?
Jeg har ikke valgt transmission fra.

Brugeravatar
La Mouche
Spotify: 113192036
Kontakt:

#344 Indlæg af La Mouche » 01 mar 2018 00:12

Ny forskning:

Over Years, Depression Changes the Brain

Summary: A new study reports those who suffer from persistent depression lasting more than ten years have higher levels of neuroinflammation.

http://neurosciencenews.com/depression- ... nges-8581/

Brugeravatar
La Mouche
Spotify: 113192036
Kontakt:

#345 Indlæg af La Mouche » 01 mar 2018 00:29

...ligheden mellem længerevarende depression og Alzheimers giver i hvert fald god mening for mig, da det stod værst til for mig begyndte jeg også at fare vild tæt på hvor jeg boede, lidt som begyndende alzheimers.. det er heldigvis gået over. Men andre symptomer lider jeg stadig under.

Brugeravatar
shaken

#346 Indlæg af shaken » 03 mar 2018 20:36

Jeg griber ind og griber ud.

Hos mine forældre står en lille samling af mine bøger, som jeg ikke selv har plads til.

Denne gang fandt jeg Emily Dickinson's samlede digte.

Hun insisterede på at være ukendt i sin samtid, har jeg indtryk af. Det beundrer jeg hende for. Det må have krævet sit. For hun var talentfuld; det kan der ikke herske tvivl om i dag.

Jeg skriver dette i denne tråd, da jeg i stedet for at skrive om mine egne dæmoner, og om hvordan jeg tæmmer dem, vil yde mit bidrag i form af to af hendes digte. De har nemlig i sig selv været en hjælp for mig, og håbet er, at de kan være det samme for andre:

The Mysteries Of Pain

Pain has an element of blank;

It cannot recollect

When it began, or if there were

A day when it was not

It has no future but itself

Its infinite realms contain

Its past, enlightened to perceive

New periods of pain

Dawn

When night is almost done

And sunrise grows so near

That we can touch the spaces,

It's time to smooth the hair

And get the dimples ready,

And wonder we could care

For that old faded midnight

That frightened but an hour

I forlængelse af TN-trådens aktuelle debat om kærlighed og parforhold fandt jeg desuden denne start på digtet In Vain; jeg stødte første gang på passagen i The Female Eunuch af Germaine Greer, og den har ikke sluppet mig siden:

I cannot live with you

It would be life,

And life is over there

Behind the shelf

Slutteligt vil jeg dedikere min fortolkning af Emily Dickinson til tankero.

Billede
If I've a taste, it's not alone
For the earth and stones,
Rocks, coal, iron, air,
That's my daily fare

Brugeravatar
eini

#347 Indlæg af eini » 05 mar 2018 10:02

Det eneste der sådan rigtigt virker, er at lære at le af det hele. Uanset hvad der bliver smidt i hovedet på dig af tragisk lort, så le! Men okay, tragedie plus tid, det kræver også tid, ja, men gad da godt være den slags Zenmaster der ikke skulle igennem sorgforløbet før hun nåede til latteren.
Senest rettet af eini 05 mar 2018 10:27, rettet i alt 1 gang.

Brugeravatar
Jensth
Geografisk sted: 2400

#348 Indlæg af Jensth » 05 mar 2018 10:18

Smukt og elegant, Shaken. Så overskudsagtigt kan jeg ikke behandle emnet. Der er en del kommentarer jeg gerne ville følge op på, men jeg orker ikke lige nu, da det nok vil ende ud i en længere rant. Og så vil jeg også hellere le!

Jeg har lige købt Russel Brand's nyeste bog; Recovery, Freedom from our Addictions. https://www.amazon.com/Recovery-Freedom ... merReviews

Efter hvad jeg har forstået, så kan "addictions" betragtes som alt hvad vi har en usund tilknytning til. Det kan være en ide, forestilling, person eller et helt konkret stof. Måske abonnerer man på ideen om at lykken opnås ved hårdt karriere-målrettet arbejde, som både giver status og muligheden for et materielt luksusforbrug. Det er måske lykken for nogen, mens andre finder sig fyrre, fed, fuldstændig stresset og disillusioneret. Alle de her tanker om vores tilknytning som årsag til åndelig smerte, er selvfølgelig ældgamle temaer, men jeg tror ikke de bliver mindre interessante af en vridetur gennem Russel's hjerne.

Jeg undrer mig nogen gange over hvor polariserede holdningerne til ham er. Jeg synes det er fuldstændig åbenlyst hvor lynende intelligent han er, og med den karisma er det ikke underligt at han virker arrogant, når han keder sig.

Den her episode af Joe Rogans podcast er forrygende godt selskab:
http://www.youtube.com/watch?v=GEc1qeD7UQc&t=7899s

Brugeravatar
shaken

#349 Indlæg af shaken » 05 mar 2018 14:29

Tak for ordene.

Jeg kan godt lide Brand og har også nævnt ham positivt herinde et par gange. Hans Trews hjalp mig igennem en svær periode, netop fordi han fik mig til at le, men samtidig gav mig noget at tænke over. Desuden har jeg et par af hans tidligere bøger stående, da min engelske familie tilsyneladende altid har kunne lide ham og tænkte, at jeg også ville. I starten var jeg meget skeptisk, men hans senere tanker om samfundets indretning og religion/spiritualitet har jeg nydt godt af.

De senere år har jeg ikke fulgt ham så tæt, men vidste godt, han havde udgivet den bog, du nævner. Han går ikke stille med dørene, når han udgiver nyt. Jeg kan anbefale en børnebog, The Pied Piper, som er flot illustreret også.

Selv har jeg lige opdaget Simone Weil og vil gerne dykke ned i hendes forfatterskab. Gravity and Grace har jeg fundet på nettet, men vil gerne eje en fysisk bog af hende. The Need For Roots ville være en oplagt mulighed, men jeg hælder nok mest til den danske oversættelse Breve Til En Gejstlig. Hun minder mig om en blanding af Anne Frank og Jeanne d'Arc tilsat en smule Sørine Gotfredsen. Jeg kender hende ikke så godt endnu, men hun fascinerer og udfordrer mig.

Og Jensth, du må gerne rante for min skyld.
If I've a taste, it's not alone
For the earth and stones,
Rocks, coal, iron, air,
That's my daily fare

Brugeravatar
Sille...sille...

#350 Indlæg af Sille...sille... » 19 mar 2018 21:43

shaken skrev:Selv har jeg lige opdaget Simone Weil og vil gerne dykke ned i hendes forfatterskab. Gravity and Grace har jeg fundet på nettet, men vil gerne eje en fysisk bog af hende. The Need For Roots ville være en oplagt mulighed, men jeg hælder nok mest til den danske oversættelse Breve Til En Gejstlig. Hun minder mig om en blanding af Anne Frank og Jeanne d'Arc tilsat en smule Sørine Gotfredsen. Jeg kender hende ikke så godt endnu, men hun fascinerer og udfordrer mig.
Jeg endte på teologi på grund af Simone Weil. Hendes tanker om ikke at lade sig døbe, men blive uden for kirken (in casu, den katolske del af kirken) for der at følge i Jesu fodspor fandt jeg meget fascinerende. Nu finder jeg hendes askese og hendes al-religiøsitet lidt svær at goutere. Men altså: Der er mere oversat til dansk end "Brev til en gejstlig". Jeg har i bogreolen stående både "Rodfæstelsen" og "Den store forventning". Den sidste var den, jeg læste først, og som fascinerede mig mest - måske indeholder den vist egentligt både "Brev til en gejstlig" og så en række essays.

Gad vide, om hun er god til depression og livslede? Hun excellerer jo i hvert fald selv i det og kan måske på den måde blive en smertenssøster. I "Rodfæstelsen" skriver hun meget katolsk og meget stærkt om den smertemæssige identifikation med den korsfæstede Kristus. Jeg har aldrig rigtigt kunne lide den slags, indtil en person med stærke kroniske smerter fortalte mig, hvilken trøst det var.
whose fool are you?

Besvar