Gymnasielærertråden

Næsten alt
Post Reply
secondtoughestintheinfant

Gymnasielærertråden

#1 Post by secondtoughestintheinfant » 11.04.2013 12:49:43

Lad os starte tråden med at få skrevet alle Svingningers gymnasielærere i mandtal, inkl. deres fag.

Jeg arbejder på Skt. Annæ Gymnasium i Valby, og jeg underviser i dansk og engelsk. I dag er jeg syg, selvom jeg har skemafri. Hver gang, jeg er syg, er det på en skemafri dag, det irriterer mig lidt.

Krea? Preapokalypsebawler?
The Internet Destroyed Everything He'd Ever Loved, Everything He'd Ever Hoped For. It Only Made One Mistake. IT LEFT HIM ALIVE.

Gregor XIII

Re: Gymnasielærertråden

#2 Post by Gregor XIII » 11.04.2013 12:52:42

Hey, det er mit gamle gymnasie! Sejt! Du må hilse dansk-lærer Maja og Jørgen Monrad og alle de andre.
Grundet Gregor XIII er vi alle fortabte

Kronoper!

#3 Post by secondtoughestintheinfant » 11.04.2013 12:56:01

Fantastisk! Maja er min 'mentor', og Monrad er mit yndlingsmenneske. Det lader til at være et par gode lærere, du har haft, så.
The Internet Destroyed Everything He'd Ever Loved, Everything He'd Ever Hoped For. It Only Made One Mistake. IT LEFT HIM ALIVE.

indiepeter

#4 Post by indiepeter » 11.04.2013 13:11:54

Jeg underviser i engelsk og historie på Gefion Gymnasium i Indre by. Igår gennemgik vi Born to Run, det er et fedt job.
J Spaceman wrote: Du fortjener ikke al den god musik, som bliver serveret for dig!

Preapokalypsebawler

#5 Post by Preapokalypsebawler » 11.04.2013 13:12:31

Jeg underviser udelukkende i engelsk, da mit sidefag, retorik, er et forholdsvist lille valgfag inden for gymnasieverdenen. Jeg vil dog virkelig gerne undervise i retorik (så råb højt, hvis I kender til et gymnasium, der søger en retoriklærer). Jeg har arbejdet som årsvikar siden august, men har egentlig haft det meget blandet med jobbet.

På den ene side er det fedt at arbejde med mit fag og det, som interesserer mig, hvilket I også skriver. På den anden side er der noget fagligt utilfredsstillende ved at bruge sit krudt på så mange elever, der ikke interesserer sig det store for undervisningen. Så er det bare heller ikke hver dag at jeg synes, at det er fedt at stå inde i et klasseværelse. Nogle dage, som i går, synes jeg, det er alletiders. Eleverne er som regel rigtigt søde, og kontakten og energien, man får derfra, er noget af det bedste ved jobbet, synes jeg. Og så er friheden jo fantastisk: selv at kunne bestemme, hvad man skal arbejde med, gerne ud fra interesse. Og skemafrie dage (så længe det varer, efter den nye overenskomst). Noget af det mest enerverende ved jobbet er til gengæld at rette opgaver (det er der vist bred enighed om på mit lærerkollegium): det er okay at rette 10 eller 15 opgaver, men når der er 30 i stakken, bliver det ret så kedeligt.

Lige nu overvejer jeg, om jeg vil fortsætte som gymnasielærer. De seneste måneder har jeg tænkt, at jeg ville prøve at søge job som kommunikationsmedarbejder eller en anden branche for i hvert fald at prøve noget andet. Men noget siger mig - hvilket krea til dels bekræfter - at det sagtens kan være røvsygt at arbejde i den branche. Den opgave mit gymnasium har stillet mig, fire 1.g'er-klasse i engelsk, har da også være en ret stor pædagogisk udfordring, som i hvert fald nogle dage har udmattet mig gevaldigt og (på dårlige dage) skræmt mig væk fra gymnasiet. Men en rektor fra et andet gymnasium har fortalt mig, at jeg skulle hilse min egen rektor og sige, at det var "ikke-bestået" at smide fire 1.g.-klasser efter årsvikaren. Det er vildt så meget eleverne udvikler sig - fra at være umodne, hjælpeløse stakler i starten af 1.g. til allerede på 2. semester af skoleåret rent faktisk at kunne tænke selv. Jeg kunne forestille mig, at den variation, man får ved at have to fag og klasser på flere klassetrin, gør jobbet noget mere interessant.

indiepeter

#6 Post by indiepeter » 11.04.2013 13:19:54

Preapokalypsebawler wrote:Jeg underviser udelukkende i engelsk, da mit sidefag, retorik, er et forholdsvist lille valgfag inden for gymnasieverdenen. Jeg vil dog virkelig gerne undervise i retorik (så råb højt, hvis I kender til et gymnasium, der søger en retoriklærer). Jeg har arbejdet som årsvikar siden august, men har egentlig haft det meget blandet med jobbet.

På den ene side er det fedt at arbejde med mit fag og det, som interesserer mig, hvilket I også skriver. På den anden side er der noget fagligt utilfredsstillende ved at bruge sit krudt på så mange elever, der ikke interesserer sig det store for undervisningen. Så er det bare heller ikke hver dag at jeg synes, at det er fedt at stå inde i et klasseværelse. Nogle dage, som i går, synes jeg, det er alletiders. Eleverne er som regel rigtigt søde, og kontakten og energien, man får derfra, er noget af det bedste ved jobbet, synes jeg. Og så er friheden jo fantastisk: selv at kunne bestemme, hvad man skal arbejde med, gerne ud fra interesse. Og skemafrie dage (så længe det varer, efter den nye overenskomst). Noget af det mest enerverende ved jobbet er til gengæld at rette opgaver (det er der vist bred enighed om på mit lærerkollegium): det er okay at rette 10 eller 15 opgaver, men når der er 30 i stakken, bliver det ret så kedeligt.

Lige nu overvejer jeg, om jeg vil fortsætte som gymnasielærer. De seneste måneder har jeg tænkt, at jeg ville prøve at søge job som kommunikationsmedarbejder eller en anden branche for i hvert fald at prøve noget andet. Men noget siger mig - hvilket krea til dels bekræfter - at det sagtens kan være røvsygt at arbejde i den branche. Den opgave mit gymnasium har stillet mig, fire 1.g'er-klasse i engelsk, har da også være en ret stor pædagogisk udfordring, som i hvert fald nogle dage har udmattet mig gevaldigt og (på dårlige dage) skræmt mig væk fra gymnasiet. Men en rektor fra et andet gymnasium har fortalt mig, at jeg skulle hilse min egen rektor og sige, at det var "ikke-bestået" at smide fire 1.g.-klasser efter årsvikaren. Det er vildt så meget eleverne udvikler sig - fra at være umodne, hjælpeløse stakler i starten af 1.g. til allerede på 2. semester af skoleåret rent faktisk at kunne tænke selv. Jeg kunne forestille mig, at den variation, man får ved at have to fag og klasser på flere klassetrin, gør jobbet noget mere interessant.
Man kan aldrig undervurdere hvor stor en udfordring det er at lære en 1g klasse at gå i skole, men så snart de kommer i 2g har man nærmest med rigtige mennesker at gøre.

Og så tænker jeg at du nærmest kan lave alt det retorik du vil i engelskundervisningen, selvom det selvfølgelig ikke er det samme.
J Spaceman wrote: Du fortjener ikke al den god musik, som bliver serveret for dig!

Fisker Thomas

#7 Post by Fisker Thomas » 11.04.2013 13:22:21

Jørgen Monrad er awesome på alle punkter. Jeg har kun talt med ham en gang, selvfølgelig, men nøj ... Jeg mødte engang nogle af hans elever i boghandelen, og jeg blev næsten starstruck over at de så ham flere gange om ugen.

Anyway, jeg er HF-lærer på VUC. Jeg underviser ikke, men retter kun skriftlige og mundtlige opgaver på en fjernundervisningslinje. Det er ok sjovt arbejde, synes jeg, men jeg forstår næsten - næsten - de lærere, der godt kan lide at have kontakt med deres elever.

I dag har jeg sørget for at få mig et login til Studieportalen.
"Det provokerer mig, at vores nuværende regering har det som formål, at vi allesammen skal leve tre år længere.
Hvad med i stedet at give tilladelse til eutanasi, for så sjovt er livet trods alt heller ikke."

Jytte Nørtoft Jensen, Silkeborg.

#8 Post by secondtoughestintheinfant » 11.04.2013 13:22:32

Jeg har to 1.g-klasser i engelsk, en 1.g-klasse i dansk og en 2.g i engelsk. Det betyder, at jeg kun kan køre parallele forløb i to klasser, og det har af og til været alt, alt for hårdt. Danskklassen er mega god. Der sidder flere små skønånder derinde, og de har den vildeste disciplin. Så snart, man begynder at tale, er det eneste, man kan høre, lyden af fingere på tastaturet og blyanten mod papiret. Flere af dem er interesserede i stort set alt, hvad vi gennemgår. Det trælse ved dansk er den store mangel på frihed. Stort set alt, hvad man gennemgår er bestemt på forhånd. Og så tager det cirka 3000 gange så lang tid at forberede som engelsk gør. 'Nu skal du undervise i middelalder og folkeviser'. Æh, ok, det skal jeg så lige sætte mig ind i. 'Nu skal du lave et oversigtsforløb, hvor du gennemgår dansk litteratur fra renæssancen til 1960'. Ok. Og nu skal jeg så i gang med oplysningen og Holberg. Det er sygt så lang tid det tager at sætte sig ind i perioderne og finde tekster osv. Men det mest rystende ved at undervise i dansk er, hvor dårlige de fleste elever er skriftligt. De mestrer på ingen måde deres eget modersmål på skrift, også selvom de er dygtige mundtligt. Fler danske stile har brug for lige så mange rettelser som de engelske.

Den ene af mine 1.g-klasser i engelsk har momentvis været et mareridt at undervise. En helt grotesk mangel på disciplin og anstændighed, der har fået selv garvede lærere til næsten af give op. Her i vinters fik klassen sin egen coach(!!) for at afhjælpe problemet, men jeg har flere gange været nødt til at tale med grænseoverskridende store bogstaver til dem, hvilket har været ret ubehageligt. Men også lidt tilfredsstillende.

Min 2.g er absurd dygtige. Næsten alt, hvad vi har lavet, har været ting, jeg selv havde på 2.-3. år af uni.

Men generelt er det en sommerdag i Kongens Have at undervise i engelsk i forhold til dansk.

Preapokalypsebawler

#9 Post by Preapokalypsebawler » 11.04.2013 13:31:07

secondtoughestintheinfant wrote:
Den ene af mine 1.g-klasser i engelsk har momentvis været et mareridt at undervise. En helt grotesk mangel på disciplin og anstændighed, der har fået selv garvede lærere til næsten af give op. Her i vinters fik klassen sin egen coach(!!) for at afhjælpe problemet, men jeg har flere gange været nødt til at tale med grænseoverskridende store bogstaver til dem, hvilket har været ret ubehageligt. Men også lidt tilfredsstillende.
Mit problem er, at jeg er for flink. Måske for flink til at være gymnasielærer - for det er virkelig sjældent, at eleverne rent faktisk kan bringe mit pis i kog. Så det bliver måske lidt for laissez-faire i forhold til sædvanen (vil jeg tro). I en af klasserne (notorisk problemklasse) var jeg dog tvunget til at tage affære, og der fik jeg sgu deres opmærksomhed. Det lød måske lidt sådan her: http://www.youtube.com/watch?v=LyhZb7552SQ

#10 Post by secondtoughestintheinfant » 11.04.2013 13:33:29

Der skal sgu ikke så meget til, før jeg skruer godt op, og det har en vældig effekt. Men det, der hjælper bedst, er lige at tage en samtale under fire øjne med dem, det er galt med. Den der blanding at tillid og autoritet, det skaber, kan få styr på det meste.

Post Reply