Gymnasielærertråden

Næsten alt
Message
Author
User avatar
secondtoughestintheinfant
Posts: 10209
Joined: 15.11.2003 13:19:25
Location: Jerusalem

Re: Gymnasielærertråden

#321 Post by secondtoughestintheinfant » 23.01.2018 10:29:46

Fisker Thomas wrote:Hvordan coper I andre egentlig med kolleger, som er halvdumme, og som oprigtigt mener, at Thomas Korsgaard, Knud Romer og goddman Hanne-Vibeke Holst er gode forfattere, og som synes, at Søren Ulrik Thomsen eller Murakami da godt kunne få den nobelpris i litteratur? Som synes, at det er fedt, at mediedelen og sociale medier skal fylde noget mere? Er ved at få spat af den type lærer.
No idea, mine kolleger var Jørgen Monrad.
Til helvede med indiecred.

User avatar
Fisker Thomas
Posts: 21924
Joined: 22.11.2003 16:33:11
Location: Institut Benjamenta
Contact:

Re: Gymnasielærertråden

#322 Post by Fisker Thomas » 23.01.2018 10:31:57

Misundelig. En af mine yndlingsbeskæftigelser er i øvrigt at høre ham udtale sig om uddannelsessystemet.
"Det provokerer mig, at vores nuværende regering har det som formål, at vi allesammen skal leve tre år længere.
Hvad med i stedet at give tilladelse til eutanasi, for så sjovt er livet trods alt heller ikke."

Jytte Nørtoft Jensen, Silkeborg.

User avatar
Lang
Posts: 9577
Joined: 03.02.2004 09:20:34
Location: Kallipolis

Re: Gymnasielærertråden

#323 Post by Lang » 23.01.2018 10:52:11

Jeg forstår ikke hvorfor i ikke fik dem mobbet ud af studiet ? Det burde have været jeres fornemmeste opgave på KUA. Men de er måske fra nordisk som var udenfor litteraturpolitiets domæne?
Jeg har ikke valgt Transmission fra.

User avatar
Fisker Thomas
Posts: 21924
Joined: 22.11.2003 16:33:11
Location: Institut Benjamenta
Contact:

Re: Gymnasielærertråden

#324 Post by Fisker Thomas » 23.01.2018 11:16:11

Lang wrote:Jeg forstår ikke hvorfor i ikke fik dem mobbet ud af studiet ? Det burde have været jeres fornemmeste opgave på KUA. Men de er måske fra nordisk som var udenfor litteraturpolitiets domæne?
De gik jo på dansk/nordisk og ikke litteraturvidenskab.

I Dansklærergruppen på Facebook (der tæller folk over hele landet), er der folk, der i ramme alvor mener, man ikke må skrive "Vi møder hovedpersonerne ..." i et resumé, fordi det er "selvinddragelse". Take it away, GOAT.
"Det provokerer mig, at vores nuværende regering har det som formål, at vi allesammen skal leve tre år længere.
Hvad med i stedet at give tilladelse til eutanasi, for så sjovt er livet trods alt heller ikke."

Jytte Nørtoft Jensen, Silkeborg.

User avatar
krea
Posts: 8045
Joined: 16.10.2003 09:59:35
Location: Kødbyen, 1978

Re: Gymnasielærertråden

#325 Post by krea » 23.01.2018 11:24:00

Fisker Thomas wrote:
Lang wrote:Jeg forstår ikke hvorfor i ikke fik dem mobbet ud af studiet ? Det burde have været jeres fornemmeste opgave på KUA. Men de er måske fra nordisk som var udenfor litteraturpolitiets domæne?
De gik jo på dansk/nordisk og ikke litteraturvidenskab.

I Dansklærergruppen på Facebook (der tæller folk over hele landet), er der folk, der i ramme alvor mener, man ikke må skrive "Vi møder hovedpersonerne ..." i et resumé, fordi det er "selvinddragelse". Take it away, GOAT.
Jeg synes altså også det er en mærkelig formulering. Hvorfor det behov for at inddrage læseren i opgaveskriverens formidling? Det kan jo være at læseren ikke har læst bogen. Og jeg er ikke for alle mulige knudrede akademiske formuleringer, men man kan jo sagtens formulere sig elegant uden om den slags. Skrev du universitetsopgaver med den slags formuleringer? "Første gang vi møder Ligottis evne til at sætte et gys i læseren..."
... så det' go'nok ...

User avatar
Lang
Posts: 9577
Joined: 03.02.2004 09:20:34
Location: Kallipolis

Re: Gymnasielærertråden

#326 Post by Lang » 23.01.2018 11:24:39

Åh ja danskstuderende trunter med rødder i det liberale provinsborgerskab som var den "kreative" i familien og derfor ikke skulle være læge eller ingeniør, men som bare elskede en god roman, som for eksempel 'Lucca', og derfor gerne ville noget med litteratur men digtene i poesibogen var desværre helt håbløse, og iøvrigt forstod hun ikke rigtig lyrik, så derfor endte det med dansk og så en mand der er læge, en villa udenfor Holbæk med udsigt til fjorden og et medlemsskab af Biografklub Danmark.
Jeg har ikke valgt Transmission fra.

User avatar
Fisker Thomas
Posts: 21924
Joined: 22.11.2003 16:33:11
Location: Institut Benjamenta
Contact:

Re: Gymnasielærertråden

#327 Post by Fisker Thomas » 23.01.2018 11:27:18

krea wrote:
Fisker Thomas wrote:
Lang wrote:Jeg forstår ikke hvorfor i ikke fik dem mobbet ud af studiet ? Det burde have været jeres fornemmeste opgave på KUA. Men de er måske fra nordisk som var udenfor litteraturpolitiets domæne?
De gik jo på dansk/nordisk og ikke litteraturvidenskab.

I Dansklærergruppen på Facebook (der tæller folk over hele landet), er der folk, der i ramme alvor mener, man ikke må skrive "Vi møder hovedpersonerne ..." i et resumé, fordi det er "selvinddragelse". Take it away, GOAT.
Jeg synes altså også det er en mærkelig formulering. Hvorfor det behov for at inddrage læseren i opgaveskriverens formidling? Det kan jo være at læseren ikke har læst bogen. Og jeg er ikke for alle mulige knudrede akademiske formuleringer, men man kan jo sagtens formulere sig elegant uden om den slags. Skrev du universitetsopgaver med den slags formuleringer? "Første gang vi møder Ligottis evne til at sætte et gys i læseren..."
Læseren har ikke læst bogen (det har læseren aldrig i den type opgaver, jo), og selvfølgelig kan det gøres bedre, men det virker også lidt fjollet at gøre noget ud af at kritisere det. Der er mange dansklærere, der har sådan nogle bizarre regler (også om aldrig at skrive "jeg"), som eleverne går og tror på. Det har altid undret mig lidt, at det skulle være et problem, hvis bare man ellers kan sit shit.
"Det provokerer mig, at vores nuværende regering har det som formål, at vi allesammen skal leve tre år længere.
Hvad med i stedet at give tilladelse til eutanasi, for så sjovt er livet trods alt heller ikke."

Jytte Nørtoft Jensen, Silkeborg.

User avatar
krea
Posts: 8045
Joined: 16.10.2003 09:59:35
Location: Kødbyen, 1978

Re: Gymnasielærertråden

#328 Post by krea » 23.01.2018 11:35:13

Fisker Thomas wrote:
krea wrote:
Fisker Thomas wrote:
Lang wrote:Jeg forstår ikke hvorfor i ikke fik dem mobbet ud af studiet ? Det burde have været jeres fornemmeste opgave på KUA. Men de er måske fra nordisk som var udenfor litteraturpolitiets domæne?
De gik jo på dansk/nordisk og ikke litteraturvidenskab.

I Dansklærergruppen på Facebook (der tæller folk over hele landet), er der folk, der i ramme alvor mener, man ikke må skrive "Vi møder hovedpersonerne ..." i et resumé, fordi det er "selvinddragelse". Take it away, GOAT.
Jeg synes altså også det er en mærkelig formulering. Hvorfor det behov for at inddrage læseren i opgaveskriverens formidling? Det kan jo være at læseren ikke har læst bogen. Og jeg er ikke for alle mulige knudrede akademiske formuleringer, men man kan jo sagtens formulere sig elegant uden om den slags. Skrev du universitetsopgaver med den slags formuleringer? "Første gang vi møder Ligottis evne til at sætte et gys i læseren..."
Læseren har ikke læst bogen (det har læseren aldrig i den type opgaver, jo), og selvfølgelig kan det gøres bedre, men det virker også lidt fjollet at gøre noget ud af at kritisere det. Der er mange dansklærere, der har sådan nogle bizarre regler (også om aldrig at skrive "jeg"), som eleverne går og tror på. Det har altid undret mig lidt, at det skulle være et problem, hvis bare man ellers kan sit shit.
Men vi skal jo også forberede dem til videregående uddannelser hvorfor det giver god mening at give dem vaner der passer til post-gymnasie-livet. Forbydelsen af "jeg" forstår jeg heller ikke.
... så det' go'nok ...

User avatar
SlipOfTheTongue
Posts: 648
Joined: 22.11.2011 21:35:55

Re: Gymnasielærertråden

#329 Post by SlipOfTheTongue » 23.01.2018 12:02:08

krea wrote:Men vi skal jo også forberede dem til videregående uddannelser hvorfor det giver god mening at give dem vaner der passer til post-gymnasie-livet. Forbydelsen af "jeg" forstår jeg heller ikke.
Hvordan hænger de to sætninger sammen? På uni var det strengt forbudt at skrive "jeg", på det studie jeg gik på i hvert fald.

Nu underviser jeg godt nok på en handelsskole/EUX/EUD, men jeg forstår ikke helt Fiskerens indvendinger mod større fokus på (sociale) medier. Det giver mening i forhold til det de skal ud og arbejde med.

User avatar
Lang
Posts: 9577
Joined: 03.02.2004 09:20:34
Location: Kallipolis

Re: Gymnasielærertråden

#330 Post by Lang » 23.01.2018 12:03:44

DE SKAL IKKE UD OG ARBEJDE
DE SKAL LÆRE AT ELSKE THOMAS BERNHARD
Jeg har ikke valgt Transmission fra.

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest