Gymnasielærertråden

Næsten alt
Post Reply
Message
Author
User avatar
Fisker Thomas
Posts: 21913
Joined: 22.11.2003 16:33:11
Location: Institut Benjamenta
Contact:

Re: Gymnasielærertråden

#331 Post by Fisker Thomas » 23.01.2018 12:05:01

SlipOfTheTongue wrote:
krea wrote:Men vi skal jo også forberede dem til videregående uddannelser hvorfor det giver god mening at give dem vaner der passer til post-gymnasie-livet. Forbydelsen af "jeg" forstår jeg heller ikke.
Hvordan hænger de to sætninger sammen? På uni var det strengt forbudt at skrive "jeg", på det studie jeg gik på i hvert fald.

Nu underviser jeg godt nok på en handelsskole/EUX/EUD, men jeg forstår ikke helt Fiskerens indvendinger mod større fokus på (sociale) medier. Det giver mening i forhold til det de skal ud og arbejde med.
Hvordan giver det mening i forhold til det, de skal ud at arbejde med? Sådan helt konkret? Jeg har mest hørt en sludder for en sladder i den forbindelse. Og jeg mener heller ikke, at HF/gymnasiets opgave er at forberede eleverne direkte til arbejdsmarkedet. Det er jo en forberedende uddannelse.
"Det provokerer mig, at vores nuværende regering har det som formål, at vi allesammen skal leve tre år længere.
Hvad med i stedet at give tilladelse til eutanasi, for så sjovt er livet trods alt heller ikke."

Jytte Nørtoft Jensen, Silkeborg.

User avatar
Frcaheal
Posts: 680
Joined: 27.04.2007 18:27:30

Re: Gymnasielærertråden

#332 Post by Frcaheal » 23.01.2018 12:27:32

Lang wrote:DE SKAL IKKE UD OG ARBEJDE
DE SKAL LÆRE AT ELSKE THOMAS BERNHARD
En arbejdsdag på en gennemsnitlig dansk arbejdsplads kan ellers være meget befordrende for oparbejdelsen af et Bernhardsk syn på sine medmennesker.
Nå, men så sælger vi egern.

User avatar
krea
Posts: 8031
Joined: 16.10.2003 09:59:35
Location: Kødbyen, 1978

Re: Gymnasielærertråden

#333 Post by krea » 23.01.2018 13:11:15

SlipOfTheTongue wrote:
krea wrote:Men vi skal jo også forberede dem til videregående uddannelser hvorfor det giver god mening at give dem vaner der passer til post-gymnasie-livet. Forbydelsen af "jeg" forstår jeg heller ikke.
Hvordan hænger de to sætninger sammen? På uni var det strengt forbudt at skrive "jeg", på det studie jeg gik på i hvert fald.
Ikke på Københavns uni. Men det kommer da også an på hvordan man bruger det. I et metode-afsnit vil det vel nærmest være videnskabelig uredelighed at tildække at det er én selv der har udført analysen. Det akademiske, "neutrale", tredje-persons-"man" har altid forekommet mig forlorent.

Jeg underviser også på en hhx, endda også i mediefag, og synes den nuværende fordeling med 2:1:1 i litteraturens favør er passende. Synes ikke der skal være mere medie i faget. Når jeg underviser i sociale medier, er mit fokus mest dannende-kritisk, men gør da også opmærksom på hvordan de praktisk kan anvende det når de selv skal på arbejdsmarkedet. "Lad være med at iklæde en negerdreng en t-shirt hvor der står "monkey" på. Verden er ikke klar til post-race-samfundet."
... så det' go'nok ...

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest