Religiøsitet & tro

Næsten alt
Post Reply
eini

Re: Religiøsitet & tro

#101 Post by eini » 10.02.2018 20:00:26

Kan egentlig godt lide 'Dejlig er jorden'. Kan også godt lide denne youtube-kanal hvor man kan få den helt autentiske salmesang-oplevelse.

Antimatter

#102 Post by Antimatter » 22.02.2018 16:35:34

Sille...sille... wrote:
Antimatter wrote:Det er et digt af Trakl, og det hedder bare 'Salme'. Gad vide om man kan sætte musik til.
Jojo, det vidste jeg godt. Forsøgte bare at være lidt fiffig.

Second: Den kendte jeg ikke. Har ellers hørt Iris Dement på christians opfordring, og det var godt. Den er et godt udtryk for, hvor langt der er mellem den angelsaksiske vækkelsessalmetradition og så den danske tradition med Grundtvig-Kingo-Brorson i front (eller er det mon egentlig nogle andre, der er i front).
Du var skam meget fiffig. Kender du den her hymne af Carl Ruggles? Den kan helt sikkert synges, men jeg tør ikke prøve. Den har en vidunderlig kadence.
.
Hvis teksten lyder bekendt er det fordi den er lånt fra gode, gamle Isaac Watts. Our god, our help in ages past our hope for years to come,our shelter from the stormy blast, and our eternal home. Den lyder som om den aldrig har lavet andet end at blive sunget til Ruggles melodi.
Glaucoma, iritis, cataract, crystallised cataract, a nebula in the pupil, conjunctivitis, torn retina, blood accumulation and abscesses

Fabbe

#103 Post by Fabbe » 28.02.2018 13:48:51

Yndlingssalme: Sorrig og glæde de vandre til hobe.

Der er herrelangt til den angelsaksiske vækkelsessalme, der næsten altid trækker et jeg eller et vi ned over hovedet på den syngende forsamling og som fortæller, hvad man skal tænke eller føle. Det er den danske salmetradition nærmest herligt befriet for (findes der overhovedet et eksempel?).

Det dukker lidt mere op i nogle af nysalmerne i Tove Fergos statssalmebog, blandt andre i Hans Anker Jørgensens sange. Jeg har et - måske overfladisk - indtryk af, at nysalmer og opfattelsen af behovet for nysalmer i Folkekirken - især hænger sammen med missionsbevægelserne i Folkekirken og deres økumeniske forbindelser til de engelsk-amerikanske vækkelsesbevægelser i Danmark og deres indflydelse på kirkeliv.

Jeg siger ikke, at vækkelsessange er rent affald. De har deres egne kvaliteter.

Sille...sille...

#104 Post by Sille...sille... » 28.02.2018 20:20:21

Fabbe wrote:Yndlingssalme: Sorrig og glæde de vandre til hobe.

Der er herrelangt til den angelsaksiske vækkelsessalme, der næsten altid trækker et jeg eller et vi ned over hovedet på den syngende forsamling og som fortæller, hvad man skal tænke eller føle. Det er den danske salmetradition nærmest herligt befriet for (findes der overhovedet et eksempel?).

Det dukker lidt mere op i nogle af nysalmerne i Tove Fergos statssalmebog, blandt andre i Hans Anker Jørgensens sange. Jeg har et - måske overfladisk - indtryk af, at nysalmer og opfattelsen af behovet for nysalmer i Folkekirken - især hænger sammen med missionsbevægelserne i Folkekirken og deres økumeniske forbindelser til de engelsk-amerikanske vækkelsesbevægelser i Danmark og deres indflydelse på kirkeliv.

Jeg siger ikke, at vækkelsessange er rent affald. De har deres egne kvaliteter.
Forbindelsen mellem nysalmer (dejligt ord!) og det angelsaksiske tror jeg, du har helt ret i.

Men jeg har tænkt meget over den der jeg-og-vi-tendens og er kommet frem til, at det altså ikke er noget nyt. Og så er det sjovt, du nævner Kingo, for lige præcis Kingo og endnu mere Brorson er jo helt besatte af jeg'et og vi'et - den personlige omvendelse etc. At grunde personligt på skaberværket og nåden, at føle noget særligt i sit hjerte (som også særligt fremhæves som en irriterende nymodens tendens i nyere salmeskrivning) etc. Og i davidssalmerne, alle salmers moder, er jeg'et jo fuldstændig afgørende. De ville slet ikke eksistere uden det personlige råb.

Kingo har også skrevet en af mine yndlingssalmer, som har brug for sin melodi for rigtigt at komme til sin ret. Engang havde vi en hund, der hed Kingo.
Kingo wrote:1
Den klare sol går ned, det kvælder mer og mer,
hver arbejdsmand er træt og sig om hvile ser.
En dag jeg nærmer er ved døden end som før;
tiden mig
så sagtelig
oplukker dødens dør.

2
Her skiftes tiden om, her veksles dag og nat,
af solen bliver kun en skygge efterladt,
så verdens herlighed omsider ende får;
mørken grav
og ormegnav
vi sidst i verden når.

3
Jeg træder nu ud i det duggefulde græs,
naturen siger mig: »Bi lidt, stå her og læs:
Dit billed ser du her i blomster og i hø!«
Dag og nat
mig lærer brat,
at jeg engang skal dø.

4
Tak, tusind gange tak, o Gud, som evig er
og udi tiden dog slig omhu for mig bær'!
Fra første øjeblik, da jeg af rode randt,
af mit ler
du gjorde mer,
end jeg kan sige grant.

5
Men, o min Gud, tilgiv, hvad jeg mod dig har brudt,
agt ej de spirer, som af syndens rod er skudt.
Løs min samvittighed af sine synders bånd,
kast dem ned
i evighed
i havet med din hånd!

6
Kom, mægtig englehær, lys Herrens ro og fred
på sjæl og legem, og hvad mer mig kommer ved!
Gak, ormesæk, og sov! Gud skal i morgen dig
vække her,
men siden der
til liv evindelig.
whose fool are you?

eini

#105 Post by eini » 01.04.2018 08:33:52

Hvor finder man den helt klassiske gudstjeneste i København i dag? Det ser ud til, at alt er blevet sådan noget "Bøn&Brunch" og "jazzede fortolkninger". Jeg vil have orgel og salmesang og en præst, der prædiker.

Og så vil jeg rigtig gerne vide, hvad man kan gøre for at komme videre efter at have gjort ondt, når vi nu har afskaffet syndsforladelsen. Lige nu ligger jeg bare og genoplever mine synder i loop. Det er ikke til at holde ud. Det er vel dét der er helvede. En kronisk chok-tilstand.

KimG

#106 Post by KimG » 01.04.2018 08:44:48

eini wrote:Hvor finder man den helt klassiske gudstjeneste i København i dag? Det ser ud til, at alt er blevet sådan noget "Bøn&Brunch" og "jazzede fortolkninger". Jeg vil have orgel og salmesang og en præst, der prædiker.

Og så vil jeg rigtig gerne vide, hvad man kan gøre for at komme videre efter at have gjort ondt, når vi nu har afskaffet syndsforladelsen. Lige nu ligger jeg bare og genoplever mine synder i loop. Det er ikke til at holde ud. Det er vel dét der er helvede. En kronisk chok-tilstand.
Vartov v regnbuepladsen plejer at være tør nok.

Du skal bede om tilgivelse. og selv give det.

Sille...sille...

#107 Post by Sille...sille... » 02.04.2018 21:58:27

eini wrote:Hvor finder man den helt klassiske gudstjeneste i København i dag? Det ser ud til, at alt er blevet sådan noget "Bøn&Brunch" og "jazzede fortolkninger". Jeg vil have orgel og salmesang og en præst, der prædiker.

Da jeg boede i København (!) kom jeg gerne i Vor Frue Kirke (domkirken). Helst hos Stine Munch eller Jesper Stange, men han er nu pensioneret. Der kan man sidde og gemme sig i det store og nyde sin klassiske gudstjeneste. Hvis man vil et mindre sted hen, der minder mere om en lille kirke i provinsen, kan man tage i Nathanels Kirke på Holmbladsgade, som er virkelig fin - helst hos Stefan Lamhauge. I Vor Frelser Kirke på Christianshavn er alt også helt klassisk, og Marlene Lindsten er værd at lytte til, men hun er på barsel. Jeg kender uendeligt mange akademikere (og teologer), der er glade for at komme hos Mikkel Wold i Marmorkirken, men det har aldrig helt slået igennem hos mig.

Der er rige muligheder for at finde en klassisk gudstjeneste i hovedstaden, virkeligt. Håber du finder en god en.

Vi har i øvrigt ikke afskaffet syndsforladelsen. I den lutherske kirke findes skriftemålet i princippet stadig, bare ikke som sakramente. Du burde i princippet kunne gå til enhver præst og bede om det. Eller bare om en samtale - præster er helt gratis at tale med, og sjælesorg er mindst lige så meget en kerneopgave som prædikenen om søndagen. Man kan bare banke på deres dør eller ringe til dem. Eller sende dem en mail. De har altid mødt nogen, der er skørere eller mere tynget end én, så de er ikke sådan at forskrække.
whose fool are you?

Fisker Thomas

#108 Post by Fisker Thomas » 03.04.2018 07:04:51

Sille...sille... wrote: Da jeg boede i København (!) kom jeg gerne i Vor Frue Kirke (domkirken). Helst hos Stine Munch eller Jesper Stange, men han er nu pensioneret. Der kan man sidde og gemme sig i det store og nyde sin klassiske gudstjeneste. Hvis man vil et mindre sted hen, der minder mere om en lille kirke i provinsen, kan man tage i Nathanels Kirke på Holmbladsgade, som er virkelig fin - helst hos Stefan Lamhauge. I Vor Frelser Kirke på Christianshavn er alt også helt klassisk, og Marlene Lindsten er værd at lytte til, men hun er på barsel. Jeg kender uendeligt mange akademikere (og teologer), der er glade for at komme hos Mikkel Wold i Marmorkirken, men det har aldrig helt slået igennem hos mig.
Husk at kigge forbi genboen Fisker Thomas til en kop kaffe, hvis det ender med en Nathanaelsmodel.
"Det provokerer mig, at vores nuværende regering har det som formål, at vi allesammen skal leve tre år længere.
Hvad med i stedet at give tilladelse til eutanasi, for så sjovt er livet trods alt heller ikke."

Jytte Nørtoft Jensen, Silkeborg.

eini

#109 Post by eini » 05.04.2018 13:28:56

Tak for gode svar. Glæder mig til at undersøge de forskellige kirker. Og til at tage imod Fiskerens kaffe-invitation.

Jeg håber virkelig, at den gode tørre protestantiske kirke får lov til at bestå. Kunne den ikke godt få sådan en LP-agtig revival?

KimG

#110 Post by KimG » 05.04.2018 14:21:43

eini wrote:Tak for gode svar. Glæder mig til at undersøge de forskellige kirker. Og til at tage imod Fiskerens kaffe-invitation.

Jeg håber virkelig, at den gode tørre protestantiske kirke får lov til at bestå. Kunne den ikke godt få sådan en LP-agtig revival?
nja, det ER sgu kedeligt. Jeg vil hellere ha en blanding af tør/depressiv Grundtvigsk protestantisme og så det her:

https://da.wikipedia.org/wiki/Santo_Daime

Post Reply