Tråden om Aftenlandets Undergang

Næsten alt
Besvar

Hvornår falder Europa?

I første halvdel af det 21. århundrede
9
26%
I anden halvdel af det 21. århundrede
8
23%
Slap af. Europa skal nok overleve.
13
37%
White Pride!
2
6%
Det hele er en social konstruktion.
3
9%

Afgivne stemmer: 35

besked
Forfatter
Brugeravatar
hitler
Geografisk sted: nazist

Re: Tråden om Aftenlandets Undergang

#81 Indlæg af hitler » 26 jan 2017 14:53

eini skrev:Av. Tak for link!

Hvor meget skal man lægge i det her? http://www.b.dk/globalt/sveriges-forsva ... yberangreb
I forhold til hvad? Altså om det er sandt eller, om vi alle dør om lidt?
J Spaceman skrev:Jeg kan virkelig godt lide Stairway To Heaven.
Køb min bog her!

Brugeravatar
eini

#82 Indlæg af eini » 26 jan 2017 15:19

Mest det sidste. Hvad er sandsynligheden for at russerne rykker ind i Sverige?

Brugeravatar
secondtoughestintheinfant
Geografisk sted: Jerusalem

#83 Indlæg af secondtoughestintheinfant » 26 jan 2017 15:34

Det ville vel nærmest være et step up for Sverige?
Jeg tager tit fejl, men jeg tror jeg tager lidt mindre fejl end de fleste andre herinde, fordi jeg er grundig.

Brugeravatar
nap nap.

#84 Indlæg af nap nap. » 26 jan 2017 15:53

eini skrev:Mest det sidste. Hvad er sandsynligheden for at russerne rykker ind i Sverige?
I så fald bliver der vel tale om en annektering af Gotland, men det bliver vel kun aktuelt, hvis russerne mener, det kan gøres uden store penge- og mennesketab.
Forestil dig et kunstværk skabt af Per Arnoldi med musik af Niels Lan Doky.

Brugeravatar
stilhed
Geografisk sted: on a mountain
Kontakt:

#85 Indlæg af stilhed » 26 jan 2017 17:34

nap nap. skrev:
eini skrev:Mest det sidste. Hvad er sandsynligheden for at russerne rykker ind i Sverige?
I så fald bliver der vel tale om en annektering af Gotland, men det bliver vel kun aktuelt, hvis russerne mener, det kan gøres uden store penge- og mennesketab.
hvornår har russerne nogensinde bekymret sig om tabstal i krig (eller iøvrigt)..? der var f.eks. knap 400.000 døde og sårede russere under vinterkrigen (til sammenligning boede der ialt ca. 3,6 mio. mennesker i finland), hvilket ikke lod til at påvirke dem synderligt.
der har altid eksisteret et misforhold mellem de små folks kår og den betydning, de tillægger deres egen eksistens

Brugeravatar
nap nap.

#86 Indlæg af nap nap. » 26 jan 2017 19:04

Ja, det var også forkert formuleret. Russerne vil kun angribe Sverige, hvis de kan gøre det uden indblanding fra andre lande, så det hele ikke udvikler sig til en stor konflikt. Så stærkt er deres militær heller ikke, så vidt jeg er orienteret. Men Nato ville sikkert ikke ane, hvad de skulle gøre...

Brugeravatar
Lang
Geografisk sted: Kallipolis

#87 Indlæg af Lang » 26 jan 2017 20:36

Godt spørgsmål hvor meget det ville tage for Rusland at invadere Sverige. De ville nok godt kunne til sidst men det ville koste det 3/4 dele af alt hvad de har. Med Frankrig ville det nok være et standof

Tror dog ikke hendes territoriale ambitioner når til Sverige. Helt overordnet skal man tænke på at territoriale krige ikke længere er den gode forretning det en gang var fordi naturressourcer ikke længere er grundlaget for et lands rigdom og Putin ville jo ikke få noget ud af invadere for at søge at overtage Spotify og IKEA andet end en masse besvær. NATO eller ej.

Ruslands - og Kina - har dog stadig territoriale ambitioner men det handler mere om egen oplevelse af sikkerhed. Kissinger beskriver her Ruslands oplevelse af have kontrol over sit stormagtsrum som flydende og ustabil pga hendes store landmasse. Derfor vil hun søge destabilisering i de mindre lande der støder op til hende for at føle sig sikker og derfor søge at sprede en forskellige former for hvad vi kunne kalde for ukrainificering i Baltikum - støtte øst vendte anti liberale nationalister, sprede løgn og leaks etc og hvorfor ikke også gøre dette i Finland som jo aldrig har været særligt pænt behandlet af svenskerne?

Så selvom det er meget lidt sandsynligt at russerne invadere sverige, så er det nok stadig en god ide at være en garant for orden i Østersøen hvis der skulle gå ukraine i Baltikum (og i Finland)
Jeg har ikke valgt Transmission fra.

Brugeravatar
secondtoughestintheinfant
Geografisk sted: Jerusalem

#88 Indlæg af secondtoughestintheinfant » 26 jan 2017 20:55

Lang, speaking of Kissinger, har du så læst hans On China? Jeg har lige bestilt den og glæder mig.
Jeg tager tit fejl, men jeg tror jeg tager lidt mindre fejl end de fleste andre herinde, fordi jeg er grundig.

Brugeravatar
oles
Geografisk sted: KBH
Kontakt:

#89 Indlæg af oles » 27 jan 2017 10:44

Lidt læsning til weekenden:
http://www.newyorker.com/magazine/2017/ ... super-rich
Some of the wealthiest people in America—in Silicon Valley, New York, and beyond—are getting ready for the crackup of civilization.

Brugeravatar
nap nap.

#90 Indlæg af nap nap. » 27 jan 2017 12:18

Hvis verden går under, gider de så virkelig bo i sådan et underjordisk Big Brother-hus?

Besvar