Baby tråden - What to do, tips og trix

Næsten alt
Post Reply
satirejohn

Re: Baby tråden - What to do, tips og trix

#21 Post by satirejohn » 04.11.2010 01:05:43

Der er da ihvertfald én ting, jeg kan bidrage med.

Når jeres barn engang skal starte i vuggestue, så sørg for at have minimum 2 uger sat af til det (gerne 3). Hvis det fucker op, og I får en plads alt for sent (der er ret meget rift om pladserne i København, og sikkert også alle andre steder), så sørg alligevel for at bruge den tid det tager, og ditch dit arbejde lidt eller få mormor til at hjælpe eller noget. De forældre der kommer den første dag og siger "puha, jeg håber det går hurtigt med det her indkørings noget, jeg starter på arbejde på mandag" er IKKE dem hvis børn får den bedste (eller hurtigste) indkøring. Det giver rimelig meget bagslag, medmindre dit barn tilfældigvis er en af de 10% af børn, der bare starter i vuggestue fra den ene dag til den anden uden problemer.

Onkel Tuca

#22 Post by Onkel Tuca » 04.11.2010 07:40:53

Way! Tillykke med det katten! Det bliver fedt. Vender lige tilbage med mine egne tips, selv om jeg er totalt nybegynder.

Jon A

#23 Post by Jon A » 04.11.2010 08:51:19

børge wrote:(hmmm måske man skulle skrive en bog?)
NEJ!

Lang har ret i at det er bomben at ta på ferie med småbørn, alle døre står åbne for én, alt kan lade sig gøre, alle vil hjælpe. Det eneste minus er alle de gange man skal høre på at "jamen, han kommer jo ikke til at ku huske noget af det alligevel!" fra folk der ikke fatter en bjælde.

Til gengæld fatter jeg ikke hans forbehold mod kassecykler: De 15 K vi smed for en Sorte Jernhest er den bedste investering jeg nogensinde har gjort, og jeg har aldrig siden haft noget som helst behov for en bil. Med en liftpose med stiv bund kan ungen ligge i den fra den er født.

Vi var stofbleers hellige fortropper i godt to år indtil vi kastede håndklædet i ringen efter to mdr med to blebørn, og det er altså ikke noget jeg ville anbefale andre, ikke længere.

Derudover vil jeg anbefale dig at finde et mere decideret graviditets-/baby-/forældreforum hvor der er flere (vordende) mødre end herinde, som måske bedre kan svare dig om sex, amning, søvn m.v. Og tillykke igen. Fuck, der blir spawnet på Svingninger for tiden.
kulsoen wrote:MÆND (læs: Jon A)
Briller af stål

Lang

#24 Post by Lang » 04.11.2010 09:40:42

Jon A wrote: Til gengæld fatter jeg ikke hans forbehold mod kassecykler: De 15 K vi smed for en Sorte Jernhest er den bedste investering jeg nogensinde har gjort, og jeg har aldrig siden haft noget som helst behov for en bil. Med en liftpose med stiv bund kan ungen ligge i den fra den er født.
Der er mange der er glade for den, men det er også en nogen som køber den og aldrig bruger den og fx hellere bruger offentlig transport. Det kommer lidt an på ens livsstil. Men den selvfølgelig mere populær jo flere børn man har - også til indkøb og sådan.

Anyway: Børges tommelfingerregel er helt rigtig: Køb gear NÅR i konkret står og har brug for det. Det gør det meget nemmere at vælge
Jeg har ikke valgt Transmission fra.

Katten

#25 Post by Katten » 04.11.2010 10:02:06

Tak, vi glæder os meget.
Jeg har prøvet et graviditetsforum, men jeg får lidt spat af de der gravide kvinder med ekstrem selvfølelse, og vi har ret at råbe af vores mænd, for vi er gravide, holning.
Jeg føler ikke at jeg har andet fælles med dem, en at det er en baby i vores mave.
Men det kan godt være at det bliver der jeg skriver, hvis jeg har problem med amning.....

Hvis vi boede i samme bydel, kunne vi have lavet en svingningerbørnehave.
Se det havde været sejt!
When swinging sleeping cat dancer at the Forum.

Onkel Tuca

#26 Post by Onkel Tuca » 04.11.2010 10:10:13

Vi sparer op til at købe en kassecykel til foråret, det glæder jeg mig til. Også så man har et alternativ til en barnevogn. Apropos barnevogn så var jeg egentlig også temmelig ligeglad og havde været ganske glad for en gammel brugt. Men da det er min kæreste som er på barsel længst og skal rulle mest med ham på egen hånd lod jeg det være op til hende. Hun ville have noget lidt smartere så vi købte en brugt Seed til 3500, hvilket da også er ganske mange penge for en brugt. Men den er satme også kvali og smart og med svinghjul foran så man kan dreje på en femøre, hvilket er langt mere praktisk end at skulle løfte forhjul hver gang man skal dreje. Og så kan den laves om til klapvogn så det er fjong. Og den kan klappes sammen til ingenting. Så ja, whatevs, en gammel brugt er billig og hyggelig men en nyere smart model er ganske praktisk.
Vi bruger coop's ânglemark øko/allergivenligt bla bla men mest fordi de er en hel del billigere end de gængse mærker og virker rigtig fint. Lidt lugt ja men med lidt træning finder man ud af om det er pis-gele eller bæ.
Jeg synes det er fint at man opfordrer til ikke at barrikadere sig hjemme og bare kom ud og gøre som man plejer osv. Til gengæld vil jeg også sige at man kan man finde ro ved at sige at ja, nu har man lige fået en baby og ja, så hænger vi bare ud og lukker omverden lidt mere ude end man plejer i en periode. Jeg gad stadig herregerne på druk hver fredag og lørdag men med det sagt så sætter jeg også pris på at være hjemme og hænge ud med familien i hvert fald en af aftenerne. Efter årtier med fuld kontrol over hver en time i mit liv er lidt begrænsning egentlig ganske forsfriskende.

Onkel Tuca

#27 Post by Onkel Tuca » 04.11.2010 10:12:25

Katten wrote:graviditetsforum...svingningerbørnehave.
Ja de er fantastisk tåkrummende de fora. Og der er en milliard af dem hvis man skal finde ud af et eller andet på google.
Mht børnehave, så skriv mig op!

fatcap

#28 Post by fatcap » 04.11.2010 10:20:04

satirejohn wrote:Der er da ihvertfald én ting, jeg kan bidrage med.

Når jeres barn engang skal starte i vuggestue, så sørg for at have minimum 2 uger sat af til det (gerne 3). Hvis det fucker op, og I får en plads alt for sent (der er ret meget rift om pladserne i København, og sikkert også alle andre steder), så sørg alligevel for at bruge den tid det tager, og ditch dit arbejde lidt eller få mormor til at hjælpe eller noget. De forældre der kommer den første dag og siger "puha, jeg håber det går hurtigt med det her indkørings noget, jeg starter på arbejde på mandag" er IKKE dem hvis børn får den bedste (eller hurtigste) indkøring. Det giver rimelig meget bagslag, medmindre dit barn tilfældigvis er en af de 10% af børn, der bare starter i vuggestue fra den ene dag til den anden uden problemer.
Mit 3. barn havde en dag til indkøring. eller sagt på anden måde - han var på besøg mandag, blev syg så det passede med at han startede den dag jeg skulle på job lige på og hårdt. Det var ikke noget problem.

Men jeg tror også det er vigtigt, som batfætteren også er inde på, at børnene ikke får for meget opmærksomhed. Ja, det kan de godt få. Vi kan ihvertfald tydeligt mærke på vores børn, at vi havde mest tid til vores første søn. Han er idag, ikke i stand til at lege selvstændigt, kan ikke aktivere sig selv osv. Til gængæld er han monster god i legesammenhænge med andre. De to mindste kan passe sig selv så man nærmest glemmer dem.
Så lad baby skrige lidt.

Og vær ikke bange for at det er dyrt. Indtil børnene skal i institution er det en ren overskudsforretning at have børn - de fleste kan arve alt muligt grej i hoved og røv - vi har mere tøj end vi nogenside får brug for - der er vel nærmest en hel kælder fuld af tøj som er opbevarret i flyttekasser. Når først de skal i vuggestue/børnehave/SFO så bliver man rippet. Det er sygt at en SFO plads koster nærmest det samme som en børnehaveplads, de er der jo få timer om dagen - men det er jo nok bare den gratis folkeskole der betales for.

Lang

#29 Post by Lang » 04.11.2010 10:31:02

Onkel Tuca wrote:Vi sparer op til at købe en kassecykel til foråret, det glæder jeg mig til. Også så man har et alternativ til en barnevogn. Apropos barnevogn så var jeg egentlig også temmelig ligeglad og havde været ganske glad for en gammel brugt. Men da det er min kæreste som er på barsel længst og skal rulle mest med ham på egen hånd lod jeg det være op til hende. Hun ville have noget lidt smartere så vi købte en brugt Seed til 3500, hvilket da også er ganske mange penge for en brugt. Men den er satme også kvali og smart og med svinghjul foran så man kan dreje på en femøre, hvilket er langt mere praktisk end at skulle løfte forhjul hver gang man skal dreje. Og så kan den laves om til klapvogn så det er fjong. Og den kan klappes sammen til ingenting. Så ja, whatevs, en gammel brugt er billig og hyggelig men en nyere smart model er ganske praktisk.
Vi bruger coop's ânglemark øko/allergivenligt bla bla men mest fordi de er en hel del billigere end de gængse mærker og virker rigtig fint. Lidt lugt ja men med lidt træning finder man ud af om det er pis-gele eller bæ.
Jeg synes det er fint at man opfordrer til ikke at barrikadere sig hjemme og bare kom ud og gøre som man plejer osv. Til gengæld vil jeg også sige at man kan man finde ro ved at sige at ja, nu har man lige fået en baby og ja, så hænger vi bare ud og lukker omverden lidt mere ude end man plejer i en periode. Jeg gad stadig herregerne på druk hver fredag og lørdag men med det sagt så sætter jeg også pris på at være hjemme og hænge ud med familien i hvert fald en af aftenerne. Efter årtier med fuld kontrol over hver en time i mit liv er lidt begrænsning egentlig ganske forsfriskende.
Det er sandt. Udover kan-klappes-sammen-til-ingenting-og-blive-til-klapvogn-funktionalitet så har kan-styres-med-én-hånd-mens-man-taler-mobiltelefon funktionalitet også en værdi.
Jeg har ikke valgt Transmission fra.

yossarian
Spotify: 113344089

#30 Post by yossarian » 04.11.2010 10:36:33

Onkel Tuca wrote:Vi sparer op til at købe en kassecykel til foråret, det glæder jeg mig til.
Har I overvejet en trailer i stedet - kassecyklerne er enormt tunge og mange ender med at blive trætte af dem - men hvis man køber en trailer, så kan den også bruges som klapvogn og den kan klipses på forskellige cykler, så man ikke er afhængig af at det er den samme forælder der bringer og henter. Hvis man køber en trailer, skal man under alle omstændigheder sikre sig, at man får to beslag med eller (hvis man køber én uden beslag) at den kan spændes på alle familiens cykler. Det kan godt betale sig at give lidt ekstra, de billigste, der spændes på cyklen med et beslag, er besværlige og irriterende, vi har nærmest fortrudt, at vi ikke gav noget mere for en smartere model.
foxtrot wrote:En internetperson, der ikke kan se hvornår man er sarkastisk, er jo bare et fjols man endnu ikke har mødt.

Post Reply