Riksdagsvalet i Sverige 2018

Næsten alt
Besvar
besked
Forfatter
Brugeravatar
Langley
Geografisk sted: Kallipolis

Re: Riksdagsvalet i Sverige 2018

#71 Indlæg af Langley » 11 sep 2018 16:15

Lol: Det kommer jo an på om mennesket bag din sok vil have noget der virker eller noget der føles godt? Hvis du vil have noget der virker, så giv din hundredemand i direkte budgetstøtte til en et nogenlunde velfungerende lavere middelindkomstland med en nogenlunde velfungerende stat. Hvis du vil have noget der føles godt og ikke gøre direkte skade, så ønsk dig en klovnenæse fra Hospitalsklovene.
We're off to the land of hot middle-aged women.

Brugeravatar
rikke p
Geografisk sted: nation of islam
Kontakt:

#72 Indlæg af rikke p » 11 sep 2018 16:30

håber da så sandelig jeg får mere end en hundredemand i julegave :o :sad:
#flygrl&twrkprncss&rdhd

Brugeravatar
Forstoppelse

Re: TN 2018 - Hundens år

#73 Indlæg af Forstoppelse » 11 sep 2018 20:34

Russell skrev:
10 sep 2018 21:42

Nej, det er ikke spor mærkeligt. Hvis man renser statistikkerne over overtrædelser af straffeloven for socioøkonomisk stilling og demografi, er muslimske grupper (altså personer fra overvejende muslimske lande) stadig statistisk signifikant (vist omkring index 124) overrepræsenterede. Medmindre man tror, det er genetisk betinget (og det gør man selvfølgelig ikke), så er det svært at se, hvad det kan være andet end kulturelt betinget.
Ja, den statistik er jeg udmærket klar over. I mit sidste indlæg redegør jeg for fire andre faktorer, der ikke har med individets socioøkonomi at gøre, og som vi enten eksperimentelt eller kvasi-eksperimentelt (3 og 4) kan bekræfte, eller som vi historisk kan have en ret god idé om har haft effekt ved at se på historien her og andre steder (1 og 2). Hvordan vil du gøre det samme for kulturelle faktorer? Jeg holder altså ikke på, at kultur er uden betydning. Men inden vi baserer så meget på spekulationer og vage generaliseringer om "kulturens" effekt, så kunne vi måske holde os til at fokusere på de punkter, hvor vi med logik og lidt historisk kendskab kan være ret sikre på påvirkningen? Fordelen er ret stor her: Vi slipper for at hænge en stor gruppe mennesker ud pba. forhold, de ingen mulighed har haft for at gøre noget ved.
Russell skrev:
10 sep 2018 21:42
Jeg synes hverken, tyskere eller schweizere er særligt gode eksempler. Og hvis det handlede om at være hvid, så er spørgsmålet, hvorfor integrationen af koreanere og vietnamesere tilsyneladende er forløbet helt smertefrit - endda uden at de behøvede assimilere sig? Jeg tror, meget mere end eksponering for demokratisk tradition, at en væsentlig faktor er adaptability, forstået som viljen til at gå på kompromis med sin egen kultur og indoptage dele af en anden. Her virker det ret oplagt at pege på religion som en faktor. EDIT: Og sikkert også antal.
Ah ok, så det er Islam, der er årsagen til den manglende adaptability? Hvad er det i denne kultur, der skulle gøre dem så uintegrerbare? To ud af de ti byer med længst arbejdsuge har muslimsk majoritet, en tredje af dem har et stort muslimsk mindretal, og ingen af dem er europæiske eller amerikanske. Og Mellemøsten er en af de regioner, hvor det flest steder er lovligt at arbejde over 60 timer om ugen. Så hvad er det for en kultur, der i denne henseende skal gås på kompromis med? Eller kunne der være andre faktorer end kultur?

Jeg forstår ikke helt hvad du mener med koreanere og vietnamesere - altså de har ikke behøvet assimilere sig, men de har gerne villet gå på kompromis med deres kultur? Det kan jeg ikke få til at give mening. Jeg må også indrømme, at jeg ikke ved, hvad der har gjort sig gældende der. En del af de vietnamesiske flygtninge var fra øvre eller middelklassen i Vietnam, kan jeg læse mig frem til. Men jeg har ikke lige så meget data. Til gengæld ved jeg, at kinesiske immigranter i USA er mere veluddannede end gennemsnitsbefolkningen der, hvor en ofte hørt fordom på Sam Harris-fløjen jo ellers er "jamen hvis racisme har så stor betydning, hvorfor klarer asiatere sig så godt i USA????".
Jimmi Jazz skrev:
10 sep 2018 19:33
Så rapporteringsraten for såvel voldtægt, skuddrab som - mere harmløst - bilafbrændinger er bare pludselig skudt i vejret, eller er Hr. Jönsson og Svensson endelig blevet til "mænd der hader kvinder" (og bandemedlemmer og sagesløse forbipasserende og parkerede biler) i løbet af de seneste år? Afviser du kategorisk en sammenhæng mellem ikke-vestlig indvandring og kriminalitet i Sverige? Pudsigt det skulle være sådan, når nu der er klar sammenhæng i DK.
Det, der gør sig gældende ift. voldtægtsstatistikken har yossarian også gjort rede før.

I øvrigt er kriminaliteten altså faldet i Danmark, til trods for at andelen af mennesker med "ikke-vestlig" baggrund er steget. Ift. hård kriminalitet i Sverige, så er her et godt bud på, hvad der gør sig gældende i fx Malmö (hint: en blanding af socioøkonomi og geografi).
Lang skrev:
10 sep 2018 22:25
Der hvor du dog har haft i noget og som Forstoppelse ikke anerkender er, at den danske stat har nogle væsentlig mere gennemgribende forpligtigelser over for egne borgere end over for mennesker generelt. Vi lever ikke en verden hvor alle liv kan reddes altid og hvor der altid er ressourcer nok til alle og derfor må have nogle principper for retfærdighed der kan fortælle os hvem der kan få og hvem der ikke kan få.
Jeg er slet ikke enig i, at en stat har forpligtelser over for egne borgere først. Det henholder jeg mig til universalistiske værdier :) MEN, jeg vil dog mene (og som du måske egentlig mener), at vi alle selvfølgelig først og fremmest har ansvar over for de mennesker, hvor vi kan have indflydelse. Dvs. ingen af os kan gøre noget ift. Assad, men vi kan dog godt påvirke vores egen stat til at hjælpe flygtninge, der lige nu drukner i Middelhavet eller rådner op i lejre i Grækenland. Vi kan gøre det, uden at det sætter vores eget liv i fare, eller får Danmarks BNP til at falde (hvis man går op i sådan noget), eller får Danmarks kriminalitetsrate til at stige (sidstnævnte jævnfør det fra Justitsministeriet, jeg linker til ovenover).

Tre sidste bemærkninger:

1) 97% af nydanskere er ikke-kriminelle (og i den ellers så forfærdelige Mjølnerparken er 97,5% ikke dømt)

2) Til dem, der mener, at dilemmaet hedder SU vs. flytninge: En flig af verdens militærudgifter ville udrydde fattigdom. Måske skulle man starte der. Eller med de rigeste.

3) Forestil jer, at en alien kom til Danmark og skulle bedømme "dansk kultur". Hvad ville man se? Ja, ved bare overfladisk at se på relativt ny historie ville denne alien kunne konkludere, at Danmark: a) Var medskyldig i den eneste forbrydelse i det 21. århundrede, der i antal dræbte har kunnet måle sig med Syrien, nemlig Irak-krigen, og: b) at Danmark ikke har formået at holde nogen af de skyldige ansvarlige for denne enorme forbrydelse (i modsætning til lande som fx Rwanda, Congo, Uganda, Irak eller dele af Ex-Jugoslavien, der godt kan finde ud af at dømme krigsforbrydere). Denne alien må naturligvis konkludere, at i dansk kultur er hverken menneskerettigheder eller lighed for loven særligt vigtigt, selv ikke for de største forbrydelser.

Brugeravatar
nap nap.

Re: TN 2018 - Hundens år

#74 Indlæg af nap nap. » 12 sep 2018 11:58

Forstoppelse skrev:
11 sep 2018 20:34
3) Forestil jer, at en alien kom til Danmark og skulle bedømme "dansk kultur". Hvad ville man se? Ja, ved bare overfladisk at se på relativt ny historie ville denne alien kunne konkludere, at Danmark: a) Var medskyldig i den eneste forbrydelse i det 21. århundrede, der i antal dræbte har kunnet måle sig med Syrien, nemlig Irak-krigen, og: b) at Danmark ikke har formået at holde nogen af de skyldige ansvarlige for denne enorme forbrydelse (i modsætning til lande som fx Rwanda, Congo, Uganda, Irak eller dele af Ex-Jugoslavien, der godt kan finde ud af at dømme krigsforbrydere). Denne alien må naturligvis konkludere, at i dansk kultur er hverken menneskerettigheder eller lighed for loven særligt vigtigt, selv ikke for de største forbrydelser.
Mon ikke et første møde med dansk kultur ville give en del andre indtryk end lige præcis de politiske spørgsmål om Irak-krigen?
Forestil dig et kunstværk skabt af Per Arnoldi med musik af Niels Lan Doky.

Brugeravatar
Amos

#75 Indlæg af Amos » 12 sep 2018 13:50

Hagemann skrev:
11 sep 2018 15:43
Hvad vil I helst læse. SAGEN om Ditte Giese, der skal lave radio på internettet, eller SAGEN hvor René Fredensborg har været ved at sætte en assistent i fedtefadet i Sverige, fordi han elsker at fyre den brede og tage mdma?
Ditte Giese er åbenbart "hiphopconnoisseur", hvad det så betyder? Kan ikke huske skriverier fra hende om musik i Politiken? Skal måske lave hiphopinternetradio?

Brugeravatar
Fyrst W
Geografisk sted: I hvalens bug

#76 Indlæg af Fyrst W » 12 sep 2018 18:33

Amos skrev:
12 sep 2018 13:50
Ditte Giese er åbenbart "hiphopconnoisseur", hvad det så betyder? Kan ikke huske skriverier fra hende om musik i Politiken? Skal måske lave hiphopinternetradio?
Selv om der var en del fake news om dette emne i den svenske valgkamp, ja, så er den altså god nok. Ikke blot har Giese spillet basketball, hun har også for en del år siden skrevet om musik i det, som stilhed kalder Sandhedsorganet. Det var hun egentlig hæderlig til. Selv om hun jo aldrig skrev om Tina Turner, men den brist har alle såkaldte musikjournalister jo.
Double penetration og så BANG! BANG!

Brugeravatar
Hagemann
Geografisk sted: 2500

#77 Indlæg af Hagemann » 12 sep 2018 19:23

Hvordan bliver man så løvinde?
lolmao.

Brugeravatar
Langley
Geografisk sted: Kallipolis

#78 Indlæg af Langley » 12 sep 2018 21:40

Forstoppelse skrev
Jeg er slet ikke enig i, at en stat har forpligtelser over for egne borgere først. Det henholder jeg mig til universalistiske værdier :) MEN, jeg vil dog mene (og som du måske egentlig mener), at vi alle selvfølgelig først og fremmest har ansvar over for de mennesker, hvor vi kan have indflydelse. Dvs. ingen af os kan gøre noget ift. Assad, men vi kan dog godt påvirke vores egen stat til at hjælpe flygtninge, der lige nu drukner i Middelhavet eller rådner op i lejre i Grækenland. Vi kan gøre det, uden at det sætter vores eget liv i fare, eller får Danmarks BNP til at falde (hvis man går op i sådan noget), eller får Danmarks kriminalitetsrate til at stige (sidstnævnte jævnfør det fra Justitsministeriet, jeg linker til ovenover).
Det kan du jo mene men det ikke et legitimt demokratisk synspunkt og men kan ikke kalde dig demokrat i så fald. Lad mig forklare det for dig:
Et demokrati og en demokratisk stat er et politisk fællesskab IKKE af alle mennesker i verden, men af borgere som identificerer sig selvom et kollektiv med en fælles politisk vilje med ret til at håndhæve love med brug af vold over for egne borgere. Et lukket fællesskab hvor borgerne har bestemte og rettigheder og pligter, som kun gælder for dem der har aftalt det nøje mellem hinanden i en demokratisk proces og ikke for alle mulige andre mennesker, som ikke har været en del af denne beslutningsproces:
Jeg må tage dine penge til det og det hvis du må kræve at jeg til gengæld aftjener værnepligt o osv osv Den grundlæggende bestanddel i et demokrati er således en borger og en borger findes kun hvis man kan afgøre hvem der er borgere og hvem der ikke er borgere: En borger har statsborgerskab, en borger er over 18, en borger er myndig, en borger er oplyst og kan tage del i de fælles affærer osv

Man kan derfor sige, at der hvor du tager fejl er, at den demokratiske stat kun er legitim og kun har lov til at herske over mig hvis den til gengæld kun tager sig af mig og mine medborgere og ikke af alle mulige andre mennesker, som ikke er borgere i staten - hvilket de jo heller ikke ville bryde sig som i det store hele. Især ikke arabiske folk som jo (den er til Jonas) ellers hader imperialisme.

Dette er ikke bare en konstatering af hvordan tingene er.
Det er også praktisk set bedst på den måde fordi demokrati kun fungerer i lukkede fællesskaber. Det er godt for fx mindretal i Danmark at det er sådan, fordi hvis vi nu forestillede os at hele verden fx havde stemmeret i Danmark, så ville vi helt sikkert ikke have en velfærdsstat og beskyttelse af minoriteter fordi de fleste mennesker i verden fx er imod homoseksuelle og den mest almindelige styreform i verden i øvrigt er en stærk mand der bestemmer med stor folkelig opbakning, så det ville vi også have her - og nej tak til det.

Af samme grund bliver demokratiske stater også nødt til at have en stor grad af tillid og enshed mellem borgerne fordi hvis vi skal regere hinanden - potentielt udøve vold over hinanden hvis du ikke følger fælles aftaler - så skal vi kunne stole på hinanden, have et bestemt historisk referenceramme og kunne tale sammen og forstå hinanden og til en vis grad dele skikke og sædvaner og grundlæggende værdier om fx styreform. Det politiske "vi" skal kunne identificere sig selv som et folk før vi har et folkestyre.
Det er her indvandring især bliver et problem for hvis man ikke kan tale sproget , så kan man ikke være en del af den politiske offentlighed, hvis du ikke kan klare dig selv så skal andre betale for dig, og hvis du ikke ligner flertallet så har flertallet svært ved at stole på dig og vi får derfor det problem, at før et demokrati kan fungere så skal vi have mere til fælles end vi har til forskel. Og det gælder uanset om folk er kriminelle eller ej osv. Homogenitet er en værdi i sig selv i et folkestyre og de mest demokratiske fællesskaber der findes i verden består netop derfor af mennesker der meget ens - hvad enten det er basis demokrati hos oprindelige folk, direkte demokrati i Schweiz eller i Ungdomshuset eller de nordiske velfærdsstater.

Jeg forstår, at du mere er tilhænger af menneskeheden end af det nære folkelige fællesskab, som er organiseret i nationalstater, sådan som verden er nu og vil vedblive med at være det de næste mange hundrede år. Problemet med din utopi om menneskeheden som ét samlet politisk subjekt er det ikke ville kunne foregår demokratisk da hvert enkelt menneskes stemme ville betyde uendeligt lidt og vi ville i praksis få et globalt teknokrati, der ville minde ikke så lidt som det engelske imperium i sin tid og derfor er hele ideen om en menneskehed samlet i et politisk fællesskab dybest set tyrannisk.

Det betyder ikke, at staterne ikke skal søge at hylde universelle idealer om fx menneskerettigheder - som netop er negative rettigheder der gælder for alle mennesker og ikke kun for borgere sådan som love gør - men stater der vil udføre disse idealer som love og normer opretholdt med statens kendetegn - brugen af legitim vold - ville ikke være et demokrati men eller anden form for imperialisme.

Den universelle position virker derfor meget udemokratisk og politisk set utroligt uigennemtænkt. Det virker som om du ikke har tænkt igennem hvad politisk magt egentlig betyder og hvornår den er legitim men du tror tilsyneladende at politik er en slags sundhedsvæsen der bare handler om at kurerer menneskeheden for sin dårskaber. Den må du lige arbejde lidt med.

Ps. Din påstand om at militære udgifter fra det det svenske aktivist institut er rent vrøvl. En hovedårsag til at fattigdom er på vej til at blive udryddet skyldes stærke stater som Kina, Vietnam, Ethiopien osv som bruger ENORMT mange penge på især militær: Det gør det fordi et stærk militær skaber en stærk stat og en stærk stat er det eneste der i det lange løb kan udrydde fattigdom. Verden har aldrig været så bevæbnet som den er i dag og den har samtidig aldrig været så rig og så fredelig. Dét er menneskeheden i en nøddeskal.
We're off to the land of hot middle-aged women.

Brugeravatar
Jonas
Spotify: masshaste
Geografisk sted: Vejen

#79 Indlæg af Jonas » 13 sep 2018 04:55

Lang skrev:
12 sep 2018 21:40
arabiske folk som jo (den er til Jonas) ellers hader imperialisme.
Hvis du ellers er færdig med at gokke over republiktiden, så bladr frem til år 1453 i din Rom for Dummies. Arabere hader kun imperialisme, når det er dem selv, der er slagtekvæg. I øvrigt har jeg opgivet dén drøm. Min nye idé er at simulere et terrorangreb og bruge det som påskud for at sende soldater afsted, skyde de lokale og stjæle deres naturressourcer. Fed plan, eller hvad?

Jeg var for nylig begyndt at tage min afsky for Cicero, den oprindelige KUA-bøsse, op til revision. Så fandt jeg ud af, at han er din helt i senrepublikken, og nu er jeg tilbage på #TeamTriumvirate. Bare for at sige: Jeg erindrer ikke at have set en lammere tråd herinde siden 2005, så skal vi ikke bare snakke om romerne i stedet?
»Jeg har aldrig krænket nogen«

Brugeravatar
Jonas
Spotify: masshaste
Geografisk sted: Vejen

#80 Indlæg af Jonas » 14 sep 2018 00:49

Nå, men min favorit blandt de romerske kejsere er Diocletian.
»Jeg har aldrig krænket nogen«

Besvar