Brexit

Næsten alt
Besvar
besked
Forfatter
Brugeravatar
yossarian
Spotify: 113344089
Geografisk sted: fuckin' dobbelt-A
Kontakt:

Re: Brexit

#111 Indlæg af yossarian » 29 mar 2019 11:58

Jallan skrev:
29 mar 2019 11:02
Hvis man nogensinde var i tvivl om, hvor fuldstændig forrykt et foretagende Brexit er, så skal man da bare lige overveje at May tilbyder at gå af til gengæld for at hendes aftale bliver stemt igennem. At det overhovedet er noget der giver mening at bringe til bordet er fuldstændig vanvittigt. Hvordan er det på nogen måde en ressource der er meningsfuld at handle med i forhold til de vilkår Storbritannien skal ud af EU på. Men som om det så ikke i sig selv er idiotisk nok, så fandeme om det ikke virker og har overbevist topklasse kæmpe idiot nr 1, Boris Johnson om, at nu vil han fandeme gerne stemme for aftalen. Så en af de mest centrale figurerer for Leave-kampagnen og notorisk modstander af Mays aftale baserer simpelthen sit lands fremtid på, hvem der sidder på premierministerposten, når det sker (i.e. om han selv har øget mulighed for at sidde der)...
ja, det er for sindssygt. selvom begge partier har svigtet deres ansvar bliver man dagligt chokeret over de konservatives totale mangel på realitetssans.
Det her skal forestille at være satire, ikke særlig sjovt men til gengæld en ret præcis sammenfatning af situationen:

også præcist: https://www.newstatesman.com/politics/u ... ng-britain
foxtrot skrev:En internetperson, der ikke kan se hvornår man er sarkastisk, er jo bare et fjols man endnu ikke har mødt.

Brugeravatar
Jensth
Geografisk sted: 2400

#112 Indlæg af Jensth » 08 apr 2019 14:08

Hvis man havde nogen som helst forhåbninger om at den britiske befolkning ville indse deres stupiditet, og ændre deres stemme til remain, så tager man grueligt fejl. Brexit Club på 24syv i går var en glimrende opsummering af hvor vi står lige nu.

Ligegyldigt hvordan jeg vender og drejer situationen lige nu, kan jeg simpelthen ikke se en farbar vej uden om et kaos af den ene eller anden karakter.

Tror i EU vil give endnu en forlængelse? Jeg tror det næppe... Corbyn vil ikke gå med på May's krav, og en aftale om et blødt Brexit (hvor man bliver i toldunionen) vil blive betragtet som det pureste forræderi i det meste af den konservative gruppe. Fra EU's (egentlig alle's) side er det svært at se hvordan en forlængelse skulle føre til andet end 3, 6, 12 måneder af det samme parlamentariske absurdteater, mens tiden tikker ned. Oven i det scenarie, skal vi så også lægge parlamentsvalget om godt 6 uger, der om muligt kan blive end endnu større shitshow end hvad vi har set de seneste måneder.

Jeg tror at der må komme en afklaring senest fredag. Det er ikke utænkeligt at May's aftale kommer til afstemning igen, men jeg tror simpelthen ikke at nej sigerne vil bøje sig for presset på nuværende tidspunkt. Det ville se for latterligt ud. Enten formår de på en eller anden mirakuløs vis, at lave en mellemtingsaftale, som ikke tilfredsstiller nogen, men hvor alle parter kan sige at de har fået en lillebitte luns, og som vurderes af de fleste til trods alt at være en anelse bedre end No Deal.

Jeg tror dog på nuværende tidspunkt, at det mest sandsynlige ER et hard Brexit, hvilket der faktisk er en ganske stor opbakning til :o (ja man tror det er lyv).

Se lige de seneste yougov polls. Dét er satme et land der har sat sig selv godt og grundigt skakmat.
Billede

Billede

Muligheden for en ny afstemning foreligger naturligvis også, men leave har stadig flertallet, og de fleste er så trætte af lortet, at det bare skal overstås. Og jeg tør virkelig ikke tænke på de optøjer det ville medføre.
Billede

Kan man i det hele taget øjne en løsning som ikke vil medføre nærmest borgerkrigslignende tilstande. Se den regionale opsplitning.
Billede

Jeg kan lige se det for mig. Skotterne kommer ridende ned fra højlandet, gennem North- og Midlands for at befri det belejrede London. :mrgreen:

Ej, det er faktisk ikke spor af sjov. :oops:
Den fylde, der udfylder svingningernes varighed, er væk.

Brugeravatar
yossarian
Kontakt:

#113 Indlæg af yossarian » 08 apr 2019 16:37

Jensth skrev:
08 apr 2019 14:08
Corbyn vil ikke gå med på May's krav, og en aftale om et blødt Brexit (hvor man bliver i toldunionen) vil blive betragtet som det pureste forræderi i det meste af den konservative gruppe. Fra EU's (egentlig alle's) side er det svært at se hvordan en forlængelse skulle føre til andet end 3, 6, 12 måneder af det samme parlamentariske absurdteater, mens tiden tikker ned.
Jeg kan heller ikke se det for mig. På Reddit-UK snakker folk om at forhandlingerne aldrig var reelle (så ville ERG have trukket tæppet under May og de Crash-out-leave ministre der er tilbage ville have trukket sig) men bare et forsøg på at tørre ansvaret for Crash-out-Brexit af på Labour. Det virker plausibelt, hele forløbet har været kendetegnet ved, at det har været vigtigere for May at holde sammen på de konservative end at få en aftale eller redde økonomien eller tage hensyn til de 48% som stemte Remain.
Men forhåbentlig bliver resultatet at partiet bliver udslettet i befolkningen (de har efterhånden stort set ingen unge vælgere) og så kan de ansøge om fuldt medlemskab om 10-15 år, når bølgerne har lagt sig.
foxtrot skrev:En internetperson, der ikke kan se hvornår man er sarkastisk, er jo bare et fjols man endnu ikke har mødt.

Brugeravatar
Jensth

#114 Indlæg af Jensth » 10 apr 2019 17:43

Har EU virkelig spillet så slet spil, at de taktisk manøvrerer på en måde som umuliggør en ordnet udtræden? Det bliver mere og mere sandsynligt, hvad du også var inde på, Yossarian. May har sagt at hun går af, hvis ikke UK får en aftale om udtræden inden 30 Juni, og nu vil EU sørme forlænge med et helt år! :shock:

Det vil jo så sige at ERG står stærkt til at få magten, med Boris Johnson som PM. :cry: RIP UK. Det bliver jo fuldstændig rædselsfuldt at se på. Jeg orker ikke mere.

Brugeravatar
yossarian
Kontakt:

#115 Indlæg af yossarian » 10 apr 2019 18:37

Jensth skrev:
10 apr 2019 17:43
Har EU virkelig spillet så slet spil, at de taktisk manøvrerer på en måde som umuliggør en ordnet udtræden? Det bliver mere og mere sandsynligt, hvad du også var inde på, Yossarian. May har sagt at hun går af, hvis ikke UK får en aftale om udtræden inden 30 Juni, og nu vil EU sørme forlænge med et helt år! :shock:

Det vil jo så sige at ERG står stærkt til at få magten, med Boris Johnson som PM. :cry: RIP UK. Det bliver jo fuldstændig rædselsfuldt at se på. Jeg orker ikke mere.
Det er svært at se, at EU kunne have gjort noget anderledes, fra det øjeblik hvor det stod klart at May ville danne en regering der var afhængig af DUP.
Både May og Labour kunne se, at May ikke ville kunne få DUPs støtte til en aftale hen over midten, og det betød at de konservative aldrig for alvor gik i gang med at undersøge, hvilke aftaler der ville kunne samle flertal i underhuset. Det var jo irrelevant eftersom både DUP og Labour hellere ville vælte May end stemme for nogensomhelst aftale. Men May burde have indset, at DUP og en stor gruppe konservative *heller ikke* vil stemme for nogen realistisk aftale overhovedet, så dén vej var heller ikke farbar. I stedet for at indse dét gik hun i gang med at forhandle en udtrædelsesaftale med EU, uden at have nogen som helst udsigt til at kunne få den stemt igennem HOC :shock:
Det er svært at se, hvad EU skulle have gjort anderledes i den situation. Navnlig fordi de løfter, som leave-siden kom med aldrig var i nærheden af at være realistiske. Denne efterhånden meget kendte figurer illustrerer det fint:
Billede

Brugeravatar
Jensth

#116 Indlæg af Jensth » 10 apr 2019 19:47

:mrgreen:

Det er så perfekt en gordisk knude, at jeg nærmest beundrer det som et kunstværk.

Er du enig i at en lang forlængelse MÅ betyde May's afgang? I det scenarie, ser du det da ikke som mest sandsynligt at Boris Johnson bliver PM, og hvilken retning (det virker naivt at sige løsning) bevæger vi os da imod?

Brugeravatar
Jensth

#117 Indlæg af Jensth » 10 apr 2019 21:48

Forresten... alle lande skal jo være enige om en forlængelse. Victor Orban har jo gjort en dyd ud af at være en torn i øjet på EU. Hvorfor skulle han ikke også være party-pooper denne gang? Hvilket incitament har han for at stemme for en forlængelse?

Brugeravatar
yossarian
Kontakt:

#118 Indlæg af yossarian » 10 apr 2019 23:11

Jensth skrev:
10 apr 2019 19:47
:mrgreen:
Det er så perfekt en gordisk knude, at jeg nærmest beundrer det som et kunstværk.

Er du enig i at en lang forlængelse MÅ betyde May's afgang? I det scenarie, ser du det da ikke som mest sandsynligt at Boris Johnson bliver PM, og hvilken retning (det virker naivt at sige løsning) bevæger vi os da imod?
Det er uklart og ingen bør begive sig ud i gisninger, for alt kan ske. Men er det mere sandsynligt at Boris "lyin' cunt" Johnson overtager eller er det mere sandsynligt med valg? Det er uklart om Tories kan vinde et valg, Indtil videre har alle Mays handlinger handlet om at sikre hendes egen position og Tories sammenhold. det er umuligt at vide hvordan hun vil reagere på yderligere splittelse i partiet.
Jensth skrev:
10 apr 2019 21:48
Forresten... alle lande skal jo være enige om en forlængelse. Victor Orban har jo gjort en dyd ud af at være en torn i øjet på EU. Hvorfor skulle han ikke også være party-pooper denne gang? Hvilket incitament har han for at stemme for en forlængelse?
Igen uklart. De østeuropæiske lande er nettobidragsmodtagere fra EU og de får masser af remitter fra østeuropæere i UK. Desuden vil ingen EU-lande have skylden for at UK bliver smidt ud. Men der cirkulerer historier om at Farage har været i Italien og bede Salvini om at nedlægge veto. Alt kan ske.

Brugeravatar
Hr. Oberheim
Geografisk sted: Rygerstuen

#119 Indlæg af Hr. Oberheim » 12 maj 2019 13:24

:shock:

Farage får ligeså mange stemmer til EU-valget som Tories/Labour tilsammen, iflg meningsmåling :lol:

The Guardian i nedsmeltning, selvfølgelig ingen comments tilladt.
https://www.theguardian.com/politics/20 ... and-labour

Brugeravatar
Hr. Oberheim
Geografisk sted: Rygerstuen

#120 Indlæg af Hr. Oberheim » 14 maj 2019 17:29

Synes det her er ret spændende, fra et konservativt podcast.

Ligesom ovenstående kommentator har jeg hele tiden troet at 'the establishment' ville forsøge at undgå Brexit, evt. blot ved forhaling, men det lader til at de nu betaler prisen, og ikke slipper afsted med det. Jeg er ikke overrasket over reaktionen, jvf. mine tidligere kommentarer i tråden, men det er alligevel en historisk afklapsning af det etablerede politiske system, og nu er der så blevet plads til gøgleren Farage.

Personligt synes jeg altså at det er et forventligt og demokratisk sundt opgør, men det er nu lidt synd det lige er Farage, der får æren. Omend, skal jeg være ærlig, så synes jeg at hans Brexit-tale i parlamentet var noget af det mest underholdende og tilfredstillende stykke politisk kommunikation/teater jeg kan erindre at have overværet.

Besvar