Tråden om FIRE

Næsten alt
Besvar
besked
Forfatter
Brugeravatar
gigantic
Geografisk sted: Up in Bryant-Denny / with a couple of fine women / in my Crimson Tide linen

Re: Tråden om FIRE

#11 Indlæg af gigantic » 06 maj 2019 19:37

Jensths første indlæg:
Det, der gang på gang gennemgås i #miljøet, er 4%-reglen. Hvis du hvert år tager 4% af din formue ud, er du rimelig sikker på at du kan klare dig gennem krak osv. samtidig med, at formuen vokser. Det gennemgås nøje i Collins, jeg nævner ovenfor. Han beskriver også, hvorfor krak kun har kort tids effekt, hvis man holder hovedet koldt og ikke sælger, fordi alle andre gør. Pointen er, som han siger, at du jo ikke har købt hele dit portefølje lige op til krakket, men en stor del af den til lavere priser end krak-priserne. Og med indeksfonde investeres der jo i de virksomheder, der er gang i, så går tech-virksomheden ned, investeres der bare i noget andet, som folk vil have under og efter et krak. Ham Jacob investerer i øvrigt vistnok i rene aktier, men har valgt ting, der vil være en konstant efterspørgsel på - lokumspapir og den slags.

Med 8% afkast, skal man investere 10.000kr/md i 18 år for at have lige omkring fem millioner. De dedikerede folk her investerer typisk mindst 50-60% af deres løn.

Der er jo to sider af projektet: investér mere og forbrug mindre. De tager begge dele ret langt.

Og som nævnt har jeg ikke et mål om at gå tidligt på pension nødvendigvis, men hvis man kan have en pulje stående, som gør, man kan tage ro års road trip med familien, så kunne det jo også være fedt. Eller hvis man hiver 4% ud af 2.000.000 er det jo stadig 80.000 kr/år, man ikke behøver arbejde for. Så kunne man gå ned i tid. Der er store muligheder i det.

Ift. afkast, så er Collins all about Vanguard VTSAX, som i snit har haft et afkast på godt 11%/år siden halvfjerdserne. Der var nogle, der regnede på, hvor god en investering det er vs. investeringsrådgivere og daytraders. Det var noget med, VTSAX vandt i 80% af tilfældene over ti år og praktisk talt 100% over 30 år. Jeg er lidt usikker på intervallerne, men mener det var 10 og 30. Collins råd er "put all your eggs in one basket (VTSAX), add to the pot whenever you can and let it ride."
eini skrev:
26 jun 2019 10:34
God lol og klar tænkning er forudsætningen for et godt liv.

Brugeravatar
Morten
Geografisk sted: Hovedstadsområdet

#12 Indlæg af Morten » 06 maj 2019 19:38

Jensth skrev:
06 maj 2019 18:10
Har ikke set den doku, men er den fed nok ellers?
Nej.
Simplify

Brugeravatar
gigantic
Geografisk sted: Up in Bryant-Denny / with a couple of fine women / in my Crimson Tide linen

#13 Indlæg af gigantic » 06 maj 2019 19:40

Rock Action skrev:
06 maj 2019 19:22
Lige en hurtig, inden jeg for alvor sætter mig ind i det: Hvis man har opnået økonomisk uafhængighed, hvorfor gider man så skrive en bog om det?
Hvorfor deler folk billeder af deres måltider? Hvorfor skriver folk oplsag på Facebook? Hvorfor har du en profil her? Det er jo ikke al aktivitet, der drives af penge.

Disse folks drøm (de der fylder mest i hvert fald) er ikke at dovne den. De vil bare selv kunne definere, hvad de laver og hvorfor.
Jeg tænker også, at hvis man kører smalhals og bor i et hus, så er man godt beskæftiget med at tilegne sig håndværk. Men jeg kunne godt se det have mere værdi end et kontorjob, selvom det ikke ville være mindre hårdt.
Senest rettet af gigantic 06 maj 2019 19:52, rettet i alt 1 gang.
eini skrev:

Brugeravatar
gigantic

#14 Indlæg af gigantic » 06 maj 2019 19:42

Pete Rock skrev:
06 maj 2019 19:24
skal man ikke sætte sig ind i det der kedelige aktie-lort for at få noget ud af det her? Det lyder som om man erstatter sit kedelige job med et endnu mere kedeligt job.
Læs den der Collins. Den fås også på Audible. Den er meget ligetil og argumenterer med data for, at du ikke kan slå markedet, og at du derfor skal holde dig til indeksfonde. Så nej, du behæver ikke interessere dig synderligt for aktier.
eini skrev:

Brugeravatar
gigantic

#15 Indlæg af gigantic » 06 maj 2019 19:50

Jensth skrev:
06 maj 2019 19:34
Rock Action skrev:
06 maj 2019 19:22
Lige en hurtig, inden jeg for alvor sætter mig ind i det: Hvis man har opnået økonomisk uafhængighed, hvorfor gider man så skrive en bog om det?
:mrgreen:
Rigtig godt spørgsmål! Måske findes der barmhjertige samaritanere derude, som sidder nede på Mauritius og skammer sig lidt over hvor fedt de har det. Jeg er selv ret kritisk overfor det. I hvert fald ift. at pine sig selv som ham Jacob duden, for profitmaksimering. Forestiller mig at det for de fleste vil have samme effekt som en ekstrem sparekur for det meste har på en økonomi. Den bliver kvalt!
Jacob er ekstrem (deraf navnet på hans bog og blog... ). Men han gør det ikke for profitmaksimering. Han går mere holistisk til værks. Han forbruger ekstremt lidt, fordi han simpelthen ikke kan finde grund til det. Han ser en tomhed i det moderne menneske, der er så fremmedgjort, at det ikke engang selv kan vaske sit tøj uden at skulle have hjælp til det. Derfor forstår han de ting, han ejer og producerer. Fordi det giver værdi og mening. Som nævnt er jeg ikke færdig med bogen, men den er ret fed for sådan nogle Svingningertyper, for det er en meget intelligent fyr, der maxer ud. Den slags er vi normalt ret vilde med herinde.

Jeg vil meget nødigt leve hans liv, men jeg kan godt se værdien i, at man selv kan reparere sin bil eller bygge et skab, lægge ny gulv og så videre. Eller gøre rent og lave mad for den sags skyld. Selv det udliciteres i dag. Og jeg kan da godt følge spørgsmålet om, hvorfor man udliciterer sit eget liv, og om det i virkeligheden ikke er det, der bliver meget tomt.
eini skrev:

Brugeravatar
Jensth
Geografisk sted: 2400

#16 Indlæg af Jensth » 06 maj 2019 20:43

Ok, tak for svar. Det lyder vildt gennemført og som sådan jo mega fedt. Gode traders er ofte også selvkontrol-freaks. Dem der først har uddannelsen, bruger resten af livet på mentaltræning.

Jeg vil bare lige indskyde een ting: Hvordan ved du at du ikke har købt alle dine aktier lige op til et krak? Hvis du starter nu og kæmpekrakket kommer i 2020-21, så er det satme surt. Investering kræver held, og heldet er især vigtigt i starten.

Vi har rente-inversion på 2- og 10-årige obligationer. Det betyder nært forestående krise 9 ud af 10 gange. Bare til info.
Senest rettet af Jensth 06 maj 2019 21:20, rettet i alt 1 gang.
Den fylde, der udfylder svingningernes varighed, er væk.

Brugeravatar
Jensth

#17 Indlæg af Jensth » 06 maj 2019 21:15

gigantic skrev:
06 maj 2019 19:37
Og med indeksfonde investeres der jo i de virksomheder, der er gang i, så går tech-virksomheden ned, investeres der bare i noget andet, som folk vil have under og efter et krak.
Njaah, så enkelt er det nu ikke... Der findes ikke rigtig "safe havens", og hvis det er sådan det formuleres i de der bøger, så stikker de dig blår i øjnene. Kriser kan komme af mange ting Olie-krise, .com-krisen, credit-default-krisen, osv... Det kommer an på hvad krisen kommer af, om man kan finde alternativer. Det som mange snakker om nu er "the-everything-bubble". Teorien er lidt at den globale økonomi er et kæmpe sminket lig, med en underliggende gæld, som er mere eller mindre skjult i derivativer (CDS og CDO), og avanceret finansiel troldmandskunst. Nogle tale om at dette "skyggemarked" har en værdi af mange gange jordens samlede produkt. Det er uoverskueligt, og en af de største kritikpunkter efter finanskrisen var, at man aldrig kom til bunds i det morads. Warren Buffet har kaldt derivativer for finansielle "weapons of mass destruction".

Man kan vælge at håbe på, at der er så mange interesser i det, at hele markedet simpelthen er too big to fail, men markedet reddede ikke sig selv sidste gang! Det gjorde skatteborgerne. En everything-bubble vil formentlig ruinere staterne. Profitten privatiseres og tabet kollektiviseres, men det er jo også en god grund til at investere. :D men vi har det problem nu, at med de lave renter, har man ingen værktøjer til at redde os ud af en ny krise. Normalt vil man sænke renterne for at stimulere til udlån, men renten er allerede i nul, og bankerne har allerede problemer med at tjene på udlån.

Jeg kan følge dig i meget af det du siger, men stock-picking er nu lidt mere spændende end indeksfonde... Som altså heller ikke er garant for noget. Højrisikofondene gav i mange tilfælde negativt afkast sidste år. Ikke så lidt, faktisk 15-20 % i nogle tilfælde.

Green Book

#18 Indlæg af Green Book » 06 maj 2019 21:33

Jeg kan ikke helt se pointen i at skulle spinke og spare i de unge år, hvor man har en masse at lave og brug for penge, for så at have en masse penge når man bliver gammel, som man ikke kan finde på noget at bruge til. Vil du hellere ud at rejse når du er 50 end når du er 25??
Ironi kan forekomme :wink:

Brugeravatar
Pete Rock
Geografisk sted: Stanford University

#19 Indlæg af Pete Rock » 06 maj 2019 21:36

x2. Subsidiært, vis mig et scenarie hvor det ikke ender med man bliver en gammel asocial nar.
Dance encourages the body to move without permission. That's a fundamental flaw. It must be solved.

Brugeravatar
Jensth

#20 Indlæg af Jensth » 06 maj 2019 21:51

Ligeledes mega god pointe.

Jeg har dog besluttet ikke at flyve mere, og har aldrig haft bil, så det sætter jo lidt begrænsninger i udfoldelsen, men gør så sandelig også at nogle store udgiftsposter bliver slettet fra budgettet. Og jeg savner egentlig ikke noget. Jeg får masser af natur med sejlbåden om sommeren, og en tidskrævende hobby, der er ren meditation for mig.

Jeg investerer personligt fordi jeg HAR overskydende midler til at gøre det(som er dumpet ned i turbanen). Hvis jeg vinder på det så er det fedt, taber jeg, så pyt. Lægger 2000 til side hver måned, uden at mit budget på nogen måde er stramt. Fik en ejerlejlighed da de var billige efter krisen, så det er rent held at jeg sidder ok godt lige nu. Men jeg kan helt klart se den der kompromisløse renhed der er i at leve som Jacob, så forstår til fulde Gigantics fascination.

Besvar