Tråden om FIRE

Næsten alt
Besvar
besked
Forfatter
Brugeravatar
Ali Pilfinger

Re: Tråden om FIRE

#161 Indlæg af Ali Pilfinger » 21 aug 2019 12:19

Jensth skrev:
21 aug 2019 11:34
"Så hvis jeg var dig, ville jeg så søge de historier, der bekræfter mit verdensbillede." Det mener du forhåbentligt ikke :shock:. Jeg bruger da langt overvejende troværdige medier, men det jeg benytter mig mest af, er logisk gennemgang af den fremførte argumentation. Hvis man kategoriserer for meget i kasser, i stedet for at tænke selv, så ender man i ekkokamre. Det er den store risiko ved en algoritmestyret verden.

Næh, det er nu ikke sådan jeg forholder mig til verden. Jeg finder DR et relativt troværdigt medie, hvor jeg sagtens kan se dealine blot jeg korrigerer lidt for pladderhumanistisk bias. Men samtidig ved jeg da at aftenshowet er tæt på 100% hestelort. Jeg kan også sagtens få en masse ud af at lytte til Klaus Riskær, fordi manden er en skarp analytiker af både kultur/samfund og økonomiske aspekter, mens jeg ved at han er ude af stand til at indrømme sin skyld og misdåd, når det gælder hans egen forretninger.

Der er masser af kritiske medier vesten, men det virker til at være magthavernes interesse at holde befolkningerne uvidende, eller i bedste fald give dem en stærkt udvandet version af sandheden. Det er af samme grund, at centralbankcheferne altid siger at der ikke er noget at bekymre sig om, og økonomien er sund, selvom alle økonomiske tal viser det modsatte. De er ansat til at holde befolkningerne i god tro, så de bliver ved med at købe og investere. Så finder de altid ud af retrospektivt "åh forresten, vi har været i recession i 1½ år. Hav en god dag!"

Begrebet "propaganda" er svært at have med at gøre, fordi det meget ofte har mere med vinkling at gøre, end blot sandt/falsk. The Keiser Report har en kritisk vinkling på global økonomi, og det er der faktisk også rigtig god grund til. Der er lige så meget propaganda i vesten, som nu f.eks. rettigheder for transkønnede, der lige nu truer med at ødelægge kvindesport fuldstændig, fordi folk tilsyneladende skal have lov til selv at definere hvem de er. Biologien er bare totalt uenig, og har du gennemgået puberteten som dreng, så vil du resten af livet have en fysisk fordel af det.
Det med at du skal søge de historier, der bekræfter dit verdensbillede, var sådan set en vits og en gentagelse: Du forholder dig selektivt til dine kilder, tager det du kan bruge, og som passer i kassen med din sandhed: "Dette er sandt, dette er falsk, og hvis du ikke kan se det, er du blind". Excuse me, I am not convinced.

Ekkokamre handler om meninger, ikke om troværdighed. Jeg vil hjertens gerne møde fremmede holdninger og forholde mig til "den fremførte argumentation", det er altså rimelig basic. Jeg opsøger det endda selv lige nu over for dig, og jeg holder fx Weekendavisen og er venner med Uwe Max Jensen på face, men jeg vil ikke gå på kompromis med troværdigheden (og snoozer derfor Uwe i en måned nu og da (som regel)). Hvis jeg vurderer, at et medie er utroværdigt eller vinkler historier skævt, så vil jeg da ikke spilde tid på det, i hvert fald kun for the lols.

Jeg kan også godt skelne imellem DR's forskellige formater og se Deadline som et seriøst nyhedsprogram og undlade at se Aftenshowet, fordi det ganske rigtig er noget lort – men det handler heller ikke ikke om troværdighed, derimod om kvalitet og væsentlighed.

Alle medier benytter sig naturligvis af mere eller mindre troværdige kilder, og det er så læsernes opgave at vurdere kildens troværdighed i den givne sammenhæng, det er også fuldstændig common sense, så det imponerer mig ikke, at du kan sortere i Klaus Riskærs udsagn. Men han er i øvrigt en kilde, ikke et medie. Eller. Måske er han clairvoyant. I så fald ved han det vist ikke selv. Altså en dårlig clairvoyant.

Brugeravatar
Jensth
Geografisk sted: 2400

#162 Indlæg af Jensth » 21 aug 2019 12:21

Jallan skrev:
21 aug 2019 12:09
Sjovt udsagn fra en, der må gå til de allermest tvivlsomme medier for at finde opbakning for sit eget (verdensbillede) og så bare lige retfærdiggøre deres troværdighed for den halvdel der passer :whistle:
Du forstår ikke hvad jeg skriver i mine indlæg, vel? Jeg har bakket det jeg siger op med kilder fra CNBC, Yahoo Finance, NYT osv...

Det er ikke i nærheden af at være konspiration. Vi kan være uenige om vinklingen og vægtningen af de problemer jeg beskriver, men ikke hvorvidt de er en realitet. Men du er jo ikke interesseret i at forstå en skid...
Den fylde, der udfylder svingningernes varighed, er væk.

Brugeravatar
Jensth

#163 Indlæg af Jensth » 21 aug 2019 12:26

Ali Pilfinger skrev:
21 aug 2019 12:19
Jeg kan også godt skelne imellem DR's forskellige formater og se Deadline som et seriøst nyhedsprogram og undlade at se Aftenshowet, fordi det ganske rigtig er noget lort – men det handler heller ikke ikke om troværdighed, derimod om kvalitet og væsentlighed.
The Kaiser Report er sådan set god kvalitet, men blot en meget kritisk vinkel. Jeg ønsker at diskutere økonomi. Macro, micro, investering, finansiering osv... kunne vi prøve på det? Og så rent faktisk argumentere, for det gør i ikke....

Brugeravatar
J Spaceman
Geografisk sted: Vesterbro

#164 Indlæg af J Spaceman » 21 aug 2019 12:28

Jensth skrev:
21 aug 2019 11:46
Men hyg jer endelig med jeres pladderhumanistiske bias og framing af enhver anden vinkel/holdning end jeres egen.
:crown:

:adore:
Jon A skrev:Bidrag med noget.

Brugeravatar
Ali Pilfinger

#165 Indlæg af Ali Pilfinger » 21 aug 2019 12:29

Jeg synes da nok, jeg har argumenteret for, at det er useriøst at forholde sig til et medie, som kun er 50 % troværdigt.

Brugeravatar
stilhed
Geografisk sted: on a mountain
Kontakt:

#166 Indlæg af stilhed » 23 aug 2019 15:11

Jensth skrev:
21 aug 2019 09:49
Hvis man blot putter alting i kasser; Rusland = bad, vesten = good, så forstår man nok ikke verden ret godt.
det må du da godt lige uddybe.
der har altid eksisteret et misforhold mellem de små folks kår og den betydning, de tillægger deres egen eksistens

Brugeravatar
Jensth

#167 Indlæg af Jensth » 23 aug 2019 15:16

Det jeg mener er, at hvis man tror at intet russisk medie nogensinde kan have en pointe, eller en interessant kritisk vinkel på globale forhold, så tænker man i kasser. Det sagt, så er RT sikkert 80 % propaganda og 20% reelt stof.

Brugeravatar
Jensth

#168 Indlæg af Jensth » 28 aug 2019 04:37

Besvar