Tråden om FIRE

Næsten alt
Besvar
besked
Forfatter
Brugeravatar
secondtoughestintheinfant
Geografisk sted: Jerusalem

Re: Tråden om FIRE

#31 Indlæg af secondtoughestintheinfant » 07 maj 2019 09:15

Vil da lige co-signe Jallan og sige, at det i så fald ville være den mest katastrofale form for klimabevidsthed overhovedet: 100% fokus på ens egen ekstremt ubetydelige klimabelastning og 0% fokus på, hvordan det, man investerer i påvirker klimaet.

Jeg kendte ikke til FIRE, og jeg er stadig ikke sikker på, jeg helt forstår det. Men so far virker det som en ekstraordinært stressende måde at leve sit liv på. Og det virker som om, man skal bruge rigtig meget tid på at finde ud af, hvor meget tid, man bruger på alting, samtidig med, man skal bruge meget tid på at finde ud af, hvad man ellers kunne have brugt tiden på. Yo dawg, we heard you like to bruge meget tid og sådan.
jegharfangetmigenmyg skrev:
29 maj 2019 11:28
Touché.

Brugeravatar
Ali Pilfinger

#32 Indlæg af Ali Pilfinger » 07 maj 2019 09:27

secondtoughestintheinfant skrev:
07 maj 2019 09:15
Og det virker som om, man skal bruge rigtig meget tid på at finde ud af, hvor meget tid, man bruger på alting, samtidig med, man skal bruge meget tid på at finde ud af, hvad man ellers kunne have brugt tiden på.
Jeg var dødtræt af det offentlige bureaukrati, så jeg skabte mit eget fra bunden.

Brugeravatar
Pete Rock
Geografisk sted: Stanford University

#33 Indlæg af Pete Rock » 07 maj 2019 09:30

Hvordan er det egentligt med ild i piben? Lidt eller meget belastende for klimaet?
Dance encourages the body to move without permission. That's a fundamental flaw. It must be solved.

Brugeravatar
Pete Rock
Geografisk sted: Stanford University

#34 Indlæg af Pete Rock » 07 maj 2019 09:31

Nu forstår jeg endelig hvad han synger om i den Bathory sang.
Dance encourages the body to move without permission. That's a fundamental flaw. It must be solved.

Brugeravatar
gigantic
Geografisk sted: Up in Bryant-Denny / with a couple of fine women / in my Crimson Tide linen

#35 Indlæg af gigantic » 07 maj 2019 09:35

Jallan skrev:
07 maj 2019 09:11
gigantic skrev:
07 maj 2019 08:51
For det første undrer det mig, at folk, der taler megameget om kllimaet er lidt utrygge ved at sætte sig nærmere ind i en tankegang, der går på at skære forbruget ned, men det er så en anden sag.
Man kan vel godt have et arbejde og have et lavt forbrug? Snarere er det vel lidt paradoksalt at gå op i klimaet og så være 100% afhængig af sådan noget som C25. Så sidder man der og laver sit eget vaskemiddel, mens man tjener penge på multinationale virksomheder der skider på skatteregler og klima. Det der med at værdisætte sin tid højt er ikke noget de har fundet på, men noget som eksempelvis de fleste topledere også gør, og som jo i øvrigt bare er sund fornuft. Som jeg også skrev tidligere, så ville jeg ikke finde personlig glæde i at leve som nogen af dem der var med i den dokumentar, herunder Jacob Fisker. De er så opmærksomme på at sparre tid at alt deres tid går med at sparre tid. Spar penge op, brug dem fornuftigt, hav det lidt chill og hav en god dag til alle.
Lige ham Jacob der, som tilsyneladende er det eneste alternativ til den gennemsnitlige svingers liv - ingen mellemvej, investerer vistnok bæredygtigt og i ting, som ligesom skal være der i en eller anden form.
Der er jo andre måder at investere på - ejendomme f.eks. - hvis det er det. Der er jo også indeksfonde, der består af klimavenlige virksomheder som deres profil, så det er lidt en stråmand. Det vil da alle dage være mere bæredygtigt at anskaffe så lidt som muligt og lære at vedligeholde det man har end bare at købe nyt. Men det er nu også underordnet for mig, for det er slet ikke min vinkel. Det er bare paradoksalt, at hvis man her kan påvirke sit klimaaftryk i positiv retning, så gider man ikke, fordi det virker kedeligt. Så er klimaet måske heller ikke så vigtigt igen.

Og lad mig så lige komme med breaking news her: en DR-dokumentar er ikke den bedste måde at researche noget som helst på. Tanken er, som sagt, at forbruge mindre og investere mere - hvor meget henholdsvis mindre og mere er op til den enkelte, men det tiltaler mig at opbygge en frihedspulje eller fuck-you-money. Nu får jeg en almindelig løn og er ikke storforbruger og finder stor glæde i at lave ting selv, og så elsker jeg ting, der er effektive, så for mig giver det god mening at drive min økonomi så smart som muligt. Jeg er ikke ude på at leve asketisk - det tiltaler heller ikke mig. Men det giver f.eks. mening for mig at kigge på at bygge en elcykel, lade bilen holde mere stille og investere differencen til fremtidige rejser med kone og børn. Og hvordan gør man det? Hvordan planlægger man, og hvordan værdisætter man ting og tid? Det er det, jeg lærer meget om gennem disse bøger.

Topledere lol. Ja, der er tale om frie mennesker, der bare kan handle frit. Fuldstændig uden krav og forventninger fra deres omgivelser.
eini skrev:
26 jun 2019 10:34
God lol og klar tænkning er forudsætningen for et godt liv.

Brugeravatar

#36 Indlæg af secondtoughestintheinfant » 07 maj 2019 09:41

gigantic skrev:
07 maj 2019 09:35

Og lad mig så lige komme med breaking news her: en DR-dokumentar er ikke den bedste måde at researche noget som helst på. Tanken er, som sagt, at forbruge mindre og investere mere - hvor meget henholdsvis mindre og mere er op til den enkelte, men det tiltaler mig at opbygge en frihedspulje eller fuck-you-money. Nu får jeg en almindelig løn og er ikke storforbruger og finder stor glæde i at lave ting selv, og så elsker jeg ting, der er effektive, så for mig giver det god mening at drive min økonomi så smart som muligt. Jeg er ikke ude på at leve asketisk - det tiltaler heller ikke mig. Men det giver f.eks. mening for mig at kigge på at bygge en elcykel, lade bilen holde mere stille og investere differencen til fremtidige rejser med kone og børn. Og hvordan gør man det? Hvordan planlægger man, og hvordan værdisætter man ting og tid? Det er det, jeg lærer meget om gennem disse bøger.
Jeg er helt med på det her, og jeg er med på, at der er lige så mange mellemveje, som der er middelklassefolk med OK indkomster, det var mere - i forhold til selve FIRE-ideen - den der med at sidde og omregne udgifter til tid, der lød som en helt unødvendig omlægning af eget liv til stressende bureaukratisk helvede.
Touché.

Brugeravatar
gigantic
Geografisk sted: Up in Bryant-Denny / with a couple of fine women / in my Crimson Tide linen

#37 Indlæg af gigantic » 07 maj 2019 09:50

secondtoughestintheinfant skrev:
07 maj 2019 09:41
gigantic skrev:
07 maj 2019 09:35

Jeg er helt med på det her, og jeg er med på, at der er lige så mange mellemveje, som der er middelklassefolk med OK indkomster, det var mere - i forhold til selve FIRE-ideen - den der med at sidde og omregne udgifter til tid, der lød som en helt unødvendig omlægning af eget liv til stressende bureaukratisk helvede.
Altså, det kan man selvfølgelig også slække lidt på, men det med at udregne en timeløn baseret på al arbejdsrelateret tid og medregnet alle arbejdsrelaterede udgifter er jo mere eller mindre en engangsopgave, og når man så har et tal - 114kr - så er det jo relativt let at lige vende i hovedet, at man skal arbejde 4500kr/114kr for at få råd til det nye fjernsyn. Gider man det? Det er ikke værre end det. Er man mig, forudser jeg en række store Excelark, men det er jo fordi jeg synes, det er sjovt.

Det irriterer mig i øvrigt naturligvis, at det FIRE-halløj virker så pissekultagtigt. For mig er det et konkret og relevant værktøjssæt til at reflektere og handle mere smart ift. sin økonomi. De fleste FIRE-folk er som alle andre jo kraftedeme...
eini skrev:
26 jun 2019 10:34
God lol og klar tænkning er forudsætningen for et godt liv.

Brugeravatar

#38 Indlæg af secondtoughestintheinfant » 07 maj 2019 09:57

gigantic skrev:
07 maj 2019 09:50

Altså, det kan man selvfølgelig også slække lidt på, men det med at udregne en timeløn baseret på al arbejdsrelateret tid og medregnet alle arbejdsrelaterede udgifter er jo mere eller mindre en engangsopgave, og når man så har et tal - 114kr - så er det jo relativt let at lige vende i hovedet, at man skal arbejde 4500kr/114kr for at få råd til det nye fjernsyn. Gider man det? Det er ikke værre end det.
Når man udregner tingene på den der måde, får jeg akut strass. Stillet sådan op er der ikke noget overhovedet, der forekommer mig at være pengene værd. "Jeg køber en americano uden mælk og en onsdagssnegl på vej hjem fra arbejde, det skal jeg arbejde så og så meget for, er det det værd?" Gu' fuck er det da ej, hvis man fremstiller det på den måde. Tænk sig at sidde og spise sin aftensmad og forestille sig, hvor lang tid, man har arbejdet for den eller at overveje, hvor lang tid, man skal arbejde for at betale for, at Jallan nu igen vil hive en med i Imperial og se den nye Avengers. Jeg tror bare, jeg ville få nedtur af det. Men altså, jeg er vist også bare alt, alt for #humaniora til FIRE. Ikke til FYRE, dog. Men jeg må sige, at selve the long con i projektet er enormt tiltalende, det er en superfed måde at squeeze livskvalitet ud af den moderne kapitalismes grundvilkår.
Touché.

Brugeravatar
Ali Pilfinger

#39 Indlæg af Ali Pilfinger » 07 maj 2019 10:09

gigantic skrev:
07 maj 2019 09:50
Altså, det kan man selvfølgelig også slække lidt på, men det med at udregne en timeløn baseret på al arbejdsrelateret tid og medregnet alle arbejdsrelaterede udgifter er jo mere eller mindre en engangsopgave, og når man så har et tal - 114kr - så er det jo relativt let at lige vende i hovedet, at man skal arbejde 4500kr/114kr for at få råd til det nye fjernsyn. Gider man det? Det er ikke værre end det. Er man mig, forudser jeg en række store Excelark, men det er jo fordi jeg synes, det er sjovt.

Det irriterer mig i øvrigt naturligvis, at det FIRE-halløj virker så pissekultagtigt. For mig er det et konkret og relevant værktøjssæt til at reflektere og handle mere smart ift. sin økonomi. De fleste FIRE-folk er som alle andre jo kraftedeme...
Min kommentar oven for var kun en vits, ikke latterliggørelse, bare for the record. Det er en forjættende tanke at kunne trække sig tidligt tilbage med ... hjemmelavet pension.

Problemet er nok, at det for langt de fleste lønmodtagere er meget abstrakt, fordi det ikke handler om, om man vil have et nyt fjernsyn eller holde fri i næste uge, men derimod om, at man kan trække sig tilbage 15. maj 2060 i stedet for 22. maj 2060, og hvis man ryger, så skal man i øvrigt også droppe smøgerne i næste uge, for ellers lever man alligevel ikke lige præcis dén uge – noller analogi, men det er lidt den samme abstraktion.

Men det giver god mening for mig som freelancer at tænke tid og penge mere sammenhængende, hvor jeg direkte kan konvertere et fravær af forbrug til fritid – og i øvrigt forbrug til arbejde, når nu der er noget jeg gerne vil. Men det kommer nok helt naturligt med en ændret bevidsthed om forbrug som en naturlig konsekvens af en varierende eller endda usikker indkomst.

Brugeravatar
young

#40 Indlæg af young » 07 maj 2019 10:13

elsker den her tråd. minder mig om et program jeg engang så (højst sandsynligt på tlc), som hed noget ala 'ekstremt nærig'. den fedeste karakter i programmet var en mand fra californien, som fx sparede på vandet (i penge) ved at tage bad under de offentlige brusere på stranden og vaske sit tøj samtidigt (altså mens han havde det på og så gik han det tørt bagefter - mener maks han havde to sæt tøj), havde lavet sin madras af skumfyld han fik i kasser han modtog med gryder. gryderne fik han fordi han underviste på et kursus der hed "sådan laver du luksusmad på budget"-agtigt. på kurset lavede han lækre ting som hummerbisque serveret med iskold hvidvin. hvidvinen indsamlede han fra sjatter efterladt i flasker på stranden hvor folk havde hygget aftenen før (han hældte dem så i en pose, blandede det og gemte det i en bib) og hummerskallerne til bisquen skraldede han fra en container bag en luksusrestaurant i byen og sikkert noget lignende med grøntsager. krydderierne var single serve pakker fra restauranter og caféer (salt, peber, ketchup, sennep osv). værsgo', top lækker mad på budget!
han lånte selvfølgelig også "en kop sukker" og lignende cirka hver dag af naboerne for at spare på madbudgettet derhjemme. rigtig fed fyr!
living is great, of course it is, what else did you think

Besvar