Tråden om FIRE

Næsten alt
Besvar
besked
Forfatter
Brugeravatar
Fisker Thomas
Geografisk sted: Institut Benjamenta
Kontakt:

Re: Tråden om FIRE

#41 Indlæg af Fisker Thomas » 07 maj 2019 10:15

secondtoughestintheinfant skrev:
07 maj 2019 09:57
gigantic skrev:
07 maj 2019 09:50

Altså, det kan man selvfølgelig også slække lidt på, men det med at udregne en timeløn baseret på al arbejdsrelateret tid og medregnet alle arbejdsrelaterede udgifter er jo mere eller mindre en engangsopgave, og når man så har et tal - 114kr - så er det jo relativt let at lige vende i hovedet, at man skal arbejde 4500kr/114kr for at få råd til det nye fjernsyn. Gider man det? Det er ikke værre end det.
Når man udregner tingene på den der måde, får jeg akut strass. Stillet sådan op er der ikke noget overhovedet, der forekommer mig at være pengene værd. "Jeg køber en americano uden mælk og en onsdagssnegl på vej hjem fra arbejde, det skal jeg arbejde så og så meget for, er det det værd?" Gu' fuck er det da ej, hvis man fremstiller det på den måde. Tænk sig at sidde og spise sin aftensmad og forestille sig, hvor lang tid, man har arbejdet for den eller at overveje, hvor lang tid, man skal arbejde for at betale for, at Jallan nu igen vil hive en med i Imperial og se den nye Avengers. Jeg tror bare, jeg ville få nedtur af det. Men altså, jeg er vist også bare alt, alt for #humaniora til FIRE. Ikke til FYRE, dog. Men jeg må sige, at selve the long con i projektet er enormt tiltalende, det er en superfed måde at squeeze livskvalitet ud af den moderne kapitalismes grundvilkår.
Ja, der skal man vel bare sige ja uden at tænke sig for grundigt om.
"Det provokerer mig, at vores nuværende regering har det som formål, at vi allesammen skal leve tre år længere.
Hvad med i stedet at give tilladelse til eutanasi, for så sjovt er livet trods alt heller ikke."

Jytte Nørtoft Jensen, Silkeborg.

Brugeravatar
Amos
Geografisk sted: Samos

#42 Indlæg af Amos » 07 maj 2019 10:19

Køb Novo aktier når de er til at komme i nærheden af til fornuftig pris, har lige solgt mine og tjent ca. 100, - per aktie. Bare ærgeligt at man skal betale så meget i skat.
#forstårogstøtter

Brugeravatar
Ali Pilfinger

#43 Indlæg af Ali Pilfinger » 07 maj 2019 10:20

young skrev:
07 maj 2019 10:13
elsker den her tråd. minder mig om et program jeg engang så (højst sandsynligt på tlc), som hed noget ala 'ekstremt nærig'. den fedeste karakter i programmet var en mand fra californien, som fx sparede på vandet (i penge) ved at tage bad under de offentlige brusere på stranden og vaske sit tøj samtidigt (altså mens han havde det på og så gik han det tørt bagefter - mener maks han havde to sæt tøj), havde lavet sin madras af skumfyld han fik i kasser han modtog med gryder. gryderne fik han fordi han underviste på et kursus der hed "sådan laver du luksusmad på budget"-agtigt. på kurset lavede han lækre ting som hummerbisque serveret med iskold hvidvin. hvidvinen indsamlede han fra sjatter efterladt i flasker på stranden hvor folk havde hygget aftenen før (han hældte dem så i en pose, blandede det og gemte det i en bib) og hummerskallerne til bisquen skraldede han fra en container bag en luksusrestaurant i byen og sikkert noget lignende med grøntsager. krydderierne var single serve pakker fra restauranter og caféer (salt, peber, ketchup, sennep osv). værsgo', top lækker mad på budget!
han lånte selvfølgelig også "en kop sukker" og lignende cirka hver dag af naboerne for at spare på madbudgettet derhjemme. rigtig fed fyr!
Lol. Vi må have +150 Spaceman på banen for at udregne den dobbelte besparelse på tid og penge ved at bade og vaske tøj gratis og samtidig.

Brugeravatar
Jonas
Spotify: masshaste
Geografisk sted: Vejen

#44 Indlæg af Jonas » 07 maj 2019 10:33

Det er på én gang morsomt og trist, at man kan blive provokeret af andre folks uafhængighed.
HIL ANTIFA

Brugeravatar
leapfrog
Geografisk sted: på bunden af øresund

#45 Indlæg af leapfrog » 07 maj 2019 10:46

.
Senest rettet af leapfrog 07 maj 2019 13:11, rettet i alt 2 gange.

Brugeravatar
Jallan
Geografisk sted: Fanget i en barometerlomme

#46 Indlæg af Jallan » 07 maj 2019 10:52

Haha, ja! Det er jo det: Fandeme, så er det en rigtig kort vej til bare blive super mådeholdende og nærig. Beklager hvis jeg ikke har været god nok til at udtrykke det som 2nd, min 100p online homie, udtrykker. Men det er jo bare det. Men jeg kan også godt lide at gå på arbejde. Hvis jeg en dag kan arbejde 25-30 timer og leve godt, så er det perfekt.
Med intens hilsen

Jallan

Brugeravatar
young

#47 Indlæg af young » 07 maj 2019 11:09

Billede

synes da det er en 100p fed livsstil hvis det er det, man vil.
min drøm er også at arbejde deltid og så pille i jorden eller nogle døde dyr og være sammen med min familie for resten.
living is great, of course it is, what else did you think

Brugeravatar
Ungfugl
Geografisk sted: Sdr. Bjert

#48 Indlæg af Ungfugl » 07 maj 2019 11:19

Jeg kan sagtens følge Gigantic, har nok liiidt sværere ved at følge Jacob Lund. Nu så jeg DR1-dokuen igår(lidt ærgerligt, at dens production value er så lav og 90er-agtig, da de jo faktisk har fundet frem til nogle ret fede case-personer), og jeg synes ikke, Jacob Lund på nogen måde virker stresset over at leve sit liv så stramt efter et excel-ark. Tværtimod næsten. Og altså, det der par, der bygger deres egen lille hytte på Orø, har da bare gjort sig nogle super gode overvejelser om, hvad der rent faktisk vil gøre dem glade. Det der gode job og det stråtækte drømmehus gav duden stress, og så ser de sig om efter noget andet. At det så er en 15 m2 hytte på Orø, der er deres ting, er måske lidt spøjst, men hey hvis det fungerer dem. Tænker, at der er rigtig mange, der ville få noget godt ud af at gøre sig nogle overvejelser, der minder om Orø-parrets. Og ja, tak for spændende tråd, Gigantic.

Brugeravatar
andreassyr
Geografisk sted: Fakultet for Komparativ Irrelevans

#49 Indlæg af andreassyr » 07 maj 2019 11:20

At regne ud hvad alting koster (i tid) må være noget af det mest rædderlige jeg kan forestille mig. Det giver mig lyst til at begynde at ryge weed på daglig basis. Når det så er sagt så er målene om mindre arbejdstid og mere roden i jorden (og måske i det hele taget et lavere/andet ambitionsniveau i hvert fald for arbejdslivet) da klart noget jeg bakker op omkring.
Spot On

Brugeravatar
Frcaheal

#50 Indlæg af Frcaheal » 08 maj 2019 00:28

Nu spørger lige lige jensth helt uironisk: hvad er egentlig de bedste indeksfonde at sætte penge i? Jeg har nogle midler, som det irriterer mig lidt at se stå på en konto, der har lavere rente end inflationen, uden at jeg er helt klar til at kaste dem (i hvert fald allesammen) efter aktier med højere risiko. Det er vel der, vi er kommet til. Svingninger er blevet gamle og har fået penge. Men samtidig er vi svinger-slacker-agtige nok til ikke helt at gide selv at sætte os ind i det. Derfor spørgsmålet. Er den første den bedste?
God hvid jul til alle(!)

Besvar