Tråden om FIRE

Næsten alt
Besvar
besked
Forfatter
Harry
Geografisk sted: Kattegat

Re: Tråden om FIRE

#61 Indlæg af Harry » 08 maj 2019 13:31

Det er ikke helt rigtigt. Den indeksfond gigantic linker til har ÅOP på 0,59%[1], mens den tilsvarende ETF hos iShares kun er på 0,30%[2]. I praksis har jeg også svært ved at se at lagerbeskatningen på ETF'er er et problem.

[1] http://www.morningstar.dk/dk/funds/snap ... F00000073J
[2] http://www.morningstar.dk/dk/etf/snapsh ... 0P0000XOID

Brugeravatar
Jensth
Geografisk sted: 2400

#62 Indlæg af Jensth » 08 maj 2019 13:47

Jeg mente at Sparinvest har omkostninger ned til 0,3, men det er så også et obligationsindeks, som giver meget lavt afkast. De fleste aktie-baserede indeksfonde ligger omkring 0,5-0,7 i ÅOP.

Jeg er ikke så godt inde i ETF'er, men har bare hørt at reglerne ikke er gunstige hvis man investerer for frie midler:
De billigste indeksfonde finder du blandt ETF’erne – Exchange Traded Funds, som blot betyder børsnoterede fonde. Der findes tusindvis af forskellige ETF’ere, som slavisk følger prisudviklingen i et underliggende aktiv (for eksempel et indeks, en sektor, en valuta eller en råvare).

Men ønsker du at investere via en ETF, skal du være opmærksom på, at de indtil videre altid er lagerbeskattede. Det vil sige, at de bedst egner sig til investeringer for pensionsmidler og virksomhedsordninger. Desuden bør du vide, at ETF’ere fås både med og uden gearing. Så pas på du ikke kommer til at købe noget, du ikke ønsker.
https://www.shareholders.dk/guide/10303 ... ringsfonde

Måske har det ikke noget på sig, eller reglerne er lavet om? Det vil jeg gerne have yderligere belyst..
Den fylde, der udfylder svingningernes varighed, er væk.

Brugeravatar
Pete Rock
Geografisk sted: Stanford University

#63 Indlæg af Pete Rock » 08 maj 2019 23:14

jeg har mine egne personlige grunde til at blive lidt frastødt af FIRE-konceptet, og nogle af dem har helt sikkert noget med angst at gøre. Jeg beklager jeg ikke har vist tråden den fornødne respekt og skal nok holde mig væk fremover.
Dance encourages the body to move without permission. That's a fundamental flaw. It must be solved.

Brugeravatar
gigantic
Geografisk sted: Up in Bryant-Denny / with a couple of fine women / in my Crimson Tide linen

#64 Indlæg af gigantic » 09 maj 2019 07:27

Jeg er egentlig bare overrasket. De tanker, der kommer til udtryk i de opremsede bøger, tilbyder jo en måde at strukturere sit liv eller dele af sit liv på, som i højere grad lader en gøre sig uafhængig af arbejdsmarkedet, så man kan lave ting, der giver mere værdi for en. Jeg havde troet, det var right up Svingningers alley.

Er der nogen, der har oprettet sådan en af de der nye aktiesparekonti? Det lyder som en uomtvisteligt god idé, hvis man vil i gang med at investere. Er der noget negativt ved det?
eini skrev:
26 jun 2019 10:34
God lol og klar tænkning er forudsætningen for et godt liv.

Brugeravatar
gigantic
Geografisk sted: Up in Bryant-Denny / with a couple of fine women / in my Crimson Tide linen

#65 Indlæg af gigantic » 09 maj 2019 08:22

Ali Pilfinger skrev:
07 maj 2019 10:09
gigantic skrev:
07 maj 2019 09:50
Altså, det kan man selvfølgelig også slække lidt på, men det med at udregne en timeløn baseret på al arbejdsrelateret tid og medregnet alle arbejdsrelaterede udgifter er jo mere eller mindre en engangsopgave, og når man så har et tal - 114kr - så er det jo relativt let at lige vende i hovedet, at man skal arbejde 4500kr/114kr for at få råd til det nye fjernsyn. Gider man det? Det er ikke værre end det. Er man mig, forudser jeg en række store Excelark, men det er jo fordi jeg synes, det er sjovt.

Det irriterer mig i øvrigt naturligvis, at det FIRE-halløj virker så pissekultagtigt. For mig er det et konkret og relevant værktøjssæt til at reflektere og handle mere smart ift. sin økonomi. De fleste FIRE-folk er som alle andre jo kraftedeme...
Min kommentar oven for var kun en vits, ikke latterliggørelse, bare for the record. Det er en forjættende tanke at kunne trække sig tidligt tilbage med ... hjemmelavet pension.

Problemet er nok, at det for langt de fleste lønmodtagere er meget abstrakt, fordi det ikke handler om, om man vil have et nyt fjernsyn eller holde fri i næste uge, men derimod om, at man kan trække sig tilbage 15. maj 2060 i stedet for 22. maj 2060, og hvis man ryger, så skal man i øvrigt også droppe smøgerne i næste uge, for ellers lever man alligevel ikke lige præcis dén uge – noller analogi, men det er lidt den samme abstraktion.

Men det giver god mening for mig som freelancer at tænke tid og penge mere sammenhængende, hvor jeg direkte kan konvertere et fravær af forbrug til fritid – og i øvrigt forbrug til arbejde, når nu der er noget jeg gerne vil. Men det kommer nok helt naturligt med en ændret bevidsthed om forbrug som en naturlig konsekvens af en varierende eller endda usikker indkomst.
Ja, det er ret abstrakt, men det er også en af grundene til, det burde appellere til jer tosser herinde. Det er jo som regel et plus. Jeg ser det som mange bække små. Alene det, man forholder sig til, hvad det egentlig koster at anskaffe det nye fjernsyn - i tid, i kroner - er et skridt på "rette" vej. Så forholder man sig også til den latte, som 2nd alligevel ikke synes er pengene værd osv. Pludselig har man så måske et halvt eller helt år, man kan tage ud af kalenderen på et elelr andet tidspunkt, og det er så dér, det begynder at blive mere konkret. Som nævnt er jeg ved at totalrenovere vores toilet, og det er for mig sjovt at have lidt tal i hovedet for, hvor meget jeg sparer ved ikke at have en murer til vægge og gulv og en VVS'er til toilet og håndvask. Så tager man de penge, og ser på, hvad man kan få de penge til at lave for sig. Det er skidesjovt for mig. Men jeg har jo også den der Excel-begejstring, der til min store overraskelse ikke deles af alle mennesker.
eini skrev:

Brugeravatar
secondtoughestintheinfant
Geografisk sted: Jerusalem

#66 Indlæg af secondtoughestintheinfant » 09 maj 2019 08:45

At totalrenovere sit toilet må være noget af det, man sparer allerflest penge på. Det sværeste bliver vel at regne ud, hvor meget det ville have kostet at få håndværkere til at gøre det. Den slags bliver jo i sidste ende ofte liiige 15-20.000 kroner dyrere, end de først havde regnet med.

Husk at poste et før/efter-billede, når du er færdig!
jegharfangetmigenmyg skrev:
29 maj 2019 11:28
Touché.

Brugeravatar
gigantic

#67 Indlæg af gigantic » 09 maj 2019 09:03

secondtoughestintheinfant skrev:
09 maj 2019 08:45
At totalrenovere sit toilet må være noget af det, man sparer allerflest penge på. Det sværeste bliver vel at regne ud, hvor meget det ville have kostet at få håndværkere til at gøre det. Den slags bliver jo i sidste ende ofte liiige 15-20.000 kroner dyrere, end de først havde regnet med.

Husk at poste et før/efter-billede, når du er færdig!
Ja, det er rigtigt, særligt, når man tænker over, at der jo også er den værdi i det, at jeg tilegner mig flere kundskaber. Dem tager jeg med mig fremover. Det er fedt. Jeg poster noget i den der DIY-tråd, når jeg når så langt.
Jeg kan i øvrigt ikke rigtig slippe dette indlæg:
secondtoughestintheinfant skrev:
07 maj 2019 09:57
Når man udregner tingene på den der måde, får jeg akut strass. Stillet sådan op er der ikke noget overhovedet, der forekommer mig at være pengene værd. "Jeg køber en americano uden mælk og en onsdagssnegl på vej hjem fra arbejde, det skal jeg arbejde så og så meget for, er det det værd?" Gu' fuck er det da ej, hvis man fremstiller det på den måde. Tænk sig at sidde og spise sin aftensmad og forestille sig, hvor lang tid, man har arbejdet for den eller at overveje, hvor lang tid, man skal arbejde for at betale for, at Jallan nu igen vil hive en med i Imperial og se den nye Avengers. Jeg tror bare, jeg ville få nedtur af det. Men altså, jeg er vist også bare alt, alt for #humaniora til FIRE. Ikke til FYRE, dog. Men jeg må sige, at selve the long con i projektet er enormt tiltalende, det er en superfed måde at squeeze livskvalitet ud af den moderne kapitalismes grundvilkår.
Jeg kan ikke lure, hvorfor du køber noget, der ikke har en værdi, der matcher det, du betaler (+/-). Altså, jeg sidder ikke og beregner alt hele tiden, men jeg tænker da lige over, om jeg nu synes 35kr for en americano står mål med, hvor kaffetørstig jeg er lige nu ift., hvis jeg venter til, jeg kommer hjem. Je gkan også lade være med at købe kaffe bare fordi, jeg synes der fandeme ikke skal være en fortjeneste på 400% for ham, der sælger den. Tænker du slet ikke i de baner?
eini skrev:

Brugeravatar

#68 Indlæg af secondtoughestintheinfant » 09 maj 2019 09:19

Aldrig. Ting skal virkelig være uproportionalt dyre, før jeg overhovedet tænker over, hvad de koster, og om det er pengene værd. Altså, af hverdagsting, forstås, ikke hvis jeg skal lave en decideret investering i et eller andet eller skal foretage er eller andet livsændrende køb. Størstedelen af tiden køber jeg bare, uden at tænke over, hvad det koster. Det kommer sig dels af, at jeg ikke gider strasse over, hvad ting koster, og om de er pengene værd. Det er ikke noget, jeg gider have ind og forstyrre mine tanker. Og så kommer det sig af at have boet i Israel i mange år, hvor alting er så grotesk overpriced, at man hurtigt ville skyde sig selv, hvis man begyndte at tænke for meget i den slags udregninger. Og så er det også en trodsig modreaktion på at være vokset op med to forældre, der (fuldkommen uden grund) tænkte og talte alt for meget om den slags.

Det er jo også til en vis grad et privilegie ikke at behøve at tænke over, hvad ting koster. Det er selvsagt kun noget, jeg gør, fordi jeg kan. Det er slet ikke fordi, jeg på nogen måde er ødsel, jeg kan sagtens leve på en sten, og det har jeg da også gjort tidligere uden problemer, og jeg har aldrig på nogen måde været forgældet eller levet over evne. For eksempel det første år efter jeg blev kandidat, hvor jeg arbejdede som gymnasielærer, der levede jeg meget frugalt, samtidig med jeg betalte mit studielån af i løbet af året. Men det betød bare, at jeg skruede ned for mit forbrug, ikke at jeg på nogen måde gik og tænkte over, hvad ting kostede, eller hvor mange timers arbejde de værd. Hvis nu jeg for eksempel omsatte et aftensmåltid købt i Kvickly til, hvor mange stile, jeg skulle rette for at tjene penge til det, så ville jeg ikke kunne leve med mig selv.
Touché.

Brugeravatar
Ali Pilfinger

#69 Indlæg af Ali Pilfinger » 09 maj 2019 11:18

gigantic skrev:
09 maj 2019 08:22
Som nævnt er jeg ved at totalrenovere vores toilet, og det er for mig sjovt at have lidt tal i hovedet for, hvor meget jeg sparer ved ikke at have en murer til vægge og gulv og en VVS'er til toilet og håndvask. Så tager man de penge, og ser på, hvad man kan få de penge til at lave for sig. Det er skidesjovt for mig. Men jeg har jo også den der Excel-begejstring, der til min store overraskelse ikke deles af alle mennesker.
Jeg hylder dit faglige gør det selv-engagement i den her målestok (altså saftsuseme badeværelset, jeg har lavet en slagbænk, og det var fedt, men et badeværelse), men hvis vi nu trækker det ud af regnestykket, regner du så også den anden vej? Altså, hvor lang tid skal du selv bruge på dit badeværelse, og er den tid besparelsen værd i forhold til håndværkerprisen inkl. adgang til billigere materialer, værktøj osv.: Hvis din timesats er 300 og håndværkerens 600, skal du nå at renovere inden for den dobbelte tid af håndværkerens (det er et tænkt regnestykke, men det ville for mig, som altså ikke er nogen udpræget handyman, være ufatteligt ambitiøst, det samme med < fire gange så lang tid, for slet ikke at tale om resultatets holdbarhed og finesse og behov for justeringer og efteroperationer (til håndværkerpris)). Og hvis du gerne vil bruge din tid/spare til at kunne bruge tid på din familie, men knokler ud på lokummet i de 100 timer, hvad har du så vundet, hvis børnene er flyttet hjemmefra eller har skoldkopper eller skal på fodboldlejr, når du kan inkassere gevinsten? Der er altså en ubekendt, som er at den nuværende tid har konkret værdi, hvorimod tiden i horisonten er potentiel og fuld af forbehold. Life is what happens, carpe og alt det der, ikke? Husker du at pryde badeværelset med inspirationscitater? De er i hvert fald pengene værd.

Brugeravatar

#70 Indlæg af secondtoughestintheinfant » 09 maj 2019 11:31

Altså, hvis jeg totalrenoverede mit eget badeværelse (hvilket jeg i den grad ikke gør eller kommer til at gøre), så ville den centrale variabel for mig da uden tvivl være glæden ved at have udført det store stykke arbejde. At vide, at jeg selv havde gjort det hele, og at jeg var i stand til at udføre den slags arbejde. Glæden over alt det, jeg ville have lært i processen og alle de nye, konkrete færdigheder, jeg ville have tilegnet mig. Alt det, man ikke kan gøre op i timer og #kronerogøre.
Touché.

Besvar