Tråden om FIRE

Næsten alt
Besvar
besked
Forfatter
Brugeravatar
Ali Pilfinger

Re: Tråden om FIRE

#71 Indlæg af Ali Pilfinger » 09 maj 2019 11:35

Helt sikkert, også her. Min slagbænk er absolut ikke investeringen værd, men nu kommer vi jo fra en tråd om tid og penge, ikke stolthed og loldom.

Brugeravatar
Josti
Geografisk sted: På tønden
Kontakt:

#72 Indlæg af Josti » 09 maj 2019 11:54

Jeg skal have fjernet savsmuldstapetet fra min stue, og derefter skal der sættes filt op, spartles og males. Det hyrer jeg 100 p en håndværker til, selvom jeg godt selv kunne gøre det, for fuck, hvor gider jeg bare ikke at bruge min tid på det. Jeg kan godt se tilfredsstillelsen i at gøre ting selv, men for mig er det i det her tilfælde alle pengene værd at få en professionel til at stå for det.
"Hvorfor sidder vi to og taler om sex?"
"Fordi, vi godt kan lide at lege med ilden."

Brugeravatar
gigantic
Geografisk sted: Up in Bryant-Denny / with a couple of fine women / in my Crimson Tide linen

#73 Indlæg af gigantic » 09 maj 2019 15:06

secondtoughestintheinfant skrev:
09 maj 2019 09:19
Aldrig. Ting skal virkelig være uproportionalt dyre, før jeg overhovedet tænker over, hvad de koster, og om det er pengene værd. Altså, af hverdagsting, forstås, ikke hvis jeg skal lave en decideret investering i et eller andet eller skal foretage er eller andet livsændrende køb. Størstedelen af tiden køber jeg bare, uden at tænke over, hvad det koster. Det kommer sig dels af, at jeg ikke gider strasse over, hvad ting koster, og om de er pengene værd. Det er ikke noget, jeg gider have ind og forstyrre mine tanker. Og så kommer det sig af at have boet i Israel i mange år, hvor alting er så grotesk overpriced, at man hurtigt ville skyde sig selv, hvis man begyndte at tænke for meget i den slags udregninger. Og så er det også en trodsig modreaktion på at være vokset op med to forældre, der (fuldkommen uden grund) tænkte og talte alt for meget om den slags.

Det er jo også til en vis grad et privilegie ikke at behøve at tænke over, hvad ting koster. Det er selvsagt kun noget, jeg gør, fordi jeg kan. Det er slet ikke fordi, jeg på nogen måde er ødsel, jeg kan sagtens leve på en sten, og det har jeg da også gjort tidligere uden problemer, og jeg har aldrig på nogen måde været forgældet eller levet over evne. For eksempel det første år efter jeg blev kandidat, hvor jeg arbejdede som gymnasielærer, der levede jeg meget frugalt, samtidig med jeg betalte mit studielån af i løbet af året. Men det betød bare, at jeg skruede ned for mit forbrug, ikke at jeg på nogen måde gik og tænkte over, hvad ting kostede, eller hvor mange timers arbejde de værd. Hvis nu jeg for eksempel omsatte et aftensmåltid købt i Kvickly til, hvor mange stile, jeg skulle rette for at tjene penge til det, så ville jeg ikke kunne leve med mig selv.
Det er vildt nok. *modstår fristelsen til at lave en sjov observation om at bo i Israel og ikke være sparsommelig* Det kan være, du er mere sparsommeligt anlagt end mig, for det giver i hvert fald mig mere ro i maven at tænke over penge og priser end ikke at gøre det.

Tuff og Ali: Det er rigtigt nok, at der går noget tid til med det toilet, men det handler jo også om, hvad der giver værdi. Det giver mig stor værdi at lave det selv og lære nye ting, hvor den mængde arbejde, der skulle skydes i at få håndværkere til det ikke giver værdi. Det er jo det med, hvad man så vil med den tid, man sparer op. I begyndelsen af tråden her lød det til, at frihed = lave ingenting. Det har jeg intet ønske om nogensinde at ende ud i. Jeg vil bare lave ting, der giver mening, og det er den frihed, jeg godt kunne tænke mig mere af.
Men det er da klart et kompliceret regnestykke - særligt for sådan en sub-150'er som mig, der slet ikke burde beskæftige mig med matematik. Jeg har heller ikke engang regnet den der reelle nettoløn ud endnu. Jeg er helt grøn i alt det her. Jeg er bare grebet af det.
G er et uskyldigt lam der blev lokket i en fælde græder

Brugeravatar
Jensth
Geografisk sted: 2400

#74 Indlæg af Jensth » 13 maj 2019 18:36

Skøn indstilling du har, Gigantic. Jeg vil også sige, at selvom det viser sig ikke at kunne betale sig at gøre alt selv, jf. Tid=penge-regnskabet, så er tilfredsstillelsen ved at have gjort noget, lært noget, og overkommet de problemer der selvklart opstår undervejs, helt uvurderlig! Det er en af de ting som får mig til at ærgres over at jeg ikke tog en håndværksuddannelse. Har stadig tænkt mig at arbejde mod at være mindre doven, og bare få angrebet de projekter jeg skubber i baggrunden til fordel for sofa og Netflix.

Tillad mig lige at se bort fra den ret ekstreme fremgansmetode som FIRE foreskriver, og fokusere på mere overkommelige principper som alle kan følge. Når det kommer til investering, så er det vigtigste at forstå hvornår, hvordan og hvilke prioriteringer man skal gøre sig.

Kort sagt; Start så tidligt som muligt!

Prioriteringen skal være således...
1: Kom af med gæld (realkreditlån fraregnet)
2: Invester i fast ejendom. Kan man time det, så man køber i kølvandet på en økonomisk nedtur er der VILDT mange penge at spare/tjene. Huspriser følger den økonomiske vækst, men gevinsten er fritaget for skat, modsat aktieafkast.
3: Invester i aktier. Man kan vælge at lege lidt med det for sjov, hvis man er en spillefugl, eller vælge den sikre metode; passiv indeksfond. Men tag ikke lavrisiko, jf. figuren nedenfor. God spredning over regioner og sektorer er det vigtigste.

I økonomi gælder samme regel som i den video jeg postede i Antropocæn-tråden, med matematikeren Albert Bartlett, der forklarer hvorfor øget forbrug og befolkningstilvækst ikke kan fortsætte evigt. Han siger; "Menneskets største udfordring er at forstå eksponentialfunktionen". Måske det sandeste der er sagt i samfundsdebatten i de sidste 50 år!

Eksponentialfunktionen oversat til økonom-lingo er "renters rente". Denne figur er nok det vigtigste at forstå, overhovedet!
Billede

Denne glimrende artikkel uddyber mine pointer:
Derfor skal du investere.
Den fylde, der udfylder svingningernes varighed, er væk.

Besvar