Udflyttertråden

Næsten alt
Besvar
besked
Forfatter
Brugeravatar
foxtrot
Geografisk sted: Grosse Pointe

Re: Udflyttertråden

#591 Indlæg af foxtrot » 06 nov 2019 14:22

I forhold til boliger i kbh er problematikken omkring Kløverparken også et interessant eksempel:

https://www.tv2lorry.dk/koebenhavn/mell ... 00-boliger

Øde og ubrugt areal tæt på centrum, hvor ejer gerne vil bygge boliger - ovenikøbet med 40 procent alment. Kommunen er dog (måske med rette?) ikke meget for at give grønt lys, fordi der ikke er noget offentlig transport i nærheden lige nu. Kan sagtens forstå, at det ikke lige er sådan at løse, men det kommer stadigvæk bag på mig, at det åbenbart er så svært og dyrt at få bygget noget mere metro. Kom nu bare i gang! Lige meget om der bliver bygget flere boliger eller ej trænger vi gevaldigt til den. Mellem Øresund og Nørreport er metroen allerede nu fuldstændig proppet hver dag i myldretiden.
You know, Mike Yanagita. Remember me?

Brugeravatar
Dan Dare
Geografisk sted: Funkytown
Kontakt:

#592 Indlæg af Dan Dare » 06 nov 2019 14:40

Langley skrev:
04 nov 2019 10:47

Winter Chylde skrev:
04 nov 2019 09:23
Slagelse Sorø, Kalundborg, Ringsted
Næver, Vordingborg og Præstø
Køge, Stevens og Faxe
Jeg kan godt vouche for disse, måske med byer som Faxe og Haslev på vippen.

Kalundborgegnen virker som en lidt glemt og forsømt del af Sjælland, og landevejen fra Slagelse til Kalundborg giver mig the creeps. Det er jo selvklart meget længere ude på landet end Sydsjælland, og jeg kender stort set ikke nogen byer eller mennesker der.

Havnsø er en hyggelig lille havneby, der er jeg kommet meget. Jeg har dog det indtryk at det i høj grad er en pensionist/ferieby. Sejerøbugten, Nekselø osv. er også et fedt område, og jeg er glad for det kuperede og sandede stenalderlandskab der generelt er på den del af Sjælland.
...

Kalundborg egnen er jeg kommet lidt på og den er ret hardcore. Det mest venlige man kan sige om den er, at Kalundborg er en ret vild industriby og føles som en rigtig by med kæmpe raffinaderi, dyb havn, NOVO, Carmen Curlers i gamle dage etc. så der er store arbejderkvarterer og megen aktivitet i en forholdvis lille by. På den led er den meget Sjællands Fredericia eller Horsens.Da broen kom i sin tid uddøde den dog en hel del og der meget udkantsfornemmelse over den i dag. En Stram Kurs højborg. Naturmæssigt er Røsnæs ret fint men indadtil er det bare flade marker.

Enig at højere op ved Sejrø bugten, Nexelø og Veddinge er meget kønt. De pæne huse her bare ret dyre og sovebyerne inde i landet er ret hardcore.
@Langley: Tror kodeordet i det du skriver der er "føles som en rigtig by". Og som du rigtig skriver, så er det fortid. Der sker intet. Jo, der er ved at blive lavet noget "havnepark", men det er ingen spillesteder eller kulturliv, udover kirkekoncerter, 1-sals biffen og et amatørteater. Jeg var så heldig at flytte derfra i februar. Boede på gågaden i knap halvandet år. Der var intet liv efter kl 14 (12 om lørdagen). De fleste af butikslokalerne var frisører eller til leje. Kører man bare lidt ud af Røsnæs er der vildt flot og mange flytter til, der er vist også lidt dyrt. Men det påvirker altså ikke at der ikke sker meget i byen. Til gengæld, så er Kvicklys parkeringsplads om formiddagen :o

Havnsø og området er rigtignok vildt flot. Jeg arbejder på skolen i Føllenslev/Snertinge, 1,5 km derfra. Men det er lidt det samme der gør sig gældende i forhold til "hvad der sker", og "udkantsfornemelse". Jeg ville ALDRIG flytte dertil, og vil råde alle til det samme, med mindre man har nok i gymnastikforening og fodboldklub til børnene. Ja, der er flot i Havnsø, men det er altså ligeså "hardcore" som inde i landet.
Jeg prøvede ikke at være forudindtaget da jeg begyndte derude, men alle stereotypfordomme om "udkanten" har vist sig at holde stik. Bevares, derfor kan folk godt være flinke. Børnene er søde, men man kan godt mærke, at de (fleste) er vokset op i "udkanten" (jeg blev ikke så forundret da jeg hørte om Stram Kurs' valgresultater derfra) og de af mine kollegaer der bor i området er vildt rare, men man kan godt mærke, at vi er ret forskellige (og det kan sagtens være det er mig der er forkert). Og det er jo ikke værre, end at jeg gerne vil køre 1 time hver vej for at arbejde der, men det vil jeg så også langt hellere end at bo der.

Nå ja, Føllenslev har spillestedet "Gimle". Jeg har været der en gang, for at se Own Road/Mute Swimmer, der varmede op for Kira Skov. Der er ofte "verdensmusik" og klientellet er 60+ Politiken segmentet, der efter sigende kommer langvejs fra.

Edit: Hov, lige en sidste ting. Jeg har ikke læst i tråden i lang tid, så har først nu set billeder af Einihuset i Tåsinge. Nøj nøj nøj, det river i mig for at komme ud af byen, når jeg ser de billeder. Tilykke og lykke til.
I'm a good citizen, I'm a good father, I recycle and I masturbate. And I'm proud of it.
GOAT skrev: Lad være med at bruge ondsind og overlæg til at forklare noget, som bedre kan forklares af inkompetence.
Hygger også lige med budding

Brugeravatar
kjb
Geografisk sted: Ydre NB

#593 Indlæg af kjb » 07 nov 2019 09:49

eini skrev:
06 nov 2019 09:30
kjb skrev:
06 nov 2019 07:51
eini skrev:
04 nov 2019 17:23
foxtrot skrev:
04 nov 2019 14:08
Ude i villakvarterne er vi mere optagede af dette problem, som Berlingeren har skrevet om:

https://www.berlingske.dk/aok/koebenhav ... or-husenes
https://www.berlingske.dk/design-mode-o ... sat-for-en
https://www.berlingske.dk/aok/professor ... kun-se-sig
Hørt!

Jeg mener helt alvorligt at det burde være forbudt. Fredningsloven burde udvides markant.

Hvad blev der af ordentlige konservative? Rige mennesker i dag er simpelthen til at lukke op og skide i.
I bærer i sandhed forstædernes dyder. Selvom man flytter ud, så skal man stadig lære at passe sin egen matrikel. Lad folk bo i deres egne rædsler, om ikke andet er det da et tidsbillede som man enten vil romantisere eller ryste på hovedet over om mange år.

Hvad blev der af de ordentlige liberale? Frisindede mennesker i dag er simpelthen til at lukke op og skide i.
Den der tro på ejendomsretten som en gudsgiven sandhed er noget af det mest uhyggelige ved "ordentlige liberale". Selvfølgelig er ejendomsretten en fiktion, en praktisk foranstaltning der tjener indbyrdes organisering i det samfund vi har lige nu, men den giver jo ingen mening hvis man lige tænker det igennem. Hvor skal man føre den ejendomsret tilbage til? Altså, den er god at have så længe den tjener til alles bedste, men når den bliver målet i sig selv, bliver verden grim og meningsløs.

Min far bor i Petah Tiqvah, en tungt befolket "by" mellem Tel Aviv og Jerusalem. Der er ingen regulering af byggepolitikken, og der er ikke en eneste park, ikke et eneste kulturtilbud, ikke noget som helst der er smukt. Kun ting det kan betale sig at eje.
Min far levede for de fire træer uden for sit vindue, han havde sågar sat lys derude, så han kunne se dem om aftenen, men sidste år blev de jævnet med jorden for at gøre plads til et P-hus som han ikke har råd til at benytte sig af. Han har været deprimeret over tabet af de træer siden, er holdt og med at åbne skodderne i vinduet. Jeg orker næsten ikke at besøge ham, fordi der er så deprimerende at være. Jeg tror ikke vi fatter hvor heldige vi er at vores verden ikke ser sådan ud.
Det er ikke et spørgsmål om ejendomsret, det er et spørgsmål om frisind, i dette tilfælde frisind overfor den dårlige smag.

Brugeravatar
foxtrot
Geografisk sted: Grosse Pointe

#594 Indlæg af foxtrot » 07 nov 2019 10:43

Folk må have den smag de vil, men resultaterne af den dårlige smag skal da bekæmpes, når de maser sig ud i det offentlige rums synsfelt. Og selvom jeg er uenig med Eini omkring den private ejendomsret, så er et hus man ejer jo på en eller anden måde en del af en fælles kulturarv - især fordi vi i DK ikke har en tradition for altid at rive et hus ned og bygge et nyt, når man køber. Ikke endnu i hvert fald.

Edit: Noget andet er, at det selvfølgelig i praksis er uhyggeligt svært at definere den dårlige smag.
You know, Mike Yanagita. Remember me?

Brugeravatar
nap nap.

#595 Indlæg af nap nap. » 15 nov 2019 10:54

Fortet her koster ikke mere end en stor ejerlejlighed ved Sankt Hans Torv og kunne være en idé, hvis man er træt af det hele.
Spoiler:
Billede
https://www.primelocation.com/for-sale/ ... suEh0Ad.97
Forestil dig et kunstværk skabt af Per Arnoldi med musik af Niels Lan Doky.

Brugeravatar
Jensth
Geografisk sted: 2400

#596 Indlæg af Jensth » 15 nov 2019 12:29

nap nap. skrev:
15 nov 2019 10:54
Fortet her koster ikke mere end en stor ejerlejlighed ved Sankt Hans Torv og kunne være en idé, hvis man er træt af det hele.
Spoiler:
Billede
Det kunne være et fedt sted at oprette en super-eksklusiv techno klub. Dystopisk Water world-tema, hvor vi spinner Drexciya og andet dybhavs-dub.
Den fylde, der udfylder svingningernes varighed, er væk.

Brugeravatar
Badutten
Geografisk sted: Karachi

#597 Indlæg af Badutten » 16 nov 2019 15:13

nap nap. skrev:
15 nov 2019 10:54
Spoiler:
Billede
Jeg har boet med udsigt til det fort, og det er egentlig ikke det værste sted i verden. Man er, hvad, 5-10 minutters sejlads fra en relativt stor by. Jeg kunne godt være fristet.

Brugeravatar
eini

#598 Indlæg af eini » 03 jan 2020 19:52

Nu bor jeg så på en bondegård på Tåsinge :crown: Da vi var ankommet og skulle sove den første nat, sov jeg ikke, men sørgede for at ligge og vride mig i panisk dødslængsel og tanker om at have begået mit livs største fejltagelse endnu en gang. Siden er det gudskelov kun gået fremad.

Det gode ved at flytte i januar er at der ikke er noget at lave udenfor, så det er helt naturligt at fokusere på at være indendørs og pakke ud og finde sig til rette dér først. Og det dårlige ved at flytte i januar, at angsten får lettere fat fordi naturen ikke er der til at dingle over én som en uro, får ikke samme momentum, fordi der er masser af andre ting at tage sig til og lære at kende. Op på høloftet og tjekke status på halm. Finde ud af hvor man skaffer mere halm. Og foder. Og brænde. Og sten til at bygge højbede af. Finde ud af hvor man skal samle fuglemøget, så det kan komme i komposten til foråret. Planlægge hvor og hvordan kompostbeholderen skal bygges. Indrette stuen. Indrette soveværelset. Stable reoler. Pakke bøger ud. Pakke ufattelige mængder keramik fra genbrugsbutikker ud. Smide masser af pludseligt irrelevant skrammel ud (alt det festtøj, suk).

Hver morgen begynder med en tur ud til fuglene for at smide en spand foder ind til dem og stå og se hakkeordenen udfolde sig mens jeg drikker min morgenkaffe. Det er godt for humøret.

Koi-karperne er i hi indtil marts eller deromkring. De ligger og stener nede nær bunden af dammen, vifter bare lidt med halen en gang imellem.

Katten er faldet hurtigt til. Den ligger foran pejsen og sover sådan som den skal.

Det skal nok gå.
Senest rettet af eini 04 jan 2020 08:18, rettet i alt 2 gange.
Remember, the algorithm only learns from you. Do not thank the algorithm. You are here because you are you.

Brugeravatar
not_batman
Geografisk sted: for enden af markvejen...

#599 Indlæg af not_batman » 03 jan 2020 20:43

hvis du mangler 50x50 fliser til et projekt, så har jeg en 22-25 kvadratmeter.
"jeg har booket et poolhus"

Brugeravatar
eini

#600 Indlæg af eini » 06 mar 2020 21:18

Okay, rimelig hård start på det landlige Utopia med den vådeste vinter nogensinde. Vi har en eng der er vandrig som en rismark og et værksted der trækker væsentlige mængder vand ind nedefra. Heldigvis ser der ud til at kunne laves forholdsvis enkle løsninger på det sidste, og engen må jo så bare stå der og være en meget våd eng. Men altså, nu er dræn blevet en del af mit liv. Det er muligvis fedt nok. Hvis vi magter det, anlægger vi en ordentlig sø i det nordlige hjørne og bidrager lidt til biodiversiteten.

Men nu begynder man at kunne mærke forår, og det hjælper på alt. Det vælter op med Erantis, Skilla, Hyacint, Iris og en masse blomster jeg ikke kender navne på endnu. Pæonernes vulgært menstruationsrøde knopper skyder frem. Purløg og persille kan høstes.
I går (hvor det ikke regnede!) anlagde vi rabarberbed og ryddede op i drivhuset. De første såede grønsager spirer som de skal.

Naboerne er søde. Vores genbo er den pensionerede storlandmand som er lige så hjælpsom som han er sirlig. Han cykler tandem med konen, går til trædrejning og holder hæg med misundelsesværdig entusiasme. “Man skal ud og virke” som han har sagt mere end et par gange nu.

Ved siden af os løber en lille grusvej som fører ned til en gammel gård som er blevet købt af Carl og Mette for et års tid siden. Carl er fra København. Meget. Han ringede på med en flaske vin i den ene hånd og en ustyrlig labradorhvalp i den anden. Klædt i FCK-attire fra hue til træningsbuks. Altså ham, ikke hvalpen. Vilde men milde øjne og vestegnsdialekt. Han og Mette havde været kærester dengang han var i plejefamilie i Vester Skerninge i begyndelsen af halvfemserne og så havde de mistet kontakten, men havde mødt hinanden igen for et par år siden og giftet sig. Sødt. I mellemtiden havde Mette været småborgerligt gift og fået børn, og Carl havde udlevet sin skæbne som pusher på Staden og lejlighedskriminel. Det gjorde mig glad at han sådan leverede sin livshistorie i samme talestrøm som sit hej. Et menneske man ikke kan forarge. Vi er inviteret til brætspil hos dem.

Der er også et tømrerfirma og en elektriker ved siden af, de virker også flinke nok, selvom tømreren har noget mørkt i sit blik og konen virker lidt kuet. Sådan noget med aldersforskel er jo ikke usædvanligt på de her kanter, så den bekymring for udstødelse kan jeg slippe, men jeg hader når folk spørger hvad vi laver. Så føler jeg virkelig at jeg bliver afsløret i en løgn. Vi troede at “oversætter” ville virke mindst prætentiøst, men det giver mest bare anledning til forvirring og meget akavet tavshed når Niels skal forsøge at forklare hvordan det kan være et arbejde.
Niels: “Jeg oversætter romaner”
Lars som vi køber foder af: “Romansk?!”
Niels: “Ja, det kunne det godt være, men nej, det er mest fransk og engelsk. Der er jo nogle folk der ikke kan læse bøger på fransk og engelsk”
Mig: “Det er godt nok en imponerende mejetærsker du har dér”
Lars som vi køber foder af: *hoster slim/blod op*

Vi er i det store og hele komplet uduelige, men vi har masser af mod på det stadig. Når der forhåbentlig snart kommer mere end fire dage uden regn, skal vi ud og køre havetraktor!

Nå ja. Og så er den sorte hunsvane død. Jeg troede den var død af alderdom, men den var åbenbart ikke ret gammel. Den tidligere ejer sagde at han mente det måtte være vejret. Jeg har nu svært ved at slippe tanken om at vi må have fucket noget op med fodringen. Den lå vitterligt med halsen strakt mod det tomme fodertrug da jeg kom ud den morgen. I stedet for at fjerne liget, fortsatte jeg panisk med mit igangværende gøremål og hældte foder op i truget, hvilket, som det jo gør, hidkaldte det kaotiske indtog af de levende som jo vitterligt ikke gav en fuck for deres omkomne kammerat, men ufortrødent åd ind over og af liget. I det mindste fik dyret en statelig begravelse efter anvisning: ned i en sort affaldssæk og så ud med dagrenovationen.
Senest rettet af eini 07 mar 2020 08:26, rettet i alt 1 gang.
Remember, the algorithm only learns from you. Do not thank the algorithm. You are here because you are you.

Besvar