Død: The beginner's guide

Næsten alt
besked
Forfatter
Brugeravatar
Pete Rock
Geografisk sted: York University, Toronto

Re: Død: The beginner's guide

#11 Indlæg af Pete Rock » 04 okt 2019 16:18

Men er der ikke noget mening i at sige farvel på en god måde?

"min far og jeg havde ikke altid det bedste forhold, men jeg er glad for at vi fik talt ud inden det var for sent"

"jeg er glad for at jeg kunne være der for min mor i hendes sidste dage, jeg er glad for at hun kom godt afsted"
Dance encourages the body to move without permission. That's a fundamental flaw. It must be solved.

Brugeravatar
yossarian
Spotify: 113344089
Geografisk sted: fuckin' dobbelt-A
Kontakt:

#12 Indlæg af yossarian » 04 okt 2019 16:27

Sille...sille... skrev:
04 okt 2019 15:22
Det er også godt at få talt om og få skrevet ned, hvordan begravelsen skal foregå, når den dag kommer. Mine forældre har gjort det, selv om de er friske og raske, og nu ligger der et papir i en skuffe et sted.

Det er rigtigt godt at skrive det ned, fordi begravelsesmyndigheden, som træffer den endelige afgørelse om, hvordan begravelsen skal foregå (ud fra samtale med de pårørende), er forpligtet på at følge afdødes ønsker. Der er flere spørgsmål, hvor der jævnt hen opstår uenighed mellem afdøde og de efterladte: Kirke/kapel, gejstlig medvirken eller ej, salme- eller musikvalg, jordfæstelse eller kremering, eget gravsted eller anonym fællesgrav etc.

Allermest vigtigt er det at skrive det ned, hvis den døende ønsker at få sin aske spredt over åben hav (eneste officielle mulighed for askespredning). Hvis der ikke foreligger et skriftligt ønske, kan det i princippet ikke finde sted. Dog løser man det flere steder med en tro-og-love-erklæring fra de efterladte. Men altså: Skriv det ned. Og revidér det løbende, hvis livet bliver længere end forventet.
Det var meget sådan noget her jeg tænkte på, men nu lader det til, at begivenhederne er ved at overhale planlægningen. Den ny-opererede forælder er overført bevidstløs til Intensiv, og jeg kan ikke forestille mig at der er styr på noget som helst. Så jeg spekulerer en del på, hvad der sker i tilfælde af dødsfald i forhold til økonomi, konti, husleje, den slags. Hvis man har overlevet sin ægtefælle, kan man så blive bisat på den samme kirkegård, selvom man boede i et andet sogn?
foxtrot skrev:En internetperson, der ikke kan se hvornår man er sarkastisk, er jo bare et fjols man endnu ikke har mødt.

Brugeravatar
shaken

#13 Indlæg af shaken » 04 okt 2019 16:33

Antimatter skrev:
04 okt 2019 16:16
Hvad er jeres yndlingsbøger om døden? Elsker King Lear, Urn Burial og nogle af de senere Wallace Stevens digte.

Take from the dresser of deal,
Lacking the three glass knobs, that sheet
On which she embroidered fantails once
And spread it so as to cover her face.
If her horny feet protrude, they come
To show how cold she is, and dumb.
Let the lamp affix its beam.
The only emperor is the emperor of ice-cream.
The Year Of Magical Thinking, Stoner, Den Tibetanske Dødebog især.
If I've a taste, it's not alone
For the earth and stones,
Rocks, coal, iron, air,
That's my daily fare

Brugeravatar
Sille...sille...

#14 Indlæg af Sille...sille... » 04 okt 2019 17:47

yossarian skrev:
04 okt 2019 16:27
Sille...sille... skrev:
04 okt 2019 15:22
Det er også godt at få talt om og få skrevet ned, hvordan begravelsen skal foregå, når den dag kommer. Mine forældre har gjort det, selv om de er friske og raske, og nu ligger der et papir i en skuffe et sted.

Det er rigtigt godt at skrive det ned, fordi begravelsesmyndigheden, som træffer den endelige afgørelse om, hvordan begravelsen skal foregå (ud fra samtale med de pårørende), er forpligtet på at følge afdødes ønsker. Der er flere spørgsmål, hvor der jævnt hen opstår uenighed mellem afdøde og de efterladte: Kirke/kapel, gejstlig medvirken eller ej, salme- eller musikvalg, jordfæstelse eller kremering, eget gravsted eller anonym fællesgrav etc.

Allermest vigtigt er det at skrive det ned, hvis den døende ønsker at få sin aske spredt over åben hav (eneste officielle mulighed for askespredning). Hvis der ikke foreligger et skriftligt ønske, kan det i princippet ikke finde sted. Dog løser man det flere steder med en tro-og-love-erklæring fra de efterladte. Men altså: Skriv det ned. Og revidér det løbende, hvis livet bliver længere end forventet.
Det var meget sådan noget her jeg tænkte på, men nu lader det til, at begivenhederne er ved at overhale planlægningen. Den ny-opererede forælder er overført bevidstløs til Intensiv, og jeg kan ikke forestille mig at der er styr på noget som helst. Så jeg spekulerer en del på, hvad der sker i tilfælde af dødsfald i forhold til økonomi, konti, husleje, den slags. Hvis man har overlevet sin ægtefælle, kan man så blive bisat på den samme kirkegård, selvom man boede i et andet sogn?
For det første: Det er jeg ked af at høre.

Jeg ved ikke noget om økonomi etc. - kun at man nok skal forberede sig på, at de ikke altid er særligt prof, når man ringer til forskellige steder, hvor ens forælder har haft konti, fx teleselskaber og tv-udbydere. Det er sikkert besværligt, men på den anden side virker det til at være rugbrødsarbejde, som kan klares med tid.

Mht. kirkegård (det ved jeg lidt om): De fleste kirkegårde har god plads, eftersom de er lavet til jordfæstelser, men de fleste får nu til dags et urnegravsted. Om man kan blive bisat/jordfæstet ved siden af sin ægtefælle, afhænger af, om der er købt et dobbeltgravsted i første omgang eller om der er plads ved siden af - helt lavpraktisk. Hvis der er plads (og det er der et eller andet sted på kirkegården alle steder, tror jeg), så er det ikke et problem, at man ikke bor i sognet.

Bopælssogn etc. har mest relevans i forhold til "retten til kirkelige handlinger", dvs. om man kan sige, at man vil begraves fra den og den kirke. Samtidig har man altid mulighed for kirkelige handlinger i et andet sogn end bopælssognet, hvis præsten siger ja - og det kan ofte lade sig gøre.

Hvis det kun drejer sig om en plads på kirkegården (og der ikke skal være en kirkelig handling med gejstlig medvirken), så kan man kontakte kirkegården - en graver eller en kirkegårdsleder. Her på landet fungerer det så lavpraktisk, at man bare tager hen og siger hej til dem - og man kan også gøre det inden et dødsfald, hvis det giver en ro i sindet, selv om langt de fleste venter til efter dødsfaldet.
whose fool are you?

Brugeravatar
yossarian
Kontakt:

#15 Indlæg af yossarian » 08 dec 2019 17:55

Nåmen den ikke-så-nyopererede forælder overlevede (sådan da) og er nu på plejecenter, og det er ret meget et mareridt, fordi personalet ikke bliver informeret af hospital osv. om undersøgelser., det skal man selv, dvs. de pårørende, have styr på. Forudsigeligt nok sker der noget med hukommelsen når man bliver opereret i hjernen, så sådan noget som Nem-ID-koder er der ikke længere styr på. Det er altså kun de undersøgelser der sender en sms-reminder, hun kommer til, indtil det på et-eller-andet tidspunkt lykkes at få en ny kode. Så én lære, der er værd at tage med, også hvis man selv skal opereres er, at koder skal skrives ned inden man er for svækket til at huske dem.
foxtrot skrev:En internetperson, der ikke kan se hvornår man er sarkastisk, er jo bare et fjols man endnu ikke har mødt.

Brugeravatar
Jensth
Geografisk sted: 2400

#16 Indlæg af Jensth » 08 dec 2019 18:06

Det er noget som jeg også blev klar over, hvor fuldstændig umenneskeligt systemet er blevet overfor ældre mennesker. Digitaliseringen af det offentlige er direkte kriminelt og ualmindelig flabet overfor de stakkels mennesker som har opbygget lortet, men ikke fatter eller kan overskue NemID, endeløse e-mails og eboks-beskeder. Det er en frygtelig kynisk verden.
Den fylde, der udfylder svingningernes varighed, er væk.

Brugeravatar
yossarian
Kontakt:

#17 Indlæg af yossarian » 08 dec 2019 18:17

En anden ting, som jeg ikke har regnet ud, hvordan man håndterer: Det er endnu ikke så slemt som det der beskrives i Vice-artiklen her, men telefonsælgere lever af at scamme alderdomssvækkede folk. Begge mine forældre bliver ringet op hele tiden og jeg har ikke noget overblik over, om de kan håndtere sælgernes taktikker. Det er tydeligt at det er en strategi hos selskaberne.

Brugeravatar
Casper
Geografisk sted: IRL

#18 Indlæg af Casper » 08 dec 2019 20:48

yossarian skrev:
08 dec 2019 17:55
Nåmen den ikke-så-nyopererede forælder overlevede (sådan da) og er nu på plejecenter, og det er ret meget et mareridt, fordi personalet ikke bliver informeret af hospital osv. om undersøgelser., det skal man selv, dvs. de pårørende, have styr på. Forudsigeligt nok sker der noget med hukommelsen når man bliver opereret i hjernen, så sådan noget som Nem-ID-koder er der ikke længere styr på. Det er altså kun de undersøgelser der sender en sms-reminder, hun kommer til, indtil det på et-eller-andet tidspunkt lykkes at få en ny kode. Så én lære, der er værd at tage med, også hvis man selv skal opereres er, at koder skal skrives ned inden man er for svækket til at huske dem.
Her vil jeg indskyde, at det der - det duer bare ikke. Jeg ville med det samme klage over den praksis. Kommunen skal sikre, at ikke-digitalt parate borgere og borgere med andre særlige behov får den fornødne hjælp og bistand i kontakten til det offentlige. Så er jeg klar over, at der er en potentiel interessekonflikt her, idet regionerne driver hospitalerne og kommunerne driver plejehjemmene, og på den måde kan aben skubbes rundt, og det kan være en sælsom oplevelse at iagttage. Men: din forælder må, som jeg tolker ovenstående, også være tilknyttet et hospital, og her må der sidde en socialrådgiver, som du eller et andet familiemedlem kan kontakte for at sikre dig, at der tages hånd om din forælders rettigheder. Jeg synes i hvert fald ikke, at det, du beskriver der, er skidekompetent behandling af en ældre og syg borger, der lige er blevet opereret i hjernen. Der skal sgu være proportioner i det.
Du er et du, før du er et jeg

Brugeravatar
yossarian
Kontakt:

#19 Indlæg af yossarian » 19 maj 2020 23:58

Tid til en opdatering: Den ovenfor omtalte forælder som blev opereret i efteråret, er blevet bisat idag. Det er muligvis lidt tidligt at sætte to streger under, men foreløbig er oplevelsen, at selve død-og-bisættelses-delen af forløbet har været langt den mest ligetil del af forløbet. Man ringer til en bedemand, plejehjemmet og banken, og så får man en mail fra skifteretten.
Derimod har mange andre dele af forløbet været virkeligt frustrerende. Blurine og jeg skulle tømme en lejlighed uden at kunne rådføre os og høre, hvad vi måtte smide ud, så nu står der 35 flyttekasser i garagen. Mens vi gjorde det, fandt vi en mappe fra ÆldreSagen, beregnet til at man kan skrive noget om, hvordan man vil have sin bisættelse til at foregå, ønsker til fordeling af arv osv. Der var også en sektion med en oversigt over kodeord til bank, fagforening osv. Mappen var ikke udfyldt.
Jeg kan ikke understrege kraftigt nok, hvor stor forskel det havde gjort, hvis hun havde brugt en halv time inden sin operation på at udfylde de få sider, så havde vi kunnet lave et arrangement som var mere efter hendes ønsker og det ville have sparet os for enormt meget besvær og ærgrelse, hvis hun havde skrevet sin nem-ID-kode ned et sted.
Jeg læste et sted at halvdelen af dem som kommer i fuld narkose når de er over 50 får mere eller mindre varige mén og skader på hukommelsen, så enhver der kommer ud for en planlagt operation med fuld narkose, bør inden skrive et brev til sine kære og huske at skrive de 10-20 vigtigste koder i ps'et.
Pro tip: Man bør så vidt muligt ikke lade sine kære dø, mens landet er lukket ned. Vi havde en aftale med et selskabslokale indtil i torsdags, hvor de aflyste, så vores afsked helt sikkert levede endnu mindre op til hendes forventninger. Ikke at kunne lave et arrangement for hendes venner har været det hårdeste at acceptere i forbindelse med dødsfaldet. Hvis nogen vil have navnet på den bedemand, som formåede at skrive Blurines navn forkert på kransen, så sig til.
Jeg tror ikke, der er kommet nogen større eksistentielle erkendelser ud af forløbet, vi havde ikke et særlig tæt forhold og da hun har været mere eller mindre afasisk i hele forløbet er vi ikke kommet tættere på hinanden. I lejligheden var der en kasse med lysbilleder fra 70'erne som ingen selvsagt har set siden, blandt andet hendes bryllupsbilleder. Jeg kommer aldrig til at forstå hvordan hun har båret sig ad med at score min far. :shock: Det har været mega nederen at opleve hende blive tyndere og tyndere og mere og mere svag. Til gengæld har vi generelt oplevet dygtige, dedikerede, professionelle folk hele vejen rundt i sundhedssystemet.

Brugeravatar
gigantic

#20 Indlæg af gigantic » 20 maj 2020 11:05

Det er jeg ked af at høre, yossi. Jeg har tænkt meget på dem, der har skullet sige farvel under nedlukket. Det lyder helt forfærdeligt.
Jeg er glad for, du i det mindste har oplevet "dygtige, dedikerede, professionelle folk hele vejen rundt i sundhedssystemet". Det kan man på ingen måde regne med.
eini skrev:
24 jan 2020 15:59
Svingninger er et af de sidste offentlige steder vi har hvor det er vigtigere at være intelligent end at være sympatisk. Lad os da for helvede værne om det. Du kan få alle de hjerte-emojis du skal bruge ovre på Facebook.

Besvar