TN 2020 - Orcs are human too

Næsten alt
Besvar

Hvad er Aarhus?

Urørlig dopeness
12
29%
Meh
21
50%
Ren lort
9
21%

Afgivne stemmer: 42

besked
Forfatter
Brugeravatar
Jensth
Geografisk sted: 2400

Re: TN 2020 - Vi hører fede plader og spiser gode madder

#1731 Indlæg af Jensth » 16 maj 2020 22:01

Ytringsfrihed sikres bedst ved at nægte spalteplads til ytringer som jeg ikke bryder mig om.... af etiske årsager, forstås.
Den fylde, der udfylder svingningernes varighed, er væk.

Brugeravatar
A Friend in London

#1732 Indlæg af A Friend in London » 17 maj 2020 20:36

stilhed skrev:
16 maj 2020 21:36
marstal er tilbage i absolut topform. jeg håber, at det er et sign of things to come. for synes godt nok, han har befundet sig i en bølgedal længe.

Spoiler:
Ytringsfrihedskommissionens betænkning, der blev offentliggjort først på måneden under titlen ’Ytringsfrihedens rammer og vilkår i Danmark’, har endnu engang sat fokus på, hvad der kan siges herhjemme – og hvordan.

Selv har jeg ved en række lejligheder argumenteret for, hvorfor ytringsfrihedens vide rammer kan vise sig problematiske ikke mindst i netbaserede debatter. For her kan tonen ofte blive endog meget hård og uforsonlig, hvilket næsten aldrig fører noget godt med sig.

Kommissionen forholder sig til denne problematik ved blandt andet at trække på Institut for Menneskerettigheders rapport ’Demokratisk deltagelse på Facebook’ fra 2019, der påpegede, at ikke færre end 59 procent Facebook-brugere helt afholder sig fra at deltage i debatter på platformen på grund af den hårde tone eller frygten for den.

Selvcensuren på et ellers demokratisk debat- og oplysningsorienteret medie som Facebook er altså overvældende, og alene derfor er der al mulig grund til at arbejde for, at der bliver skabt en bedre debatkultur herhjemme.

Det er kommissionen også opmærksom på, idet den i betænkningens andet kapitel skriver: »Efter kommissionens opfattelse er det ikke holdbart, at folk udsættes for hadefulde kommentarer og voldsomme personangreb, når de debatterer på f.eks. sociale medier«.

Og den konkluderer: »Der er efter kommissionens opfattelse (...) et helt grundlæggende behov for at styrke debatkulturen, så ytringsfriheden ikke i samme omfang bruges til at intimidere andre«.

Men hvad kræver en sådan styrkelse af debatkulturen? For de sociale mediers vedkommende kræver det først og fremmest, at dens deltagere er mere anerkendende og mindre dømmende over for hinandens løbende synspunkter, og at aggressivt sprogbrug betragtes som et faux pas, noget, man taber ansigt på at praktisere.

Hvis en sådan styrkelse virkelig blev en realitet, ville vi være nået langt: For den sociale selvjustits ville dermed sikre større gensidig anerkendelse mellem debattørerne, og de 59 procent ville snart blive langt færre.

Hvad angår de publicistiske medier – aviser, magasiner, radio og tv – ville en styrkelse af debatkulturen forudsætte, at disse medier begyndte at tage et mere markant moralsk medansvar for, hvilke holdninger de rent faktisk præsenterer på deres debatsider eller i deres interviews.

I mange aviser bliver debatindlæg ofte fulgt af en redaktionel standardformulering om, at indholdet af indlægget alene er udtryk for skribentens egen holdning, underforstået: at den pågældende avis ikke nødvendigvis deler den. Det gælder indlysende også for interviews.

I begge tilfælde er der tale om praktiseringen af en slags underforstået kontrakt med brugeren af mediet, der sikrer, at alle holdninger kan blive hørt, og at mediet tillader holdninger, som i god demokratisk ånd udfordrer dets eget og dets brugeres selvbillede.

Men såvel standardformuleringen som kontrakten har en skyggeside: For det er samtidigt det figenblad, der giver medierne et belæg for at bringe udsagn med et indhold, som kan være krænkende eller destruktivt i en grad, så det helt spolerer debatten.

Et særdeles illustrativt eksempel er KU-lektor og medlem af Det Danske Akademi Marianne Stidsens meget kontroversielle holdninger til #MeToo-bevægelsen, som hun i Berlingske i oktober sidste år kaldte en terrorbevægelse.

Stidsens lovmæssigt sikrede ytringsfrihed gav hende naturligvis fuld ret til at sige det, og Ytringsfrihedskommissionen vil formodentlig mene, at det bør forblive sådan. Også jeg.

Men der er ikke blot noget, der hedder ytringsfrihed. Der er også noget, der hedder ytringsetik. For bør man virkelig fremsætte så uhyrlige og proportionsforvrængende udsagn i fuld offentlighed, bare fordi man kan? Og skal et medie virkelig give taletid til en person, der siger sådanne ting?

Ytringsetikken angår nemlig ikke blot den, der taler, men også det medie, vedkommende taler i. Derfor var det, vil jeg hævde, problematisk overhovedet at lade Stidsens udtalelser få spalteplads.

I stedet kunne avisen have vurderet, at uhyrligheden i udsagnet fratog det enhver legitimitet, og at sammenligningen med nazismen ganske enkelt var for utroværdig til at dele med læserne.

For hvordan kan det gavne debatkulturen, at sådanne uhyrligheder bliver formidlet i landsdækkende medier? Hvordan kan det højne respekten for det talte ord, at det får lov til at ske?

Hvis debatkulturen skal blive mere anerkendende og søge at få den hårde tone neutraliseret, er medierne fremover nødt til at indtænke et etisk perspektiv i forhold til, hvilke synspunkter de vælger at lægge frem.

Debatkulturens muligheder for at blive styrket er som nævnt ikke kun betinget af, hvem der taler, men også af, hvad der bliver bragt videre til offentligheden: Rammen kan ikke skilles fra indholdet. Og derved bliver det ytringsetiske aspekt principielt set lige så vigtigt som ytringsfriheden selv.

Det kunne have været perspektivrigt, hvis kommissionen havde forholdt sig til det også.
Hvis man er starved for denne type retorik, vil jeg anbefale et besøg på Emma Rosenzweig (formerly Leth)’s Instagram, hvor en post for et par dage siden fik bipocrisyet godt op i det røde felt. Der er en hel aftens læsning til dem, der orker.

Brugeravatar
Tonic Satan
Geografisk sted: Jeg er i lommen på dig

#1733 Indlæg af Tonic Satan » 18 maj 2020 00:47

Tak. Hvor er det dog nogle gennemtrælse mennesker. Jeg skal simpelthen finde et filter imod "woke", "educate yourself" og en pokkers masse andre guldkorn fra det kommentarspor. Og ja, jeg ved godt, det ikke virker, når man selv opsøger det. :boxing:
yesoffense skrev:
27 nov 2019 13:41
jeg vasker trods alt ikke hitler.

Brugeravatar
Jensth

#1734 Indlæg af Jensth » 19 maj 2020 17:41

Socialdemokraterne begår en kæmpe brøler ved at alliere sig så nært med USA. Jeg forstår det virkelig ikke....

Brugeravatar
Jensth

#1735 Indlæg af Jensth » 20 maj 2020 12:52

Jeg fik iltmangel af at læse denne artikel: En "klima-aktivist's" bekendelser

Brugeravatar
Tonic Satan
Geografisk sted: Jeg er i lommen på dig

#1736 Indlæg af Tonic Satan » 20 maj 2020 13:18

Hvorfor? Det er til Tværs, så vi er nok noget uden for målgruppen.
yesoffense skrev:
27 nov 2019 13:41
jeg vasker trods alt ikke hitler.

Brugeravatar
Jensth

#1737 Indlæg af Jensth » 20 maj 2020 13:25

Det gør det ikke bedre, at man fylder børn/unge med indholdsløst blabla...

Brugeravatar
Hagemann
Geografisk sted: 2500

#1738 Indlæg af Hagemann » 20 maj 2020 16:13

Forstår ikke problemet.
lolmao.

Brugeravatar
Jonas

#1739 Indlæg af Jonas » 20 maj 2020 17:56

Én af mine fundamentale værdier er, at unge mennesker skal være uartige og lave ballade. Selv studenterkørsel er jeg begyndt at støtte meget kraftigt op om. Derfor kan jeg godt være lidt hård ved de unge. De ryger mindre, drikker mindre, de knalder også mindre, og de tager færre stoffer. Vamle dukse, der ikke fortjener verden. Computerspil er vel også noget, de ser andre folk spille. Når de ikke laver lektier. Men måske er der stadig håb.
HIL BOOMERPOX

Brugeravatar
Jensth

#1740 Indlæg af Jensth » 20 maj 2020 18:03

Jeg ville til gengæld have det fint med mindre druk og mere seriøsitet. Hjertens gerne psychs. Det vamle ved korrektheden er at det ikke hjælper en bjælde. Al denne "aktivisme" og "gør noget for miljøet" er fuldstændig uvirksomt, for det der virkelig villa gøre en forskel vil også betyde afsavn og gøre lidt ondt.

Dem der gør mest for miljøet er de hjemløse gadejunkier.

Besvar