Psykedeliske oplevelser

Næsten alt
Besvar
besked
Forfatter
Brugeravatar
Jonas

Psykedeliske oplevelser

#1 Indlæg af Jonas » 24 apr 2020 15:48

Alderen trykker, og jeg rammer snart de årgange, hvor jeg som gammel hippierøv endelig kan inkarnere min egen idealtype. Øverst på listen står en genoplivning af min ungdoms interesse i psykedeliske oplevelser. Dengang endte det i sjov og ballade, men nu skal udforskningen tilbage på sporet.

Dette er tråden, hvor vi slipper den indre psykonaut løs, så giv den gas med triprapporter, erfaringer, anbefalinger og andet wack shit.
HIL BOOMERPOX

Brugeravatar
Jonas

Re: Psykedeliske oplevelser

#2 Indlæg af Jonas » 24 apr 2020 15:53

Jeg har vist prøvet det meste i min eksperimenterende ungdom, hvor min narkokarriere peakede i en vældig heroinkoger. Oppe i et træ. I Mols Bjerge. Kunst bliver mere og mere ligegyldigt, og i stedet føler jeg mig tiltrukket af den mere rene, essentielle æstetiske erfaring. Tidligere har jeg taget lidt svampe, lidt syre, osv., men det forekommer mig, at jeg stadig har meget til gode.
HIL BOOMERPOX

Brugeravatar
secondtoughestintheinfant
Geografisk sted: Jerusalem

#3 Indlæg af secondtoughestintheinfant » 24 apr 2020 17:11

Kan du ikke lige forklare nærmere, hvordan du mener, at kunst og narko har noget som helst med hinanden at gøre?
jegharfangetmigenmyg skrev:
29 maj 2019 11:28
Touché.

Brugeravatar
shaken

#4 Indlæg af shaken » 24 apr 2020 17:19

Jonas skrev:
24 apr 2020 15:53
Jeg har vist prøvet det meste i min eksperimenterende ungdom, hvor min narkokarriere peakede i en vældig heroinkoger. Oppe i et træ. I Mols Bjerge. Kunst bliver mere og mere ligegyldigt, og i stedet føler jeg mig tiltrukket af den mere rene, essentielle æstetiske erfaring. Tidligere har jeg taget lidt svampe, lidt syre, osv., men det forekommer mig, at jeg stadig har meget til gode.
Kan du uddybe dette? Det var nemlig den primære erfaring, jeg tog med mig, da jeg havde læst The Doors Of Perception, hvis jeg har forstået dig ret: at museer f.eks. forekom Huxley, i bedste fald, ligegyldige sammenlignet med det at være i naturen. Min egen erfaring med stoffer er begrænset, men den passage i bogen kunne jeg til dels se mig selv i.

Brugeravatar
Ali Pilfinger

#5 Indlæg af Ali Pilfinger » 24 apr 2020 17:22

Og mener du at kunst bliver mere og mere ligegyldigt generelt, og når du er ædru, eller bare når du er på heroin? Det er du måske hele tiden?
shaken skrev:
24 apr 2020 17:19
at museer f.eks. forekom Huxley, i bedste fald, ligegyldige sammenlignet med det at være i naturen.
Jeg tænkte sjovt nok på lige præcis dét tidligere i dag, men det er nu hverken en stofinduceret eller Huxley-inspireret erfaring. Jeg kan stadig at gå på museum, men jeg vil ofte hellere kigge på en træløber.

Brugeravatar
J Spaceman
Geografisk sted: London

#6 Indlæg af J Spaceman » 24 apr 2020 17:28

Musik rammer mig stærkere, når jeg er fuld eller ked af det.

Jeg kunne forestille mig, at det er for vildt at høre musik på narko, men det finder jeg sandsynligvis aldrig ud af.
Senest rettet af J Spaceman 24 apr 2020 18:36, rettet i alt 1 gang.
Jon A skrev:Bidrag med noget.

Brugeravatar
Ali Pilfinger

#7 Indlæg af Ali Pilfinger » 24 apr 2020 17:38

J Spaceman skrev:
24 apr 2020 17:28
det finder jeg sandsynligvis ud af.
Kan vi få nogle tal på?

Brugeravatar
Antimatter
Geografisk sted: μεταξὺ τρηχέης τε και λεπρῆς ἀκτῆς

#8 Indlæg af Antimatter » 24 apr 2020 17:52

Næste sommerfest speedballer vi den og dør af en overdosis i hinandens arme, mens Spaceman DJer.
Blight and famine, plague and earthquake, roaring deeps and fiery sands,
Clanging fights, and flaming towns, and sinking ships, and praying hands.

Brugeravatar
Jonas

#9 Indlæg af Jonas » 24 apr 2020 17:53

Jamen, det er nærmest præcis dét, jeg mener. Solnedgange, bjergpas og isblåt hav er essentielt skønne. Da den sidste gatekeeper blev guillotineret, mistede kunsten evnen til at hævde legitimitet. Den blev relativeret og stillet til forhandling. Demokratiseret, retorisk. Derefter opstår et negativt feedback-loop, hvor kunsten mimer modens logikker. Der er det, du kan lide, fordi det er behageligt. Og så er der det, du kan lide, fordi det klæder dig. Dekadent kultur skaber grim kunst. Grimme bøger, grimme billeder, grim musik, grimme mennesker. En væsentlig del af kunstens praksis handler om at bilde intelligente mennesker ind, at grimme ting i virkeligheden er pæne. Det er helt åbenlyst med samtidens billedkunst. Og så er det, igen, ekstremt tydeligt skitseret inden for mode. Grækerne løste æstetikken. Mimesis er konge. Jeg sammenligner psykedeliske stoffer med solnedgange, fordi der er essens.
HIL BOOMERPOX

Brugeravatar
J Spaceman
Geografisk sted: London

#10 Indlæg af J Spaceman » 24 apr 2020 18:42

Ali Pilfinger skrev:
24 apr 2020 17:38
J Spaceman skrev:
24 apr 2020 17:28
det finder jeg sandsynligvis ud af.
Kan vi få nogle tal på?
Holy freak! Jeg glemte* at skrive "aldrig" efter "sandsynligvis", og før "ud af". Det er hermed rettet.

*Eller var det et Freudian Slip? :o

Men for at svare på dit spørgsmål: ca. 5%, som jeg skrev det i det, du citerede, eller 95% efter min rettelse. Jeg anerkender, at narko potentielt set kunne være en spændende oplevelse, men jeg er også bange for narko og bange for, at det er for fedt.
Senest rettet af J Spaceman 24 apr 2020 18:48, rettet i alt 1 gang.
Jon A skrev:Bidrag med noget.

Besvar