Psykedeliske oplevelser

Næsten alt
Besvar
besked
Forfatter
Brugeravatar
Antimatter
Geografisk sted: μεταξὺ τρηχέης τε και λεπρῆς ἀκτῆς

Re: Psykedeliske oplevelser

#111 Indlæg af Antimatter » 26 apr 2020 09:23

Det forstår jeg ikke. Hvorfor kan kun værker der fordrer det tidslige være perspektivforskydende? Der er masser af eksempler på det 2nd beskriver indenfor billedkunsten. Arkitektur er jeg mere i tvivl om. Der er ikke noget a priori der forhindrer en bygning i at være et kunstværk under den definition, men jeg kan ikke erindre at jeg er stødt på det.
Blight and famine, plague and earthquake, roaring deeps and fiery sands,
Clanging fights, and flaming towns, and sinking ships, and praying hands.

Brugeravatar
andreassyr
Geografisk sted: Fakultet for Komparativ Irrelevans

#112 Indlæg af andreassyr » 26 apr 2020 09:45

Strengt taget må den konklusion stå for min egen regning, jeg uddrog den baseret på 2nds plæderen for at det skal være hårdt arbejde at tilegne sig et værk, hvilket udelukker objekter, billeder og bygninger, som mere eller mindre per definition er umiddelbart erkendelige. Dermed ikke sagt at man ikke kan bruge tid på dem, men der er vel ikke nogen der vil påstå at det er en kamp.
Spot On

Brugeravatar
Antimatter
Geografisk sted: μεταξὺ τρηχέης τε και λεπρῆς ἀκτῆς

#113 Indlæg af Antimatter » 26 apr 2020 09:53

Billedkunsten er selvfølgelig en anden sanselig oplevelse end litteratur, men når den er bedst er den ofte dobbeltbundet. Umiddelbarheden kan være en illusion som en dygtig billedkunstner bruger til at manipulere beskueren med. Vi ser noget der forekommer os organisk selvom det er sammensat af inkongruente elementer. Botticellis Primavera er et af de arketypiske eksempler på billedkunst der virker på den måde. Du kan godt se hvad der er på billedet, men jo mere tid du tilbringer med det jo mere dunkelt bliver det.Det er den underminering af det velkendte som jeg relaterer til når 2nd snakker om perspektivforskydninger. Effekten er den samme, men vejen dertil er en anden og mere tornet når man læser rigtig litteratur. Nu skal jeg nok stoppe med at mansplaine 2nds kunstsyn, det kan være han ser anderledes på det. Han har det jo med at være kontrær :twisted:
Senest rettet af Antimatter 26 apr 2020 14:47, rettet i alt 3 gange.
Blight and famine, plague and earthquake, roaring deeps and fiery sands,
Clanging fights, and flaming towns, and sinking ships, and praying hands.

Brugeravatar
secondtoughestintheinfant
Geografisk sted: Jerusalem

#114 Indlæg af secondtoughestintheinfant » 26 apr 2020 10:30

Umiddelbart ser jeg ikke noget til hinder for, at billedkunst, skulptur etc. kan udlægges inden for det, jeg stiller op der, men jeg ved ikke nær nok om de kunstarter - og jeg har slet ikke beskæftiget mig nok med dem - til at have nogen kvalificeret mening om det.
jegharfangetmigenmyg skrev:
29 maj 2019 11:28
Touché.

Brugeravatar
shaken

#115 Indlæg af shaken » 26 apr 2020 14:35

00Void skrev:
25 apr 2020 15:16
Jeg har altid gjort det med rigtigt gode venner, så under selve trippet har det været så afslappet og trygt, at deres tilstedeværelse ikke rigtigt har påvirket mig andet end positivt. Det er til og med oplevelser som vi stadig nu, over ti år senere, stadig snakker om, så jeg er da sikker på det i al fald har bragt mig tættere på nogle folk. Fremmede mennesker derimod kan være ret svære at greje når man tripper. Både fordi man kan blive selbevidst om man ser fucked ud, siger kogeren ting eller opfører sig underligt, men også bare fordi man RIGTIGT gerne vil snakke og fortælle om det man oplever, og det er bare lidt federe at gøre med folk som fatter det.
I dagene efter et trip har jeg klart været mere opmærksom på og interesseret i andre mennesker og generelt haft det nemmere socialt - og i forlængelse af det, så tror jeg totalt på mikrodosering som antidepressant og social doping.

Men jeg tror det handler rigtigt meget om ens indgangsvinkel til det. Vi ville bare gerne være fucked og have det grineren, og vi holdte os til relativt milde doser. Hvis man går ind i trippet med en god bekendt, med det formål at undersøge ens relation, så tror jeg man kan få et meget dybere forhold til vedkommende og have nogle ret vilde oplevelser. Men lad være med at kneppe på svampe. Det er alt for meget.
Indgangsvinklen må være ret afgørende, tænker jeg også. Min egen bekymring går på det at finde fodfæste igen efterfølgende. Jeg spurgte en ven, der har prøvet et unavngivet psykedelisk stof som teenager, da han håbede, det ville højne kreativiteten. Hans recap: Good for an hour, scary for nine, worrying for about five years.

Brugeravatar
Jensth
Geografisk sted: 2400

#116 Indlæg af Jensth » 26 apr 2020 15:35

Jeg synes vi trænger til at løfte denne diskussion fra hårsplitteri.

Når du, second, beskriver kunstens perspektivforskydende egenskab, så virker det som at du fuldstændig afskriver psykoaktivers evne til samme. Som om at den forskydning er ugyldig. Som een der godt kan lide kunst, må jeg dog sige at psykedelisk eksperimententation muliggør forskydning i en helt anden størrelsesorden. Skal jeg komme med en cheesy sammenligning, så er kunst som at rejse til et andet land, oplevelsen af en ny geografi og kultur, mens et trip svarer til at være på rumvandring. Jeg ved psykonaut-metaforen er fortærsket, men det er nu en meget god måde at beskrive det på.

Jeg var lidt grov ved seconds indledende spørgsmål om hvad "narko" har med kunst at gøre, fordi der ligger så megen misforståelse (og nedladenhed) bag. For det første så er narko et negativt ladet ord, tæt forbundet med retsstatens misforståede forbud og kriminalisering af euforiserende stoffer. Narko er defineret som; "euforiserende stoffer der kan medføre fysisk og psykisk afhængighed". Ud fra den definition er meskalinkakti, psilocybinsvampe og LSD IKKE narko, da de ikke er afhængighedsskabende. Alkohol, smøger og kaffe er derimod narko. Og så er det jo udtryk for ekstrem uvidenhed at påstå, at der er ikke er et tydeligt link mellem beruselse, eksperimentation med psykoaktiver og kunst op gennem historien.

Så vil jeg også godt lige tage fat i Jonas' oplevelse af at kulturprodukter og kunst bliver dårligere. Det kan jo være os, der bare er gamle hjerneristede pruthuller, men jeg har altså også en fornemmelse af at samtlige kulturkategoriers output bliver tiltagende tarvelige. Globaliseringen har gjort kultur og identitet flydende, omskiftelig og noget man påtager sig. Ok igeddit, men udvander det ikke bare kraften i de enkelte identiteter? Vi lever så overmåde komfortabelt og afskærmet i vores isolerede, designede identiteter. Der var den, afSKÆRMet. Livshistorierne bliver ligesom skærmene, mindre. Tag computerspil... I 90'erne blev verdenerne i computerspil hele tiden større. Vi har heldigvis stadig i dag computerspil der leverer oplevelsesrige verdener, men de selskaber der står bag dem, har sværere ved at tjene penge. Væksten i spilmarkedet ligger i elendige mobilspil, der er optimeret til at frigive dopamin (NARKO!), skabe afhængighed og malke forbrugerne for penge. Tendensen går entydigt mod tarvelighed.

Det er efterhånden svært at finde de spændende livshistorier i kulturen, for den afpejler at vi i vesten lever pseudoliv, laver pseudoarbejde i en pseudoverden. Overvej lige hvad der ligger til grund for væksten af film, serier og dokumentarer der omhandler bander, narko og mord. Det er sguda fordi det er de eneste interessante historier der er tilbage! Resten er så påtaget, tarveligt og ligegyldigt at vi ikke kan rammes af det.

Som jeg ser det, har verden desperat brug for at blive RAMT af overvældende skønhed. Det er det psykedelika kan!
Den fylde, der udfylder svingningernes varighed, er væk.

Brugeravatar

#117 Indlæg af secondtoughestintheinfant » 26 apr 2020 16:13

Altså, kald det lige hvad du vil, men du skal ikke tage mig til indtægt for mit ordvalg, hvad det her angår. Der er få ting, der interesserer mig mindre end stoffer/[indsæt et mere PC synonym efter eget valg].
Touché.

Brugeravatar
Jonas

#118 Indlæg af Jonas » 26 apr 2020 16:21

I den forbindelse vil jeg lige anbefale Moldbugs korte essay om kunst fra sidste år, som jeg tit vender tilbage til. Han berører mange af de overvejelser, man kan gøre sig i forhold til at lede efter en anden vej.
HIL BOOMERPOX

Brugeravatar

#119 Indlæg af secondtoughestintheinfant » 26 apr 2020 16:32

Moldbug om kunst er uden tvivl den slappeste Moldbug. Dovent internetsjask. Han aner ikke en kæft om kunst, han bruger bare begrebets (trods alt stadig) inhærente autoritet til at ride sine kæpheste. Kunst og æstetik er jo ikke synonymer.
Moldbug skrev:Apart perhaps from Houellebecq, Bronze Age Pervert is the first major writer in our time to understand and inhabit this reality.
Snork, mand.
Touché.

Brugeravatar
Jonas

#120 Indlæg af Jonas » 26 apr 2020 16:43

Jeg har for længst luret din lille håndfuld retoriske standardmanøvrer, så du må finde noget bedre skyts frem, hvis du vil provokere mig.
secondtoughestintheinfant skrev:
26 apr 2020 16:13
Altså, kald det lige hvad du vil, men du skal ikke tage mig til indtægt for mit ordvalg, hvad det her angår. Der er få ting, der interesserer mig mindre end stoffer/[indsæt et mere PC synonym efter eget valg].
Så er det måske heller ikke svært at forstå, hvorfor du fuldstændig misser sammenhængen mellem psykedeliske oplevelser og æstetik. Vi kunne have sparet temmelig mange bytes, hvis vi havde fokuseret på det andet begreb i stedet.
HIL BOOMERPOX

Besvar