Psykedeliske oplevelser

Næsten alt
Besvar
besked
Forfatter
Brugeravatar
Kong Louie

Re: Psykedeliske oplevelser

#91 Indlæg af Kong Louie » 25 apr 2020 12:15

.. og det er måske din udgang.
Now I'm the king of the swingers

Brugeravatar
Jonas

#92 Indlæg af Jonas » 25 apr 2020 12:21

Problemet er, at det altid bliver super dølle, når man forsøger at sætte de rammer. Kunsten skal gøre noget? Hvad? Den skal sige noget? Hvad? Man ender lynhurtigt med at ekskludere instrumentalmusik og en stor del af al den billedkunst, der nogensinde er lavet. Så har vi Me & My og Woody Allen og sådan noget lort. Og til sidst ender vi i de dér ultraretarderede biografistiske læsninger á la 8. klasse, hvor kunsten bliver en rebus.
HIL BOOMERPOX

Brugeravatar
A Friend in London

#93 Indlæg af A Friend in London » 25 apr 2020 12:23

Jonas skrev:
25 apr 2020 12:06
London: Udforskning for udforskningens skyld, selvfølgelig. De fleste gør det i forvejen ikke, men: hvorfor spise nye ting eller prøve nye retter?
Ok, fair nok, jeg synes overhovedet ikke den sammenligning dér holder, men det ved du også godt, tænker jeg. Min interesse blev bare vakt af, at du snakkede så meget om essens, for hvis jeg skulle i gang med sådan her et projekt, hvilket jeg gerne vil på et tidspunkt, så er det - helt kort - benhårdt for at vende tilbage til min egen menneskelige essens foranlediget af en stigende frustration med samfundstrukturerne (I know..) at present. Men der er jo altså også nogle potentielle faldgruber og en række risici ved at slikke på tudser, som der trods alt ikke er ved at æde frølår.

Brugeravatar
Jonas

#94 Indlæg af Jonas » 25 apr 2020 12:26

Du skulle have skrevet flagermus.

EDIT: Men ja, det er først og fremmest et æstetisk projekt, hvilket jeg så i snart flere dage har skændtes med 2nd om rimeligheden i.
Senest rettet af Jonas 25 apr 2020 12:28, rettet i alt 1 gang.
HIL BOOMERPOX

Brugeravatar
A Friend in London

#95 Indlæg af A Friend in London » 25 apr 2020 12:27

heh, er guano psykoaktivt?

Brugeravatar
æsmet

#96 Indlæg af æsmet » 25 apr 2020 12:30

Jeg kommer til at tænke på dette klip:

Her står jeg så og kigger på denne fabrik.

Brugeravatar
Kong Louie

#97 Indlæg af Kong Louie » 25 apr 2020 12:34

Kunst skal ikke sige noget specifikt, der er ingen orden eller egentlig mening bag. Det er bare et øjeblik. Jeg fik en stor oplevelse ud af at se Mona Lisa og at sidde bagefter udenfor og ryge smøger og kigge på glaspyramider og springvand. Fedt museum, tænkte jeg, her giver det mening. Lad være med at få nederen over dårlig kunst, lad det passere som en mand på gaden. Vi har kunst i overflod, vi har skraldebjerge af kunst, lad lortet falde, det rager ikke dig.

:D (min søn ville have en grinesmiely med, det har intet med noget at gøre)

Vi skal iøvrigt se koncert på fortnite klokken 17 i eftermiddag, Travis Scott (hvem det end er) spiller virtuelt, no shit. Ny oplevelse.
Now I'm the king of the swingers

Brugeravatar
secondtoughestintheinfant
Geografisk sted: Jerusalem

#98 Indlæg af secondtoughestintheinfant » 25 apr 2020 12:44

Jonas skrev:
25 apr 2020 12:06
secondtoughestintheinfant skrev:
25 apr 2020 09:57
Selvfølgelig bearbejder kunst den fysiske virkelighed, det siger sig selv. Derfor kan solnedgangen sagtens være et udgangspunkt for kunstnerisk skaben, men den kan aldrig være kunst i sig selv eller gøre det ud for kunst. Kunst er bearbejdede æstetiske erfaringer, ikke disse erfaringer i sig selv.
Hvem siger, den ikke kan gøre det ud for kunst? Hvis der er én eneste ting, vi har lært af det 20. århundredes æstetik og kunst, så er det, at rammen, afsenderen og for den sags skyld blikket og selve udsigelsen blævrer. Vi har brugt hundrede år på at lede efter rammen for, hvad der udgør bearbejdelse, og vi har ikke fundet en skid, heller ikke en udgang. Og det handler for god ordens skyld ikke om at rangere formerne, men om at sidestille dem. Jeg kan alvorligt talt ikke erkende den fundamentale forskel på Stars of the Lid og frøerne i engen et par kilometer herfra, som kalder, så jeg kan høre dem på terrassen efter solnedgang. Den æstetiske erfaring er ikke kvalitativt forskellig, så fuck da rammen, den er alligevel bare et stillads.
Hvis naturen kan gøre det ud for kunst, hvorfor findes der så kunst? Hvilket behov opfylder kunst så?

For mig er den kvalitative forskel på eksempelvis naturoplevelser og kunst enorm (og du har selvfølgelig ret i, at det ikke handler om rangering). Kunst kan jo tilvejebringe erfaringer af, og om, områder, der ligger ud over den fysiske virkelighed. Eksistentielle erfaringer er jo ikke bare ren visualitet af mere eller mindre pristin kvalitet på et kvalitetsspektrum, der strækker sig fra en solnedgang til Industriens Hus. Kunst ligger helt uden for den slags visuelle oplevelser, imo. Kunst fordrer først og fremmest intention.

At kunst er umuligt at definere, og at kunstbegrebet er blevet så udvandet i løbet af det tyvende århundrede, at alt kan være kunst, det er sandt. Og enormt uinteressant i sig selv, imo.

Udover at jeg (naturligvis) vil stille mig tvivlende over for, om Stars of the Lid er kunst, så lyder det som om, at kunst måske bare ikke interesserer dig det store (for tiden?).
jegharfangetmigenmyg skrev:
29 maj 2019 11:28
Touché.

Brugeravatar
Jonas

#99 Indlæg af Jonas » 25 apr 2020 13:00

Af og til er intentionen bare, at noget skal være smukt. Dén intention findes overalt i naturen. Opstiller vi kriterier for intentionaliteten, skaber vi flere problemer, end vi løser. Kunst findes selvfølgelig, fordi alle har oplevet noget skelsættende smukt og ved, hvilken kraft skønheden besidder. Kunst er den primære metode, mennesket har brugt til at tæmme den æstetiske erfaring, der er uimodståelig på samme måde som ild eller en vildhest.
HIL BOOMERPOX

Brugeravatar
secondtoughestintheinfant
Geografisk sted: Jerusalem

#100 Indlæg af secondtoughestintheinfant » 25 apr 2020 13:24

Jonas skrev:
25 apr 2020 13:00
Af og til er intentionen bare, at noget skal være smukt. Dén intention findes overalt i naturen. Opstiller vi kriterier for intentionaliteten, skaber vi flere problemer, end vi løser. Kunst findes selvfølgelig, fordi alle har oplevet noget skelsættende smukt og ved, hvilken kraft skønheden besidder. Kunst er den primære metode, mennesket har brugt til at tæmme den æstetiske erfaring, der er uimodståelig på samme måde som ild eller en vildhest.
Så kunst skaber ikke noget nyt i bearbejdelsen af skønheden? Det er blot og bar spejling?

Og hvorfor dette evindelige fokus på "skønhed", jeg forstår det simpelthen ikke. Det lyder som om, Selsingerne har hacket din profil. Hvad med al den kunst, der ikke har skønhed som udgangspunkt? Og hvad med kunst, der slet ikke bearbejder visuelle eller sanselige erfaringer?

Og altså, naturen har jo ikke en intention. For mig at se er kunst netop noget, der rækker ud over, og videre end, naturen.
jegharfangetmigenmyg skrev:
29 maj 2019 11:28
Touché.

Besvar