'Fra makværk til mesterværk - og omvendt!!!': en tråd om musiklytningens kovendinger

NP, lister, sortering, generel musiksnak osv.
besked
Forfatter
Brugeravatar
haile lassie
Spotify: 113262106

'Fra makværk til mesterværk - og omvendt!!!': en tråd om musiklytningens kovendinger

#1 Indlæg af haile lassie » 24 maj 2019 16:40

Det her er ikke en tråd om growers; om gennemsnitlige plader der er "vokset" på dig.

Nej, det her er til gengæld tråden for plader, du har HADET og nu ELSKER, eller plader du ELSKEDE, som du nu FUCKING HADER - altså en total kovending - og helst én, der enten har fundet sted indenfor din tid som moden, oplyst bruger på svingninger eller en kovending, der går i den uventede retning (det er eks. ikke så interessant, at du engang godt kunne lide, lad os sige, Kashmir og nu ikke længere kan, men til gengæld spændende, hvis du har hadet Kashmir, og nu dagligt lytter til Zitilites).

Som trådstarter burde jeg selv lægge ud, men I got nothing, og jeg smutter nok også fra svingninger igen nu. Havde bare brug for at få den her tråd ud af systemet.

God postinglyst!
Senest rettet af haile lassie 24 maj 2019 19:35, rettet i alt 1 gang.
MASTER OF THREADS

Brugeravatar
mary jane

Re: 'Fra makværk til mesterværk - og omvendt!!!': en tråd om musiklytningens kovendinger

#2 Indlæg af mary jane » 24 maj 2019 17:56

:o

Master of Threads!!!

Allerede dengang vidste jeg at HammerFall, Rhapsody, Magic Kingdom, Cryonic Temple et al. var rimelig cheesy, og jeg vil ikke gå så langt som til at sige at jeg ELSKEDE nogle af dem (ligesom jeg elskede Iced Earth), måske mit 13-årige jeg var bare overvældet af de hypermelodiske guitarsoloer og storslåede omkvæd, MEN der er ikke noget det kan få mig til at kvalmes og græmmes som et gensyn med videoerne fra den fase og erkendelsen af at jeg stadig kan synge med på dem alle:

Brugeravatar
Jallan
Geografisk sted: Fanget i en barometerlomme

Re: 'Fra makværk til mesterværk - og omvendt!!!': en tråd om musiklytningens kovendinger

#3 Indlæg af Jallan » 24 maj 2019 18:18

Genial tråd. Tænker.
Med intens hilsen

Jallan

Brugeravatar
Pete Rock
Geografisk sted: Stanford University

#4 Indlæg af Pete Rock » 07 jun 2019 05:54

først tænkte jeg, "åndssvag tråd, sådan er der jo ingen der har det med noget band", men jeg må sgu erkende at Radiohead kommer ret tæt på. De var virkelig gigantiske for mig i et par år inden og efter Kid A kom ud, jeg købte singlerne fra The Bends og OK Computer på cd, og opstøvede B-sider og uudgivne numre på internettet. Jeg købte endda en mærkelig promo-single af Idioteque, som kun havde det ene nummer! Især lige op til udgivelsen af Kid A var det helt vildt, man holdt jo vejret da det her cover og interview kom ud:
Billede
Jeg havde minimalt kendskab til Autechre og Aphex Twin (LP5 og Richard D. James Album lånt på Esbjerg hovedbibliotek, yo), havde egentligt bare brændt kopier for at imponere folk med at jeg hørte mærkelig musik. Men jeg synes jo bare det var for vildt de gik i den retning. Jeg husker det egentligt som om det interview kom ud inden koncerten i Valby (første gang jeg tog til koncert i en anden by), men det var åbenbart omvendt. Den koncert var jo også totalt mindblowing, selvom vi gik glip af Sigur Ros der varmede op og sparkede os selv for det nogen måneder senere. Fuck hvor vi dog ledte efter numre på nettet som måske ville dukke op på pladen. Egentligt også, eller måske endda mest før Amnesiac, jeg kan huske at Life in a Glass House dukkede op, og jeg nægtede at tro på at den reelt ville være på pladen. Af en eller anden grund hørte jeg kun Hail to the Chief meget lidt, måske fordi det virkede som et skridt tilbage, for mig. De efterfølgende har jeg slet ikke hørt, og har egentligt ikke behov for det, selvom det selvfølgelig var sjovt da True Love Waits endelig kom ud. Makværk er måske et stærkt ord, men hvorfor pokker skulle jeg lytte til en Radiohead plade? Thom Yorke er stærkt irritende som person, men det er Adam Duritz sgudda også, men jeg har da en millard gange mere lyst til at sætte Recovering the Satellites på.
Dance encourages the body to move without permission. That's a fundamental flaw. It must be solved.

Brugeravatar
foxtrot
Geografisk sted: Grosse Pointe

#5 Indlæg af foxtrot » 07 jun 2019 07:01

Pete Rock skrev:
07 jun 2019 05:54
men jeg har da en millard gange mere lyst til at sætte Recovering the Satellites på.
:adore:
You know, Mike Yanagita. Remember me?

Casper
Geografisk sted: IRL

#6 Indlæg af Casper » 11 jun 2019 22:57

Pete Rock skrev:
07 jun 2019 05:54
først tænkte jeg, "åndssvag tråd, sådan er der jo ingen der har det med noget band", men jeg må sgu erkende at Radiohead kommer ret tæt på.
Tænkte med det samme på Radiohead. Jeg var også kæmpe fan, og jeg affejede al kritik af The Bends, OK Computer, Kid A og Amnesiac med, at afsenderne ikke fattede en skid. Måske i virkeligheden det band, jeg har haft den vildeste svingom med, for det er gået fra den ene yderlighed til den anden. I dag kan jeg ikke holde ud at høre dem. Eller rettere høre på Thom Yorke. Her kan man virkelig snakke om, hvordan ens opfattelse af den musikalske helhed (meget urimeligt) bliver enormt farvet af forsangerens måde at bruge sin stemme på. Eller i hvert fald i min opfattelse. Og at den opfattelse kan skifte voldsomt alt efter, hvor man er i sit liv. Mit teenagejeg med følelserne uden på tøjet forgudede Thom Yorkes weltschmerz. Mit bistre, kyniske, kolde voksenhjerte lukker helt af for det pis. 100% Nørby vs Zeuthen.
Du er et du, før du er et jeg

Brugeravatar
Langley
Geografisk sted: Kallipolis

#7 Indlæg af Langley » 12 jun 2019 09:00

Hootie and the Blowfish

Brugeravatar
Jallan
Geografisk sted: Fanget i en barometerlomme

#8 Indlæg af Jallan » 12 jun 2019 09:04

En del forskellige dance-bangers. Sådan noget som Sandstorm hadede jeg virkelig indædt, da jeg var teen i provinsen og forbandt det med scooterbøller med buffalosko og FILA-æstetik. Nu elsker jeg satme Sandstorm. Det samme med med fx Gigi D'Agostino bangerne.
Med intens hilsen

Jallan

Brugeravatar
secondtoughestintheinfant
Geografisk sted: Jerusalem

#9 Indlæg af secondtoughestintheinfant » 12 jun 2019 09:15

Jeg har set selvsagt lige som Jallan. Spm: Madonnas originaludgave af "Dear Jessie" er selvfølgelig genial, men hvordan forholder vi os i grunden til Rollergirls cover her i 2019? Jeg synes, det holder, men det er naturligvis indsølet i minder om Pisang Ambon, 10-pak Prince og Dax:

jegharfangetmigenmyg skrev:
29 maj 2019 11:28
Touché.

Brugeravatar
G9
Geografisk sted: Oddesund

#10 Indlæg af G9 » 12 jun 2019 09:31

Pantera var en bombe for mine teens, og alt hvad der var fedt og specielt ved dem dengang, det hænger mig ud af halsen idag.
Jeg behøver vel heller ikke at nævne, at bands som Clawfinger og Biohazard, osse er at finde i samme skraldespand.
drunk at will G9 style

Martin : "jeg kan slet ikke finde rundt i alle de der københavner bands som ikke er on trial"

Besvar