Ny Leg: Hvad handler sangen om?

NP, lister, sortering, generel musiksnak osv.
besked
Forfatter
Brugeravatar
Hansen

Ny Leg: Hvad handler sangen om?

#1 Indlæg af Hansen » 15 jan 2020 12:51

Inspireret af min og Jon A's dialog i billedtråden, fandt jeg på denne leg: Find et band du ikke har hørt, google dig frem til en sangtitel, UDEN at høre den poster du titlen her og så kan vi komme med gode bud på hvad den handler om. Igen, selvfølgelig uden at høre sangen eller læse teksten.
Bedste bud (afgjort af hen der valgte titlen) får lov til at vælge ny titel.
Jeg tror faktisk aldrig jeg har hørt Bush, men jeg kan se at de har udgivet en sang der hedder "Japanese Freight Train". Hvad handler den mon om?
Bonus: Jeg ved heller ikke om den relaterer til bandets to andre sange "Speed Kills" eller "Crazy Train", men det kan da godt være?
Senest rettet af Hansen 15 jan 2020 13:36, rettet i alt 1 gang.

Brugeravatar
Jon A
Kontakt:

Re: Ny Leg: Hvad handler sangen om?

#2 Indlæg af Jon A » 15 jan 2020 13:13

'Japanese Freight Train' handler om at føle sig kørt over af den teknologiske udvikling. At have gået fra at være et moderat succesfuldt rockband på bagkant af grunge til at være glemt af historien. Altså, der er svingere, der taler for en opvurdering af Soul Asylum og Counting Crows, Alice in Chains og Stone Temple Pilots headliner Copenhell, men Bush? Alle har glemt Bush. Alle har glemt, at ham sangeren fatkiks engang var kæreste med hende fra No Doubt. Han var ham med de følsomme krøller og hende kæresten, der var lige så kendt som ham selv, før dude fra Nickelback var det.

Der er ikke engang nogen, der har glemt Nickelback. Japanerne elsker Nickelback, de er blonde og sunde og fra rocklandet Canada. For japanerne skal alt bare være nyt, nyt, nyt hele tiden. Det er ren Landfall. Man kan bygge noget op i vildt mange år, og så tromler deres teknologiske godstog bare én over med nye gadgets (ikke grindcorebandet, desværre; det kender Bush heller ikke), de hører mærkelig, sjælløs musik på. Ikkerock.

Det er ikke rigtig gået op for Bush, at streaming og hele den nye forretningsmodel i musikbranchen sådan set kommer fra Californien. Gavin - jeg er lige kommet i tanker om, at sangeren er så engelsk, at han hedder Gavin af det - har ikke været i Californien, siden hans mere populære kæreste ditchede ham til fordel for en tøjdesigner vistnok. Fra Tokyo. Slam, fladmast. Hans tog er derangeret. Bush har prøvet at komme til at spille i USA igen, de fik nogle koncerter sat op i Wyoming, men bookeren ville have dem til selv at betale deres flybilletter, og de havde allerede tømt bandkassen for at indspille en ny plade.

Bush fortsætter ufortrødent. De ved, at de har det moralske overtag. Japanske godstog er forgængelige størrelser, der forgår i jordskælv. Der er tit jordskælv i Japan, det ved Gavin, og han purrer op i sine krøller. En CD ved man, hvad er: Godt, engelsk arbejde.
kulsoen skrev:MÆND (læs: Jon A)
Briller af stål

Brugeravatar
J Spaceman
Geografisk sted: London

#3 Indlæg af J Spaceman » 15 jan 2020 13:22

Jeg har selvfølgelig ikke glemt Bush. Men jeg føler mig lige så blank som enhver anden, når det kommer til at gætte på, hvad deres sange handler om. :o

Smukke Gavin Rossdale skrev:Warm sun feed me up
I'm leery loaded up
Loathing for a change
And I slip some
Boil away

Swallowed followed
Heavy about everything but my love
Swallowed sorrowed
I'm with everyone and yet not

Just wanted to be myself
Hey you said you would love to try some
Hey you said you would love to die some
In the middle of a world on a fishhook
You're the wave
You're the wave
You're the wave

Swallowed borrowed
Heavy about everything but my love
Swallowed hollowed
Sharp about everyone but yourself
Swallowed oh no
I'm with everyone and you're not
I'm with everyone and yet

Piss on self-esteem
Forward busted knee
Sick head
Blackened lungs
And I'm a simple selfish son…
Mht Gavin Rossdale og Gwen Stefani, så må deres forhold være mange feministers våde drøm? En succesfuld og sandsynligvis rig, men til gengæld ikke særlig køn sangerinde scorede en virkelig smuk men knap så succesfuld sanger.
Jon A skrev:Bidrag med noget.

Brugeravatar
Hansen

#4 Indlæg af Hansen » 15 jan 2020 13:35

Jeg glemte at tilføje at man selvfølgelig ikke skal læse teksten, men gætte ud fra titlen. Jeg retter lige det oprindelige opslag.
Indtil videre fører Jon A ret stort.

Brugeravatar
Ali Pilfinger

#5 Indlæg af Ali Pilfinger » 15 jan 2020 13:57

Jon As bud er ikke helt helt ved siden af: Japanese Freight Train handler ifølge Gavin om at være nummer to (NME #3, 1998), og det er heldigt, at han har delt det med os, for teksten selv leverer ikke budskabet særligt vellykket klart, men altså, som han fortæller, kender vi alt for godt Buzz Aldrin efter Neil Armstrong, Rosaline (ok, kronologisk før, men kvalitativt) efter Julie, Jan Ullrich efter en der var bedre dopet. Den nye metafor, japansk godstog, kommer efter 1) shinkansen og 2) både amerikanske og tyske godstog, berømmede for at fragte lykkejægere hhv. alm. mennesker.

Shinkansen
Ridiculously fast
Makes no sense –
Shinkansen

American Freight Train
Eh, Amtrak sustains
An American Dream
American Freight Train, yeah

Chorus:
But I ... I ...
Japanese Freight Train
Carries my vain
And it's raining
(repeat)

German Freight Train
Deliverer of History
(inaudible)
German Freight Train

Chorus:
But I ... I ...
Japanese Freight Train
Carries my vain
And it's raining again
(repeat)

Brugeravatar
Jon A
Kontakt:

#6 Indlæg af Jon A » 15 jan 2020 14:07

Ali Pilfinger skrev:
15 jan 2020 13:57
German Freight Train
Deliverer of History
(inaudible)
German Freight Train
De manglende linjer er:
An axis of mystery
Loaded with ecstacy
And sausage

Madball har i øvrigt en sang på deres seneste plade, der hedder 'Freight Train'. Den har jeg hørt, så jeg ved, at den handler om at flytte sig eller blive flyttet, boy. Mit yndlingsrim i den er det her:
Nobelpriskandidaten Freddy Madball skrev:No dead weight
They're lead weights
kulsoen skrev:MÆND (læs: Jon A)
Briller af stål

Brugeravatar
Hansen

#7 Indlæg af Hansen » 15 jan 2020 14:11

Jeg synes altså at det er lidt snyd at tjekke teksten inden der er gættet færdigt.
Men nuvel, jeg giver bolden videre til Jon A, og bøjer mig i støvet for Madball's leg med sproget.

Brugeravatar
Ali Pilfinger

#8 Indlæg af Ali Pilfinger » 15 jan 2020 14:14

Hansen skrev:
15 jan 2020 14:11
Jeg synes altså at det er lidt snyd at tjekke teksten inden der er gættet færdigt.
Men nuvel, jeg giver bolden videre til Jon A, og bøjer mig i støvet for Madball's leg med sproget.
Hvis den var til mig, vil jeg lige indskyde, at jeg hverken har tjekket NME #3 1998 (sangen er åbenbart fra 2001) eller teksten, Gavins udlægning og lyrikken er på min regning.

Brugeravatar
Ali Pilfinger

#9 Indlæg af Ali Pilfinger » 15 jan 2020 14:14

Men jeg takker for din vurdering af en åbenbart overbevisende Bush-pastiche.

Edith: Selvom du ikke kender Bush (det gør jeg heller ikke).

Brugeravatar
Hansen

#10 Indlæg af Hansen » 15 jan 2020 14:21

Ali Pilfinger skrev:
15 jan 2020 14:14
Men jeg takker for din vurdering af en åbenbart overbevisende Bush-pastiche.

Edith: Selvom du ikke kender Bush (det gør jeg heller ikke).
HA! Joke's on me. Jeg læste slet ikke din gengivne tekst, fordi jeg troede at det var den rigtige du havde fundet. Nu kan jeg jo godt at det er ret sjovt.
Der failede jeg på ret mange konti. Sorry, jeg troede oprigtigt at du gengav reelle citater og lyrics. Mit eneste forhold til Bush, er da Albini på Loppen blev spurgt hvorfor han producerede dem, og han svarede "They asked, and they paid".

Besvar