Den Tunge Tidsmaskine: 1980

NP, lister, sortering, generel musiksnak osv.
Besvar
besked
Forfatter
Brugeravatar
Pete Rock
Geografisk sted: York University, Toronto

Re: Den Tunge Tidsmaskine: 1980

#321 Indlæg af Pete Rock » 12 apr 2021 23:08

Heaven & Hell • Black Sabbath • 1980

Er Heaven and Hell historien om et træt gammelt band, der i uhørt grad genfinder viljen til livet og rocken gennem en frisk og viril ny forsanger? Eller er det historien om et legendarisk band der gør køb på arvesølvet for at producere noget hipt og moderne, men mister sig selv i processen? I sidstnævnte lejr sidder trommeslager Bill Ward. Han var utilfreds med den retning bandet var på vej i, og endte med at skride midt i Heaven & Hell turneen. Jeg vil dog hævde at enhver der evner at komme ud over sine forventninger til hvordan Sabbath skal lyde, bliver nødt til at erkende er det en plade der fandme, sateme, i uhørt grad kan noget. Ronnie James Dio smiler på alle billeder jeg har kunnet finde af ham. Han ligner et venligt monster, men synger som en benzin-drevet engel. Han blev åbenbart introduceret til Tony Iommi af den senere Sharon Osbourne, og fortæller om mødet at
It must have been fate, because we connected so instantly.
Den forbindelse synes jeg gennemsyrer pladen, pladen er elektrisk fra første sekund. Selvom enkelte Sabbath fans ikke kunne acceptere vagtskiftet og formastede sig til at buhe af Dio i starten, var publikum generelt enige. Pladen solgte bedre end nogen Sabbath plade siden Sabotage (begge plader blev nummer 28 på Billboard listen). Mange fans insisterer stadig på at Heaven & Hell ikke er ægte Sabbath, og det kan de da måske have ret i. Det kunne være interessant at høre fra nogen af de garvede Sabbath hoveder hvad de synes bandet gør anderledes musikalsk på denne plade ... var det et clean break fra forgængeren Never Say Die eller var bandet allerede på vej i den retning før Dio meldte sig på banen? Teksterne forekommer mig anderledes, mere positive, mere episke, mindre urovækkende. Det irriterede vist også Bill Ward. Det kunne også være sjovt at snakke om receptionen af pladen dengang ... fik Sabbath nye fans blandt de unge NWOBHM freaks? Men det allersjoveste er bare at sætte pladen på og forestille sig at køre på en knallert eller et andet absurd smadret og billigt motorkøretøj i nittenhundredeogfirs, med den her linje i ørerne:
Ride out, protectors of the realm
Captain's at the helm, sail across the sea of lights
Genial plade, så glad for at have lært den at kende.
Senest rettet af Pete Rock 13 apr 2021 02:38, rettet i alt 2 gange.
Dance encourages the body to move without permission. That's a fundamental flaw. It must be solved.

Brugeravatar
fabriz

#322 Indlæg af fabriz » 12 apr 2021 23:18

Jeg vil have motorhead!

Brugeravatar
Pete Rock
Geografisk sted: York University, Toronto

#323 Indlæg af Pete Rock » 13 apr 2021 02:40

fabriz skrev:
12 apr 2021 23:18
Jeg vil have motorhead!
Kan du tage den mandag eller tirsdag næste uge, d. 19. eller 20.? Et program tager form.
Dance encourages the body to move without permission. That's a fundamental flaw. It must be solved.

Brugeravatar
fabriz

#324 Indlæg af fabriz » 13 apr 2021 06:16

No problemo.

Brugeravatar
EHG
Geografisk sted: 4623
Kontakt:

#325 Indlæg af EHG » 13 apr 2021 08:11

Elsker den plade (nu), men det gjorde jeg ved gud ikke som die hard team-Ozzy teen.
Har vist skrevet det her i metaltråden før, men altså. Sagde nej til at se Heaven and Hell (som de kaldte sig til sidst) i KB hallen i 2007 fordi jeg "kraftegeme ikke gad se Sabbath med den falske forsanger" (og så var jeg rasende over at min far ikke gad med ind og se Megadeth i Vega ugen efter. Når man boede i Næver skulle man jo time sine Københavnerkoncerter præcist og der var Megadeth altså bare en topprioritet :roll: ). 3 år senere døde Dio og i mellemtiden havde EHG fået hård på brystet og lært at elske det episke knallertaspekt ved Dio-Sabbath. Men jeg fik aldrig set troldmanden.

Brugeravatar
simonvt

#326 Indlæg af simonvt » 13 apr 2021 08:12

Fanme tak skal du ha Pete Rock!
Billede

Jeg kender ikke de resterende plader (dem uden ordstyrer) specielt godt, men jeg skal nok læse op på dem og lave intro til dem, hvis ikke mere kompetente melder sig.
Sætter Heaven and Hell på og kommer med vise sten senere i dag.

Brugeravatar
fabriz

#327 Indlæg af fabriz » 13 apr 2021 09:02

absurd godt hår. All Hail Dio

Brugeravatar
makrel
Geografisk sted: A place called Candied Island!
Kontakt:

#328 Indlæg af makrel » 13 apr 2021 10:49

EHG skrev:
13 apr 2021 08:11
Elsker den plade (nu), men det gjorde jeg ved gud ikke som die hard team-Ozzy teen.
Har vist skrevet det her i metaltråden før, men altså. Sagde nej til at se Heaven and Hell (som de kaldte sig til sidst) i KB hallen i 2007 fordi jeg "kraftegeme ikke gad se Sabbath med den falske forsanger" (og så var jeg rasende over at min far ikke gad med ind og se Megadeth i Vega ugen efter. Når man boede i Næver skulle man jo time sine Københavnerkoncerter præcist og der var Megadeth altså bare en topprioritet :roll: ). 3 år senere døde Dio og i mellemtiden havde EHG fået hård på brystet og lært at elske det episke knallertaspekt ved Dio-Sabbath. Men jeg fik aldrig set troldmanden.
Jeg tog hjem fra en MMF 3 eller 4 med Heaven and Hell-pladen The Devil You Know som de udgav under det navn i 2009. Den koster en formue nu da den bare blev udgivet i 3 forskellige versioner, og et testpress og kun er genoptrykt i 2016. Jeg har ikke hørt den i årevis, men dagens plade giver mig altid lidt lyst. Måske det bliver kringlet rundt.

Dagens plade er en stone cold 6/6, ingen tvivl om det. Havde og har stadig lidt aversioner imod Dio-sabben. Det er tydeligt at Dio har haft noget at tilføje, for det er nemlig blevet meget mere episk og storladent, lidt ligesom Dio solo. Det kan og gør helt sikkert en kæmpe forskel, men det er bare så fantasy-agtigt. Lidt for meget, af og til, mens det andre dage bare er totalt hvad man skal bruge i sit daglige fix.

Jeg tager Ozzy-sabben over Dio-sabben any day, men som jeg også nævnte, så er det nærmest to forskellige bands og uhyre svært at sammenligne i Sabbath-øjemed.
Tom D. Warrior

Brugeravatar
Jimmi Jazz
Geografisk sted: Nbro

#329 Indlæg af Jimmi Jazz » 13 apr 2021 11:36

Fatter ikke den der med, at Dio Sabs skulle være specielt fantasy (noget man tit hører), Dio solo er selvfølgelig en anden historie fuld af drager.
Jeg sætter Dio Sabs over Ozzy Sabs og konholler lige og sætter Gillian Sabs på niveau med sidstnævnte (hvis kriterierne er fedhed og ikke musikhistorisk betydning).
makrel skrev:
12 feb 2021 12:57
Også selvom vi sprænger rammer gang på gang.

Brugeravatar
makrel
Geografisk sted: A place called Candied Island!
Kontakt:

#330 Indlæg af makrel » 13 apr 2021 11:48

Dio-sab er fantasy i den forstand at man i langt højere grad har en episk tilgang til tingene og derfor kan høre dragerne i baggrunden. Det er selvfølgelig ikke rigtigt at kalde det for fantasy af den grund, men når der i teksterne er lidt om en heks og neon riddere, så bliver vi jo vildledt.

Din sindssyge udmelding om Gillian-sab kan vi ikke her i klubben kommentere på.
Tom D. Warrior

Besvar