Verdens bedste nummer lige nu

NP, lister, sortering, generel musiksnak osv.
Post Reply
hassefar

#11 Post by hassefar » 18.12.2005 00:24:27

Image

Great Lake Swimmers: Moving Pictures - Silent Films

Et fantastisk smukt nummer, som især gør sig i denne tid. Er vild med atmosfæren (mon ikke den lyd i starten er fra en gammel filmfremviser eller lignende?).

Tony Dekker har en dragende og smuk stemme, og specielt i passagerne hvor han selv kommer på med overstemme går det hele op i en højere enhed. Et band, der forøvrigt anbefales på det skammeligste!

Rapture

#12 Post by Rapture » 18.12.2005 00:45:42

Van Morrison - Brown Eyed Girl

Jeg tror aldrig jeg får nok af det nummer. Herlig mand. Herligt nummer.

Det får mig virkelig til at tænke på sommer og Frankrig. Og smukke kvinder.
Jeg er over alt.

Leif Erektion

#13 Post by Leif Erektion » 18.12.2005 01:08:14

Kate Bush: This Woman's Work
&
Galaxie 500: Ceremony
&
The Montgolfier Brothers: Journey's End

Casper

#14 Post by Casper » 18.12.2005 04:55:28

• Image
  • Eluvium : Taken
Det er svært for mig at sætte ord på de tilstande, musik som denne kan sætte mig i. I det hele taget er det en smule paradoksalt at lytte til musik, der ikke vil nogle steder, men som i stedet ophæver grænserne og er stedløst. Noget, der er og alligevel ikke er. Et slags ingenmandsland eller en ekstra dimension, man kan bevæge sig ind og ud af, men man kan ikke gå derind som man lyster; snarere skal man lade sig bære. Og det bliver ikke ret meget nemmere end at lade Eluvium tage sig af det på Taken. Nummeret er faktisk et godt sted at starte for nysgerrige af musik som denne, for selvom vi befinder os i et vakuum af de store (næsten 17 minutter) udvikler det sig ret dramatisk. Det starter med en simpel guitarfigur, der i sin krystalliserende klang genlyder sig selv igen og igen, mens det ulmer med varme undertoner. Efterhånden arbejder disse sig op i mixet for til sidst at drukne guitaren, der proportionalt med den udvikling bliver mere og mere udsyret. Som at iagttage stjerner implodere. I bund og grund er det ret banalt. Fantastisk simpelt. Men især fantastisk. Jeg er træt af ordet transcenderende, men det er det, det er. Et højdepunkt på en plade med klassikerpotentiale.

Denner

#15 Post by Denner » 18.12.2005 11:00:37

Leif Erektion wrote:Image

Rednex Cotton Eye Joe

De svenskere technicana-musikere fra Rednex revolutionerede dansegulvet i 1995, da de udgav "Sex & Violins".

Albummet står som lidt af en milepæl, og dannede grobund for en helt ny generation af håbefulde bands.

Især gennembrudshittet "Cotton Eye Joe" har fået sålerne til at ryge. Kombinationen af jernhårde beats, charmerende texansk accent og de, for den tid, uhørte vokale krumspring, forførte store dele af Europa.

Forsange Janne Ericssons vokal strakte sig over 34 oktaver, og har ved flere af gruppens udsolgte koncerter resulteret i såvel ufrivillig erektion, som frivillig løsning af ringmusklen. Hos personer af begge køn.

Abstraktionsniveauet ligger umanerlig højt på hele pladen. Hvad er en Cotton-Eyed Joe?

Som en følge af nummerets gennemslagskraft, tog Jaques Derrida Rednex' nyskabende form for dekonstruktion op på en konference ved Sorbonne, hvilket medførte spontane afbrændinger af den hidtidige musikkanon over det meste af Paris, selvsamme aften.

Cotton Eye Joe ligger stadig nummer et på hitlisten i den europæiske musikkulturs hovedstad - Rødekro- den dag i dag.
Jeg læste fornylig at NU havde Rednex slået salgsrekorden i Tyskland. Den havde ellers i mange år været holdt af Modern Talking.
Rednex ! Modern Talking !
Det står musikalsk skidt til hos vores store nabo mod syd.

Fisker Thomas

#16 Post by Fisker Thomas » 18.12.2005 15:12:20

Leif Erektion wrote:Image

Rednex Cotton Eye Joe

De svenske technicana-musikere fra Rednex revolutionerede dansegulvet i 1995, da de udgav "Sex & Violins".

Albummet står som lidt af en milepæl, og dannede grobund for en helt ny generation af håbefulde bands.

Især gennembrudshittet "Cotton Eye Joe" har fået sålerne til at ryge. Kombinationen af jernhårde beats, charmerende texansk accent og de, for den tid, uhørte vokale krumspring, forførte store dele af Europa.

Forsange Janne Ericssons vokal strakte sig over 34 oktaver, og har ved flere af gruppens udsolgte koncerter resulteret i såvel ufrivillig erektion, som frivillig løsning af ringmusklen. Hos personer af begge køn.

Abstraktionsniveauet ligger umanerlig højt på hele pladen. Hvad er en Cotton-Eyed Joe?
Som en følge af nummerets gennemslagskraft, tog Jaques Derrida Rednex' nyskabende form for dekonstruktion op på en konference ved Sorbonne, hvilket medførte spontane afbrændinger af den hidtidige musikkanon over det meste af Paris, selvsamme aften.

Cotton Eye Joe ligger stadig nummer et på hitlisten i den europæiske musikkulturs hovedstad - Rødekro- den dag i dag.
Cotton Eyed Joe er jo en amerikansk folkesang der er blevet sunget af utallige andre, deriblandt Nina Simone og Shirley Collins, så at tilskrive Rednex det høje ambitionsniveau er ikke på sin plads.

bleach

#17 Post by bleach » 18.12.2005 18:37:31

mit tlf-nr

PenelopeTree

Re: Verdens bedste nummer lige nu

#18 Post by PenelopeTree » 18.12.2005 21:28:43

Viskarne wrote:Image

(My Heart Is) Closed For The Season
-
Bettye Swann

De sidste par uger har jeg hørt det nummer mindst et par gange om dagen (det kan næsten ikke lade sig gøre at høre det kun en gang). Det er Bettye Swann. Hun var en soul-mellemstjerne i slutningen af 60erne. Først udgav hun på selskabet Money (genudgivet på Kent), og så kom hun på Capitol, hvor hun fandt en perfekt balance mellem southern/deep soul og letheden og popfornemmelsen fra Motown f.eks.

Honest Jons (Damon Albarns selskab tror jeg) har samlet hendes bedste numre fra Capitol-årene på en opsamling uden titel (efter samme princip som deres Willie Hightower og Candi Statton-udgivelserne). Den burde du købe. Ikke mindst fordi du ikke kan undvære det nummer.

(My Heart Is) Closed For The Season går lige i mellemgulvet som det bedste soul gør, samtidig med at det er det blødeste popsmør, der ikke lader Carpenters noget efter. Det er - som skrevet - verdens bedste nummer lige nu (og lige før og lige om lidt).

Bettye Swann
Hvilken fryd! Det er virkelig et fantastisk nummer!

Lige nu er jeg afhængig af The Tammys "Egyptian Shumba". En af de mest ejendommelige girl group-ting nogensinde, vil jeg vove at påstå. Hvilket kor og hvilken produktion! I en ellers sur tid med deadlines og det der ligner, er dette virkelig genstand for stor begejstring. Jeg er afhængig. Og henrykt.

krea

#19 Post by krea » 18.12.2005 22:38:31

babe ruth wrote:Jay-Z feat. Notorious B.I.G. - Brooklyn's Finest
fra Jay-Z's mesterlige debut Reasonable Doubt. De to teknisk bedste rappere nogensinde på et og samme nummer. Begge lige sultne, begge lige storskrydende, begge lige guddommeligt gode. Beatet er leveret af Clark Kent, og det går lige i staven, mens teksten (som er en af bedste på pladen sammen med Can't Knock The Hustle) er et skoleeksempel på herlig mafioso-rap. Dette nummer og denne plade var (sammen med Raekwons Only Built 4 Cuban Linx) det der vendte fokus fra den usle gangsta-rap til sky's-the-limit-store-cigarer-jakkeset-og-dollarsedler-i-bundter-rap. Brooklyn's Finest er en nydelse fra start til slut. To af de bedste rappere nogensinde på toppen af deres ydeevne.
Lige præcis det nummer fik jeg også optur på over for en uge siden hvor jeg var lige ved at opgive på den plade fordi den bare ikke sagde mig særlig meget. Det fandt jeg så ud i høj grad skyldtes de lidt kedelige numre i starten. Nu er jeg klar til at give den flere chancer.

Jeg har vist ikke rigtig et yndlingsnummer for tiden. Det skulle da lige være "Fumeria D’Oppio" fra den nye Morricone-opsamling. Et mellemøstligt inspireret nummer med en virtuost spillende violinist (de to ord passer sjovt nok så fint sammen). Det er én lang violin-solo så smuk, sørgelig og inderlig at man ville ønske man kunne få sig selv til at græde.
... så det' go'nok ...

Fyrst W

#20 Post by Fyrst W » 18.12.2005 22:41:18

Casper wrote:
  • Image
  • Eluvium : Taken
Det er svært for mig at sætte ord på de tilstande, musik som denne kan sætte mig i. I det hele taget er det en smule paradoksalt at lytte til musik, der ikke vil nogle steder, men som i stedet ophæver grænserne og er stedløst. Noget, der er og alligevel ikke er. Et slags ingenmandsland eller en ekstra dimension, man kan bevæge sig ind og ud af, men man kan ikke gå derind som man lyster; snarere skal man lade sig bære. Og det bliver ikke ret meget nemmere end at lade Eluvium tage sig af det på Taken. Nummeret er faktisk et godt sted at starte for nysgerrige af musik som denne, for selvom vi befinder os i et vakuum af de store (næsten 17 minutter) udvikler det sig ret dramatisk. Det starter med en simpel guitarfigur, der i sin krystalliserende klang genlyder sig selv igen og igen, mens det ulmer med varme undertoner. Efterhånden arbejder disse sig op i mixet for til sidst at drukne guitaren, der proportionalt med den udvikling bliver mere og mere udsyret. Som at iagttage stjerner implodere. I bund og grund er det ret banalt. Fantastisk simpelt. Men især fantastisk. Jeg er træt af ordet transcenderende, men det er det, det er. Et højdepunkt på en plade med klassikerpotentiale.
Du sælger den rimelig godt, den plade. Jeg burde se at få den hørt.

Dog skal man huske, at verdens bedste nummer er Modest Mouse - Lives. Også selv om det ikke er transcenderende.
Double penetration og så BANG! BANG!

Post Reply