Verdens bedste nummer lige nu

NP, lister, sortering, generel musiksnak osv.
Post Reply
Jess Franco

#31 Post by Jess Franco » 19.12.2005 14:29:13

Beasts Of Bourbon's live version af "Cocksucker Blues" (fra "Low Life" pladen)

Gentleman Bock

#32 Post by Gentleman Bock » 19.12.2005 14:39:20

Image
Et godt bud maa vaere Cigarettes & Lies med Lightning Seeds. En lille perle.
Paa sin helt specielle og bittersoede facon, formaar producer og sangskriver Ian Broudie at forene temaer som spontanitet, laengsel og nostalgi i denne let underspillede og tilbagelaenede popsang. Jeg kan ikke understrege ordet POP-sang nok - for Broudies styrke har altid ligget i at kunne formidle de livsnoedvendige sange i en saa let og elegant indpakning som muligt. Lightning Seeds er som usundt slik for et lille barn - og Cigarettes & Lies er et klasseeksempel.

En sang, som handler om at 'gribe dagen' - om at finde noeglen til tilvaerelsens helt store oejeblikke i hverdagens smaa 'odd moments'. Splitsekunder af lykke, grebet ud af den blaa luft, hvor man oensker at tiden stod stille - men ved at den allerede er gaaet.

Cigarettes and Lies er et studie i nostalgi. Blandt undertegnedes all time favoritter.

Derudover er jet-set Leonard Cohen ogsaa en god ven hjemme i min rolige lejlighed. Fra mine panorama-vinduer kan jeg kigge naesten 360 grader rundt udover byens solbeskinnede skyline og lytte til Death of a Ladiesman - - humoeret er 1% nostalgi og 99% livs-toerst. :P

Fuzz Daddy

#33 Post by Fuzz Daddy » 19.12.2005 14:46:23

Image
The Rokes - Piangi Con Me
Well, I used to be a woman, you know
I took you for a ride,
I let you fly my airplane
It looked good for your pride.
'Cause you're the kind of man you know
Who likes what he says.
I wonder what's it's like
To be so far over my head.

PenelopeTree

#34 Post by PenelopeTree » 19.12.2005 14:54:57

Gentleman Bock wrote:Image
Et godt bud maa vaere Cigarettes & Lies med Lightning Seeds. En lille perle.
Paa sin helt specielle og bittersoede facon, formaar producer og sangskriver Ian Broudie at forene temaer som spontanitet, laengsel og nostalgi i denne let underspillede og tilbagelaenede popsang. Jeg kan ikke understrege ordet POP-sang nok - for Broudies styrke har altid ligget i at kunne formidle de livsnoedvendige sange i en saa let og elegant indpakning som muligt. Lightning Seeds er som usundt slik for et lille barn - og Cigarettes & Lies er et klasseeksempel.

En sang, som handler om at 'gribe dagen' - om at finde noeglen til tilvaerelsens helt store oejeblikke i hverdagens smaa 'odd moments'. Splitsekunder af lykke, grebet ud af den blaa luft, hvor man oensker at tiden stod stille - men ved at den allerede er gaaet.

Cigarettes and Lies er et studie i nostalgi. Blandt undertegnedes all time favoritter.

Derudover er jet-set Leonard Cohen ogsaa en god ven hjemme i min rolige lejlighed. Fra mine panorama-vinduer kan jeg kigge naesten 360 grader rundt udover byens solbeskinnede skyline og lytte til Death of a Ladiesman - - humoeret er 1% nostalgi og 99% livs-toerst. :P
Det er lang tid siden jeg har haft mine Lightning Seeds plader på, men du har ret; Ian Broudie er en pop-virtuos. Jeg var begejstret for år tilbage, måske er jeg det stadigvæk. Og! Skal vi bytte lejlighed i et halvt år (du bor i London ikke?), jeg lurer nemlig på et semester på London School of Economics (her i slutningen af mine studier), men finder det en anelse svært at finde noget tilfredsstillende beboelse i London, inden for rimelige økonomiske rammer (som den eneste formentlig). Jo! Kom nu, da! 3-værelses i Århus i et halvt år. Du vil elske det! Gule busser og JP Århus! Så må du få mine Lightning Seeds plader, såfremt det viser sig jeg ikke er så bejejstret som engang. Jeg har på fornemmelsen at Scott Walker (pre- "Climate of Hunter") og skyline er en mindst lige så god cocktail, og den eneste måde jeg kan finde ud af det på er jo ved at prøve det. Det vil du da ikke fornægte mig?
Kom nu, en rask lille beslutning. Giv gerne lyd inden 1. februar.

iteration

#35 Post by iteration » 19.12.2005 15:02:20

Image

The Orchids - Women Priests and Addicts

(Fra Unholy Soul.)

Det er uden tvivl det bedste, drømmende, catchy guitarpop, jeg nogensinde har hørt. Faktisk vil jeg vove at påstå, at Unholy Soul er bedre, end hvad Field Mice ellers har præsteret. I mørke og ly af december måneds stress er The Orchids noget af bedst tænkelige.
Kun kommunikation kommunikerer. Psyken i sig selv er tavs.

babe ruth

#36 Post by babe ruth » 19.12.2005 15:06:25

Lang wrote:"Girl from North Country"
Image

Bob i nashville under noget der lyder som ret bob agtige "bare spil for helvede" agtige omstændigheder .

Produktionen er flad, lyden er slatten, melodien er tacky, bob synger med sin pigestemme og teksten er banal.

men fårk en god sang

En country folk sang der kommer helt ud over rampen uden at blive forkrampet i al sin inderlige folkethed, helt umiddelbar, lige fra hoften og den rammer den så rent lige der hvor man går og trasker i al sin vinterhed:

Well, if you go when the snowflakes storm,
When the rivers freeze and summer ends,
Please see if she's wearing a coat so warm,
To keep her from the howlin' winds.

Der sner og det fryser og man håber hun har frakke på
Hvor simpelt kan det blive? Helt konkret, ingen metaforer, ingen ironi -
are noget om vejret og en pige. tingene som de er i al deres hjerteskærende banalitet

Så kommer Johnny ind som kun Johnny kan gøre det og synger om pigens hår (det er langt):

Please see for me if her hair hangs long,
If it rolls and flows all down her breast.
Please see for me if her hair hangs long,
That's the way I remember her best.

endnu mere corny, endnu mere banalt - men fordi det bliver sunget og spillet lige der, på lige netop den måde af lige netop de to med den lige netop den energi, så får sangen en nærhed og universel menneskelighed, som få andre optagede stykker lyd. Den lyder som det er at være inde i et i helt almindeligt vintermenneske og have en helt almindelig vinteroplevelser der trasker rundt et helt almindeligt sted på nordelige havkulge
Altså. Som sådan har du jo helt og aldeles ret, men har du hørt den oprindelige version af sangen på The Freewheelin' Bob Dylan? Den er cirka en galakse bedre. Jeg får våde øjne næsten hver gang jeg hører den, og det gør sådan en som Jess Franco med garanti også. En voksen pendant til Girl Form The North Country er If You See Her Say Hello fra Blood On The Tracks. Den er endnu bedre. Han er ret dygtig ham Dylan

Viskarne

#37 Post by Viskarne » 19.12.2005 15:12:18

Fuzz Daddy wrote: The Rokes - Piangi Con Me
hvad er det?
spent pride arms talking yellow age.

syresødsovs
- inaktiv -

#38 Post by syresødsovs » 19.12.2005 15:21:02

Ah, won, too, free, four! Shalalalalala piangi con me...

Så vidt jeg kan forstå på babelfish betyder det noget i retningen henaf "Græd sammen med mig" men måske er det en italiensk talemåde?

The Rokes var englændere der spillede i Hamborg dør om dør med The Beatles og The Monks i de tidlige tressere, men senere slog sig ned i Italien, hvor de blev kæmpestore ved at synge beatmusik på gebrokkent italiensk og spille på pileformede 12strengede EKO guitarer.

Piangi Con Me er et lækkert og smittende catchy popnummer, som også findes i to engelske udgaver, dels som Let's Live For Today med The Grassroots og som Passing Thru Grey med Rokes selv. Hollandske Skope kaldte den Be Mine Again, hvorimod den i spanien både hed Plora Per Elli med XOXS og Llora Commigo med Beat 4.
Der er forskel på musik.

Gentleman Bock

#39 Post by Gentleman Bock » 19.12.2005 16:29:02

edit
Last edited by Gentleman Bock on 07.07.2007 18:12:33, edited 1 time in total.

Kapt Kirk

#40 Post by Kapt Kirk » 19.12.2005 18:56:38

The Pogues: Fairytale of New York

Tjaa... Lige nu er den bare perfekt :D
Hmm... den døde! Nå!

Post Reply