Metaltråden

NP, lister, sortering, generel musiksnak osv.
Besvar
besked
Forfatter
Brugeravatar
Jensth
Geografisk sted: 2400

Re: Metaltråden

#4321 Indlæg af Jensth » 09 maj 2020 23:51

00Void skrev:
07 maj 2020 16:05
Særligt fordi Wino er en kæmpe chef.
Han er fantastisk. En ret sjælden og udsøgt mikstur af surf-dude, methjunkie og biker.
Den fylde, der udfylder svingningernes varighed, er væk.

Brugeravatar
makrel
Geografisk sted: A place called Candied Island!
Kontakt:

#4322 Indlæg af makrel » 10 maj 2020 14:39

Nu ikke mere snak om den døde genre. Mere snak om andre skævheder.

Rigtige ord af Fiskeren. Fremhævelsen af "La Masquerade" er spot on. Blandt det bedste vokalarbejde fra Garm overhovedet. Og de kriminelt oversete Solefald, ja. Uha, det er et stærkt band.

Der er ingen tvivl om at det også er lidt en død genre vi er ude i. Storhedstiden i midt/slut-90'erne. Også CD'ens storhedstid, hvilket egentlig også er lidt sjovt, for det høres tydeligt på den måde pladerne er skruet sammen. Vi kan også grave lidt mere, synes jeg.

Ulver - Themes from William Blake's The Marriage of Heaven and Hell (1998)
- Jeg er mega biased her, men denne plade er virkelig en vigtig plade i avantgarden. Ulver fortsætter med at lave genreplader et stykke tid efter genren har toppet, og William Blake-pladen er bestemt ikke en undtagelse. Der er input nærmest alle steder fra: Fenriz, Ishan og Samoth, store skygger fra store bands i deres samtid. Ulver tog nærmest totalt afstand til blackmetallen med denne plade, sikkert meget udskældt på tidspunktet, men alligevel havde de med deres gæster en del elementer derfra, men legede også med drum and bass, industrial, triphop og jeg ved snart ikke hvad. Det er virkelig rodet på papiret, og også lidt i virkeligheden, men alligevel er det gjort med en hvis elegance. Der er enormt meget musik på denne dobbelt. Ca. 81 minutter, hvilket kan synes af meget for en plade, især i den genre, men som sagt, så klares den med en sær og særlig elegance, der ikke rigtig er gjort så storladent siden.

[youtube_mobil]https://www.youtube.com/playlist?list=P ... KjzKSu0yKD[/youtube_mobil]
Borknagar - The Archaic Course (1998)
- Tilkomst af ICS Vortex efter Garms exit. Den er egentlig på grænsen af avantgarden, nok mere ovre i proggen, dog ikke så meget som Enslaved gjorde og gør det. ISC Vortex er også på vokal hos Arcturus, derfor synes jeg lidt at Borknagar er berettiget. Der er skæve tanker i Borknagar også, selvom de er få.

Reveal! - Scissorgod (2019)
- Et mystisk fund fra sidste år. Et mix af både black, thrash og dødsmetal. Den skramler på sådan en måde som i de gode gamle midt/slut-90'ere. Både vokal og udtryk kan minde midt om Maniacs afdeling af Mayhem og lidt lyden i Skitliv. Alligevel trækkes der tråde til Arcturus på en måde og også Ved Buens Ender og Virus. Jeg blev blæst helt omkuld, og pladen endte simpelthen på en 6. plads over alle plader fra sidste år.

Vi mangler stadigvæk lidt plader, og skal grave meget mere. Men nu har Fiskeren og jeg lige givet en god start.
Tom D. Warrior

Brugeravatar
simonvt

#4323 Indlæg af simonvt » 11 maj 2020 09:33

Fedt med gokkedokkelokblack anbefalingerne jeg går i gang med det samme.

Et lille spring til tidligere snakke om den-ikke-skandinaviske tidlige black. Ride Into Glory lagde i sidste uge en ordentlig feature op om Czech scenen, har kun lige pirket i den:
https://rideintoglory.com/hell-symphony ... J21ImcMfXk

Jeg venter i øvrigt stadig i spænding på Enolaens endelige dom over den nye Malokarpatan.

Brugeravatar
Danny Hey

#4324 Indlæg af Danny Hey » 11 maj 2020 12:33

Ang. DHG har jeg det supersvært med alt det senere, men den her øvelokaleoptagelse af hele Supervillain Outcast er suveræn. Helt befriet for alt det, som er svært at arbejde med på pladen, og med vores mand Carl-Czral-Michael-Aggressor-Eide på de helt lede trommer (er det mon sidste optagelse med ham som trommeslager?)!

https://www.youtube.com/watch?v=bbCb9d5baHc

Lyder mere som Virus end som den senere plade. Især nummeret ved 09:00 havde fortjent en bedre skæbne.

Brugeravatar
Enola Gay
Geografisk sted: Smeerenburg

#4325 Indlæg af Enola Gay » 19 maj 2020 13:13

simonvt skrev:
11 maj 2020 09:33

Et lille spring til tidligere snakke om den-ikke-skandinaviske tidlige black. Ride Into Glory lagde i sidste uge en ordentlig feature op om Czech scenen, har kun lige pirket i den:
https://rideintoglory.com/hell-symphony ... J21ImcMfXk
Den har jeg også haft i to-read stakken et stykke tid!
simonvt skrev:
11 maj 2020 09:33
Jeg venter i øvrigt stadig i spænding på Enolaens endelige dom over den nye Malokarpatan.
Jeg er i sommerhus med kæresten, så jeg får kun hørt metal i høretelefonerne, når jeg slår græs med havetraktoren (det kan i øvrigt anbefales på det voldsomste). Men jeg har da fået hørt den en håndfuld gange, inden jeg tog hjemmefra. Umiddelbart er det virkelig en #oplevelse af en plade. Hele universet er super fedt, og det giver sgu meget at sætte sig ned (evt med høretelefoner på), en stærk øl i hånden og den flotte booklet og lade sig suge ind i fortællingen. Musikalsk er den spændende og idiosynkratisk som forventet. Den trækker på den store Mesterhammer, som de fleste af os nok er enige om, men med progget schwung og halvfjerdservarme i produktionen.

Når det så er sagt, så savner jeg virkelig det fede hook. Den der totalværksmåde at skrive albums på er virkelig imponerende, og det er også et kæmpestort og multifacetteret rige af lyd, man får sig der, men jeg er jo riffolog i hjertet, og riffet savner jeg. Nordkarpatenland excellerede ved at være en virkelig mærkelig plade OG en veritabel Howitzer af onde riffs. Det kan Krupinské ohne ikke. Det er en hel anden slags plade. Den vil nogle andre og større ting. Den vil overtage verdensherredømmet, hvor Nordkarpatenland var okay med at være røverhøvding i skoven. Der kommer jeg nok for det meste til at foretrække sidstnævnte.
Bellum omnium contra omnes

Brugeravatar
Tonic Satan
Geografisk sted: Jeg er i lommen på dig

#4326 Indlæg af Tonic Satan » 20 maj 2020 13:50

Så er Jon A simpelthen i krig med Denial of God. :lol:
yesoffense skrev:
27 nov 2019 13:41
jeg vasker trods alt ikke hitler.

Brugeravatar
fabriz

#4327 Indlæg af fabriz » 20 maj 2020 13:57

og på hjul og stejle i SMC

Brugeravatar
Jallan
Geografisk sted: Fanget i en barometerlomme

#4328 Indlæg af Jallan » 20 maj 2020 13:59

Hvad hedder den plade med en alien, som altid er et meme hos Inzane Johnny for tiden? Den har været på listen siden den udkom, og nu har jeg endelig taget mig sammen til at ville høre den, og så kan jeg ikke huske hvad den hedder :lol:
Med intens hilsen

Jallan

Brugeravatar
haile lassie
Spotify: 113262106

#4329 Indlæg af haile lassie » 20 maj 2020 14:08

Du tænker på den nye Blood Incantation, 'Hidden History of the Human Race'.
MASTER OF THREADS

Brugeravatar
secondtoughestintheinfant
Geografisk sted: Jerusalem

#4330 Indlæg af secondtoughestintheinfant » 20 maj 2020 14:09

Billede

Blood Incantations seneste?

EDIT: Lassie var hurtigst. Men hvad siger du så til den, Jallan?
jegharfangetmigenmyg skrev:
29 maj 2019 11:28
Touché.

Besvar