Metaltråden

NP, lister, sortering, generel musiksnak osv.
Besvar
besked
Forfatter
Brugeravatar
Fisker Thomas
Geografisk sted: Institut Benjamenta
Kontakt:

Re: Metaltråden

#4571 Indlæg af Fisker Thomas » 10 feb 2021 09:55

Langley skrev:
09 feb 2021 23:33
Hvad Kim Bendix mest tydelige aftryk på metallyden i sin videre færd frem imod metalperfektionen - efter din mening?
Ideologisk: Han var den første ægte erklærede satanist. Stor indflydelse på corpsepaint også.

Musikalsk: Mercyful Fate er stilskabende inden for flere genrer.
"Det provokerer mig, at vores nuværende regering har det som formål, at vi allesammen skal leve tre år længere.
Hvad med i stedet at give tilladelse til eutanasi, for så sjovt er livet trods alt heller ikke."

Jytte Nørtoft Jensen, Silkeborg.

dinmorer
Geografisk sted: kbh

#4572 Indlæg af dinmorer » 10 feb 2021 13:06

Mercyful Fate og Skrigerkim var da også fantastiske til at skrive ret komplekse riffs, der blandet med mange temposkift gjorde det hele lidt mere interessant end mange af samtidens andre, lettere pøllede, (men stadig gode!)heavybands.

dinmorer

#4573 Indlæg af dinmorer » 10 feb 2021 13:09

Og de komplekse riffs blev så igen inspiration for eksempelvis den unge Vegard i Telemarken vil jeg mene at kunne påstå

Brugeravatar
Fisker Thomas
Kontakt:

#4574 Indlæg af Fisker Thomas » 10 feb 2021 13:10

Ja, der er lidt forskel på dem og fx Accept i samme periode. Det er forholdsvis komplekse minisymfonier, der stadig er catchy som bare fanden.
"Det provokerer mig, at vores nuværende regering har det som formål, at vi allesammen skal leve tre år længere.
Hvad med i stedet at give tilladelse til eutanasi, for så sjovt er livet trods alt heller ikke."

dinmorer

#4575 Indlæg af dinmorer » 10 feb 2021 13:36

præcis, og fanden må vi ikke glemme

Brugeravatar
Langley
Geografisk sted: Firmamentet

#4576 Indlæg af Langley » 10 feb 2021 22:47

jeg hørte de to første 'fate igen (siger man det sådan) og det er jo helt vildt så fornøjelig musik det er, som jeg tror jeg prøvede at sige igår. Det er netop arbejdet utroligt meget med komposition, akkorderne og arrangement, som giver det sådan en helt stille og rolig STORHED til sig. Igen masser af mellemtone i uptempo så jeg glæder mig til at høre dem i bilen igen. Jeg har ikke fået hul på Judas Priest og troede det var falsetten men den er jo helt rigtig her. På sådan en ubesværet måde "Hej jeg hedder Kim og jeg vil gerne synge noget satan rock for jer", MED satanorgel.

Jeg kunne ved glædelig genlyt især godt lide det der filmiske /symfoniske / iscenesatte lyd - metallens svar på Yachtrock eller sådan noget. En satan Yacht.

Så hvad har Kim så hørt? Sabbat, 'Maiden/Judas Priest - også kom Kim. Eller hvad?

Jeg har iøvrgit set ham engang i start 90erne i Fælledparken eller sådan noget.

Brugeravatar
Tonic Satan
Geografisk sted: Jeg er i lommen på dig

#4577 Indlæg af Tonic Satan » 11 feb 2021 01:12

Var du egentlig nået til Præsten i dit dødningeridt udover Bifrost? Det var jo det band, der gav mig min second coming som daglejer i SMC. Jeg begyndte ikke rigtigt at dyrke dem før oppe i mine tyvere engang, hvilket jo er for dårligt, men de kan alt, du efterspørger.

Halford kan ikke andet end at tilfredsstille alle hele tiden. Hans instagramkonto er også meget anbefalelsesværdig. Meget plys, søde dyr og læder og kæmpe poses, heldigvis ikke altid samtidigt, kun tit.
æsmet skrev:
13 feb 2021 17:33
Hundertwasser kan man jo mene om, hvad man vil, men det kan man sgu da også om kirkesang og kondisko.

Brugeravatar
Peter Metalli

#4578 Indlæg af Peter Metalli » 11 feb 2021 08:03

Det ville være en fin lakmusprøve for hele Langleys projekt. Hvis man ikke kan lide Priest, kan man ikke lide Heavy Metal. Det band er begyndelsen og enden. Du kan flytte ind i deres diskografi, bo der i flere uger af gangen og hver dag finde en ny fed verden at hænge ud i. Ingen over, ingen ved siden af.

Brugeravatar
Fisker Thomas
Kontakt:

#4579 Indlæg af Fisker Thomas » 11 feb 2021 08:33

Langley skrev:
10 feb 2021 22:47

Så hvad har Kim så hørt? Sabbat, 'Maiden/Judas Priest - også kom Kim. Eller hvad?

Jeg har iøvrgit set ham engang i start 90erne i Fælledparken eller sådan noget.
Kim Bendix elskede Uriah Heep og Alice Cooper. Denner elskede Michael Schenker i UFO, og man kan godt høre, han er glad for Schenker.

Fælledparken: I alle de bøger om satanisme, jeg læste i 90'erne - de var alle sammen skrevet af halvrabiate kristne fra Dialogcentret, og ingen var faktatjekket overhovedet - gik der et rygte om, at King Diamond til koncerten havde sluppet fem hundehvalpe løs blandt publikum og sagt, at de ikke spillede, før hundehvalpene lå døde på scenen. Og som en metaller var citeret for at sige i bogen: "Folk var sgu ligeglade, så de slog bare hundehvalpene ihjel." Historien har selvfølgelig ikke noget på sig, men det er sgu vildt nok, at det ikke er mere end 20-23 år siden, at metal blev regnet for SÅ farligt.

Brugeravatar
Dialingleft

#4580 Indlæg af Dialingleft » 11 feb 2021 08:44

Jeg har da også hørt hundehvalpehistorien flere gange da jeg var barn. Har altid hørt det var Marylin Manson dog :-) Grineren.

Nu vil jeg på ingen måde blande mig i intern SMC business, men Langley har måske lidt ret i det med bluesen. Altså MF er jo ikke blues som Led Zeppelin var, men deres riffs (på DBTO) bevæger sig jo stadig rundt i noget der minder om mol-penta/ bluesskalaen. Det vil sige at riffene stadig lyder bluesede. Man kunne ændre tempo og rytme og så spille de samme riffs i et sydstatsboogieblues band. Men altså. De er i så fald jo bare blues som Tom Morello er blues.
Jimmi Jazz skrev:
12 feb 2021 19:42
Note to self: kom aldrig mere med friske kommentarer til en sociolog om hans sko.

Besvar