Gæt en Pitchfork-karakter

NP, lister, sortering, generel musiksnak osv.
Besvar
besked
Forfatter
Brugeravatar
Jensth
Geografisk sted: 2400

Re: Gæt en Pitchfork-karakter

#181 Indlæg af Jensth » 12 maj 2020 08:37

Tonic Satan skrev:
12 maj 2020 00:51
....det elendige, pseudointellektuelle RUC-kakke. De er en primær årsag til, at jeg har skullet tage stilling til en masse bras, ingen alligevel kan lide.. :x
Dronningen af RUC-kakke, Fie Neergaard:
https://www.dr.dk/musik/skandalerapper- ... spekuleret
Den fylde, der udfylder svingningernes varighed, er væk.

Brugeravatar
secondtoughestintheinfant
Geografisk sted: Jerusalem

#182 Indlæg af secondtoughestintheinfant » 12 maj 2020 09:03

Tonic Satan skrev:
12 maj 2020 00:51
secondtoughestintheinfant skrev:
26 okt 2019 16:08
Tonic Satan skrev:
26 okt 2019 12:34
Jeg kan se, at disse 27 minutters plade skal bruge 19 producere. Gud, hvor jeg hader hiphop nogle gange. Ofte.
Hvordan i alverden kan det i sig selv være negativt, at 19 producere er involveret i 27 minutters musik? Hvorfor er det anderledes end en symfoni med massevis af musikere? Eller en eller anden taberrockplade fra #rockensguldalder med en armé af studieteknikere og et budget på flere millioner?
Jeg forstår stadig ikke, hvorfor det ikke er et problem, eller i hvert fald udhuler tanken om #musikeren

Hvad fanden laver de 19 producere? Hvordan kan du sammenligne dem med et strygerorkester? Jeg ved da en smule om, hvad der foregår i forbindelse med de plader, der ikke er taberrock.

Det er ikke Chinese Democracy det hele, og det ved du udmærket godt. Du lyder virkelig, som om du er i konflikt med din egen kulturelle ballast nu og da. Hvorfor lyder plader bedre, når de er fra GODE GAMLE DAGE? :x

Fordi de var gode og gamle, mand! Skal det nødvendigvis være sværere? Og fuck da Pitchfork, det elendige, pseudointellektuelle RUC-kakke. De er en primær årsag til, at jeg har skullet tage stilling til en masse bras, ingen alligevel kan lide.. :x
"Tanken om musikeren"? Hvad er det for en tanke, og hvem tænker den? Dig og Lynggaard og Jungersen?

Jeg ved sgu da ikke, hvad de 19 producere hver især laver, men jeg ved, at hiphop med 19 producere lyder helt, helt anderledes end, eksempelvis, hiphop fra 90'erne. Og noget af det bedste musik, jeg nogensinde har hørt, er hiphop lavet af 19 producere, ligesom der er lavet en masse lort med 19 producere. Sådan er det jo med alle typer musik, også musik fra gode gamle dage. At der i højere grad skulle være noget inhærent diskvalificerende ved, at der er 19 producere involveret, end ved, at én dude sidder og spiller på en guitar, det ligger lige på grænsen til det uforståelige, synes jeg.
jegharfangetmigenmyg skrev:
29 maj 2019 11:28
Touché.

Brugeravatar
Danny Hey

#183 Indlæg af Danny Hey » 12 maj 2020 10:09

Man kan vel sammenligne med et orkester, fordi hiphopproduceren er hele orkestret.
Men man kan da godt undre sig over, hvordan processen er med sådan nogle plader. Og om noget reelt har ændret sig ift. halvfemserpladerne. Måske blevet mere professionelt.
F.eks. når Teddy Walton jo har lavet Love og 9th har lavet Duckworth, men der alligevel er 2-3 andre producere på. Førstnævnte troede jeg længe, det var Sounwave, der havde lavet, fordi han var det genkendelige navn på producerlisten.

Brugeravatar

#184 Indlæg af secondtoughestintheinfant » 12 maj 2020 10:31

Helt enig i, at det kunne være interessant at finde ud af, hvordan fuck det overhovedet fungerer, for det er jo svært sådan umiddelbart at forestille sig. Jeg aner ikke, hvad alle de producere laver på moderne hiphopplader, men det er jo samtidig tydeligt, at de lyder anderledes (ikke bedre eller dårligere, men anderledes) end allehånde boombapmesterværker. Der må være en masse teknologisk lavpraktisk, der har ændret sig helt vildt, men det er ikke noget, jeg ved noget som helst om.
Touché.

Brugeravatar
simonvt

#185 Indlæg af simonvt » 12 maj 2020 10:53

Tror de mange producere (også) handler om måden hvorpå nutidens ”pop”industri arbejder og fungere.
Der bliver ligesom skrevet og produceret i forskellige samarbejder og workshops og så videre. Det gør jo at en enkelt sang (måske endda bare et stykke af en enkelt sang eller et beat) meget hurtigt kan have 3 producere/sangskriver + artisten. Hvis et album så har 12 sange så kan man vel nemt ramme 19 producere.
Tænker at @kinkyrobot måske kan forklare det endnu bedre (hans bror er producer i ”industrien”)

Brugeravatar
Ali Pilfinger

#186 Indlæg af Ali Pilfinger » 12 maj 2020 11:35

Det er en ret oplagt indvending, at 19 producere kan komme til at korrumpere en produktion, jf. mange kokke-argumentet, eftersom en producer i det mindste traditionelt set fungerer som et teknisk og musikalsk buddha, som med overblik over hele produktionen skal fange en plades kvaliteter, understrege dem, foreslå alternativ instrumentering, arrangement osv. — ligesom en redaktør eller en dirigent i et symfoniorkester.

Jeg ved intet om moderne eller for den sags skyld traditionel hiphopproduktion, men jeg vil næsten formode, at 19 producere om ét album spreder sig ud over flere ... tracks? Hvis 19 producere bidrager til samme track, må der ellers være tale om en udvanding af det traditionelle producerbegreb, hvor det at bidrage med en fløjtefigur eller et forslag til panorering bliver sidestillet med produktion, og i så fald må der næsten være en executive producer? Det kan også være at der i dette tilfælde kun er et par stykker ved pulten, mens resten er vibebeat i sofaen.

Brugeravatar

#187 Indlæg af secondtoughestintheinfant » 12 maj 2020 12:12

Ali Pilfinger skrev:
12 maj 2020 11:35
Det er en ret oplagt indvending, at 19 producere kan komme til at korrumpere en produktion, jf. mange kokke-argumentet, eftersom en producer i det mindste traditionelt set fungerer som et teknisk og musikalsk buddha, som med overblik over hele produktionen skal fange en plades kvaliteter, understrege dem, foreslå alternativ instrumentering, arrangement osv. — ligesom en redaktør eller en dirigent i et symfoniorkester.

Jeg ved intet om moderne eller for den sags skyld traditionel hiphopproduktion,
Ja, altså, der har en producer en helt anden rolle i hiphop. Der er det produceren, der laver al instrumenteringen, det er ikke bare sådan en Steve Albini-guru, der trykker 'record' og bitcher lidt. Forestil dig, at én producer producerede trommerne, en anden producer et klaverloop osv.
Touché.

Brugeravatar
Ali Pilfinger

#188 Indlæg af Ali Pilfinger » 12 maj 2020 12:15

Ok, og altså alt efter temperament jf. diskussionen en udvanding eller udvikling af det traditionelle producerbegreb.

Brugeravatar
foxtrot
Geografisk sted: Grosse Pointe

#189 Indlæg af foxtrot » 12 maj 2020 12:17

secondtoughestintheinfant skrev:
12 maj 2020 12:12
det er ikke bare sådan en Steve Albini-guru, der trykker 'record' og bitcher lidt.
:shock: Oh no you didn't! :shock:
You know, Mike Yanagita. Remember me?

Brugeravatar

#190 Indlæg af secondtoughestintheinfant » 12 maj 2020 12:36

Ali Pilfinger skrev:
12 maj 2020 12:15
Ok, og altså alt efter temperament jf. diskussionen en udvanding eller udvikling af det traditionelle producerbegreb.
Det synes jeg ikke, man kan sige, nej. En producer af en rockplade og en hiphopproducer er to helt forskellige ting, de kunne lige så godt hedde noget forskelligt. Altså: Hvis du trækker, lad os sige, Butch Vig fra Nevermind, så kommer pladen til at lyde helt anderledes. Hvis du trækker DJ Premier fra Moment of Truth, så er der slet ikke nogen plade overhovedet. Det ville svare til at trække Kurt Cobain fra Nevermind.
Touché.

Besvar