Gæt en Pitchfork-karakter

NP, lister, sortering, generel musiksnak osv.
Besvar
besked
Forfatter
Brugeravatar
Danny Hey

Re: Gæt en Pitchfork-karakter

#191 Indlæg af Danny Hey » 12 maj 2020 12:39

Man støder oftere på stillingsbetegnelsen engineer i forbindelse med ny-rap.
Sådan nogle er nok tættere på den traditionelle producerrolle end en rapproducer.

Dres 2001 var vel et tidligt eksempel på den type rapplade. Mener, den havde usædvanligt omfattende liner notes. Og så der var jo en masse realness-kontrovers omkring ghost-writere, co-producere, Mel Man og Scott Storch.

Brugeravatar
Ali Pilfinger

#192 Indlæg af Ali Pilfinger » 12 maj 2020 12:56

secondtoughestintheinfant skrev:
12 maj 2020 12:36
Ali Pilfinger skrev:
12 maj 2020 12:15
Ok, og altså alt efter temperament jf. diskussionen en udvanding eller udvikling af det traditionelle producerbegreb.
Det synes jeg ikke, man kan sige, nej. En producer af en rockplade og en hiphopproducer er to helt forskellige ting, de kunne lige så godt hedde noget forskelligt. Altså: Hvis du trækker, lad os sige, Butch Vig fra Nevermind, så kommer pladen til at lyde helt anderledes. Hvis du trækker DJ Premier fra Moment of Truth, så er der slet ikke nogen plade overhovedet. Det ville svare til at trække Kurt Cobain fra Nevermind.
Jeg foreslog udvikling for at imødekomme dig, men lad os bare holde os til en udvanding af det traditionelle producerbegreb, så. Hvis det ikke i det mindste i tid er en udvikling i producerbegrebet fra ... ja, jeg ved ikke hvorfra, velsagtens tredivernes singleoptagelser (som nok nærmere var delt op i teknikere og impressarioer) og i hvert fald fra halvtredsernes og tressernes albumproduktion til hiphopproduktion fra firserne og frem, så må hiphop og rock/pop/alt andet befinde sig i to forskellige domæner (jeg tror selv Tonic Satan vil acceptere den præmis, at både Nevermind og Moment of Truth befinder sig inden for musikken).

Brugeravatar
Jallan
Geografisk sted: Fanget i en barometerlomme

#193 Indlæg af Jallan » 12 maj 2020 12:56

simonvt skrev:
12 maj 2020 10:53
Tror de mange producere (også) handler om måden hvorpå nutidens ”pop”industri arbejder og fungere.
Der bliver ligesom skrevet og produceret i forskellige samarbejder og workshops og så videre. Det gør jo at en enkelt sang (måske endda bare et stykke af en enkelt sang eller et beat) meget hurtigt kan have 3 producere/sangskriver + artisten. Hvis et album så har 12 sange så kan man vel nemt ramme 19 producere.
Tænker at @kinkyrobot måske kan forklare det endnu bedre (hans bror er producer i ”industrien”)
Det er jo bare det her...

Samme årsag som moderne film og serier har 19 executive producers. Sikkert sådan noget: 'Yo, let's get dim $um, masta flip-flop and jazzy jazzman in the studio today' og så jammer de lidt og laver lidt beats, og så er der en der gør det færdigt til sidst. Så skal alle selvfølgelig dyppe snabelen lidt i royalty honningkrukken.
Med intens hilsen

Jallan

Brugeravatar
secondtoughestintheinfant
Geografisk sted: Jerusalem

#194 Indlæg af secondtoughestintheinfant » 12 maj 2020 13:01

Ali Pilfinger skrev:
12 maj 2020 12:56
secondtoughestintheinfant skrev:
12 maj 2020 12:36
Ali Pilfinger skrev:
12 maj 2020 12:15
Ok, og altså alt efter temperament jf. diskussionen en udvanding eller udvikling af det traditionelle producerbegreb.
Det synes jeg ikke, man kan sige, nej. En producer af en rockplade og en hiphopproducer er to helt forskellige ting, de kunne lige så godt hedde noget forskelligt. Altså: Hvis du trækker, lad os sige, Butch Vig fra Nevermind, så kommer pladen til at lyde helt anderledes. Hvis du trækker DJ Premier fra Moment of Truth, så er der slet ikke nogen plade overhovedet. Det ville svare til at trække Kurt Cobain fra Nevermind.
Jeg foreslog udvikling for at imødekomme dig, men lad os bare holde os til en udvanding af det traditionelle producerbegreb, så. Hvis det ikke i det mindste i tid er en udvikling i producerbegrebet fra ... ja, jeg ved ikke hvorfra, velsagtens tredivernes singleoptagelser (som nok nærmere var delt op i teknikere og impressarioer) og i hvert fald fra halvtredsernes og tressernes albumproduktion til hiphopproduktion fra firserne og frem, så må hiphop og rock/pop/alt andet befinde sig i to forskellige domæner (jeg tror selv Tonic Satan vil acceptere den præmis, at både Nevermind og Moment of Truth befinder sig inden for musikken).
Jeg er ikke med længere. Jeg forsøger bare, at forklare, at der traditionelt set er enorm kategoriforskel på en rockproducer og en hiphopproducer. Forestil dig et rockband, der har en forsanger, der også skriver teksterne og et band, som også komponerer musikken. Inden for hiphop, der er rapperen forsangeren, der også skriver teksterne, og produceren er bandet, som også komponerer musikken.
jegharfangetmigenmyg skrev:
29 maj 2019 11:28
Touché.

Brugeravatar
Ali Pilfinger

#195 Indlæg af Ali Pilfinger » 12 maj 2020 13:13

Det forstår jeg godt, og det var også ca. det jeg skrev i det første indlæg. Jeg forstod til gengæld ikke, at du tilsyneladende ikke ville acceptere, at det er en udvikling af producerbegrebet.

Brugeravatar
soledad
Geografisk sted: [quote]Jeg tror ikke, at Gud var ikke klar nok til at snakke.[/quote]

#196 Indlæg af soledad » 12 maj 2020 13:14

Danny Hey skrev:
12 maj 2020 12:39
Man støder oftere på stillingsbetegnelsen engineer i forbindelse med ny-rap.
Sådan nogle er nok tættere på den traditionelle producerrolle end en rapproducer.

Dres 2001 var vel et tidligt eksempel på den type rapplade. Mener, den havde usædvanligt omfattende liner notes. Og så der var jo en masse realness-kontrovers omkring ghost-writere, co-producere, Mel Man og Scott Storch.
Tror jeg også og det har været sådan fra starten af. For eksempel lyder Charlie Marottas produktioner i eget navn virkelig meget som EPMDs første album, hvor han er krediteret som engineer. Men altså sangskrivere har produktet med i form af sange, som skal redigeres og forfines, i hiphop er studiet en større del af processen at skabe musik.

Brugeravatar
Ali Pilfinger

#197 Indlæg af Ali Pilfinger » 12 maj 2020 13:15

Jeg har i øvrigt ingen holdning til den måde man producerer hiphop på, for the record.

Brugeravatar
Ali Pilfinger

#198 Indlæg af Ali Pilfinger » 12 maj 2020 13:18

Så vidt jeg er orienteret, er en engineer en regulær tekniker, som kan putte hanstik i hunstik, placere mikrofoner det rigtige sted og skrue på knapper og få tingene til at lyde nice ud fra producernes diktat, men det er ikke en kunstnerisk rolle.

Brugeravatar
Danny Hey

#199 Indlæg af Danny Hey » 12 maj 2020 13:26

Vil mene, at det er helt anderledes i rap. Især i dag. Engineers er steget enormt i status det sidste årti og er nærmere medproducere end studieteknikere.

Brugeravatar
Ali Pilfinger

#200 Indlæg af Ali Pilfinger » 12 maj 2020 13:35

Ok. Hvad kalder man så en studietekniker? Boy?

Besvar