DISKOGRAFI - JOHNNY MADSEN

NP, lister, sortering, generel musiksnak osv.
besked
Forfatter
Brugeravatar
Kinky Robot
Geografisk sted: Dr. Wily's Castle

DISKOGRAFI - JOHNNY MADSEN

#1 Indlæg af Kinky Robot » 29 aug 2016 15:50

Snap i æ finger. Prøv æ hør'. Det' teknik! Æ har lært' i Harboøre!

Johnny Madsen & Hal Bal Boys - De tørre er de bedste (men våde er de fleste). Harlekin 1982.

Billede

Før Johnny udgav sit første soloudspil, havde han slået sin folder i diverse folkemusik bands. Bla. Rumlekvadrillen og La Porta Band (vidst nok opkaldt efter Johnnys eget værtshus i Lemvig, som han på det tidspunkt ejede). Folkemusik var utroligt populært i Danmark fra midt 70’erne og op til ca midt 80’erne. Så populært, at man fik tv og radio tid hos DR. Og gerne i primetime. Rumlekvadrillen var et ganske populært orkester, og sammen med min egen fars orkester, Sand På Gulvet, var de nogle af dansk folkemusik store bangers.

Og lad os da lige snuppe en godbid med Rumlen live fra TV-BYEN 2860 Søborg. Ja, okay. Det er faktisk ikke rigtig Rumlen der spiller der. Det var nemlig sådan, at Johnny var blevet ringet op af DR og spurgt, om Rumlen havde lyst til at spille med i en udsendelse. Kan ikke lige huske hvilken. Rumlen var egenligt blev opløst som gruppe, men da Johnny hørte, at der var penge i skidtet og et par flybiletter oven i hatten, sagde uden tøven ja. Han skulle bare lige have samlet et band. Han fik fat i Nils Thorlund fra min fars gruppe Sand På Gulvet, og et par andre og afsted mod søborg det gik. Johnnys look er i vanvittigt stærk i dette klip! Hvis han ikke var blevet professionel rock n’ roller, var han sgu nok blevet fotomodel fra Kansas! Og den der Ovation hardback han spiller på? Ja, den var jo meget populær dengang

Det var med La Porta Band, at Madsen stiftede bekendtskab med Gert og Loa som ejede et lille studie på Viborg egnen. Allerede på det tidspunkt havde han et pænt repetoire af sange. For når Rumlen og La Porta var ude og turnerer, blev der skrevet sange on the road. Som f.eks. “Æ kør’ o æ motorvej”. Den blev skrevet på hjem fra et job i Ikast i en kæmpe bag-brandet. En flyvemaskine lettede fra Krarup og Madsen skrev sangen på ca. ét splitsekund.

Og det var denne slags vanvid og anarkisme der kom til at dominerer Madsens første plade. Johnny var god til at spille guitar og banjo. Og ikke så forfærdelig meget andet. Men som en true rock n’ roller/anarkist gav han pokker i det, og spillede stort set alle instrumenterne selv. Mere eller mindre succesfuldt. Og det passede ham egenligt fint nok. Og man kommer vidt omkring. Fra halbal til tyverier. Fra traktorkørsel til barndommens nostalgi. Fra underbetalte og underbemandede jobs til tilblivelsen af et ægte (klit)hit

“De tørre er de bedste” er en plade, der favner utroligt bredt. Det er en rejse gennem en gal mands verdensbillede. Fra det utrolig røvballede blokvognsrock til momenter af overordenligt stor skønhed og længsel. De kræver en krøllet hjerne og et anarkistisk sind, at producere en så fuldstændig vanvittig plade. Det var i Danmark aldrig hørt før, og er aldrig hørt siden. Og den slags plader kan kun laves når man intet har at miste, og når man er sneet inde i studiet, hvor den eneste form for proviant er rugbrødsmadder og øller. Og som pladeselskabet Harlekin skrev til Johnny, da de havde hørt hans sange “Johnny Madsen, du er sindsyg. Det er vi også, så vi tager den sgu.”

http://play.spotify.com/album/0QU489hXT5cTU5XheDTLyl

Info

Med hensyn til instrumenterne hænger det således sammen:

Johnny Madsen: Banjo, guitar, mundharpe, trommer, klaver, orgel og sang
Palle Holsting: Bas
Gert Sørensen: Klaver og sensisajser

Studie: Midjysk Musikstudio
Teknik: Gert Sørensen

NB

Slag og stavefejl kan forekomme!
Infinite lives: YES

Brugeravatar
rikke p
Geografisk sted: nation of islam
Kontakt:

Re: DISKOGRAFI - JOHNNY MADSEN

#2 Indlæg af rikke p » 29 aug 2016 16:01

ælsker dalton. glæder mig til at følge denne tråd.
#flygrl&twrkprncss&rdhd

Brugeravatar
fabriz

#3 Indlæg af fabriz » 29 aug 2016 21:23

Herlig start på ugen :D

Brugeravatar
DeathPosture
Geografisk sted: 9 kilo bongmix

#4 Indlæg af DeathPosture » 30 aug 2016 09:00

Jeg hylder den her tråd så meget som en tråd kan hyldes! Håber du fortsætter.
Kinky Robot skrev: Og lad os da lige snuppe en godbid med Rumlen live fra TV-BYEN 2860 Søborg. Ja, okay. Det er faktisk ikke rigtig Rumlen der spiller der. Det var nemlig sådan, at Johnny var blevet ringet op af DR og spurgt, om Rumlen havde lyst til at spille med i en udsendelse. Kan ikke lige huske hvilken. Rumlen var egenligt blev opløst som gruppe, men da Johnny hørte, at der var penge i skidtet og et par flybiletter oven i hatten, sagde uden tøven ja. Han skulle bare lige have samlet et band. Han fik fat i Nils Thorlund fra min fars gruppe Sand På Gulvet, og et par andre og afsted mod søborg det gik. Johnnys look er i vanvittigt stærk i dette klip! Hvis han ikke var blevet professionel rock n’ roller, var han sgu nok blevet fotomodel fra Kansas! Og den der Ovation hardback han spiller på? Ja, den var jo meget populær dengang

Billede

^ Eneste YouTube-kommentar. Perfekt.
...mit liv har altid været fuld af lort, først griselort og nu hønselort. [Lasse Basse, december 2018]

Brugeravatar
Kinky Robot

#5 Indlæg af Kinky Robot » 30 aug 2016 09:17

DeathPosture skrev:Håber du fortsætter.
Det kan du tro jeg gør. Jeg er jo en sand #fighter.

Brugeravatar
Fisker Thomas
Geografisk sted: Institut Benjamenta
Kontakt:

#6 Indlæg af Fisker Thomas » 30 aug 2016 09:50

Fed tråd. Hehe ;) på mere end en måde ...
"Det provokerer mig, at vores nuværende regering har det som formål, at vi allesammen skal leve tre år længere.
Hvad med i stedet at give tilladelse til eutanasi, for så sjovt er livet trods alt heller ikke."

Jytte Nørtoft Jensen, Silkeborg.

Brugeravatar
Langley
Geografisk sted: Kallipolis

#7 Indlæg af Langley » 30 aug 2016 09:56

Jeg elsker det her klip med Hobo Expressens udgave af 'Handle with Care'. Sådan en dansk supergruppe.

Brugeravatar
Kong Louie

#8 Indlæg af Kong Louie » 30 aug 2016 10:55

.. og så selvfølgelig Bob Dailand :lol:
Now I'm the king of the swingers

Brugeravatar
Kinky Robot

#9 Indlæg af Kinky Robot » 30 aug 2016 11:10

Skulle man få lyst til lidt mere Johnny fra før han blev fuldtids rock n' roller, kan jeg anbefale denne DVD. Men jeg vil overlade ordet til Benny Vejlby, som kan fortælle meget mere om indholdet, kvaliteten af optagelserne, og det meget profesionelle cover.

Brugeravatar
Kong Louie

#10 Indlæg af Kong Louie » 30 aug 2016 11:28

Professionelt DVD-omslag.

Nu har jeg hørt hele "De tørre er de bedste", og den beskrives rigtig nok bedst som bindegal. Dejlig plade. Sjovt at høre hvor han egentlig kommer fra sådan kunstnerisk. Så meget har jeg aliwel aldrig dyrket ham. Han er sgu en ener.
Now I'm the king of the swingers

Besvar