Drum's not dead: Trommemaskiner, rytmeboxe og breakbeats

NP, lister, sortering, generel musiksnak osv.
Søren
Spotify: 116195305

Drum's not dead: Trommemaskiner, rytmeboxe og breakbeats

#1 Post by Søren » 11.05.2017 16:36:05

Trommemaskiner styrer! De er sjove at lege med, skaber nye musikalske muligheder og er vel nok det eneste "instrument", som overhovedet ikke kræver nogen musikalsk kunnen for at spille på. Hvilket naturligvis også er et problem, da det til syvende og sidst altid være fake. Ikke destro mindre synes jeg det er sjovere at lave trommespor end det er at spille rigtige trommer, simpelthen fordi mulighederne for forskellige trommelyde og samples er nærmest uendelig, og at rigtige livetrommer bare altid vil lyde som trommer og intet andet.

Hvorvidt det er en god idé at bruge trommemaskine eller ej, afhænger naturligvis af genre. Ægte trommer spillet af en dygtig trommeslager vil nok altid overtrumfe selv den bedste trommemaskine.

Jeg bruger selv trommemaskine i den musik jeg laver. Det er på lavbudget, da jeg bruger det gratis program Hydrogen (fås til Windows, Macinstosh og Linux her: http://www.hydrogen-music.org/hcms/node/21). Det er nemt nok at bruge, men har mange muligheder gemt i sig. F.eks. kan man mixe meget nøjagtigt og man kan selv importere samples. Desuden er der muligheden for at lave et meget sofistikeret trommespor, der ikke bare er de samme 8 takter, der gentages, som det er tilfældet med klassiske trommemaskiner.

Jeg lytter en del til hiphop, der vel er trommemaskinens hovedgenre - men egentlig er det jo samplede breakbeats, som så kombineres med et trommespor. Jeg er blevet meget interesseret i breakbeats, og kunne også godt selv tænke mig at få fingre i et hiphoppet trommespor. Men hvor gør man egentlig det? Helt old school handler det jo om at sample musik hvor trommerne spiller solo. Men i en digital tidsalder, findes der så ikke breakbeats og trommesamples man kan downloade? Jeg har forsøgt at søge på Youtube, men her var det breakbeats kombineret med andre instrumenter - altså bare instrumental hiphop. Hjælp til dette modtages med kyshånd.

Til jer derude, som gerne vil lege med Hydrogen - prøv at downloade det, og hyg dig med at lave de vildeste trommer. Jeg ved en masse om det, så jeg kan hjælpe dig i gang.
Et begynder-tip er, at du kan vælge typen af trommelyde i menuen "Sound library" til højre. Her kan vælge en efterligning af den klassiske Roland 808 fra 80'erne og andre sager. Er det for kedeligt, så klik i den øverste menu på Instruments>Import library hvor du så kan downloade en røvfuld nye trommelyde. F.eks. trommer til hardcore techno, jazztrommer og andre sager.

Ellers er denne tråd dedikeret til alle typer snak om trommemaskiner - post gerne musik med jeres yndlingstrommer.

...Og så skal vi lytte lidt til en 808.

Hansen

Re: Drum's not dead: Trommemaskiner, rytmeboxe og breakbeats

#2 Post by Hansen » 11.05.2017 17:17:06

Selvfølgelig bør man selv sample fra plader, men hvis nu ens funksamling er fraværende, er der masser af sample biblioteker derude.
For eksempel https://mem.thelooplocker.com/
eller fem her https://theproaudiofiles.com/favorite-d ... libraries/

Jeg er mere en trommemaskine kind of guy. Mere og mere de digitale udgaver, men har også udført min værnepligt med Roland, Korg og Linn.
Hvis nogen står og mangler et grundkursus i elektronisk musikproduktion, så har Ableton lavet den her suveræne guide: https://learningmusic.ableton.com/index.html

I øvrigt vil jeg mene at det er electro, der er trommemaskinens hovedgenre. Skal vi slås?

Søren
Spotify: 116195305

#3 Post by Søren » 11.05.2017 19:50:43

Tak for linksne! Det var vist lige præcist det jeg ledte efter.

Vi kan godt slås. Men jeg ville vinde. Selvfølgelig bruger man rigtig mange trommemaskiner i electronica, men ofte er det lidt primitive beats. I hvert fald hvis vi taler electro pop. En tilbagevendende kliché i den genre er stortromme på 1 og 3, lilletromme på 2 og 4. Eksempelvis i denne nyklassiker:

andreassyr

#4 Post by andreassyr » 11.05.2017 20:32:21

Hansen skrev electro, ikke electronica:

Spot On

Hansen

#5 Post by Hansen » 11.05.2017 21:03:45

'Kæft hvor sejt Syr! Præcis de fire kunstnere jeg skulle til at poste som eksempel på electro. Der selvfølgelig er noget helt andet end electronica.

Antimatter

#6 Post by Antimatter » 12.05.2017 09:13:07

Den er SÅÅÅ dyr :x

Jeg tror jeg har postet begge numre før, men så er de i det mindste samlet, hvor de hører til.
Glaucoma, iritis, cataract, crystallised cataract, a nebula in the pupil, conjunctivitis, torn retina, blood accumulation and abscesses

G9

#7 Post by G9 » 12.05.2017 09:30:20

trommemaskine/sample love <3

drunk at will G9 style

Martin : "jeg kan slet ikke finde rundt i alle de der københavner bands som ikke er on trial"

Kinky Robot

#8 Post by Kinky Robot » 12.05.2017 09:56:56

Mit setup:

Af fysisk units bruger jeg en blanding af SCI's DrumTraks og Korgs Volca beat. SCI'eren som grund beat (BD, SN og HH) og Volca som percussion.

Image
Image

Ellers bruger jeg Arturias Spark sampler som har alle de fede box (hele Roland TR serien, Linn Drum LM-4 og 9000, E-MU'en, Oberheim DMX osv). Det er nemt, overskueligt og intuitivt at programmerer. Plus at det arbejder godt sammen med Arturias andre synth plugs som jeg også bruger (Jupiter 8, Synclavier, Mini Moog osv).

Image
¯\(ツ)/¯

Antimatter

#9 Post by Antimatter » 12.05.2017 10:41:39

Electro er det bedste dårlige musik der findes. En enlig amatør med trommemaskiner og en voicebox kan lave musik, der giver dig lyst til at feste til du falder død om.
Nogen herinde der ved om de udgav en forkortet version af Closet Freak (Special Mix) eller om det er uploadet på youtube, der mangler slutningen? Normalt er nummeret et par minutter længere og jeg kunne ikke finde noget på Discogs om at det skulle eksistere i en forkortet udgave.
Glaucoma, iritis, cataract, crystallised cataract, a nebula in the pupil, conjunctivitis, torn retina, blood accumulation and abscesses

Antimatter

#10 Post by Antimatter » 12.05.2017 13:49:52

Det fede ved Sugar style er at de presser så mange musikalske ideer ind i hvert nummer som overhovedet muligt. Meget electro lider under at være produceret på samme måde og at følge formlen med vers og omkvæd slavisk. Det her nummer er overdådigt arrangeret for en electroproduktion med intro, "skønsang", 2 rappere, strygere, saxofonsolo og vellykkede broer der får nummerets meget forskelligartede passager til at hænge sammen. Det er en kompositionel tilgang, som jeg ville ønske at flere electroproducere havde udforsket. Bugger groove fra 84 er lidt derhen af, men mindre hiphop og mere lydkollage.

Latinamerikaneres bidrag til hiphoppen er generelt overset.

Post Reply