Køber I stadig plader?

NP, lister, sortering, generel musiksnak osv.
Post Reply

Månedlige udgifter til musik i fysiske formater?

Jeg bruger ikke penge på musik i fysiske formater
15
28%
Under 500 kr
23
43%
Mellem 500-1000 kr
7
13%
Mellem 1000-1500 kr
4
7%
Mellem 1500-2000 kr
3
6%
Over 2000 kr
2
4%

Total votes: 54

foxtrot

Re: Køber I stadig plader?

#31 Post by foxtrot » 02.02.2018 10:38:17

Jeg har lige halveret forbruget, så jeg nu ligger på 500-600 kr. om måneden på vinyler. Måske justerer jeg op igen, når vi er færdige med barsel og nyt tag på huset. Måske ikke. Musik hører jeg på Luxman-anlægget i stuen eller i hovedtelefonerne på jobbet. Hvis jeg streamer derhjemme er det telefon :arrow: DAC :arrow: forstærker :arrow: højttalere.
You know, Mike Yanagita. Remember me?

gigantic
Location: Up in Bryant-Denny / with a couple of fine women / in my Crimson Tide linen

#32 Post by gigantic » 02.02.2018 10:39:35

not_batman wrote:fremadrettet skal jeg kun have nye biler med den store pakke med det gode anlæg! 8)
Lige præcis du må sgu da have lyst til at lave et ordentligt anlæg. Jeg husker en, der i halvfemserne kørte med rørforstærkere og enhederne fra B&W Silver Signature i sin BMW.

Jeg køber ikke musik mere. Jeg bruger Sopitify Premium, og deres kvalitet er til at lukke op og skide i. Jeg prøvede en kort - meget kort - overgang Tidal, som kørte reel god kvalitet, men deres bibliotek var for alt for lille.
Jeg ville klart købe god kvalitet fra Spotify, hvis de gad tilbyde det.

Hvad har I egentlig for anlæg? Jeg har en teori om, at man enten går virkelig meget op i musik og hører sine plader på sit konfirmationsgaveanlæg, eller man går virkelig meget op i anlæg og hører Eagles og Weather Report dagen lang. Der findes hybrider, men de er få.

Jeg har en gammel Luxman pladespiller, hvor pick-up'en er fucked, og den gider jeg ikke skifte, før børnene bliver store nok til ikke at smadre den igen. Det ryger i en Cayin 153B integreret forstærker og så videre til et sæt B&O Beovox 3000 væghøjttalere, som klarer mellemtone og diskant fint. I bunden har de brug for hjælp, og det får de fra en Argon SUB850.
Det er ikke ligefrem high-end, men det har en meget luftig top og en kontant bund. Æstetisk fungerer det vildt godt, og kun forstærkeren har for alvor kostet mig noget.
Det generer mig, at der (så vidt jeg ved) ikke tilbydes en ordentlig kvalitet musikstreaming. Gjorde der det, ville jeg køre digitalt ud af telefonen ind i en god D/A converter, men det giver simpelthen ikke mening, med den kvalitet, Spotify kører med.

Image
Image
Image
Image

Og så har jeg jo genopdaget min interesse i god lyd i bilen. Jeg har bare ikke tid til at bygge det lige nu.
Jeg er lige nu 1/3 af vejen mod to MB Quart 8" i bagagerummet (og dermed uændret plads til barnevogn) og et 6,5" Boston Acoustic Pro-sæt oppe foran trukket af en Phoenix Gold M44 forstærker. Det bliver så godt.
Og så samler jeg ind til det næste anlæg, hvor jeg vil køre en forstærkerkanal per højttalerenhed foran, og nogle steder en dedikeret forstærker per enhed. Der har jeg nu samlet komponenter på DBA til en formue i halvfemsernypriser.

simonvt

#33 Post by simonvt » 02.02.2018 11:13:13

Køber plader, men det bliver ikke til meget for tiden da jeg er kronisk broke. Når jeg har haft penge ligger det nok på ca. 1000 i måneden. Nu er det nok nærmere 200kr.

Køber næsten kun i fysisk butik (det er sjovere og halvdelen af tingen med at købe plader for moi) - og kun via internet hvis der er et eller andet jeg SKAL ha’ og er bange for bliver udsolgt.
Hører plader der hjemme på stereoen, streamer på telefonen og computer med høretelefoner.

Kan godt kende den der med masse dollar på plader, der bliver hørt på shitty anlæg. Det har været tilfældet det meste af min pladelytter tid.
These days køre jeg et 70er dba setup:
Sanyo reciever fra 70erne, en 70er Dual pladespiller og Snell højtalere.
Er en sucker for 70er tingene med træpaneler og masser af farvetlys :mrgreen:
Det har egentlig været temmelig overkommeligt at stykke sammen økonomisk set (2-3000kr), men er selvfølgeligt noget bøvl når noget går i stykker.

foxtrot

#34 Post by foxtrot » 02.02.2018 11:20:14

gigantic wrote:Hvad har I egentlig for anlæg? Jeg har en teori om, at man enten går virkelig meget op i musik og hører sine plader på sit konfirmationsgaveanlæg, eller man går virkelig meget op i anlæg og hører Eagles og Weather Report dagen lang. Der findes hybrider, men de er få.
Der findes få hybrider fordi begge grupper (hifi-nørder og musiknørder) er relativt små. Så fællesmængden er derfor endnu mindre. For mig har det altid virket meget naturligt, at de to ting følges ad. Hvis man godt kan lide musik, kan man vel også godt lide, at den lyder så godt som muligt? Men det er klart, at man skal selvfølgelig ikke bruge så mange penge og tid på anlægget at man ikke har råd eller tid til at sætte sig ind i musikken. Det er jo ikke anlæggets skyld, hvis idioter hører Eagles og Weather Report hele dagen.

Mit anlæg består af Luxman forstærkersæt, luxman cd-afspiller, Rega planar, Sumiko-pick-up, marantz dac og chario stander-højttalere. En dag, når jeg har masser af penge i overskud køber jeg noget Accuphase.

Image
Image
Image
Image
Image
Image

not_batman

#35 Post by not_batman » 02.02.2018 11:59:43

haha, ja - glemmer aldrig første gang jeg var hjemme hos jobbe, og han sad med et konfirmationsanlæg med een højtaler koblet til. den anden var selvfølgelig stået af.

mangler du ikke noget bund, foxtrot? elsker virkelig det retrolook, luxman kører.

når jeg engang får en kone, der er overlæge - og ikke mindst når ungerne er flyttet hjemmefra - så vil jeg gerne prøve et sæt monoblokke.
om ikke andet, så har du en middelmådig musiksmag og en halvstor samling af david tibet-effekter..

foxtrot

#36 Post by foxtrot » 02.02.2018 12:03:53

not_batman wrote:mangler du ikke noget bund, foxtrot?
DSHOIG!

Men nej - egentlig ikke. De er relativt store af stander-højttalere at være og samtidig har jeg ikke verdens største stue.

oles

#37 Post by oles » 02.02.2018 14:00:25

1000-1500 på alle mulige fysiske formater. (Nogen gange lidt mere, måske, det kommer an på hvem der spør' :? )
De seneste år har jeg handlet mest til koncerter og i butikker i København.
Jeg er ikke helt så besat af køb, som for et par år siden, og hele "vinyler / spinning vinyl" bølgen har - delvist - ødelagt min glæde ved plader.

Broder Salsa

#38 Post by Broder Salsa » 02.02.2018 14:39:23

foxtrot wrote:
gigantic wrote:Hvad har I egentlig for anlæg? Jeg har en teori om, at man enten går virkelig meget op i musik og hører sine plader på sit konfirmationsgaveanlæg, eller man går virkelig meget op i anlæg og hører Eagles og Weather Report dagen lang. Der findes hybrider, men de er få.
Der findes få hybrider fordi begge grupper (hifi-nørder og musiknørder) er relativt små. Så fællesmængden er derfor endnu mindre. For mig har det altid virket meget naturligt, at de to ting følges ad. Hvis man godt kan lide musik, kan man vel også godt lide, at den lyder så godt som muligt? Men det er klart, at man skal selvfølgelig ikke bruge så mange penge og tid på anlægget at man ikke har råd eller tid til at sætte sig ind i musikken. Det er jo ikke anlæggets skyld, hvis idioter hører Eagles og Weather Report hele dagen.]
E9. Men samtidig må anlægget helst ikke overtage stuen. Der findes et par gode skrækeksempler på Hifi4All :D

Jeg kører med Peachtree Nova 220SE,
Image

Russell K Red50 (vægmonteret)
Image

Project RPM5 pladespiller
Image

... og streaming via Airplay/Apple Music via dac'en i forstærkeren. Og jeg har ikke tænkt mig at bruge flere penge på hifi.

Ungfugl

#39 Post by Ungfugl » 02.02.2018 14:46:18

Shit, det ser luksusagtigt ud det der, Foxtrot! Er da slet ikke misundelig, mit holder knap nok sammen længere.

secondtoughestintheinfant

#40 Post by secondtoughestintheinfant » 02.02.2018 16:11:24

Hvad er der nu galt med Eagles og Weather Report?
The Internet Destroyed Everything He'd Ever Loved, Everything He'd Ever Hoped For. It Only Made One Mistake. IT LEFT HIM ALIVE.

Post Reply