Reggae, dub, rocksteady, ska og alting jamaicansk

NP, lister, sortering, generel musiksnak osv.
Besvar
besked
Forfatter
washingmachine

Reggae, dub, rocksteady, ska og alting jamaicansk

#1 Indlæg af washingmachine » 12 aug 2006 14:24

Ja. Jeg leder efter noget rigtig dyb, sumpet, båndekko-inficeret dub.
Den eneste erfaring jeg har med det er bl.a. Future 3's "Like..." hvor der findes... ét dub-AGTIGT nummer, eller sårn..

Giv mig nogle bud på hvad jeg skal tjekke ud!

Brugeravatar
Jon A
Kontakt:

Re: Dub 'till you drop

#2 Indlæg af Jon A » 12 aug 2006 14:34

washingmachine skrev:Ja. Jeg leder efter noget rigtig dyb, sumpet, båndekko-inficeret dub.
Den eneste erfaring jeg har med det er bl.a. Future 3's "Like..." hvor der findes... ét dub-AGTIGT nummer, eller sårn..

Giv mig nogle bud på hvad jeg skal tjekke ud!
Denne her er klassikeren over alle klassikere:

Billede

"King Tubby's Meets Rockers Uptown"

Den sku stadig være til at få, osse på vinyl.
kulsoen skrev:MÆND (læs: Jon A)
Briller af stål

Brugeravatar
børge
Geografisk sted: cities of the red night

#3 Indlæg af børge » 12 aug 2006 14:47

du smutter bare ned på istedgade og ind i hydeparks corner og stikke hovedet ned i dub-kassen

af nyere dato kan jeg anbefale
Billede
Dry & Heavy ' King Jammy Meets Dry and Heavy in the Jaws of the Tiger

This is a fascinating summit meeting between a reggae legend (King Jammy, a protégé of the great King Tubby and an acknowledged master of the dub art form) and two young upstarts (Dry & Heavy, a Japanese roots reggae duo). To create this album, King Jammy took tapes from two previous Dry & Heavy albums (One Punch and Full Contact) back to his Kingston studios and dubbed them up in fine, roots-wise style, employing all the tricks of echo, reverb, and drop-out that he learned at the feet of the master; the result is a masterpiece of dark and heavy dub that serves as a perfect companion to the albums on which it's based. Particularly noteworthy are "Rumble Dub," with its subtle use of sustained background echo, the charming "Radical Dubber" (featuring great vocals by Likkle Mai), and the instrumental saxophone showcase "King Cobra Dub." Highly recommended.

'b
holy moses

Brugeravatar
Hansen

#4 Indlæg af Hansen » 12 aug 2006 14:52

Hvis det er elektronisk (europæisk) dub du mener, så er Rhythm and Sound stedet at starte. De har flere af pladerne i Ameoba, men undgå remix-pladen til du er fan.
Og hvis det er analog (jamaicansk), så skal du ganske rigtigt bare gå ind til Hydepark og lytte. Der er ca en million der alle lyder ens og alligevel er de unikke og man er nødt til at have dem.
Alle burde høre dub engang imellem.

Brugeravatar
børge
Geografisk sted: cities of the red night

#5 Indlæg af børge » 12 aug 2006 14:54

en RIGTIG god invistering -som kan fåes hos hydepark er trojan dub box -3 cder compilation med original jamaica dub. det fåes ikke bedre (og billigere)

'b
holy moses

TPFKAB

#6 Indlæg af TPFKAB » 12 aug 2006 15:05

http://www.basicchannel.com/

-er alt du behøver vide..
#teamspaceman

Brugeravatar
Simon

#7 Indlæg af Simon » 12 aug 2006 15:09

du kan også tjekke den forholdsvis nye genre dubstep. et af hoved navnene (LOEFAH) spiller i aften kl 22 i copenhagen skatepark for bare 40kr.

Brugeravatar
Brandon
- inaktiv -

#8 Indlæg af Brandon » 12 aug 2006 15:34

Af ældre sager kommer man ikke uden om Lee Scratch Perry (f.eks hans Upsetter box set) og King Tubby (f.eks de helt tidlige, dub from the roots, king of dub, king tubbys controls).
Af nyere ting - når nu du nævner F3 - kan Scape ting som Deadbeat, Kit Clayton, Burnt Friedman og Bus varmt anbefales. F.eks har jeg kun hørt ganske få moderne dub plader der kommer op på Deadbeats niveau.
I'm looking California and feeling Minnesota

TPFKAB

#9 Indlæg af TPFKAB » 12 aug 2006 15:54

Brandon skrev:Af ældre sager kommer man ikke uden om Lee Scratch Perry (f.eks hans Upsetter box set) og King Tubby (f.eks de helt tidlige, dub from the roots, king of dub, king tubbys controls).
Af nyere ting - når nu du nævner F3 - kan Scape ting som Deadbeat, Kit Clayton, Burnt Friedman og Bus varmt anbefales. F.eks har jeg kun hørt ganske få moderne dub plader der kommer op på Deadbeats niveau.
Enig, Deadbeat er rigtig godt
#teamspaceman

washingmachine

#10 Indlæg af washingmachine » 12 aug 2006 16:31

mange tak!

Besvar