Reggae, dub, rocksteady, ska og alting jamaicansk

NP, lister, sortering, generel musiksnak osv.
Besvar
besked
Forfatter
Brugeravatar
notapeopleperson

Re: Reggae, dub, rocksteady, ska og alting jamaicansk

#141 Indlæg af notapeopleperson » 27 apr 2020 23:35

har en svaghed for reggae på 12".

violin er ikke just det første jeg forbinder med reggae, men det fungerer glimrende.

reggae tips med atypiske instrumenter for genren, modtages gerne.

Syme

#142 Indlæg af Syme » 30 apr 2020 20:05

nap nap. skrev:
27 apr 2020 08:52
Jeg er helt vildt glad for Keith Hudson.
Samme her. Hvilket burde kunne gøre enhver skeptisk. Heldigvis er der også opbakning fra Basic Channel, der har genudgivet Flesh of My Skin Blood of My Blood.
There the butcher's shop stinks to the leaden sky;
There the fish shop stinks differently, but worse.

Brugeravatar
nap nap.

#143 Indlæg af nap nap. » 30 apr 2020 21:26

Købte Flesh-genudgivelsen for nogle måneder siden! Den og Playing it Cool er egentlig de eneste plader, jeg hører med Keith Hudson. De virker som de mest koksede/ekko-belagte plader. Har du overblik?
Forestil dig et kunstværk skabt af Per Arnoldi med musik af Niels Lan Doky.

Brugeravatar
notapeopleperson

#144 Indlæg af notapeopleperson » 30 apr 2020 22:23

osse mit indtryk det er de mest koksede/ekko-belagte plader. From One Extreme To Another er derhenad.
den mindre ekko-belagte afdeling, synes jeg nu, osse kan noget. hits som turn the heater on fra Torch Of Freedom feks er et fremragende nummer.
[youtube]https://www.youtube.com/watch?time_cont ... e=emb_logo[/youtube]

Brugeravatar
Amos
Geografisk sted: Konstitueret mellemleder på Samos

#145 Indlæg af Amos » 01 maj 2020 09:43

Er vild med produceren Bobby Digital. Der er kommet et par opsamlinger, bl.a. Xtra-wicked, med klassikere som denne:

#forstårogstøtter

Brugeravatar
Antimatter
Geografisk sted: μεταξὺ τρηχέης τε και λεπρῆς ἀκτῆς

#146 Indlæg af Antimatter » 07 maj 2020 16:33

Skal jeg skrive noget om Bim Sherman, eller tager du den, Hansen?
Blight and famine, plague and earthquake, roaring deeps and fiery sands,
Clanging fights, and flaming towns, and sinking ships, and praying hands.

Brugeravatar
Jimmi Jazz
Geografisk sted: Nbro

#147 Indlæg af Jimmi Jazz » 31 maj 2020 19:23

Der er nogle gode anbefalinger undervejs (havde f.eks. aldrig hørt om Dadawa før) men ellers må man nok sige, at tråden her bevidner svingningers mildest talt stedmoderlige forhold til reggae. Hvilket er synd, for reggae er en fascinerende genre: Kender ikke andre hvor produceren er SÅ vigtig. Samme band/ sanger kan fremstå helt forskellig afhængig af hvem, der har siddet bag pulten. Det fortæller vel også noget om producerens enorme rolle, at remix og b-sider kunne mutere til en selvstændig undergenre i form af dub. Og man skal ikke have lyttet til meget reggae, før man begynder at bide mærke i navne på studier og producers. Er ikke inde i jazz, men er det ikke noget af samme dér bare med labels? Altså at plader fra bestemte selskaber fra bestemte perioder, ved man forlods er gode? Anyways, så er alt jeg har hørt produceret af Henry Junjo Lawes (ofte med Roots Radics som husband) pissefedt. Han er min favorit. Men altså: Lee Perry, Scientist, Augustus Pablo, Mad Professor osv… Og derudover kender jeg heller ikke andre genrer, med SÅ mange SÅ gode sangere – endnu mere imponerende, når man tager i betragtning, at de alle er fra den samme bette ø.
Jeg har nok altid opfattet reggae primært som en ”singles-genre” og vil altid pege en noob i retning af en af de mange, mange bomstærke antologier fra Trojan eller Studio One. Men nu er jeg jo selvfølgelig et kridhvidt rockistsvin, som værdsætter min #albumoplevelse; så ud fra en intention om at #bidragemednoget og i det lønlige håb, at der kan blive hørt og snakket mere reggae herinde, har jeg da lige lavet en idiosynkratisk liste med 10 personlige favoritplader. Èn plade pr. kunstner og mest roots og lovers rock (og altså ikke rocksteady, dub og dancehall selvom grænserne kan være noget flydende) fra midthalvfjerdserne til midtfirserne. Har forsøgt at vælge nogle plader, der netop fungerer som albums og som indbyrdes er forskelligartede for at få diversiteten frem i en genre, som tit beskyldes for monotoni.

Billede
Hugh Mundell: Africa Must be Free by 1983
Hugh Mundell var bare 14-16 år, da sangene til pladen her her blev indspillet i 1976-78. Hans spæde røst giver sammen med Augustus Pablos’ produktion en næsten hjemsøgt stemning på nogle af sangene. Det uncanny element forstærkes af, at han skuddræbt i netop 1983.

Billede
Burning Spear: Hail H.I.M.
Tung, righteous og dybt spirituel (uanset om man er rasta eller ej) roots. Winston Rodney messer snarere end synger. Vil tro at det er en plade der kan lokke en del psychfans ombord.

Billede
Freddie McGregor: Big Ship
Overvejede i et svagt øjeblik at post den i yachtrocktråden. Ikke kun pga. cover og titel men også fordi det er er en smooth og lækker sag. Masser af lovers, kun et par enkelte cultural og religiøse tunes, og et nedbarberet lydbillede, hvor McGregors fantastiske stemme virkeligt træder frem. Kan man lide soul og RnB er det virkelig pladen.

Billede
Johnny Osbourne: Fally Lover
Noget af det mest catchy og tongue in cheek på listen. Mestendels lovers, men også sange om ikke at gide tage svampe og den stærke, religiøse Man of Jahoviah. Fantastisk produktion af Henry Junjo Lawes hvor al overflødigt fedt er skåret fra.

Billede
John Holt: Police in Helicopter
Sange om kriminalitet, masser af lummer male gaze og nogle gode cultural tunes. Perfekt lyd. Giver mig noget af det samme som de bedste countryballader: Lol & tårer. Sentimentale ballader og god historiefortælling.

Billede
Gregory Isaacs: Cool Ruler
Svært at vælge én plade med Isaacs som – lad os bare sige det som det er – synger fuldt ud så godt som Marvin Gaye. En perfekt, meget soulet plade.

Billede
Don Carlos: Day to Day Living
Af alle de mange fantastiske sangere er Don Carlos nok min favorit. Ikke den bedste teknisk set, men der er en blidhed og melankoli i hans foredrag, der går lige i hjertet. Her sat i scene af Henry Junjo Lawes stramme, kontrollerede lydbillede. Intens plade på en meget underspillet måde.

Billede
Wayne Wade: Poor and Humble
Råt og skrabet og alligevel følsom ligesom coveret. God blanding af politiske sange og lovers.

Billede
Michael Prophet: Righteous are the Conqueror
Lever helt op til det fede cover: Masser af cultural tunes, rasta og indignation. Michael Prophet har en ”grædende” stemme, jeg rigtigt godt kan lide, og lyden er glasklar og knastør på samme tid. Sej plade.

Billede
Dennis Brown: Foul Play
Ok, der findes bedre reggaeplader end denne. Nok også bedre bedre Dennis Brown-plader, men jeg kan bare ikke stå for dens modsætningsfyldte omfavnelse af cokesnortende, glitrende firserpop og insisteren på samtidigt at være roots reggae med sange om Jah. Dennis Brown (som rent faktisk fik et kokainmisbrug i firserne) synger fantastisk og pladen er catchy og poppet i ordets bedste forstand,
kenk skrev:Jaja, den er god med jer og Bathory.

Brugeravatar
Morten
Geografisk sted: Hovedstadsområdet

#148 Indlæg af Morten » 05 jun 2020 09:47

Ikke mit felt, men faldt over denne i filmen Rudeboy: The Story of Trojan Records, som jeg ku' li':

Derrick Morgan - Blazing Fire
Simplify

Brugeravatar
andreassyr
Geografisk sted: Fakultet for Komparativ Irrelevans

#149 Indlæg af andreassyr » 05 jun 2020 11:17

Jimmi Jazz skrev:
31 maj 2020 19:23
Billede
Gregory Isaacs: Cool Ruler
Svært at vælge én plade med Isaacs som – lad os bare sige det som det er – synger fuldt ud så godt som Marvin Gaye. En perfekt, meget soulet plade.
Vildt indløg i det hele taget, men indtil videre sidder især denne anbefaling lige i skabet. Jeg er som tidligere nævnt først lige begyndt at fatte genren og havde indrømmet ingen idé om hvor meget soul der er i meget af det. Til min egen overraskende foretrækker jeg den del over eksempelvis den abstrakte dub.
Spot On

Brugeravatar
Jallan
Geografisk sted: Fanget i en barometerlomme

#150 Indlæg af Jallan » 05 jun 2020 12:50

Mega stærkt indlæg. Det har givet mig lyst til at høre Reggae for første gang i temmelig mange år :worship:
Med intens hilsen

Jallan

Besvar