Hn: Januar 2019: De der dansede blev anset for gale af dem der ikke kunne høre musikken.

NP, lister, sortering, generel musiksnak osv.
Besvar
besked
Forfatter
Brugeravatar
Hansen

Re: Hn: Januar 2019: De der dansede blev anset for gale af dem der ikke kunne høre musikken.

#281 Indlæg af Hansen » 04 feb 2019 16:47

andreassyr skrev:
04 feb 2019 12:31
Men... er det ikke også kendetegnet ved næsten 100 % oplagte valg? Altså, jeg mener, hvis man som dansefestival gerne vil signalere seriøsitet uden det bliver for seriøst (som Unsound eller CTM fx), så er det ret ligetil at booke Sunn o))), Pharoah Sanders og Mulatu Astatke. Så har man tjekket et par bokse af (med nogle headliners som for øvrigt turnerer ret intensivt). Det virker lidt spekulativt, synes jeg, sådan nogle navne der umiddelbart fremstår som kreative valg, men faktisk er det modsatte. Det skjuler lidt at der ikke for alvor er nogen overraskelser eller uventede navne på programmet. OK, Nitzer Ebb overraskede mig fordi det eddermame må være afdanket. Men måske min kynisme bare er en arbejdsskade.
Det er rigtigt at der er mange meget sikre kort, men for eksempel Nitzer Ebb er da en god idé, når nu at Tzusing og sådan nogen er så hypede med opdateringer af Nitzers lyd. Jeg er nu ret sikker på at Nitzer stadigvæk leverer, og jeg håber virkelig at Roskilde er på deres tourplan også.

Brugeravatar
Ungfugl
Geografisk sted: Sdr. Bjert

Re: Hn: Januar 2019: De der dansede blev anset for gale af dem der ikke kunne høre musikken.

#282 Indlæg af Ungfugl » 04 feb 2019 17:45

Jeg hører, hvad du skriver, andreassyr, men er ikke enig. Sidste år havde de fx. Tangerine Dream, Yasuaki Shimizu og Terry Riley til at bryde det ellers udprægede techno og house-lineup lidt op. Året inden var det DAF og Jeff Mills&Tony Allen. Det er ikke ekstremt highbrow, men altså, så havde jeg sgu heller ikke gidet tage til det, hvis det var det. Jeg har været der to gange og synes, det fungerer super godt. Første dag er rundt omkring på forskellige venues i Amsterdam, hvor det er mere traditionelle koncerter. Så rykker det ud i skoven fredag-søndag, hvor det primært er dj's(som i øvrigt også er en dejligt blandet omgang), men der er stadig koncerter de dage, fx. var det der DAF og Jeff Mills&Tony Allen spillede. Der er lidt for mange unge briter(ja, undskyld fordommene 8) ), men der er også folk som - ja, nogle af os her på Svingninger, og det er tænker jeg da skyldes, at lineuppet spænder så bredt og alligevel er pænt seriøst.

Brugeravatar
andreassyr
Geografisk sted: Fakultet for Komparativ Irrelevans

#283 Indlæg af andreassyr » 04 feb 2019 17:56

Jeg tror det kom til at lyde som om jeg ikke synes at det er et godt program - det gør jeg og jeg er sikker på at det er Fun Times at være med. Det var mest dét med at det var nogle meget uventede bookinger på headliner-fronten. Jeg synes efterhånden det er sjældent at nogen festivaler laver overraskende bookinger, de fleste bliver nødt til at gå så meget op i at definere deres profil overfor et internationalt publikum at de lige så godt kunne have en facitliste (inkluderet på listen er også de navne der kommer bag på mange men ikke fremmedgør nogen). Den værste er næsten Le Guess Who. Der er intet at udsætte på programmet, de booker alle der har udgivet en væsentlig plade (og især også reissues) året inden, men alligevel (eller nok netop derfor) føles programmet som en slags high-end musikalsk udgave af et dyrt møbeldesignkatalog. Og når man ved at alle de andre store festivaler tager derned og shopper deres eget program, så giver sammenligningen god mening. Det virker næsten totalt uden idiosynkratiske valg og personlige prioriteringer efterhånden.
Spot On

Brugeravatar
Ungfugl
Geografisk sted: Sdr. Bjert

#284 Indlæg af Ungfugl » 04 feb 2019 18:01

Men altså, lineuppet på fx Le Guess Who minder da ret meget om det program, der bliver lagt for dagen på Alice?

Brugeravatar
andreassyr

#285 Indlæg af andreassyr » 04 feb 2019 19:37

Ja, det gør det. Meget endda. Sidder og tænker lidt over hvad forskellen er, ville gerne sige at vores var mere idiosynkratisk, men det er jeg ikke helt sikker på er rigtigt. Under alle omstændigheder så er det jo en relativt ny ting med den slags festival der bare kan booke alt inden for deres publikums interessefelt. Det er lidt som om undergrundsmusik ikke rigtig findes længere. Så snart der er en god Wire- eller RA-anmeldelse er der et internationalt agentur der sidder klar til at sende acts rundt på store profilfestivaler til høje fees. Også festivaler der er skide ligeglade med kunstnerne og de velfungerende økosystemer som de er en del af (Jlin på Haven eksempelvis, hvor ingen kan have givet mange fucks). Jeg siger ikke at LGW eller Dekmantel er skide ligeglade, overhovedet ikke, men de er også en del af et fænomen som, ironisk nok, samtidig med at det sætter musikalsk nørderi og feinschmeckeri i højsædet, er med til at devaluere musikken mere generelt. Jeg rambler lidt her, men indledte også med at skrive at det måske er en arbejdsskade :)
Spot On

Brugeravatar
Jallan
Geografisk sted: Fanget i en barometerlomme

#286 Indlæg af Jallan » 04 feb 2019 19:59

Le Guess Who? har vel om nogen startet det du beskriver de er en del af, så på den måde er det vel lidt svært at klandre dem for noget? Altså, at en masse middelmådige festivaler tager derned for at finde ud af hvad de skal booke selv, er vel ikke deres skyld. Fra den anden side af bordet har man da i hvert fald indtryk af Le Guess Who? som en af de strammest kuraterede festivaler, og allersværeste/mest prestigefyldte at blive booket til. Derfor er det måske lidt svært at genkende at de skulle køre på auto-pilot. Det sagt forstår jeg sådan set godt, hvor det er du vil hen mere overordnet. Der er satme mange festivaler these days, og der er godt nok mange der har store overlap.
Med intens hilsen

Jallan

Brugeravatar
andreassyr

#287 Indlæg af andreassyr » 04 feb 2019 20:12

Det kan du selvfølgelig have ret i.
Spot On

Brugeravatar
Antimatter
Geografisk sted: Yon lake of fire.

#288 Indlæg af Antimatter » 05 feb 2019 10:23

Den står på Lionel Marchetti hele ugen i casa d'matter.

Billede
Glaucoma, iritis, cataract, crystallised cataract, a nebula in the pupil, conjunctivitis, torn retina, blood accumulation and abscesses

Brugeravatar
Jallan
Geografisk sted: Fanget i en barometerlomme

#289 Indlæg af Jallan » 05 feb 2019 15:54

Først skriver du 2018 i fodboldtråden og nu poster du i januar. Hvad er det for en warp-zone du befinder dig i, og er du ok?
Med intens hilsen

Jallan

Besvar