Ny Leg: Hvad handler sangen om?

NP, lister, sortering, generel musiksnak osv.
besked
Forfatter
Brugeravatar
J Spaceman
Geografisk sted: London

Re: Ny Leg: Hvad handler sangen om?

#11 Indlæg af J Spaceman » 15 jan 2020 15:56

Jeg faldt i den samme fælde. som Hansen gjorde! Good one Ali P. :adore:
Jon A skrev:Bidrag med noget.

Brugeravatar
Jallan
Geografisk sted: Fanget i en barometerlomme

#12 Indlæg af Jallan » 15 jan 2020 16:11

Har kun læst Alis indlæg, men rimelig sikker på, at han tager denne her.
Med intens hilsen

Jallan

Brugeravatar
Hansen

#13 Indlæg af Hansen » 15 jan 2020 23:05

Jeg føler mig helt utrolig dum over at misse Ali's skidesjove joke. Men altså, man sidder på telefonen og har lige bladret en reel lyric igennem, og så kommer der en til og hjernen tænker bare "videre". Jeg må finde en måde at gøre det godt igen, men lige nu er jeg blank, og har tydeligvis været det hele dagen.
https://www.facebook.com/pages/Navy-Bru ... 7670829460
https://www.youtube.com/channel/UCDOaJy ... _4xc-rVj3Q
https://slagskygge.bandcamp.com/album/blinding-light
All you fucking squares, better say your fucking prayers
Et spørgsmål man tit må stille sig selv: "Er du i Danmark og har sko?"

Brugeravatar
Jon A
Kontakt:

#14 Indlæg af Jon A » 16 jan 2020 10:08

Jeg stemmer for, at Ali tog den, og at Spaceman tilgives for at bryde med reglerne, fordi det var så ... anderledes? ... en poesi, han bidrog med og inspirerede Ali med og gjorde os alle lidt dummere klogere med. Også lidt fordi som at jeg ikke kan komme i tanker om en sang, jeg ikke kender lige nu.
kulsoen skrev:MÆND (læs: Jon A)
Briller af stål

Brugeravatar
Ali Pilfinger

#15 Indlæg af Ali Pilfinger » 16 jan 2020 10:43

Jon A skrev:
16 jan 2020 10:08
Også lidt fordi som at jeg ikke kan komme i tanker om en sang, jeg ikke kender lige nu.
Nej, det er lige det. Men jeg siger tak. Her kommer opgaven:

Smokie: A Day at the Mother-in-Law's

Brugeravatar
Jimmi Jazz
Geografisk sted: Nbro

#16 Indlæg af Jimmi Jazz » 16 jan 2020 11:08

Ha!
Helt sikkert en lummer tekst.
kenk skrev:Jaja, den er god med jer og Bathory.

Brugeravatar
J Spaceman
Geografisk sted: London

#17 Indlæg af J Spaceman » 16 jan 2020 11:26

Jon A skrev:
Jeg stemmer for, at Ali tog den, og at Spaceman tilgives for at bryde med reglerne
Jeg postede teksten til det nummer, jeg selv postede, som var Swallowed. Det er vel ikke forbudt? :o
Jon A skrev:Bidrag med noget.

Brugeravatar
Josti
Geografisk sted: Aarhus N
Kontakt:

#18 Indlæg af Josti » 16 jan 2020 11:53

Ali Pilfinger skrev:
16 jan 2020 10:43
Jon A skrev:
Også lidt fordi som at jeg ikke kan komme i tanker om en sang, jeg ikke kender lige nu.
Nej, det er lige det. Men jeg siger tak. Her kommer opgaven:

Smokie: A Day at the Mother-in-Law's
Tony Soprano og familien skal til middag hos svigermor. Han kan ikke lide det, og det giver ham hjertebanken og åndenød. Tonys mor og svigermor kan ikke udstå hinanden, og Tony vil egentlig bare gerne have en dag med god mad og hvor alle har det godt, men han ved også, at det ikke kommer til at ske. Det bliver ulideligt at holde mor og svigermor adskilt. Og Carmela kommer helt sikkert til at sige noget dumt. Og Anthony Jr. og Meadow gider egentlig slet ikke at være der. Bare tanken om den middag får Tonys puls til at stige, og han får koldsved.

Svigermor minder også Tony om hans egen paranoide mor, som aldrig nogensinde har anerkendt Tony for noget som helst. I hendes øjne har han altid været en fiasko, og Tony ved, at sådan en dag hos svigermor ripper op i en masse gamle følelser og nag, som har været gemt væk alt for længe. Det er kompliceret.
"Hvorfor sidder vi to og taler om sex?"
"Fordi, vi godt kan lide at lege med ilden."

Brugeravatar
Jon A
Kontakt:

#19 Indlæg af Jon A » 16 jan 2020 12:10

For helvede, det her er en motivforskningstråd, hvis noget nogensinde var det, og så kommer Spaceman af alle rendende og forsøger hele tiden at ødelægge det med fakta.

Jeg tror umiddelbart, at Smokie-sangen handler om noget af det samme som den Bis-sang, jeg kom i tanker om ovre i den tråd, der blev til den her tråd. Altså "she wants Dustin Hoffmann / but she's not much on Mrs. Robinson." Nu har jeg skrevet noget om Bis to gange på en uge. Det ender med, at jeg hører pladerne og finder ud af, at det skulle jeg ikke have gjort, at der nogle ting, man skal lade ligge, selvom de lokker med søde minder om ens ungdom. Såsom svigersønner. Softrockende svigersønner. Alle ved, at det er den slags, der driver voldtægtsorgieklubber i sydsjællandske forsamlingshuse. Unge mænd i vindjakker, der har sparet op til udbetalingen på et parcelhus ved Fakse Ladeplads og i deres fritid spiller musik, alle kan forstå. Det handler jo bare om at have det godt, store fadøl, svedige smil lørdag aften på pubben, en mave på vej, løstsiddende næver.

Det er den erkendelse hos svigermoderen, sangen handler om: At hun sidder der og indser, at svigermors drøm i virkeligheden er svigermors mareridt. At hun lader hendes datter begå de samme fejl, som hun selv begik. Hun mindes tæskene, hun mindes de ensomme aftener, mens hendes mand var på kroen, inden han døde alt for tidligt alt for sent. Det er derfor, hun forfører svigersønnen: Det er noget, hun tager på sig, det er for at frelse sin datter, selvom hun godt ved, at datteren aldrig vil tilgive hende det, men for at straffe hende vil stikke af med en speed metaller, der er ved at uddanne sig til grafisk designer, og det er lige præcis det, moderen vil have, at hun skal gøre.

Men det geniale greb i Smokies sang er, at den er fortalt ud fra svigersønnens perspektiv. Han ved godt, hvad der lurer i ham, han ved godt, at svigermoderen har luret det, han ved godt, hvad der skal ske. Men han lader, som om alt er fint, som om der ikke skal ske noget nogensinde. Som om det hus vil findes for ham og hendes datter, som om der er en fremtid, hvor han ikke stiller op for en lokalliste. Når de knalder, mens datteren er i Bilka og hente en bakke kyllingefilleter, og han har sagt, at han hjælper svigermor med at tænde grillen, så straffer han svigermoderen lige så hårdt, som hun straffer ham. Det er rent had fra dem begge, og det gør det endnu voldsommere, de eksploderer i ekstasen. Det er det, man hører i den melodiske guitarsolo med blævrepedal og masser af chorus, der er lidt ligesom Mark Knopfler uden pandebånd.

'A Day at the Mother-in-Law's' er modsvaret til Dr. Hooks 'Sylvias Mother'. Det er protagonisten fra den sang, der har klippet håret og barberet skægget af, og nu får Mrs. Avery for sine fulde 40 cents de næste tre minutter. Det er et langt, smægtende farvel til de glade koldkrigs-70'ere, hun er rundet af, og et velkommen til Peter Kofod Hristov og en rekordlav rente.
kulsoen skrev:MÆND (læs: Jon A)
Briller af stål

Brugeravatar
fabriz

#20 Indlæg af fabriz » 16 jan 2020 12:25

Pablo Llambias elsker den her tråd.

Besvar