Lyttevaner

NP, lister, sortering, generel musiksnak osv.
Besvar
besked
Forfatter
Brugeravatar
haile lassie
Spotify: 113262106

Lyttevaner

#1 Indlæg af haile lassie » 06 maj 2020 12:19

Billede

De sidste mange uger (vel siden #lockdown) har jeg været i krise over min musiklytning. Kan bare ikke rigtig længere finde ud af det. Ingen - hverken nye eller gamle - plader sætter sig fast, heller ikke de virkelig gode, og spotify er bare et uoverskueligt wimmelbild. Før var jeg ligesom Mette Frederiksen, nu er jeg en Joy Mogensen, ingen passion, ingen stillingtagen til en skid, lytter derfor kun til nostalgi-indsvøbt lort jeg kender til hudløshed for at kunne slappe nogenlunde af i det. Jeg kan ikke engang høre musik, mens jeg laver mad eller går tur, og mine bøffer lukker ellers ned for alt. Men jeg bliver så visuelt distraheret og tankemyldrende ved bare det mindste, at musikken forsvinder.

Derfor: I en form for åndeligt remake af mine teenagelyttevaner er jeg nu begyndt at dyrke intens lytning. Jeg lytter højst til én plade om dagen (knap så teenage), nøje udvalgt, imens jeg stirrer ind i væggen. Måske drikker jeg en kop te imens, men den slags syndige distraktioner skal jeg helst ikke forfalde til, for så står pladen ikke rigtig #frem, bilder jeg mig ind. Der har været et par gode lytteoplevelser - et par! - men det er overvejende hårdt og trist. Hver pladetilvalg føles mere som et stressende fravalg af andet potentielt bedre musik, jeg har derfor udviklet galopperende album-FOMO på de mest latterlige ting; panikkede for ikke så længe siden over at jeg aldrig havde hørt en led zep-plade f.eks.

Jeg spørger, fordi I virker så dygtige: Hvad gør I? Kører I bare hele albums ned, eller er det mere buffet-pick-and-choose-stilen? Lyst- eller pligtdrevet lytning? Skal I helst bevæge jer imens? Lader I intuitionen råde? Er I systematiske? Kan I lytte, mens I arbejder og i så fald hvordan fuck?
MASTER OF THREADS

Brugeravatar
Kong Louie

Re: Lyttevaner

#2 Indlæg af Kong Louie » 06 maj 2020 13:57

haile lassie skrev:
06 maj 2020 12:19
panikkede for ikke så længe siden over at jeg aldrig havde hørt en led zep-plade f.eks.
Det behøver du virkelig ikke panikke over.

Jeg lytter mest til gammelt lort. Men der er stadig masser. Det bedste er, at "opdage" et album fra 69 eller 76 eller 83, som man, indser man pludselig, aldrig rigtig har hørt. Og så høre det. Det finder jeg stadig stor glæde i.
Now I'm the king of the swingers

Brugeravatar
secondtoughestintheinfant
Geografisk sted: Jerusalem

#3 Indlæg af secondtoughestintheinfant » 06 maj 2020 14:06

Jeg er som bekendt begyndt at høre CD'er igen, og det har fuldkommen ændret mine lyttevaner (og min dagligdag). Nu føles det som om, jeg faktisk ikke rigtig lyttede til musik i 2010'erne, hvor jeg kun streamede eller lyttede til mp3'er, og det er vel nærmest også sandt. Det har været mega konge at opbygge en ny cd-samling i løbet af det sidste års tid bestående af ting, jeg virkelig havde lyst til at dykke ned i. Så nu vælger jeg bare en cd, når jeg har lyst til at høre musik, og så lytter jeg til dén. Ligesom i #gamledage. Jeg er virkelig begyndt at høre reggae på det seneste, og så hører jeg lige et par numre med eg. The Congos på Apple Music, konstaterer, at det umiddelbart lyder konge, og så bestiller jeg Heart of the Congos på cd og venter med virkelig at #lytte, til den når frem til mig. Det er en helt vidunderlig følelse at få genetableret afstanden mellem valget af den musik, jeg har lyst til at høre, og så afspilningen af den. At det kræver omtanke og en egentlig beslutning, hvis jeg vil sætte en ny cd på i stedte for den, jeg hører. Og så har jeg naturligvis fået genvakt forholdet til #værket. I den her uge har jeg eksempelvis hørt Things We Lost in the Fire med Low igennem en fire-fem gange (havde vel ikke lyttet til den siden midt-00'erne) - ikke fordi det var lige netop det musik, jeg havde mest lyst til at høre i hele verden lige nu, men fordi jeg købte den med fra en sælger, som jeg alligevel købte nogle andre cd'er fra. Og det er jo en fantastisk plade, og det kan jeg så virkelig #dyrke. Det er uden tvivl det bedste ved at min tilbagevenden til cd'er: At se på min cd-reol og vide, at dét så er de albums, jeg kan vælge imellem, vælge et af dem, sætte mig ned med #bøffer og lytte til det.
jegharfangetmigenmyg skrev:
29 maj 2019 11:28
Touché.

Brugeravatar
Jimmi Jazz
Geografisk sted: Nbro

#4 Indlæg af Jimmi Jazz » 06 maj 2020 14:08

Jeg og en ven fra work skiftes til at vælge ugens album, som skal være ukendt for os begge. Så lyttes der til den (har et forsæt om minimum 5 gennemlytninger), diskuteres lidt og gives karakter ved ugens udgang. Derudover er jeg begyndt at genhøre de få cd'er, der har overlevet af nostalgiske grunde, Moby: Play, Alicia Keys' debut, Mercury Rev og anden musik fra omkring årtusindeskiftet. Af en eller anden grund får jeg sjældnere sat en af mine plader på (typisk købt efter koncerter) selvom de mere repræsenterer min nuværende musiksmag.
kenk skrev:Jaja, den er god med jer og Bathory.

Brugeravatar

#5 Indlæg af secondtoughestintheinfant » 06 maj 2020 14:09

Jimmi Jazz skrev:
06 maj 2020 14:08
Jeg og en ven fra work skiftes til at vælge ugens album, som skal være ukendt for os begge. Så lyttes der til den (har et forsæt om minimum 5 gennemlytninger), diskuteres lidt og gives karakter ved ugens udgang.
Lyder sygt fedt. Smid lige et par eksempler på, hvad I har hørt.
Touché.

Brugeravatar
Kong Louie

#6 Indlæg af Kong Louie » 06 maj 2020 14:12

Når det gælder lyttevaner, så ELSKER jeg internettet. Så utroligt megafedt, at man bare kan finde det svups. Elsker det.
Now I'm the king of the swingers

Brugeravatar

#7 Indlæg af secondtoughestintheinfant » 06 maj 2020 14:13

SVUPS, så sidder man der og hører The White Album.
Touché.

Brugeravatar
Hansen

#8 Indlæg af Hansen » 06 maj 2020 14:14

Her under hjemmeskolen spiller jeg kanoniserede bands for drengene. Det er fedt at høre de der fortærskede værker sammen med dem, specielt fordi vi nok ikke har været så gode til at spille de generationsdefinerende brede ting, men til gengæld fyldt dem op med alt muligt mærkeligt og nichet.
Om aftenen forfølger jeg Spotifys release radar, og fordyber mig i bands og plader der relaterer til det. Opdager ret meget godt for tiden.
Men ... Når jeg bare skal "sætte en plade på" til maden eller kaffe, så går jeg helt i stå. Og så bliver det de der plader man har haft på sin top100 siden 1993.
https://www.facebook.com/pages/Navy-Bru ... 7670829460
https://www.youtube.com/channel/UCDOaJy ... _4xc-rVj3Q
https://slagskygge.bandcamp.com/album/blinding-light
All you fucking squares, better say your fucking prayers
Et spørgsmål man tit må stille sig selv: "Er du i Danmark og har sko?"

Brugeravatar

#9 Indlæg af secondtoughestintheinfant » 06 maj 2020 14:14

Hvad sagde drengene til The Downward Spiral?
Touché.

Brugeravatar
Hansen

#10 Indlæg af Hansen » 06 maj 2020 14:25

secondtoughestintheinfant skrev:
06 maj 2020 14:14
Hvad sagde drengene til The Downward Spiral?
Den store elskede Too Dark Park, men jeg sprang stadion-industrial'en over ;)
CV Jørgensen var der ingen af os der forstod.
Sonic Youth var lidt svært
Nirvana var ren succes
Wire havde de begge svært med
Arcade Fire var succes
Cybotron stor succes
Aphex Twin kun pletvis succes
Human League gik ikke rigtigt

osv. :)
https://www.facebook.com/pages/Navy-Bru ... 7670829460
https://www.youtube.com/channel/UCDOaJy ... _4xc-rVj3Q
https://slagskygge.bandcamp.com/album/blinding-light
All you fucking squares, better say your fucking prayers