Lyttevaner

NP, lister, sortering, generel musiksnak osv.
Besvar
besked
Forfatter
Brugeravatar
Pete Rock
Geografisk sted: York University, Toronto

Re: Lyttevaner

#41 Indlæg af Pete Rock » 08 maj 2020 21:41

Kong Louie skrev:
08 maj 2020 19:53
Jeg læste lige om det på wiki. Troede kort det betød "gammelt nyt land" - det gav meget god mening -, men det var vist bare en misvisende oversat bogtitel. "Mound" siger wiki "tel" betyder. Er det bare en bakke?
Fortæl det til konen.
Dance encourages the body to move without permission. That's a fundamental flaw. It must be solved.

Brugeravatar
eini

#42 Indlæg af eini » 08 maj 2020 21:44

Det er mega fedt at høre musik i bilen, i det hele taget at være i en form for bevægelse som kan skabe et flow mellem ydre og indre, sådan tror jeg at jeg selv undgår den rastløshed der kan få tankerne til at fare væk fra at opleve musikken. Det er også fedt at lytte sammen med nogen, fordi det kan intensivere oplevelsen, men det kan være risky hvis man er neurotisk anlagt og kan blive nervøs over den andens vurderinger, så kan man blokere sin egen indlevelse. Bevægelse. Flow. Og så er det simpelthen også noget der skal genoptrænes hvis man har været væk fra det. Men jeg har oplevet at det var væk og så kom tilbage, så det kan det godt. At høre musik er også en form for følelseshåndtering.
Remember, the algorithm only learns from you. Do not thank the algorithm. You are here because you are you.

Brugeravatar
Pete Rock

#43 Indlæg af Pete Rock » 08 maj 2020 21:45

Sideblikket til ens makker under en god koncert ... "har du også den her vilde oplevelse?"
Dance encourages the body to move without permission. That's a fundamental flaw. It must be solved.

Brugeravatar
æsmet

#44 Indlæg af æsmet » 08 maj 2020 21:48

Og man får ... "lad os skride"-blikket tilbage.
Her står jeg så og kigger på denne fabrik.

Brugeravatar
æsmet

#45 Indlæg af æsmet » 08 maj 2020 21:51

Jeg hører bånd, når jeg vasker op. Det er næsten altid Purple Mountains. Jeg oplever nærmest det bånd, og den kassette, som en evig pakke cigaretter.

Brugeravatar
Pete Rock

#46 Indlæg af Pete Rock » 08 maj 2020 22:40

æsmet skrev:
08 maj 2020 21:48
Og man får ... "lad os skride"-blikket tilbage.
Kompromiset: vi går ud og ryger. Lyden af den gode koncert mens man står åå gaden

Brugeravatar
æsmet

#47 Indlæg af æsmet » 08 maj 2020 22:49

Man ser sine lyttevaner gå op i røg.

Brugeravatar
Pete Rock

#48 Indlæg af Pete Rock » 08 maj 2020 23:51

men det kan jo også være rart. Lige få styr på branderten med en cigaret.

Brugeravatar
æsmet

#49 Indlæg af æsmet » 08 maj 2020 23:58

Det kan smadre lyttevaner.

Der er ikke noget som at komme ind til en koncert igen med nyt liv.

Brugeravatar
stilhed
Geografisk sted: on a mountain
Kontakt:

#50 Indlæg af stilhed » 09 maj 2020 10:00

secondtoughestintheinfant skrev:
08 maj 2020 12:00
For mig er cd på nuværende tidspunkt det helt optimale format. De er billige, billige at få tilsendt og praktiske. Frem for alt: Jeg får samme fordybelse og koncentrerede lytteoplevelse som med lp'er, bare uden den varefetischisme, der godt kan gøre lp'er lidt gustne og flytte fokus over på andre ting end musikken. Dyre førstetryk, originale amerikanske tryk, farvede limited editions, begrænsede oplag, luksuriøse sleeves osv. Selvom den slags selvfølgelig #kannoget, så er det også en smule forstyrrende, hvis ens primære ærinde er at #dyrke et album. Og så kan man tage cd'er med i bilen, hvilket jo er et kæmpe plus. Jeg elsker virkelig at vælge fire cd'er til når jeg skal et sted hen, der tager en time hver vej.
jeg har svært ved at slippe, at musik ideelt skal være forbundet til et fysisk medie og elsker (idéen om) artefaktet, som for mig underbygger musikoplevelsen; men jeg afskyr også feticheringen, og de to ting kan virkelig være svære at holde ude fra hinanden: jeg bilder mig ind, at de moderne afsætningskneb som farvede limited editions, begrænsede oplag og luksuriøse sleeves osv. er værre, fordi fernisen til profitmaksimering er så tynd, modsat f.eks. dyre førstetryk af 60er-/70er-plader, som antageligvis er mindre intenderet. ud over at det nogle gange er det eneste format, den musik, jeg gerne vil høre, eksisterer på, så køber jeg primært plader, fordi det er den bedste beskyttelse af investeringen. den ultimative underkastelse, kan man sige.
der har altid eksisteret et misforhold mellem de små folks kår og den betydning, de tillægger deres egen eksistens

Besvar