Lyttevaner

NP, lister, sortering, generel musiksnak osv.
Besvar
besked
Forfatter
Brugeravatar
andreassyr
Geografisk sted: Fakultet for Komparativ Irrelevans

Re: Lyttevaner

#51 Indlæg af andreassyr » 09 maj 2020 11:32

Jeg køber en hel masse plader på vinyl, efter i mine tidlige år først at have haft en større CD-samling som jeg efterfølgende skilte mig komplet af med til fordel for interwebz. Grundlæggende savnede jeg på et tidspunkt at købe fysiske udgivelser, og det er stadig en meget væsentlig del af motivationen. Sandsynligvis hører jeg en given plade flere gange på interwebz selv efter at have købt den, i hovedtelefoner på arbejde, under transport, i haven eller hvad ved jeg. Andre gode grunde er eksempelvis at det er fedt at have en samling, at det er en måde at smide nogle penge i de dele af en industri/et virke man gerne vil bidrage til og at man ikke så nemt glemmer en indskydelse eller en anbefaling hvis den står i reolen. Der står mange plader jeg ikke har fået hørt, eller i hvert fald ikke mere end en enkelt gang, men det generer mig sådan set ikke. På et eller andet tidspunkt skal jeg nok falde over dem - og hvis ikke er det stadig fedt at de står dér med potentialet til at blive genopdaget fordi der ikke var langt fra tanke til handling en dag på Soundohm eller Discogs eller i Insula. I det hele taget hører jeg mestendels ny musik baseret på pludselige indskydelser og pladekøb er altså en måde at lade nogle af dem materialisere sig inden de fordufter igen, som den slags jo har det med at gøre. Og så er der engang imellem indskydelser der udvikler sig til en slags besættelser, techno, britisk folkemusik og for tiden reggae. Det er det fucking bedste når det sker og det viser sig at der er endnu et gigantisk univers af musik man ikke kender noget til som af en eller anden grund tiltaler en i det øjeblik man har besluttet sig for at åbne op for det.

Nå men derudover vil jeg anbefale lassie at høre noget gammel folkemusik, måske nogle Folkways-compilations af den slags hvor der ikke rigtig er nogen værktanke, ingen eksperimenterende eller selvreferende kunst-tilgang til musik som der er i al den alternarock vi allesammen startede med at høre og som jeg forestiller mig stadig farver de flestes forhold til ny musik i én eller anden grad, på en måde hvor man forventer at en eller anden intention åbenbarer sig hvis man lytter godt nok. Hør i stedet noget musik som nogen har lavet til at blive sunget i en kirke eller en bar eller ved en vejside med en tung hammer. Musik der er simpel i sit formål har det med at give en anden slags lytning, synes jeg, en forskel i forholdet mellem intention og udtryk der smitter af på hvordan man kan tilgå det.

Måske sådan en liste med Mountain Folk Music eller denne oprigtigt fuldstændig vidunderlige samling af aztekisk rituel guitar- og violinmusik:

Senest rettet af andreassyr 09 maj 2020 12:41, rettet i alt 1 gang.
Spot On

Brugeravatar
Kong Louie

#52 Indlæg af Kong Louie » 09 maj 2020 12:29

Pete Rock skrev:
08 maj 2020 21:41
Kong Louie skrev:
08 maj 2020 19:53
Jeg læste lige om det på wiki. Troede kort det betød "gammelt nyt land" - det gav meget god mening -, men det var vist bare en misvisende oversat bogtitel. "Mound" siger wiki "tel" betyder. Er det bare en bakke?
Fortæl det til konen.
Syntes egentlig det var en ok sviner.

A: bla bla bla - (langt eftertænksom indlæg fra en eller anden klogeåge.

B: sig det til konen.
Now I'm the king of the swingers

Brugeravatar
gigantic

#53 Indlæg af gigantic » 09 maj 2020 12:45

Mon ikke Pete refererede til:
The mons pubis, or pubic mound, is the fleshy area on the pelvic bone where females typically grow pubic hair.
eini skrev:
24 jan 2020 15:59
Svingninger er et af de sidste offentlige steder vi har hvor det er vigtigere at være intelligent end at være sympatisk. Lad os da for helvede værne om det. Du kan få alle de hjerte-emojis du skal bruge ovre på Facebook.

Brugeravatar
Kong Louie

#54 Indlæg af Kong Louie » 09 maj 2020 12:47

nu går det i ring!
Now I'm the king of the swingers

Brugeravatar
not_batman
Geografisk sted: for enden af markvejen...

#55 Indlæg af not_batman » 10 maj 2020 09:11

kan anbefale discogs ryste-samlingen-funktion, hvis msn går i stå over, hvilken plade fra samlingen, man skal hive frem
finde primært nyt musik på facebookgrupper om ie baltisk postrock, hungarsk postrock usw
"jeg har booket et poolhus"

Brugeravatar
J Spaceman
Geografisk sted: London

#56 Indlæg af J Spaceman » 13 maj 2020 02:56

gigantic skrev:
09 maj 2020 12:45
Mon ikke Pete refererede til:
The mons pubis, or pubic mound, is the fleshy area on the pelvic bone where females typically grow pubic hair.
Øh...

Var det ikke bare den gamle klassiske far-joke?
secondtoughestintheinfant skrev:
08 maj 2020 12:34
Køre til Tel Aviv og hjem igen forleden dag: Mark Lanegans Whiskey for the Holy Ghost og The Winding Sheet ud, Lows Things We Lost in the Fire og Cultures Two Sevens Clash hjem. Fantastisk dag.
Pete Rock skrev:
08 maj 2020 21:41
Kong Louie skrev:
08 maj 2020 19:53
Jeg læste lige om det på wiki. Troede kort det betød "gammelt nyt land" - det gav meget god mening -, men det var vist bare en misvisende oversat bogtitel. "Mound" siger wiki "tel" betyder. Er det bare en bakke?
Fortæl det til konen.
Jon A skrev:Bidrag med noget.

Brugeravatar
J Spaceman

#57 Indlæg af J Spaceman » 13 maj 2020 03:46

Mine lyttevaner har ændret sig mange gange i løbet af tiden, fordi min adgang og tilgang til musik har ændret sig så meget. Her er en tidslinje:

1983-1985: Så Top Of The Pops og BBC Radio og optog musikken på kassette bånd.

1985-1987: Optog kassette bånd fra danske radiostationer.

1987-1994: Så en masse musik i fjernsynet, fra Sky channel og Super channel til MTV. Mest pop indtil Nirvana, og mest rock derefter. Nassede min storebrors cd'er og optog dem over på kassette bånd.

1995-2001: Købte cd'er og hørte dem mest sammen med mine venner men nogle gang alene. Jeg gik glip af alt for meget godt, fordi jeg havde for få venner, hvis musikviden jeg kunne/gerne ville nasse af, og jeg havde ikke råd til at købe så mange cd'er. Jeg hørte mest rock/indie i denne periode.

2002-2005: Jeg begyndte for første gang at læse en masse om musik. Jeg downloadede en helt masse, og jeg snakkede med folk, som introducerede mig for en masse nyt og gammelt indie.

2005-2010: Her købte jeg cd'er som en sindssyg. Jeg købte hovedsageligt enten musik, jeg havde hørt igennem tiden men aldrig ejet i fysisk format, nye udgivelser, og en masse musik, som jeg havde læst og lyttet mig frem til skulle være fedt. I denne periode levede jeg af at spille poker, så jeg havde en masse penge til at købe musik for, og jeg havde en masse tid foran skærmen, hvor jeg kunne lytte til musikken fra anlægget. I denne periode hørte jeg virkelig meget musik, jeg gik til rigtig mange koncerter, og jeg var ret aktiv herinde.

2010-2013: Jeg hørte nærmest intet nyt, fordi jeg var angst for at høre musik, når jeg var alene i lejligheden. Jeg hørte kun noget nyt i sociale sammenhæng, men selv der hørte vi mest ting, jeg i forvejen var vild med.

2013-2020: Nu hører jeg en helt masse musik på Spotify. Jeg hører både nyt og gammelt men mest gammelt. Jeg hører også langt flere forskellige genrer, end jeg ellers har gjort, fordi jeg hører musik, mens jeg arbejder, så jeg kan få hørt en helt masse af ren nysgerrighed uden at føle, at jeg har spildt min tid på det, hvis det ikke siger mig noget.

Brugeravatar
Jimmi Jazz
Geografisk sted: Nbro

#58 Indlæg af Jimmi Jazz » 13 maj 2020 10:04

Hvorfor var du i en periode angst for at høre musik, alene i din lejlighed?
kenk skrev:Jaja, den er god med jer og Bathory.

Brugeravatar
Jallan
Geografisk sted: Fanget i en barometerlomme

#59 Indlæg af Jallan » 13 maj 2020 12:34

Jimmi Jazz skrev:
06 maj 2020 14:08
Jeg og en ven fra work skiftes til at vælge ugens album, som skal være ukendt for os begge. Så lyttes der til den (har et forsæt om minimum 5 gennemlytninger), diskuteres lidt og gives karakter ved ugens udgang. Derudover er jeg begyndt at genhøre de få cd'er, der har overlevet af nostalgiske grunde, Moby: Play, Alicia Keys' debut, Mercury Rev og anden musik fra omkring årtusindeskiftet. Af en eller anden grund får jeg sjældnere sat en af mine plader på (typisk købt efter koncerter) selvom de mere repræsenterer min nuværende musiksmag.
Super fedt. Det har jeg lige indført med min kollega. Det første album vi lytter til er Rush - 2112.
Med intens hilsen

Jallan

Brugeravatar
J Spaceman

#60 Indlæg af J Spaceman » 13 maj 2020 13:13

Jimmi Jazz skrev:
13 maj 2020 10:04
Hvorfor var du i en periode angst for at høre musik, alene i din lejlighed?
Det var sådan noget med, at jeg ikke kunne høre, hvis der skete noget omkring mig, fordi musikken overdøvede det.

Værre var det heller ikke, men det var nok til at jeg fravalgte at høre musik alene derhjemme.

Besvar