10'er LISTE - OFFICIELT FORMALIA

NP, lister, sortering, generel musiksnak osv.
Besvar
besked
Forfatter
Brugeravatar
Non-metal dude
Geografisk sted: København S
Kontakt:

10'er LISTE - OFFICIELT FORMALIA

#1 Indlæg af Non-metal dude » 06 okt 2020 13:51

Så er vi officielt i gang.
Deadline for at indsende lister er 26. november, så det kan i sagtens nå.

Listen sendes til profilen Non-metal dude via en privat besked på svingninger.dk

Vi følger Dan Dare's udemærkede retningslinjer og gode råd:
Dan Dare skrev:1 liste pr. person ikke pr. profil (i hvert fald ikke til optællingen, men send dem gerne, og skriv lige en note om, at det er fra stemmerne i hovedet. Har ikke styr på alle jeres hånddukker)

Lav din liste så lang som du ønsker. Kun de første 50 tæller i optællingen, men vi vil gerne se mere.

Der godtages ting udgivet i perioden 1. januar 2010 - 31. december 2019. Rate Your Music er rettesnor.

Om man vil medtage EP'er, singler, compilations (osv.) er op til listemager, og man står selv på mål for sine valg, når den offentlige udhængning går i gang. Det samme gælder "1 album pr. kunstner"-reglen. Det må man selvfølgelig gerne, man kan bare ikke forvente at andre gør det.

Hvornår må en "compilation" el. lign. komme med? Det bestemmer man i princippet selv, men det må de kun, hvis det giver mening at placere den på 10'er-listen fremfor et andet årti-liste. Dvs. hvis der findes en samling af gamle Dylan-sange fra 63-84 og de aldrig har været udgivet før 10'erne, så giver det ikke mening at have det album på en anden årstalsliste. Det er op til den enkelte listemager at beslutte/argumentere for det. Man kan ikke forvente at andre er enige, og vil have samme album på deres. Ønsker man blot en teoretisk diskussion, så tag endelig den, eller dyk tilbage i de gamle tråde. Det kommer der ikke lister ud af, så den tager vi ikke nu.

Spred ordet til gamle svingere på FB, Twitter, Snapchat og hvor I ellers har kontakt med dem, så de også lige sender en liste.
Til sidst: Hvis der er en eller flere af jer, der vil stå for offentliggørelsen af de individuelle lister og listeoptællingen, når vi kommer så langt, så vil det være fedt.
Og så opfordrer jeg til en fair kamp, og at man deltager i den nyoprettede "diskuter potentielle 10'erlistealbums" tråd.
Listens opsætning:

Optællingsarbejdet gøres en del nemmere og fejl minimeres hvis de individuelle lister er formateret nogenlunde ens. Optæller foreslår: placering;kunstner;titel;år
Det vil for eksempel sige: 1;PJ Harvey;Let England Shake;2011
Evt. The må meget gerne stå foran bandnavn (dvs. The Sadies, ikke Sadies, the). Fornavn før efternavn (Bob Dylan, ikke Dylan, Bob).

(Opdateres)
Senest rettet af Dan Dare 17 okt 2020 20:05, rettet i alt 3 gange.
Senest rettet af [ Non-metal dude ] 20.11.2011 20:11:20, rettet i alt 117 gange.

Brugeravatar
secondtoughestintheinfant
Geografisk sted: Jerusalem

Re: 10'er LISTE - OFFICIELT FORMALIA

#2 Indlæg af secondtoughestintheinfant » 06 okt 2020 14:02

Stærk initivrigdom, Dan Dare. Glæder mig til at gå i gang med #lytningen.
jegharfangetmigenmyg skrev:
29 maj 2019 11:28
Touché.

Brugeravatar
Josti
Geografisk sted: Aarhus N
Kontakt:

#3 Indlæg af Josti » 06 okt 2020 19:45

Dan Dare skrev:
06 okt 2020 13:51
Om man vil medtage EP'er, singler, compilations (osv.) er op til listemager, og man står selv på mål for sine valg, når den offentlige udhængning går i gang. Det samme gælder "1 album pr. kunstner"-reglen. Det må man selvfølgelig gerne, man kan bare ikke forvente at andre gør det.

Hvornår må en "compilation" el. lign. komme med? Det bestemmer man i princippet selv, men det må de kun, hvis det giver mening at placere den på 10'er-listen fremfor et andet årti-liste. Dvs. hvis der findes en samling af gamle Dylan-sange fra 63-84 og de aldrig har været udgivet før 10'erne, så giver det ikke mening at have det album på en anden årstalsliste. Det er op til den enkelte listemager at beslutte/argumentere for det. Man kan ikke forvente at andre er enige, og vil have samme album på deres. Ønsker man blot en teoretisk diskussion, så tag endelig den, eller dyk tilbage i de gamle tråde. Det kommer der ikke lister ud af, så den tager vi ikke nu.
Jeg hylder initiativet. Du er uden tvivl listekongen, Dan Dare. Men jeg må også sige, at jeg er lidt ærgerlig over, at du demonterer den 15 sider lange obligatoriske formatdiskussion. Det er lissom en del af #pakken, når der laves lister.
"Hvorfor sidder vi to og taler om sex?"
"Fordi, vi godt kan lide at lege med ilden."

Brugeravatar
Morten
Geografisk sted: Hovedstadsområdet

#4 Indlæg af Morten » 06 okt 2020 20:33

Mon ikke vi finder på noget de næste 15 sider?
Hvad med udgivelser der kun er kommet digitalt? - hvad med udgivelser som kun er udgivet i ét eksklusivt eksemplar eller hvad med andre meget limited editions? - hvad med koncertoptagelser som er udgivet eller ikke, men kan findes på Youtube? - hvad med værker, som er mere kunst/installation end egentlig musik, men er udgivet af en musiker? - hvad med dj-set som er udgivet online eller på vinyl? - hvad med mainstream pop-musik/r'n'b - bliver det betragtet som rigtig musik? Gælder udgivelser som kun er udkommet på usb-stik? Hvad med udgivelser som ikke er på RYM? ......

Viste sidste optælling i øvrigt ikke at mellemrum efter semikolon bare var til besvær?
Simplify

Brugeravatar
Dan Dare
Geografisk sted: Funkytown
Kontakt:

#5 Indlæg af Dan Dare » 06 okt 2020 20:56

:D :lol: :lol: :D

Nu ved jeg godt, at det bare er for sjovt, og jeg synes det er ret sjovt.

Men jeg har selvfølgelig svar på det hele, hvis der skulle sidde nogle og være i tvivl. Det super-korte svar er "Hvis du synes det tæller som en udgivelse, så er det en udgivelse. Og det får ikke nogen praktisk betydning for listens udformning, for der er ikke nok der har "den slags" udgivelser med". Så tag dem med eller lad være, men jeg tror ikke på, at der er nogle "udgivelser" der ligger i de her gråzoner-områder, der kan få liste-placeringer. Så mens det bliver diskuteret på de næste 15 sider, så lav den liste DU synes er fed. Det er den vi vil se.

De lange svar:
hvad med udgivelser der kun er kommet digitalt?
Det er også udgivelser. Jeg har da i hvert fald tænkt mig at have min kærestes album som #1 på min liste, og den er kun kommet digitalt (indtil videre.) På RYM vil du også finde digitale udgivelser. (Se i øvrigt længere nede om ting der ikke findes på RYM)
hvad med udgivelser som kun er udgivet i ét eksklusivt eksemplar
Hvis den kun er i 1 eksempler, er det nok alligevel kun dig der har den med => ingen chance for placering. Tag den med! Belær os om vores alt for indskrænkede musikviden!.
hvad med andre meget limited editions?
Kan den findes på RYM? Så er det en udgivelse. Også selvom der kun findes 10. Tag den med!
hvad med koncertoptagelser som er udgivet eller ikke, men kan findes på Youtube?
Tæller ikke som en udgivelse på RYM, hvis den er en live-optagelse på youtube. Men hvis du virkelig mener og vil stå på mål for, at det er en udgivelse så tag den med! Jeg skal i hvert fald have en hel del af de der sichlaubruun-videoer på youtube med på min liste.
hvad med værker, som er mere kunst/installation end egentlig musik, men er udgivet af en musiker?
Kan den tælle som en udgivelse på RYM, så er det en udgivelse. Tag den med! Er det en ikke-optaget performance, så er det desværre ikke en udgivelse... men TAG DEN MED! som #51 eller noget.
hvad med dj-set som er udgivet online eller på vinyl?
Det er sikkert også en udgivelse. Det samme er Absolute Music. Tag den endelig med!
hvad med mainstream pop-musik/r'n'b - bliver det betragtet som rigtig musik?
Nej, her må listeoptæller erstatte med et album af listetællers eget valg.
Gælder udgivelser som kun er udkommet på usb-stik?
Selvfølgelig. Også musik kun udgivet på CD.
Hvad med udgivelser som ikke er på RYM?
Så tilføjer du dem bare på RYM. Det er meget nemt, kan godt vise dig hvordan. Hvis den bliver slettet igen af moderatorerne, fordi det ikke tæller som en udgivelse... SÅ ER DET IKKE EN UDGIVELSE OG DEN MÅ IKKE TAGES MED!!!!

Og må jeg tilføje, at jeg glæder mig til at se din liste 8)
Senest rettet af Dan Dare 06 okt 2020 20:58, rettet i alt 1 gang.
I'm a good citizen, I'm a good father, I recycle and I masturbate. And I'm proud of it.
GOAT skrev: Lad være med at bruge ondsind og overlæg til at forklare noget, som bedre kan forklares af inkompetence.
Hygger også lige med budding

Brugeravatar
Dan Dare
Kontakt:

#6 Indlæg af Dan Dare » 06 okt 2020 20:57

Morten skrev:
06 okt 2020 20:33
Viste sidste optælling i øvrigt ikke at mellemrum efter semikolon bare var til besvær?
Bum, det kan jeg ikke huske. Tjekker lige på min excel og vender tilbage med hvordan jeg egentlig vil have det. Tror jeg lærte en eller anden funktion der kunne fjerne de der mellemrums.
I'm a good citizen, I'm a good father, I recycle and I masturbate. And I'm proud of it.
GOAT skrev: Lad være med at bruge ondsind og overlæg til at forklare noget, som bedre kan forklares af inkompetence.

Brugeravatar
makrel
Geografisk sted: A place called Candied Island!
Kontakt:

#7 Indlæg af makrel » 07 okt 2020 09:14

Som også luftet i en anden tråd, så tror jeg simpelthen ikke at jeg kan nå det. Der er også listen for 2020 at tænke over oveni den her deadline. Vanvid!

Hvis jeg kunne vælge, så havde det været sjovere med 2019-listen med en dealine der hed 31. januar 2021. Så har man haft et år og en måned til at runde 10'erne af og ikke kun godt og vel 11 måneder. Den sidste halvdel af 10'erne har været fuldstændig sindssyg.
Tom D. Warrior

Brugeravatar
Dan Dare
Kontakt:

#8 Indlæg af Dan Dare » 07 okt 2020 09:26

Giv det et skud. Det er jo bare en leg. Du bliver ikke hængt, hvis du ombestemmer dig 3 måneder senere.

Brugeravatar
makrel
Geografisk sted: A place called Candied Island!
Kontakt:

#9 Indlæg af makrel » 07 okt 2020 09:38

En dødsens alvorlig leg! Mine 10'ere er praktisk talt "jeres" 00'ere. Det var i 10'erne at ALT skete for mig og det var sidste halvdel af 10'erne som var fuldstændig sindssyg på pladeudgivelser.
Min anke er egentlig bare at de ekstra 3 måneder giver lidt luft fordi 2020-listen også skal til at formes.
Tom D. Warrior

Brugeravatar
PeterEllermann
Spotify: 114022072
Geografisk sted: Working class hero.

#10 Indlæg af PeterEllermann » 07 okt 2020 09:40

makrel skrev:
07 okt 2020 09:38
En dødsens alvorlig leg! Mine 10'ere er praktisk talt "jeres" 00'ere. Det var i 10'erne at ALT skete for mig og det var sidste halvdel af 10'erne som var fuldstændig sindssyg på pladeudgivelser.
Min anke er egentlig bare at de ekstra 3 måneder giver lidt luft fordi 2020-listen også skal til at formes.
Jeg venter ikke 3 måneder på nogen!
Det har ekskonen også lært.
Ind på Kerrang.com makrulle
Steely Dan Jørgensen.

Besvar