Mise-en-scène: Film 2017

Film & tv, litteratur, billedkunst, mad mm.
Post Reply
jegharfangetmigenmyg

Re: Mise-en-scène: Film 2017

#1051 Post by jegharfangetmigenmyg » 13.03.2018 11:34:44

@Lang: Det er jeg forberedt på. Andet ville være tossegodt. Børn bliver jo korrumperet af omgivelserne allerede fra vuggestuealderen og efteraber de andre for at være en del af fællesskab. Men man kan da håbe på, at ens børn har en vis eventyrlyst, der gør, at alt ikke nødvendigvis skal være det samme og det samme og det samme. Jeg lærte i hvert fald ikke at interessere mig for film eller musik af mine forældre. At opsøge noget andet end Spielberg, Beatles og Lotte Svendsen var da drevet af nysgerrighed.
Rolling Stone wrote:Modern Trivia: Michael Jackson claims he wrote many of his hits in a tree.

jegharfangetmigenmyg

#1052 Post by jegharfangetmigenmyg » 13.03.2018 11:37:05

Lang wrote:Der er derfor jeg mener at E.T, Hollywood musicals og den slags er noget af det bedste filmtræning de kan få fordi det er rigtige film og de gider at se det mens S/H.
Men så lærer du dem jo bare alt for tidligt at tænke, at E.T. og Hollywood-musicals er the shit og ikke lort? Så hælder jeg nok mere til at vente, til de fatter mere.
Rolling Stone wrote:Modern Trivia: Michael Jackson claims he wrote many of his hits in a tree.

Lang

#1053 Post by Lang » 13.03.2018 11:51:50

Hvis du venter, så fatter de det aldrig. Det er den "Kæmpestore Pære" eller ET. Har købt virkelig mange tegneserier af folk med halvstore børn hvis børn aldrig kom i gang med forældrens samling fordi de blev slugt af Facebook og 'tube inden de kom i gang.

Men altså jeg har rimelig succes med den store, som kan se S/H, læse tegneserier og er en af fremmeste læsere i klassen og hun kan bedre kan lide CV Jørgensen end Joey Moey osv.

Min strategi har været, at hvis hun viser interesse for en genre, så får hun straks det bedste af det bedste som jeg kan finde af den slags for i det mindste at inspirere.
Altså typisk: hvis hun er oppe på Jumbo Bøger, så får hun Carl Barks. Er hun interesseret i gys og taler de andre om noget skrald på Flix de ser i skolen, så snupper vi straks en hyggelig aften med Universal classics. Læser hun noget dårligt skraldfantasy så finder vi straks CS Lewis frem. Og er hun interesseret i noget ligesom 'Hjem' (frygtelig animation) eller noget af det utroligt grimme Robert Zemeckis der ligger på Netflix, så ser vi straks E.T for det er i det mindste bedre og føles som en rigtig film
Altså steppe gamet op fra ren lort til i det mindste klassisk lort.

Og samtidig har jeg også hele tiden give hende nogle classics som hun egentlig var lidt for lille til, fordi så blev det spændende og hun fik samme fornemmelse som når man sneg sig ind på voksenbiblioteket for at læse "Tegneserier for voksne" . En spændende verden af dårskab der åbner sig.
Samtidig har jeg investeret meget i at se og læse svære ting med hende så hun lærte at se S/H og læse tegneserier og jeg læser stadig meget lange bøger for hende

Hendes lillebror virker der dog ikke til at være meget håb for. Han kan kun lide "Gummibear" sangen og er KUN optaget af af det samme legetøjsspinoff som alle de andre børnehaven. I samme alder var hun meget optaget af Jack Kirbys Fantastiske Fire
Så det er nok også personlighed. Hun er en loner og han er supersocial og bliver nok mere fodbold end digtertypen
Jeg har ikke valgt Transmission fra.

jegharfangetmigenmyg

#1054 Post by jegharfangetmigenmyg » 13.03.2018 12:01:09

Det giver mere mening, når du stiller det sådan op. Det lyder som en hård, men nyttig stige at skulle betræde igen. Hele vejen fra ren lort til klassisk lort og senere ikke lort. Men igen, jeg blev altså ikke selv hjulpet på vej, så nysgerrighed og en vis kritisk sans kan man altså også komme et stykke med. Men jeg kan godt se, at man nok ikke lærer sine børn at kunne se film eller høre musik blot ved at opfordre dem til at tænke kritisk og i øvrigt være nysgerrige. Eller omformuleret: Man skal nok være mere end 5-6 år for sådan rigtig at fatte, hvad fanden det er far og mor ævler om.

Lang

#1055 Post by Lang » 13.03.2018 12:13:50

Det tror jeg du har helt ret i. Man kan klart ikke lokke hele vejen med at det er sjovt, men mon ikke, at du har glemt at du også så eller læste rimelig meget lort indmellem, som hjalp dig en bedre retning? Ligesom at det er en god ide at forsvinde ind i 'Intet nyt fra Vestfronten' før man går i gang med Ernst Junger eller sådan noget. Dannelse kræver også gateway drugs.

Udfordringen i dag i en moderne by er, at der er SÅ mange tilbud -alt musik, alt film, forældre der vil alt muligt hele tiden så det er svært at få skabt den der søgende ensomhed, som har formet mange agtværdige profiler på Svingninger.

Det er derfor jeg er ret glad for, at det med den niårige har virket at inspirere hende til i det mindste at kunne se en rigtig film, læse noget skørt, høre noget trist osv så fik hun redskaberne, så hun i dag er lydhør på den måde du siger og hun kan sagtens sidde stille i operaen, læse en bog om Napoleon eller læse Børnehjemmet af Gimnez som vi gjorde igår. (s/h tegneserie om at være børnehjemsbarn under Franco)

Men den lille er slet ikke interesseret i bare det helt basale, som at se en film, få læst højt uden billeder eller høre musik, så her er jeg meget mere bekymret om for om han overhovedet kommer igang eller om den står på fodbold og snapchat fra det niende leveår
Jeg har ikke valgt Transmission fra.

jegharfangetmigenmyg

#1056 Post by jegharfangetmigenmyg » 13.03.2018 12:28:40

Ja, det er vel det der er den største udfordring verden efter internettet, at der er adgang til ALT. Det er jo vildt nok, at man i dag skal hjælpe sine børn gennem en online informationsjungle, som man knap nok selv kan finde rundt i eller bestemme sig for, hvilken rute man vil tage. Min pointe var, at de fleste børn også er sådan noget, der, på et tidspunkt, i hvert fald, synes at far og mor er det med un-coole overhovedet, og hvis du så har lært dem alt muligt kulturelt, så vil de distancere sig fra det. Sådan tænker jeg i hvert fald, at det har været, traditionelt. Men omvendt kan jeg godt følge dét, at man skal hjælpe dem på vej med ren eller mindre ren lort for at lære at finde vej - sådan som verden ser ud i dag. Især hvis man vil have, at de skal kunne koncentrere sig til mere end 2 minutter på youtube eller et snap. Men igen, i sidste ende tænker jeg dog stadig, at generne også spiller ind og at det i det store billede vil være ret tilfældigt, hvor interesserne ender med at ligge. Og selvfølgelig også ekstremt afhængig af, hvem deres bedste ven/veninde bliver. Mao. meget meget tilfældigt.

krea

#1057 Post by krea » 13.03.2018 12:35:11

Flyt dog på landet, Lang, og cut internetforbindelsen. Så er der kun fars tegneserier/bøger/film osv. at dræbe kedsomheden med. Så ender knægten med at blive pissesur på dig for den beslutning, begynder at plage dyr i skoven og starter et enmandsblackmetal-band inden han er teen = uendelig succes.
... så det' go'nok ...

eini

#1058 Post by eini » 14.03.2018 21:26:47

Jeg er i gang med at indhente de film jeg ikke gad se sidste år. Lægger ud med Wonder Woman som er HELT forfærdelig. Håber fandeme at barren for feminisme er blevet sat højere siden den kom ud. Så kommer der lige en mand sendt fra himlen med en vilje til den kvindelige hovedkarakter. Jesus fucking Christ. Den der naturbarnskvindekliché er så ufatteligt irriterende. Ja, der er lidt påklistret feministisk dialog her og der, og WW protesterer når mænd gør ting og sådan noget, men hun forbliver en karakter (eller nærmere et fænomen) vi oplever udefra, altid i forhold til manden. Og dertil kommer naturligvis superheltefilmens undergravende virksomhed ved dyrkelsen af det kunstige som den totale udfasning af menneskelig indlevelsesevne fra fiktionen. Fy for satan.
Last edited by eini on 14.03.2018 21:31:57, edited 1 time in total.

secondtoughestintheinfant

#1059 Post by secondtoughestintheinfant » 14.03.2018 21:30:34

eini wrote: Håber fandeme at barren for feminisme er blevet sat højere siden den kom ud.
Bare rolig, gutterne har dig: https://politiken.dk/kultur/filmogtv/ar ... Too-kritik
The Internet Destroyed Everything He'd Ever Loved, Everything He'd Ever Hoped For. It Only Made One Mistake. IT LEFT HIM ALIVE.

foxtrot

#1060 Post by foxtrot » 15.03.2018 10:10:30

secondtoughestintheinfant wrote:
eini wrote: Håber fandeme at barren for feminisme er blevet sat højere siden den kom ud.
Bare rolig, gutterne har dig: https://politiken.dk/kultur/filmogtv/ar ... Too-kritik
»Rideren erklærer, at kvinder, farvede, handikappede, medlemmer af LGBT samt marginaliserede fællesskaber, som traditionelt set bliver underrepræsenteret, skal optræde på skærmen proportionelt med deres repræsentation i befolkningen«, forklarer Stacy Smith ifølge BBC.
Vi har nogle interessante biopics i vente:

"Hvilket toilet skal Mozart vælge?" - se Jada Pinkett Smith i hovedrollen som én af verdens største kunstnere i hens livs sværeste valg.
You know, Mike Yanagita. Remember me?

Post Reply