2019 Film. I movieboxen sidder

Film & tv, litteratur, billedkunst, mad mm.
Besvar
besked
Forfatter
Brugeravatar
jegharfangetmigenmyg
Geografisk sted: Din mor

Re: 2019 Film. I movieboxen sidder

#311 Indlæg af jegharfangetmigenmyg » 12 apr 2019 14:30

secondtoughestintheinfant skrev:
12 apr 2019 13:06
EDIT: OK, Cinemateket viser fede ting for tiden: Asthenic Syndrome, Monteiro og Ophüls-kavalkade. Lige se Le Plaisir på 35mm.
En af de mest overvurderede Ophüls, selvom det er en af Godards yndlingsfilm. Vildt ujævn. Kun Lola Montès er mere overvurderet og desværre også en af hans mest kanoniserede film. Mage til hæmningsløs autopilot og autofellatio har jeg sjældent oplevet på film.

Flere af visningerne i retrospektivet har desværre været Betacam og dvd (!), så jeg har kun gidet se La signora di tutti eller Halvt uskyldig, som den hedder på dansk. Flot 35mm, stærk, men lidt langsom, Ophüls.

Listen (over dem jeg har set):

1. La ronde
2. Letter from an Unknown Woman
3. Madame de...
4. Liebelei
5. The Reckless Moment
6. La signora di tutti
7. Le plaisir
8. Caught
9. Lola Montés
secondtoughestintheinfant skrev:Alt, hvad Myggen skriver, er sandt.

Brugeravatar
secondtoughestintheinfant
Geografisk sted: Jerusalem

#312 Indlæg af secondtoughestintheinfant » 12 apr 2019 14:35

OK, det der er nok det sindssygeste, du nogensinde har skrevet på Svinginger. Lola Montès er jo så klar en 6/6'er. Jeg er rystet over, vi overhovedet skal diskutere det her. Top 5:
1. Madame de...
2. Letter From an Unknown Woman
3. La Signora di tutti
4. Lola Montès
5. Le Plaisir

Allesammen 6/6.

Men altså. Hvor er bare grotesk, at Cinemateket viser ting på betacam og dvd :sad:
Jeg tager tit fejl, men jeg tror jeg tager lidt mindre fejl end de fleste andre herinde, fordi jeg er grundig.

Brugeravatar
mary jane

#313 Indlæg af mary jane » 12 apr 2019 15:35

Så In My Room forleden med fem andre i salen, der alle sad på de bageste rækker, så det var den helt korrekte setting. Syntes det var helt vildt plat at han gik fra slacker til dygtig ingeniør på nul komma fem, indtil det gik op for mig at det var hele pointen og at han selvfølgelig havde været derude i noget længere tid. Det ville have været ret enestående hvis de to hovedpersoner slet ikke kunne snakke sammen i anden halvdel, den engelske dialog virkede ret tynd, men den var trods alt sparsom. Genialt er det også at filmen ikke spilder tiden på at finde forklaringer på hvorfor alle mennesker mon er forsvundet. Kan godt anbefales at ses alene.

Brugeravatar
jegharfangetmigenmyg

#314 Indlæg af jegharfangetmigenmyg » 12 apr 2019 20:23

12 apr 2019 14:35
OK, det der er nok det sindssygeste, du nogensinde har skrevet på Svinginger. Lola Montès er jo så klar en 6/6'er. Jeg er rystet over, vi overhovedet skal diskutere det her. Top 5:
1. Madame de...
2. Letter From an Unknown Woman
3. La Signora di tutti
4. Lola Montès
5. Le Plaisir

Allesammen 6/6.

Men altså. Hvor er bare grotesk, at Cinemateket viser ting på betacam og dvd :sad:
De første 20-25 minutter af Lola Montès er fuldstændig sublime og noget af det bedste, han nogensinde har begået. Flashbacket/resten af filmen er en urimeligt kedelig stiløvelse og opsummering af alle hans virkemidler, fuldstændig uden substans. Det er ret tydeligt, at han ikke har vidst, hvad han skulle stille op med Cinemascope. Martine Carol er også fuldstændig ukarismatisk og kan slet ikke bære rollen. Men bortset fra det, så...

Har du ikke set La ronde? Hvis du har, er det da mindst lige så vanvittigt, at du ikke har den i Top 5. Filmen, hvor alt kulminerer for ham, hvor han maxer helt ud og peaker. Madame de... genså jeg for et halvt års tid siden, og den er jo stadig for vild (de der dansescener med De Sica, mand), men historien virker lidt overfortalt og konstrueret. Det fungerer langt bedre i La ronde, når han kører full-on meta. Så lige have Anton Walbrook stå der og tale til kameraet og konge endnu mere ud, end han gør med Powell & Pressburger. Og karruselovergangen fra scene til scene. Dét er sublimt. Ligesom den der fake togscene i Letter from an Unknown Woman.

Green Book

#315 Indlæg af Green Book » 14 apr 2019 16:45

Triple Frontier

god film men overraskende lidt action

Starla
Geografisk sted: København N

#316 Indlæg af Starla » 14 apr 2019 17:38

shaken skrev:
28 mar 2019 08:51
Derudover drømte jeg en, lad os sige, kærestedrøm om Timothée Chalamet i nat
:lol: I hear ya
shaken skrev:
28 mar 2019 08:51
givetvis fordi jeg så, at de planlægger en Call Me By Your Name - opfølger.
Ja, rygterne svinger lidt frem og tilbage. Hvordan har vi det med en opfølger? Når nu man er ret glad for (læs: totalt besat af og forelsket i) Call Me by Your Name.
Government Created Killer Nano Robot Infection

Brugeravatar
oles
Geografisk sted: KBH
Kontakt:

#317 Indlæg af oles » 15 apr 2019 08:07

jegharfangetmigenmyg skrev:
12 apr 2019 14:30
12 apr 2019 13:06
EDIT: OK, Cinemateket viser fede ting for tiden: Asthenic Syndrome, Monteiro og Ophüls-kavalkade. Lige se Le Plaisir på 35mm.
En af de mest overvurderede Ophüls, selvom det er en af Godards yndlingsfilm. Vildt ujævn. Kun Lola Montès er mere overvurderet og desværre også en af hans mest kanoniserede film. Mage til hæmningsløs autopilot og autofellatio har jeg sjældent oplevet på film.

Flere af visningerne i retrospektivet har desværre været Betacam og dvd (!), så jeg har kun gidet se La signora di tutti eller Halvt uskyldig, som den hedder på dansk. Flot 35mm, stærk, men lidt langsom, Ophüls.

Listen (over dem jeg har set):

1. La ronde
2. Letter from an Unknown Woman
3. Madame de...
4. Liebelei
5. The Reckless Moment
6. La signora di tutti
7. Le plaisir
8. Caught
9. Lola Montés
Hvilke titler var det?

Brugeravatar
jegharfangetmigenmyg

#318 Indlæg af jegharfangetmigenmyg » 15 apr 2019 10:37

Liebelei blev vist på dvd. Det meste var vist DCP og så en enkelt eller to på 35mm (bl.a. La signora di tutti, som var slidt, men god). Kanske at det ikke var betacam, men prores eller et andet digitalt format af lavere opløsning, der mere blev vist i. Der var i hvert fald mere end ét eksempel. I det mindste langt fra så pinligt som Lucrecia Martel-retrospektivet, hvor alle film, så vidt jeg husker, blev vist på dvd. Undtagen Zama, selvfølgelig.

Brugeravatar
secondtoughestintheinfant
Geografisk sted: Jerusalem

#319 Indlæg af secondtoughestintheinfant » 15 apr 2019 14:44

Så er der trailer til Brian De Palma goes DR Drama:

Brian De Palma skrev:I never experienced such a horrible movie set. A large part of our team has not even been paid yet by the Danish producers. The film is finished and ready to go out, but I have no idea what its future will hold, it is currently in the hands of the producers. This was my first experience in Denmark and most likely my last.
Jeg tager tit fejl, men jeg tror jeg tager lidt mindre fejl end de fleste andre herinde, fordi jeg er grundig.

Brugeravatar
oles
Geografisk sted: KBH
Kontakt:

#320 Indlæg af oles » 16 apr 2019 08:49

jegharfangetmigenmyg skrev:
15 apr 2019 10:37
Liebelei blev vist på dvd. Det meste var vist DCP og så en enkelt eller to på 35mm (bl.a. La signora di tutti, som var slidt, men god). Kanske at det ikke var betacam, men prores eller et andet digitalt format af lavere opløsning, der mere blev vist i. Der var i hvert fald mere end ét eksempel. I det mindste langt fra så pinligt som Lucrecia Martel-retrospektivet, hvor alle film, så vidt jeg husker, blev vist på dvd. Undtagen Zama, selvfølgelig.
Tak, kvaliteten af visningsmaterialet er ikke noget der fylder meget hos programlæggerne. Det undrede mig bare lidt, hvis der rent faktisk var brugt bånd (selvom en visning direkte fra digibeta sikkert vil se meget godt ud.)

Besvar