LN 2020

Film & tv, litteratur, billedkunst, mad mm.
Besvar
besked
Forfatter
Brugeravatar
PeterEllermann
Spotify: 114022072
Geografisk sted: Working class hero.

Re: LN 2020

#271 Indlæg af PeterEllermann » 29 jun 2020 20:18

Jeg læser Kafkas Slottet.
Den er godt nok Unheimlich.
Steely Dan Jørgensen.

Brugeravatar
PeterEllermann

#272 Indlæg af PeterEllermann » 01 jul 2020 20:12

PeterEllermann skrev:
29 jun 2020 20:18
Jeg læser Kafkas Slottet.
Den er godt nok Unheimlich.
Kapitel 16 åååååhhhhh!
Steely Dan Jørgensen.

Eddike

#273 Indlæg af Eddike » 01 jul 2020 20:40

Master Fatman af David Pepe Birch.
Det meste er vel løgn.
Typen der ikke drikker Coca-Cola.

Brugeravatar
Antimatter
Geografisk sted: μεταξὺ τρηχέης τε και λεπρῆς ἀκτῆς

#274 Indlæg af Antimatter » 08 jul 2020 16:53

Netop købt:

Billede

:balloons:
This book provides information on some 14,500 recordings of 3,500 old-time folk and country songs recorded between 1921 and 1942. Each performance receives a full citation, including the date and place of recording, original and variant artist, and title credits. Whenever possible, songs are traced back to their original lyricists and composers or to major published and unpublished folksong collections. Entries are grouped into broad subject categories: ballads, popular songs, religious songs, and instrumentals.

Based on 35 years of research in public and private collections of recordings, broadsides, pamphlets, and sheet music, this valuable resource allows a fresh understanding of pre-World War II country music and its intricate connections to the blues, old world folk music, and the broad spectrum of American popular song
Gus's magnum opus will be a prime resource for folksong and tune researchers for years to come. We are deeply in his debt for compiling this comprehensive work. (Joseph C. Hickerson, from the Foreword)

This definitive work provides easy access to a huge body of information. It is invaluable for any research in early country/folk music songs and recordings.--Choice

This generation's most important reference book. . . . A handsome, definitive reference book that should be on every library shelf and in the hands of any serious student of American music.--Institute for Studies in American Music Newsletter

Easily the most important research aid for the study of country music undertaken in our time. . . . Country Music Sources stands as a tribute to Meade and other selfless and indefatigable collectors . . . who have devoted lifetimes to the accumulation of songbooks, folios, sheet music, records, radio transcriptions, and other ephemera related to American vernacular music.--Bill C. Malone, No Depression

One of the most impressive accomplishments in the history of country music scholarship. It is a big, juicy mother-lode that contains more new, hard data than anyone in this field has seen in years. . . . A definitive reference book that should be on every library shelf and in the hands of any serious student of American music.--Journal of Country Music
Blight and famine, plague and earthquake, roaring deeps and fiery sands,
Clanging fights, and flaming towns, and sinking ships, and praying hands.

Brugeravatar
Antimatter
Geografisk sted: μεταξὺ τρηχέης τε και λεπρῆς ἀκτῆς

#275 Indlæg af Antimatter » 10 jul 2020 12:41

Bedste udgave af 'the Anatomy of Melancholy' for nørder fraset den væmmeligt dyre udgave på Clarendon Press? Den skal indeholde hele teksten. Det skal ikke være en paperback. Helst med tekstkritiske kommentarer, men det er ikke obligatorisk.
Blight and famine, plague and earthquake, roaring deeps and fiery sands,
Clanging fights, and flaming towns, and sinking ships, and praying hands.

Brugeravatar
helle b
Geografisk sted: Whiskeytown
Kontakt:

#276 Indlæg af helle b » 12 jul 2020 21:19

Det virker som om, at jeg sjældent læser noget, I læser, og at I sjældent læser noget, jeg læser. Men altså, jeg har læst ‘Jeg tog ned til bror’ af Karin Smirnoff, og den var fremragende. Jeg slugte den. Så læste jeg ‘Katalog over katastrofer’ af Stine Askov, og den var også en fin læseoplevelse. På en måde trækker de to paralleller til hinanden: Dysfunktionelle familier (fucked up fædre, der yder enten den ene eller anden form for vold på deres børn, og fucked up mødre der ser på), begge barske og mørke, og så glimter der alligevel (gudskelov) lidt lys ind nogle steder. I den første i form af håb (håb er vel håb uanset, hvor langt ude ting er) og i glimt af kærlighed, der findes selv de mest bizarre steder, og i den anden, i form af de, ganske vist få, øjeblikke mellem volden og sindssygen, hvor man mærker en eller snert af ømhed mellem faren og datteren.

Nu er jeg omsider gået i gang med ‘Det smelter’ af Lize Spit, som er mere af det samme, tror jeg.
Be my raincoat, roses

Brugeravatar
Kong Louie

#277 Indlæg af Kong Louie » 12 jul 2020 21:42

Fedt navn. Lize Spit
Now I'm the king of the swingers

Brugeravatar
eini

#278 Indlæg af eini » 13 jul 2020 15:51

Jeg er ved at læse Doktor Glas af Hjalmar Söderberg. En ung neurotisk læge der på én gang er dybt frastødt og draget af sex, gør et nummer ud af at bevidne unge kvinder i ulykkelige ægteskaber med forfærdelige mænd. Virkelig sjov fortællerstemme og stærkt portræt af mandlig seksuel skam.
Remember, the algorithm only learns from you. Do not thank the algorithm. You are here because you are you.

Brugeravatar
PeterEllermann

#279 Indlæg af PeterEllermann » 13 jul 2020 21:16

Jeg har læst Kafka færdig, og selvom jeg er lidt sur over, at den ikke slutter rigtig, synes jeg stadigvæk den holder stort. De forskellige beskrivelser af de nærmest metafysiske indbyrdes forhold og synspunkter får det til at løbe koldt ned ad ryggen på mig, fordi de på samme tid er så abstrakt fortalte og så tæt på virkeligheden.
Der er hele tiden den her følelse af anderledeshed, forkerthed og som nævnt Unheimlichkeit, at man er i en verden, som man aldrig rigtig kan finde sig til rette i.

Fordi ja, selvfølgelig kan man få en partner, en bopæl og en stilling i byen, men hvis ikke det går gennem Slottet og får accepten derfra, mister det al værdi og al skin.

Jeg er en stor bid vej enig i denne læsning http://anthropoetics.ucla.edu/ap1502/1502goldman/ der er antropologisk og tilknytter det transcendente til slottet. At det skulle være en metafor for himlen og så med landsbyen som det jordiske liv giver jeg ikke meget for - man kan sagtens have det forfærdeligt på slottet, men det er en anden type forfærdeligt, et ubehag hvor man har fundet hjem.
Steely Dan Jørgensen.

Brugeravatar
PeterEllermann

#280 Indlæg af PeterEllermann » 13 jul 2020 21:35

Nu er jeg taget i sommerhus.
Af lydbøger til at køre, mens der lægges lækre puslespil eller gåes ture, er min kæreste og jeg nået til bog fire i min introduktion til Harry Potter. Plus vi har fundet Maren Uthaugs lykkelig slutning, hvor jeg har slugt de andre to. Ligesom Helle Bs bøger skildrer de #tragiske familieskæbner, men med masser af absurd humor og stærke karakterer. Jeg er ret hooked på hende, siger det bare.

Ellers har jeg gang i at afslutte en masse postapokalyptiske trilogier, føles det som. Jeg har læst de to første bøger i både Oryx og Crake at Margaret Atwood, og City of Saints and Madmen af Jeff Vandermeer. Jeg har været mest fanget af den første bog i begge serier, og hos Vandermeer var jeg i udpræget grad mere vild med bog 1 end bog 2. Men Vandermeers tredje, Finch, er jeg ret vild med, og jeg synes plottet i denne bog passer godt til ham. En postapokalyptisk krimi, hvor f.eks. toeren blandede slægtsskildren med en by på randen af sammenbrud.
Ingen anelse om, hvordan Atwood slutter sin postapokalypse.

Så er jeg blevet medlem af Basilisks Bogklub, og har taget Patafysikeren Dr Faustus af Alfred Jarry med. Den forventer jeg mig meget af, den bogklub og den bograbat.

Så har jeg slæbt en Lovecraft Omnibus, Lucifer tegneserien og This Mortal Coil af Lawrence med pga at jeg ikke kan begrænse mig...
Steely Dan Jørgensen.

Besvar