2021 Den Gode Film i 2021

Film & tv, litteratur, billedkunst, mad mm.
Besvar
besked
Forfatter
Brugeravatar
Langley
Geografisk sted: Firmamentet

Re: 2021 Den Gode Film i 2021

#41 Indlæg af Langley » 21 jan 2021 21:00

Ang': Soul: Jamen men den er da mange niveauer over den sidste håndfuld Pixar. Min syvårige så den et par gange for at få den gode verdensbygning med og jeg fornøjede mig ved den ubevidste parallel til den legendariske danske tegneserie 'Rejsen til Saturn' som jeg ikke tør se filmatiseringen af. Men her gled temaet ned. DOG har jeg et metafysisk problem med både denne og 'Inside Out': Det er bare jo goldenage America liberalisme, som 'Its a Wonderful Life' og 'Heavens Gate' .

Altså en rar sød blød reformeret liberal vækkelsesetik hvor der kun er "gode" følelser og "dårlige" følelser og hvor det går alle godt i ånden hvis man er tro imod sig selv. Jeg kan godt se det tiltrækkende i denne form for frelse fra kosmos, men den keder mig også. Når man nu har hele universet i sin hule hånd hvorfor sådan en fesen metafysik? Det er her jeg synes de tidligere leverede langt bedre fordi deres universer også var grusomme, fyldt med andre ideer om liv end det reformere liberale livssyn. Her taler jeg om Finding Nemo, Monster Inc, Wall-e og naturligvis mesterværkerne Toy Story 1-3. I disse universer blev vi kastet ind i ukendte, farlige og alligevel med-det-samme meningsfulde universer som ikke nødvendigvis var bedre verdner men bare verdner. Nu med ham Soul har vi fået sådan pædagogisk tone om det autentiske liv og det fint nok men det er bare ikke lige så fedt.

Brugeravatar
Amos
Geografisk sted: Konstitueret mellemleder på Samos

#42 Indlæg af Amos » 22 jan 2021 10:01

Tak for Olivier Assayas anbefalinger, jeg skal helt sikkert have tjekket flere af hans film. Kan se at Filmstriben har en håndfuld liggende.

Så Morvern Callar, fantastisk præstation af Samantha Morton. Flot film med det bedste soundtrack længe hørt...
#forstårogstøtter

Brugeravatar
simonvt

#43 Indlæg af simonvt » 23 jan 2021 11:55

tankero skrev:
21 jan 2021 11:55
Har du prøvet at køre Mubis egen bandwidth test? Det gjorde jeg engang, da det kørt helt ad helvede til, og så foreslog den, at jeg skiftede server, og det hjalp. (Hvorfor den ikke automatisk vælger den mest egnede server forstår jeg ikke, men det er i det hele taget en meget mystisk side). For mig kører det ok; det hænder, at den bufferer og går ned i billedkvalitet, men det er så relativt sjældent, at jeg godt kan leve med det.
Jep, har tjekket både deres egen og ekstern. Der er helt sikkert lavere performance i deres test, men stadig rigeligt god til hvad de anbefaler. Så nu er jeg blevet pennevenner med support, forhåbentligt det løser sig.
Men synes sgu det er ærgerligt/slattent at den tekniske side af deres ting er så ringe, når nu de rent faktisk har fået så fint et katalog (synes det var lidt tyndt da jeg prøvede for nogen år siden). især sammenholdt med Criterion, som kører helt smooth (selvom jeg formoder at de ikke har nogen europæiske servere). Men tak for svarene :yellowheart:

Brugeravatar
Langley
Geografisk sted: Firmamentet

#44 Indlæg af Langley » 23 jan 2021 12:55

Vi har set 'Spellbound' og Hitch er da fin nok men der noget kulde til ham som gør at jeg ikke rigtig kommer på den vogn. Desuden Steven Soderbergs "Underneath" som var en fornøjelig noir bagatel.

sabzian

#45 Indlæg af sabzian » 23 jan 2021 21:41

TokeZa skrev:
21 jan 2021 16:28
sabzian skrev:
21 jan 2021 16:25
Amos skrev:
18 jan 2021 18:28
mary jane skrev:
12 jan 2021 23:29
Mubi giver stadig 3 måneder væk for $1 hvis ikke man allerede har været der. Sygt godt udvalg for tiden.
Super tip!

Har fået set Abel Ferrara‘s herligt sleazy Fear City og den iskolde Demonlover af den for mig ukendte Olivier Assayas.
Hvis du ikke allerede har gjort det, så tjek mere ud med Assayas. Jeg har efterhånden set en del af hans film, og der er ikke en eneste af dem, der ikke har været fed. Senest så jeg 'Irma Vep', som er en fiktiv film om en genspilning af en gammel stumfilm - virkelig god. Og når du er i gang kan du også grave ned i hans eks-kone Mia Hansen-Løves (hun er fransk) film, de har virkelig også et højt niveau..
Både Irma Vep og Les Vampires er kongefilm. Også en anbefaling herfra. Tjek evt. også Cold Water ud.
Også kæmpe anbefaling af 'Cold Water' - virkelig en konge festscene, der er deri. De to seneste af ham er også gode. Og den der 'Summer Hours' kunne jeg også rigtig godt lide for hvad den var - mega godt selskab..

sabzian

#46 Indlæg af sabzian » 24 jan 2021 10:56

simonvt skrev:
23 jan 2021 11:55
tankero skrev:
Har du prøvet at køre Mubis egen bandwidth test? Det gjorde jeg engang, da det kørt helt ad helvede til, og så foreslog den, at jeg skiftede server, og det hjalp. (Hvorfor den ikke automatisk vælger den mest egnede server forstår jeg ikke, men det er i det hele taget en meget mystisk side). For mig kører det ok; det hænder, at den bufferer og går ned i billedkvalitet, men det er så relativt sjældent, at jeg godt kan leve med det.
Jep, har tjekket både deres egen og ekstern. Der er helt sikkert lavere performance i deres test, men stadig rigeligt god til hvad de anbefaler. Så nu er jeg blevet pennevenner med support, forhåbentligt det løser sig.
Men synes sgu det er ærgerligt/slattent at den tekniske side af deres ting er så ringe, når nu de rent faktisk har fået så fint et katalog (synes det var lidt tyndt da jeg prøvede for nogen år siden). især sammenholdt med Criterion, som kører helt smooth (selvom jeg formoder at de ikke har nogen europæiske servere). Men tak for svarene :yellowheart:
Hvis du nogensinde hører fra Mubis support og løser problemet med grynede billeder, må du meget gerne lige opdatere herinde, for jeg har samme problem og aner ikke, hvordan jeg løser det. Det virker også lidt som om, at det afhænger af, hvornår på dagen, jeg streamer: om aftenen er det ringe, om morgenen er det godt.. Og det er virkelig ærgerligt, for deres udvalg er efterhånden ret stærkt.. Så også Jia Zhangkes 'Pickpocket' i går, og jeg synes også, at den var konge - virkelig vidunderlig slutscene eksempelvis.. Og så mange smøger og så meget karaoke.

Brugeravatar
Pete Rock
Geografisk sted: York University, Toronto

#47 Indlæg af Pete Rock » 25 jan 2021 15:18

Jeg har set Nixon (1995) af Oliver Stone. Overraskende fed film, tusind længder foran andre biopics. Over the top på alle måder, selvfølgelig, men også filmisk, hvilket gør at man sjældent keder sig. Fremragende cast, Anthony Hopkins ligner måske ikke så meget, men gør det godt, James Woods er fremragende og spiller vel nærmest sig selv på sine gamle dage, Paul Sorvino er uigenkendelig og genial som Kissinger. Director's Cut varer 3 1/2 time, men det er altså den man skal se for at få scenerne med Sam Waterston som CIA-direktør Richard Helms med i købet, og det er et par ret geniale scener. Bob Hoskins er også med som Hoover, og ejer som sædvanligt.
Dance encourages the body to move without permission. That's a fundamental flaw. It must be solved.

Brugeravatar
simonvt

#48 Indlæg af simonvt » 29 jan 2021 12:10

sabzian skrev:
24 jan 2021 10:56
simonvt skrev:
23 jan 2021 11:55
tankero skrev:
Hvis du nogensinde hører fra Mubis support og løser problemet med grynede billeder, må du meget gerne lige opdatere herinde, for jeg har samme problem og aner ikke, hvordan jeg løser det. Det virker også lidt som om, at det afhænger af, hvornår på dagen, jeg streamer: om aftenen er det ringe, om morgenen er det godt.. Og det er virkelig ærgerligt, for deres udvalg er efterhånden ret stærkt.. Så også Jia Zhangkes 'Pickpocket' i går, og jeg synes også, at den var konge - virkelig vidunderlig slutscene eksempelvis.. Og så mange smøger og så meget karaoke.
Har fået svar fra supporten. Mht. Smart-Tv gives der udtryk for at der er bøvl med LG (jeg har LG). Så det kan selvfølgelig være en del af forklaringen, men selvfølgelig ikke den fulde forklaring. Så de mener at det er connection-issues. Som tankero skriver er der da også stor forskel på resultatet af ekstern test af forbindelse og mubitesten. Supporten skriver at mubi desværre ikke har servere, som specifikt dækker nordeuropa, men at de nu har forbundet mig direkte til den "bedst egnede" server. Umiddelbart virker det som om det er blevet bedre nu, men det er stadigvæk et stykke fra at være problemfrit. Hvis du orker det, så tag de to test af din forbindelse og send screendumb og en beskrivelse af dine problemer til suporten. De svarer trods alt og så må du jo bare krydse fingre for at bliver bedre med et eventuelt server-skifte.

TokeZa

#49 Indlæg af TokeZa » 29 jan 2021 18:18

Jeg skal se min første Marvel film i aften sammen med min søn. Jeg håber, at jeg kan lide noget af det, men jeg er nok lidt pessimistisk omkring projektet. Captain America: The First Avenger fra 2011 er kategoriseret som fase 1 i marvel universet, så det kan være, at man kommer til at forstå lidt mere af det. Men ja, hvad man ikke gør for teenagedrengen.

Ellers har jeg set The Small Town (1997), som er Nuri Bilge Ceylans debut film. En fin lille film, der godt kunne minde mig om tidlig Kiarostami eller Hou Hsiao-Hsiens A Summer at Grandpas. Jeg har haft det lidt svært med hans senere film som Winter Sleep og er nok gladest for hans produktion i nullerne plus Once Upon a Time in Anatolia. The Small Town ligger på Mubi og er bestemt anbefalelsesværdig, hvis man godt kan lide afsides landsbyer, naturbilleder og offscreen lyde.

Brugeravatar
Pete Rock
Geografisk sted: York University, Toronto

#50 Indlæg af Pete Rock » 29 jan 2021 18:32

TokeZa skrev:
29 jan 2021 18:18
Jeg skal se min første Marvel film i aften sammen med min søn. Jeg håber, at jeg kan lide noget af det, men jeg er nok lidt pessimistisk omkring projektet. Captain America: The First Avenger fra 2011 er kategoriseret som fase 1 i marvel universet, så det kan være, at man kommer til at forstå lidt mere af det. Men ja, hvad man ikke gør for teenagedrengen.
Det er jo den bedste, så det kan kun gå ned af bakke derfra.
Dance encourages the body to move without permission. That's a fundamental flaw. It must be solved.

Besvar