2021 Den Gode Film i 2021

Film & tv, litteratur, billedkunst, mad mm.
Besvar
besked
Forfatter
Brugeravatar
La Mouche
Spotify: 113192036
Kontakt:

Re: 2021 Den Gode Film i 2021

#431 Indlæg af La Mouche » 12 apr 2021 23:20

Mener Lang har boxen med de gamle universal monster film og har vist den til børnefødselsdage og alting....

Brugeravatar
La Mouche
Spotify: 113192036
Kontakt:

#432 Indlæg af La Mouche » 12 apr 2021 23:25

og Lang - husk (apropos HN tråden) også at se Spirit of the Beehive på Criterion Channel... om en venstreorienteret familie traumatiseret af den spanske borgerkrig, og en lille pige der bonder med en såret soldat (efter at have set Whale's Frankenstein i den lokale bif) og tror han er Frankenstein monstret.

Billede

Billede

Brugeravatar
burdette
Geografisk sted: Århus

#433 Indlæg af burdette » 13 apr 2021 08:26

Valget endte med at falde på Le Doulos (Døden giver ikke kredit) i stedet for Pierrot i min Belmondo-hyldest. Den var desværre ret forglemmelig og heller ikke en specielt stærk præstation af Belmondo. Melville er måske lidt overvurderet? Jeg kunne dog ret godt lide Bob le Flambeur og har altid været nysgerrig på Le Samouraï pga. Ghost Dog, som jeg elsker.

I weekenden genbesøgte vi én af mine barndomsfavoritter; Air Force One. Harrison Ford som amerikansk præsident, der bare gerne vil kicke back og enjoy the game, men som i stedet fanme selv må ordne de terrorister, der har kapret hans fly. En effektiv actionbasker med masser af klæg men samtidig grineren 90'er patos og Clinton-vibe. Førstedamen hedder naturligvis Grace. Gary Oldman er totalt hysterisk, hvilket er lige dele underholdende og belastende.

Brugeravatar
secondtoughestintheinfant
Geografisk sted: Jerusalem

#434 Indlæg af secondtoughestintheinfant » 13 apr 2021 08:41

burdette skrev:
13 apr 2021 08:26
Valget endte med at falde på Le Doulos (Døden giver ikke kredit) i stedet for Pierrot i min Belmondo-hyldest. Den var desværre ret forglemmelig og heller ikke en specielt stærk præstation af Belmondo. Melville er måske lidt overvurderet? Jeg kunne dog ret godt lide Bob le Flambeur og har altid været nysgerrig på Le Samouraï pga. Ghost Dog, som jeg elsker.

I weekenden genbesøgte vi én af mine barndomsfavoritter; Air Force One. Harrison Ford som amerikansk præsident, der bare gerne vil kicke back og enjoy the game, men som i stedet fanme selv må ordne de terrorister, der har kapret hans fly. En effektiv actionbasker med masser af klæg men samtidig grineren 90'er patos og Clinton-vibe. Førstedamen hedder naturligvis Grace. Gary Oldman er totalt hysterisk, hvilket er lige dele underholdende og belastende.
Jeg så nærmest samtlige Melville-film i en serie i cinemateket for et par år siden, og konklusionen blev, at han klart er overvurderet. Med undtagelse af Den røde cirkel, som er helt af hængslerne.

Jeg har længe scheemet på Air Force One. Solgt!
BUT the Future is only dark from outside.
Leap into it—and it EXPLODES with Light.

Brugeravatar
fabriz

#435 Indlæg af fabriz » 13 apr 2021 09:18

Air Force One, Con Air, Broken Arrow, Face-Off. De fire mest slidte VHSer hos teenfabriz.
Havde et 14" tv med indbygget vhs 8)
Kunne da godt være, de skulle genbesøges på voksenfabriz' 47" :drinkingcheers:

Langley
Geografisk sted: Maryland

#436 Indlæg af Langley » 13 apr 2021 11:19

secondtoughestintheinfant skrev:
12 apr 2021 23:18
Langley skrev:
12 apr 2021 22:55
Jeg så James Whales 'Old dark house' med datteren til en eftermiddags matinee og det var super sjovt. Jeg tror det var noget af det mærkeligste hun har set og samtidig sådan været med fordi det er jo lidt barnligt men så samtidig så helt enormt queer. Det var også helt fantastisk for mig fordi jeg engang har set "Thindercrack" på 35 mm og hvor et fænomen som Rocky Horror Picture show har det fra. Bare med freaking Charles Laughton og Boris Karlof. PRE CODE INSANITY

https://en.wikipedia.org/wiki/The_Old_D ... 1932_film)
Det er en kongefilm, men I skulle tage at prøve at se Whales Bride of Frankenstein. Ægte mesterværk.
Ja både Frankenstein, Bride of Frankentein og The Invisible Man. Og nu også Darl House

Så jeg tror min Whale liste er so far
The Invisible Man- mest fordi jeg er vild med hvor allegorisk den er som modernitetskritik: En usynlig mand som hele tiden råber de skal lavde ham være
Bride Of Frankenstein- bedste classic gyserfilm
The Old Dark House - queer vanvid og Charles Laughton
Frankenstein - Ikonsk men næsten for gammel i det

Han her lavet end el inden han tog sig af dage i sin svimmingpool i the Hills. Er der andre af ham man opsøge som tidligt tyvende fan ?
Billede

Brugeravatar

#437 Indlæg af secondtoughestintheinfant » 13 apr 2021 11:33

Ja, du skal virkelig se hans undervurderede komedie The Great Garrick, der handler om en engelsk skuespiller i 1700-tallet, der tager til Paris for at lære franskmændene at spille skuespil. Selvfølgelig en helt anden vibe en gyserfilmene, men mindst lige så god.

Brugeravatar
Svingdoeren
Geografisk sted: Landevejen

#438 Indlæg af Svingdoeren » 13 apr 2021 19:16

12 apr 2021 20:29
Svingdoeren skrev:
12 apr 2021 20:15
10 apr 2021 20:17
Svingdoeren skrev:
10 apr 2021 20:10
Tak for tips!
09 apr 2021 08:48
Svingdoeren skrev:
09 apr 2021 08:41
Jeg er helt ukendt med film og instruktører fra Mellemøsten. Nogen der kan anbefale mig noget godt?
Noget specifik land/en specifik region eller bare sådan helt generel?
Bare helt generelt faktisk.
Issuet er, at Mellemøsten er en af verdens svageste filmregioner, men Iran er en af verdens stærkeste filmnationer. Af ikke-iranske ting vil jeg anbefale Elia Suleiman (Palæstina, start med Divine Intervention) og Youssef Chahine (Egypten, start med Alexandria... Why?) og Abbas Fahdel (Irak, start med Homeland: Iraq Year Zero)
All right, cool. Tak!

Når du skriver at Iran er en af verdens stærkeste filmnationer, bliver jeg naturligvis nysgerrig på at høre hvilke Iranske film/instruktører, du kan anbefale mig. A Separation og The Wind Will Carry Us er de to eneste film fra Iran, jeg har set indtil videre. Begge gode, synes jeg.
Jeg ville ikke begive mig videre med Farhadi efter A Separation, det er hans eneste gode film, imo.
Men fortsæt endelig med Kiarostami, eksempelvis den fantastiske Koker-trilogi, der består af Where is the Friend's House?, Life and Nothing More og Through the Olive Trees. Hvis du kan lide dem, så har han lavet yderligere 4-5 mesterværker, du kan gå videre med.
Jafar Panahi er også uomgængelig, eksempelvis The White Balloon, The Circle og Crimson Gold.
Mohsen Makhmalbaf er også virkelig god, især A Moment of Innocence.
I 60'erne lavede Forugh Farrokhzad en fremragende kort dokumentar ved navn The House is Black, som man vist kan finde på YouTube i semi-kvalitet.
Bashu, the Little Stranger af Bahram Beizai er også god, og det er den oven for nævnte The Cow af Dariush Mehrjui også.
Fedt. Mange tak for hjælpen. :drinkingcheers:

Brugeravatar
Pete Rock
Geografisk sted: York University, Toronto

#439 Indlæg af Pete Rock » 13 apr 2021 20:51

13 apr 2021 08:41
burdette skrev:

Jeg så nærmest samtlige Melville-film i en serie i cinemateket for et par år siden, og konklusionen blev, at han klart er overvurderet. Med undtagelse af Den røde cirkel, som er helt af hængslerne.
Hvad med Le Silence de la mer og Army of Shadows, jeg har hørt godt om begge (men ikke set dem endnu)?
Dance encourages the body to move without permission. That's a fundamental flaw. It must be solved.

Brugeravatar

#440 Indlæg af secondtoughestintheinfant » 13 apr 2021 20:59

Pete Rock skrev:
13 apr 2021 20:51
13 apr 2021 08:41
burdette skrev:

Hvad med Le Silence de la mer og Army of Shadows, jeg har hørt godt om begge (men ikke set dem endnu)?
De er fine, men ikke noget, der blæste mig omkuld. Så kunne jeg bedre lide den asketiske Léon Morin, Pretre med Belmondo.

Besvar