LN 2021

Film & tv, litteratur, billedkunst, mad mm.
Besvar
besked
Forfatter
Brugeravatar
Langley
Geografisk sted: Maryland

Re: LN 2021

#341 Indlæg af Langley » 12 sep 2021 23:25

Jeg læser 'Således talte Zarathustra' i oversættelse af Niels Henningsen og har tyret den første bog i Ræveskiftet.

Jeg ved ikke rigtig hvad jeg skal sige udover vild bog og hold da op.Tænk hvis man tvang alle børn til at lære den udenad? Hvad kunne der så ikke blive af os?

Derudover har jeg grebet WA Bog for at læse selveste Tuffys re-review af selveste Komedien. Jeg tænkte dog straks efter et nær-studie 'hov hvorfor taler han slet om om Dante som politisk tænker?" og så bladrede jeg og så at den havde redaktionen givet til en eller anden, som jeg ikke ved om jeg får læst da jeg må fortsætte min healing med Caretaker og Således talte.
This is not a tough job. You read a script. If you like the part and the money is O.K., you do it. Then you remember your lines. You show up on time. You do what the director tells you to do. When you finish, you rest and then go on to the next part. That's it.

https://bandcamp.com/nikolailang

Vis ådselsæderne din respekt for de er din fremtid
Vores fædre og mødre har ikke formået at forløse os
I en favn af violet ametysthat

Brugeravatar
æsmet

#342 Indlæg af æsmet » 13 sep 2021 08:24

Jeg har fået fingrene i en flot bog ved navn THE BECKETT COUNTRY. Sådan en coffee ... sådan en kaffebordsbog om Becketts karakterer i omgivelserne. Ja, hvor de bliver placeret rundt omkring i særligt Dublin, fornemmer jeg. Jeg ligger hjemme ved Frcaheal og tænker på denne bog. Jeg læser ikke i den, men jeg savner den. Jeg tænker på den. Jeg købte den, fordi Karsten Sand Iversen kaldte den storslået i sit efterord til MERCIER OG CAMIER.
Her står jeg så og kigger på denne fabrik.

Brugeravatar
Fisker Thomas
Geografisk sted: Institut Benjamenta
Kontakt:

#343 Indlæg af Fisker Thomas » 13 sep 2021 09:16

PeterEllermann skrev:
12 sep 2021 20:00
Hvad har Lars Bukdahl NU gang i, åbenbart i Den Kristne?!
Et angreb på bogbloggerne?!?
Den havde jeg da ikke set komme fra hans vinkel.
Det, han siger, handler ikke ret meget om bloggere.

Og det har han da talt om før i WA. Jeg tror især, det er manglen på egentlig kritik hos bogbloggerne, han har påtalt, og så, at forlagene bruger bloggerne så ukritisk i deres marketingmateriale, som de gør - især større forlag. Jeg synes egentlig, at bloggerne løfter en vigtig opgave på lange stræk (og enkelte er også på niveau med eller bedre end det meste dag dagbladskritik) ved at gøre opmærksom på en række bøger, som aviserne ikke får anmeldt. Det er klart der, de især har deres berettigelse for mig (og det er jo komplet vanvittigt, hvad aviserne ikke får nosset sig sammen til at anmelde - Borges' nyoversatte og om Dante er fx anmeldt i kun to dagblade, Information har tilsyneladende opgivet alt andet end anmeldelse af Gyldendal-forfattere med temaer, der er oppe i tiden, og Politiken har vi vist fået vendt tidligere). Derudover er avisanmeldere heller ikke altid kritiske nok, hvis man spørger mig. Anmeldelser fylder markant mindre i dag end tidligere. Interview og fotos fylder mere. Så bogtillæggenes sider behandler stadigt færre bøger. Og så er der jo ret mange populære genrer, som aviserne gudskelov ikke anmelder så meget af (men stadig for meget), men hvor mange vel godt kan savne lidt forbrugervejledning. Så med andre ord: Så længe aviserne insisterer på at gøre det ringere og ringere, så er der et ret stort behov for bogbloggere, selvom man sagtens kunne ønske sig mere hård kritik fra den kant.
"Det provokerer mig, at vores nuværende regering har det som formål, at vi allesammen skal leve tre år længere.
Hvad med i stedet at give tilladelse til eutanasi, for så sjovt er livet trods alt heller ikke."

Jytte Nørtoft Jensen, Silkeborg.

Brugeravatar
Peter Metalli

#344 Indlæg af Peter Metalli » 13 sep 2021 09:24

Langley skrev:
12 sep 2021 23:25
Jeg læser 'Således talte Zarathustra' i oversættelse af Niels Henningsen og har tyret den første bog i Ræveskiftet.
Jeg læste den i sommer og havde det vildt over black metal-maksimerne:

"Den, som skriver i blod og mundheld, vil ikke læses, men læres udenad."

"Livet er lystens brønd; men hvor pøbelen drikker med, bliver alle brønde forgiftede."

"Og jeg vendte herskerne ryggen, da jeg så, hvad de kaldte at herske: at sjakre og prutte om magten -- med pøbelen!"

"Ja, endnu er du alle graves omstyrter: hil dig, min vilje! Og kun hvor der er grave, gives der opstandelse."

Om Kirken: "Først når den rene himmel atter skuer ned gennem sønderbrudte tage, ned på det grønnende græs og de rødeste valmuer, der gror blandt omstyrtede mure -- først da vil jeg atter vende mit hjerte mod denne guds steder."

Brugeravatar
Langley

#345 Indlæg af Langley » 13 sep 2021 21:30

Ja der er utrolig mange muligheder for at korceptualisere utroligt mange genrer ud fra den. Fra blackmetal og Peppe the frog memer til kontorhumor hvor jeg elsker hvordan han grovmobber alle der bare prøver at passe på sig selv og hinanden. Jeg planlægge at reciterer den her sætning på et højspændt kontor ved lejlighed

"Frem til tronen vil de alle. Det er deres vanvid. Som om deres lykke sad på tronen. Tit sidder skannet på tronen og tronen på skarnet"

Jeg har også læst Henningsens efterord, hvor han gør meget ud af det med at der blevet set ned på Nietzsche fra filosofiens side fordi han var 'digter-filosof'. Men han gør skuffende lidt ud hvordan receptionen så har været af ham som digter. Det er HG Wells som coiner "Ubermench" ind i den anglophone verden har jeg læst andtedsteds. Jeg kan komme i tanke om masser af musik som referer til diger-filosoffen men jeg er også nysgerrig på hvordan lyrikere har brugt ham forholdt sig til ham.
This is not a tough job. You read a script. If you like the part and the money is O.K., you do it. Then you remember your lines. You show up on time. You do what the director tells you to do. When you finish, you rest and then go on to the next part. That's it.

Brugeravatar
La Mouche
Spotify: 113192036
Kontakt:

#346 Indlæg af La Mouche » 13 sep 2021 22:52

Det Nietzsche-inspirerede musik jeg bedst kan spejle mit liv i, er denne fantastiske & unikke version af Strauss' "Also Sprach Zarathustra"

Brugeravatar
Dialingleft
Geografisk sted: Middlebro(w)

#347 Indlæg af Dialingleft » 14 sep 2021 06:28

En af mine venner havde i sine studieår på filosofi på KU rapgruppen Analytikere med Attituder.

"Heidegger, din metode svigter
Du ikke filosof, bare en dårlig digter"
Jimmi Jazz skrev:
12 feb 2021 19:42
Note to self: kom aldrig mere med friske kommentarer til en sociolog om hans sko.

Brugeravatar
Peter Metalli

#348 Indlæg af Peter Metalli » 14 sep 2021 08:53

Den danske Fremskridtsmand, nietzscheaner og sædbankindehaver Bo Warming skrev ret underholdende indlæg på usenetgruppen dk.politik i start-00'erne om Anders And-bladets nietzscheanske forbillede. Anders And har viljen til at forme Andeby i sit eget billede og gør ofte forsøget, men hans vinger stækkes så at sige af den moderne masseands åndelige snæversyn.

Brugeravatar
Langley

#349 Indlæg af Langley » 14 sep 2021 14:40

Ham har jeg engang kastet æg efter i Fælledparken dengang jeg troede at det politiske liv gik ud på, at holde fascismen nede og derved udføre selveste modstandskampen. Han var også stor på Rousseau og Simpsons. Og lort. Først og fremmest lort. Kastende imod sig eller sætteende sig ned gøre som man vil når man vil. En slags Diagnoes på Bjelkes Alle.

Nietzsche referencen er vigtig for mig her fordi jeg dengang ikke havde læst Nietzsche - trods at de unge soldater der blev sendt til fronten havde læst det og havde det i tasken i stor stil - OG jeg oplever, at når jeg læser det i dag at jeg lige så godt ville kunne finde gode argumenter for at smide æg efter Bo Warming, der forsvarede sig med en tennisketcher. Der står jo vitterlig at man skal aktivt bekrige dem der holder friheden nede.

Tak for et sjovt og meget vigtigt møde mellem to livsforløb, afstedkommet af en note her på stedet hvor mit eget og Bo Warming liv på en eller anden forunderlig lige her kan spejles særlig gusten-flot i hinanden i skæret fra Nietzsche.
Senest rettet af Langley 15 sep 2021 14:09, rettet i alt 1 gang.

Brugeravatar
Langley

#350 Indlæg af Langley » 15 sep 2021 14:09

Hov manglede referencen

Her er Bo Warmings oplevelse af min 1 maj i 1989 som i sig selv er ok just fundet internetfragment. Havde kun set omtalen i Ekstra Bladet som var meget flot dækket også! Headline National news!

Da jeg var arrangør af Fremskridtspartiets 1.maj møder i Fælledparken
stod jeg i første række og så de autonome kaste ølfflasker morderisk
mod talerstolen, hvor andre afværgede dem med tennisketcher så ikke
Glistrup fik kraniebrud

Det var let at se at især de der mest hæst skreg "Ingen racister i vore
gader" havde pupilændringer af de hårde stoffer som mafialederne havde
uddelt til de menige som optakt til deres volds-fest

(Poilitiet havde sendt Natos højre flanke men gad ikke holde større
afstand mellem de kriminelle og os end ti meter)

Besvar